2022-05-18, 03:45
Medlem
BluePrinces avatar
Stalin ogillade sin dotters två första män för att de var judar. Jag förstår ännu mindre avnazifieringen som skulle göras i Ukraina?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Svetlana_Alliluyeva
Citera
2022-05-18, 04:09
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
För mig förefaller ryssar, med ledare som Putin, Lavrov, Peskov och milfen snackarova vara en replika på nazityskland på trettio talet x10!

Tyskarna böjde till slut på nacken och blev vad de är idag! Känns inte som att ledargarnityret i russki någonsin kommer kröka nacken, hellre då ta med sig resten av världen i ett meningslöst kärnvapenkrig. Vad är det för fel på dem?

Ja det är sant, det är svårt att tänka sig Ryssland som ett välfungerande land internt eller gentemot omvärlden. Vad är det som krävs?
Citera
2022-05-18, 04:15
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det kan nog bara se fram emot elektricitet, skenavrättningar, grejer i ändtarmen, water boarding och att hänga upp ner och dö en långsam död. Ett helvete.

Ryssarna gillar ju tom att tortera ryssar i fredstid, så krigsfångar är ju körda. Det finns inget hopp.

De som överlever, kommer att ruttna i fängelse eller släppas ut som invalider, gissar jag

Ryska militärer är primitiva och råa, uppenbarligen.

Förhoppningsvis behandlas de väl nu när världens ögon är på dem. Men den artikeln som beskrev tortyrmetoderna i ryska fängelser var fruktansvärd läsning.
Citera
2022-05-18, 04:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ja jag tror inte Putin ville ha det här kriget. Har du koll på vilka bevis ryssarna vill presentera framför FN från ukrainska biovapenlabben?
Det finns en hel del därute men det är ganska spretigt än och jag får väl såga att jag inte har varit jätteintresserad av detaljerna. Här lite skrivet:

Empire of Bioweapon Lies

https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=80278230#info

Helt klart så har USA hållit på med något djävulstyg men jag känner inte att m an har lyckats formulerat något specifikt som går att beläggas. Fortfarande är det lite lösa påståenden. Det jag tror det finns och vad jag väntar på är belägg för att det är USA som ligger bakom utbrottet av afrikansk svinpest i Kina för ett par år sedan som slog ut deras grisköttsproduktion. Ett perfekt bio-vapen som inte smittar ner befolkningen men får katastrofala effekter på livsmedelsproduktionen. Ryktena härrör sig från att Sovjet faktiskt samlade in och bedrev forskning på just det viruset. Vi får se om man också får fram något om fågelinfluensa som kan få samma förödande konsekvenser för ett lands matproduktion.

Jag tror dock inte på någon koppling till COVID19 där jag är en anhängare av zoonos-teorin.
Citera
2022-05-18, 05:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
vad är det som ska sväljas? den objektiva verkligheten kan vem somhelst ta del av utan folihattsspekulationer och "övertygande känslor och åsikter".
Du menar att man ska bygga sin världsbild på ukrainska Telegram-kanaler, Kyiv independent och Aftonbladets rapporteringar.- Det första offret i krig är sanningen och det finns inga trovärdiga källor därute helt enkelt. Vill du få en hyfsad uppfattning om vad som händer får du gå tillbaka till tiden före WWI och sätta dig in i olika händelser och vad som utlöste dem. Framförallt måste man göra det då figurer som Kissinger och Brzezinski är barn av samma tankegods som dessa teorier t.ex.:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Geographical_Pivot_of_History
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Influence_of_Sea_Power_upon_History

Man kan börja där. Det hjälper en att skingra dimman och se de egentliga mekanismerna bakom skeenden.
Citera
2022-05-18, 05:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja varför bekämpar man inte Nazister i Ryssland?
Det gör man och framförallt låter man dem inte infiltrera essentiella samhällsfunktioner.

Problemet i Ukraina är att landet har haft en synnerligen dålig start med en svag statsbildning och instabilitet. Lägg där till att landet är en av de mest korrupta i världen. Under sådana omständigheter kan extrema rörelser få ett fäste som de aldrig skulle få någon annanstans. Vi har ju nazister även i Sverige men inte har de något inflytande direkt. Andra exempel är radikala islamistiska rörelser som fått fotfäste i länder som Irak, Syrien, Libyen och Afghanistan dit vi försökt att exportera västerländsk liberal demokrati vilket misslyckats och lett till failed states i samtliga fall.

Den stora faran är att vi nu försökt vittvätta nazister och beväpnat dem. Med tunga vapen som pansarskott och stingers. Det finns en uppenbar risk att Europa kommer att få allvarliga problem med radikala rörelser på högerkanten i framtiden då man inte har den minsta kontroll över vapenleveranserna till Ukraina nu.
Citera
2022-05-18, 05:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Inte alls. Jag försöker se saker och ting objektivt. Förlusten är inte särskilt stor för Ukraina, då enheterna i Azovstal är/var ganska små, ickemobila och avskurna sedan minst 2-3 veckor. De har alltså inte kunnat användas operativt annat än som statisk truppbindande försvar, där de redan befann sig.
Just nu maler den ryska armén ner den ukrainska. Släpp all desinformation som jag vet väst flödar av. Det finns inte mycket kvar och de vapenleveranser som nu sker kommer inte ha den minsta påverkan på utgången än att fler ukrainare dör. Riskerna för upptrappning ligger istället i hur det utvecklar sig i väst med ev. polsk inblandning och kring Transnistria, Moldavien och Rumänien.
Citera
2022-05-18, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Blir lågpris utan dess like i försäljning. Även den dumma borde kunna räkna ut det. 1 + 1 typ... Så vad vinner man på detta vansinne?
Det är redan lågpris på gasen till Tyskland, som i sin tur distruberar den vidare till ett dyrare pris.
Citera
2022-05-18, 05:23
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Ryssland har gjort sig självförsörjande innan sanktionerna, Ryssland vet att väst ej är att lita på och det har de vetat sen 2a värdskriget.Ryssland skrattar åt sanktionerna som bara drabbar Europa och Usa, bara se på bränslapriset Ryssland 6kr Sverige 25kr.

Det är ju världens största land. Med enorma naturresurser.

Sen det här självförsörjandestrategin som de jobbat på, verkligen motsatsen till svensk och europeisk politik, där billig produktion utomlands och noll strategiskt tänk dominerat.

Dock rödgröna har ju monterat ner det svenska jordbruket och den civila beredskapen och försvaret. Reinfeldtare har sålt ut central infrastruktur till främmande makt, tex sjukhus. Nu ska säkerhetsproblem plötsligt lösas genom att vinna köper hjälp utifrån.... Nato.

Dåraktig onationell politik.
Citera
2022-05-18, 05:30
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det gör man och framförallt låter man dem inte infiltrera essentiella samhällsfunktioner.

Problemet i Ukraina är att landet har haft en synnerligen dålig start med en svag statsbildning och instabilitet. Lägg där till att landet är en av de mest korrupta i världen. Under sådana omständigheter kan extrema rörelser få ett fäste som de aldrig skulle få någon annanstans. Vi har ju nazister även i Sverige men inte har de något inflytande direkt. Andra exempel är radikala islamistiska rörelser som fått fotfäste i länder som Irak, Syrien, Libyen och Afghanistan dit vi försökt att exportera västerländsk liberal demokrati vilket misslyckats och lett till failed states i samtliga fall.

Den stora faran är att vi nu försökt vittvätta nazister och beväpnat dem. Med tunga vapen som pansarskott och stingers. Det finns en uppenbar risk att Europa kommer att få allvarliga problem med radikala rörelser på högerkanten i framtiden då man inte har den minsta kontroll över vapenleveranserna till Ukraina nu.

Vilka dumheter!

Det är du som försöker vittvätta Putins invasion genom att hänvisa till några högerelement i en styrka uppsatt av en judisk oligark.
Citera
2022-05-18, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Förhoppningsvis behandlas de väl nu när världens ögon är på dem. Men den artikeln som beskrev tortyrmetoderna i ryska fängelser var fruktansvärd läsning.

Ryssarna är ju (med Putin i fronten) som barn.
De har fastnat i trots och skiter i vad världen tycker.
Det är sorgligt att se. De är som minderåriga knarkare, som knarkar i ren protest. Patetiskt.

Ingenting de gör nu är bra men behovet av att ge omvärlden fingret, verkar vara prio 1, viktigare än människoliv, ekonomi, militär säkerhet och värdighet.

Ryssarnas krigsbrott i Ukraina, har fotats och filmats varje dag sedan invasionen. Ryssarna videbloggar tom (!) från krigszoner. Det verkar inte direkt som att de bryr sig om omvärldens fördömanden.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-05-18 kl. 05:32.
Citera
2022-05-18, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Just nu maler den ryska armén ner den ukrainska. Släpp all desinformation som jag vet väst flödar av. Det finns inte mycket kvar och de vapenleveranser som nu sker kommer inte ha den minsta påverkan på utgången än att fler ukrainare dör. Riskerna för upptrappning ligger istället i hur det utvecklar sig i väst med ev. polsk inblandning och kring Transnistria, Moldavien och Rumänien.

Du har inte stenkoll på läget längst fronten och det har ingen annan här heller. Men både takten på ryska framgångar indikerar att de(ryssland) har stora problem. Så länge Ukrainarna vill slåss för sitt ska de stödjas.
Den främsta förloraren på större inblandning av NATO-länder är Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in