2022-05-18, 05:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Vilka dumheter!

Det är du som försöker vittvätta Putins invasion genom att hänvisa till några högerelement i en styrka uppsatt av en judisk oligark.
Var vittvättar jag Putins invasion? Jag är starkt emot alla krig. Här är jag av den bestämda uppfattning att allt detta kunde ha förhindrats med kloka ledare i framförallt väst.

Vad vi behöver är fler sansade ledare som agerar på verkliga omständigheter och inbillar man sig att allt är Putins fel och att inga andra har något ansvar är man svagbegåvad. Då får man sitta i ett hörn och betrakta allt som det vore en fotbollsmatch och heja på sitt favoritlag.
Citera
2022-05-18, 05:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Du har inte stenkoll på läget längst fronten och det har ingen annan här heller. Men både takten på ryska framgångar indikerar att de(ryssland) har stora problem. Så länge Ukrainarna vill slåss för sitt ska de stödjas.
Den främsta förloraren på större inblandning av NATO-länder är Ryssland.
Ukraina har inga framgångar just nu och ukrainska soldater dör i drivor. Observera att jag inte tar ställning. Jag försöker bara förmedla verkligheten. Det är en stor tragedi att bilden av ett kämpande Ukraina som faktiskt har en chans mot Ryssland målas upp i väst och naturligtvis även i Ukraina. Många unga män kommer att dö och jag fruktar att landet kommer att upphöra att existera. Åtminstone i den form det har idag.

Om jag får spekulera fritt här vilket jag verkligen gör utan att ha så där jättemycket på fötterna. Jag tror faktiskt att ett av Putins mål är en konfrontation med NATO av begränsat slag. Det kommer att försätta USA i en brydsam situation. Antingen griper de in och då har vi med säkerhet WWIII igång eller så väljer man att inte göra det och då faller NATO samma dag. Glöm att USA riskerar en konflikt med Ryssland om inte USA:s intressen är direkt hotade d.v.s. befolkningen eller territoriumet i princip. Och glöm att några andra medlemmar på egen hand skulle gå upp mot Ryssland.
Citera
2022-05-18, 05:57
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
SANKTIONERNA GYNNAR RYSK INDUSTRI

Om det är så, vad innebär det?
Jo, att merkantelism kanske funkar ändå?!
Citera
2022-05-18, 05:58
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det gör man och framförallt låter man dem inte infiltrera essentiella samhällsfunktioner.

Problemet i Ukraina är att landet har haft en synnerligen dålig start med en svag statsbildning och instabilitet. Lägg där till att landet är en av de mest korrupta i världen. Under sådana omständigheter kan extrema rörelser få ett fäste som de aldrig skulle få någon annanstans. Vi har ju nazister även i Sverige men inte har de något inflytande direkt. Andra exempel är radikala islamistiska rörelser som fått fotfäste i länder som Irak, Syrien, Libyen och Afghanistan dit vi försökt att exportera västerländsk liberal demokrati vilket misslyckats och lett till failed states i samtliga fall.

Den stora faran är att vi nu försökt vittvätta nazister och beväpnat dem. Med tunga vapen som pansarskott och stingers. Det finns en uppenbar risk att Europa kommer att få allvarliga problem med radikala rörelser på högerkanten i framtiden då man inte har den minsta kontroll över vapenleveranserna till Ukraina nu.

Pansarskott är inga tunga vapen.
Citera
2022-05-18, 06:09
Medlem
Citat:
Var vittvättar jag Putins invasion? Jag är starkt emot alla krig. Här är jag av den bestämda uppfattning att allt detta kunde ha förhindrats med kloka ledare i framförallt väst.

Vad vi behöver är fler sansade ledare som agerar på verkliga omständigheter och inbillar man sig att allt är Putins fel och att inga andra har något ansvar är man svagbegåvad. Då får man sitta i ett hörn och betrakta allt som det vore en fotbollsmatch och heja på sitt favoritlag.
Berätta mer vem i väst tvingade Putin att beordra invasion?
Citera
2022-05-18, 06:10
Medlem
Citat:
Ukraina har inga framgångar just nu
Men det har de ju
Citera
2022-05-18, 06:13
Medlem
Termos99s avatar
Från SVT.

Militäranalytikern: Detta talar för och emot en ukrainsk seger

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tre-scenarier-sa-kan-ukraina-vinna-kriget
Citera
2022-05-18, 06:14
Medlem
Hörde på radion att ryska soldater tror att de ska på övning men istället skickas de direkt ut till kriget. Tror ni det kan stämma? Kanske därför man sett klipp på många som direkt klär av all sin rustning och springer?

Brist på soldater?
Citera
2022-05-18, 06:16
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Du menar att man ska bygga sin världsbild på ukrainska Telegram-kanaler, Kyiv independent och Aftonbladets rapporteringar.- Det första offret i krig är sanningen och det finns inga trovärdiga källor därute helt enkelt. Vill du få en hyfsad uppfattning om vad som händer får du gå tillbaka till tiden före WWI och sätta dig in i olika händelser och vad som utlöste dem. Framförallt måste man göra det då figurer som Kissinger och Brzezinski är barn av samma tankegods som dessa teorier t.ex.:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Geographical_Pivot_of_History
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Influence_of_Sea_Power_upon_History

Man kan börja där. Det hjälper en att skingra dimman och se de egentliga mekanismerna bakom skeenden.

Både Ukraina och Sverige har bättre pressfrihet än Ryssland. Enkelt vem man ska lita på mest.
Citera
2022-05-18, 06:19
Medlem
U-landsdemokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ryssarna är ju (med Putin i fronten) som barn.
De har fastnat i trots och skiter i vad världen tycker.
Det är sorgligt att se. De är som minderåriga knarkare, som knarkar i ren protest. Patetiskt.

Ingenting de gör nu är bra men behovet av att ge omvärlden fingret, verkar vara prio 1, viktigare än människoliv, ekonomi, militär säkerhet och värdighet.

Ryssarnas krigsbrott i Ukraina, har fotats och filmats varje dag sedan invasionen. Ryssarna videbloggar tom (!) från krigszoner. Det verkar inte direkt som att de bryr sig om omvärldens fördömanden.
Felet du gör är att du tror att väst är hela världen fast det bara är en liten del och du lever förmodligen med huvudet långt inne i TV burken som matar dig med propaganda. En ny världsordning där USAs dominans försvinner håller på att ta form. Kom in i verkligheten.
Citera
2022-05-18, 06:20
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ukraina har inga framgångar just nu och ukrainska soldater dör i drivor. Observera att jag inte tar ställning. Jag försöker bara förmedla verkligheten. Det är en stor tragedi att bilden av ett kämpande Ukraina som faktiskt har en chans mot Ryssland målas upp i väst och naturligtvis även i Ukraina. Många unga män kommer att dö och jag fruktar att landet kommer att upphöra att existera. Åtminstone i den form det har idag.

Om jag får spekulera fritt här vilket jag verkligen gör utan att ha så där jättemycket på fötterna. Jag tror faktiskt att ett av Putins mål är en konfrontation med NATO av begränsat slag. Det kommer att försätta USA i en brydsam situation. Antingen griper de in och då har vi med säkerhet WWIII igång eller så väljer man att inte göra det och då faller NATO samma dag. Glöm att USA riskerar en konflikt med Ryssland om inte USA:s intressen är direkt hotade d.v.s. befolkningen eller territoriumet i princip. Och glöm att några andra medlemmar på egen hand skulle gå upp mot Ryssland.

Klart det är en hård strid som Ukrainare utkämpar när de försvarar sitt land. Men de har rätten på sin sida att försvara sig.

The 2022 Russian invasion of Ukraine violated international law (including the Charter of the United Nations), and constitutes a crime of aggression in international criminal law.[8][9][10][11][12]

Legality of the 2022 Russian invasion of Ukraine Wiki
Citera
2022-05-18, 06:22
Medlem
Citat:

Det är ju just det du gör. Du försöker framstå som en ”oberoende observatör” genom att säga att du inte tar ställning men återger helt okritiskt återkommande ryska narrativ.

Ukrainarna har tagit tillbaka stora delar av områden runt Kharkiv. Ryssarna däremot har den sista tiden inte tagit någon stad eller mark av värde, bortsett från att man efter 80 hela dagar tagit kontroll av Mariupol (lol), och dör förmodligen ”i drivor”.

Sen har jag svårt att förstå vad du menar med att NATO kommer falla samman om man inte ingriper, det finns inga som helst tecken på det.

Hur kriget framöver kommer utveckla sig är väldigt svårt att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in