Citat:
Ursprungligen postat av
LaVerdadTodo
Ukraina har inga framgångar just nu och ukrainska soldater dör i drivor. Observera att jag inte tar ställning. Jag försöker bara förmedla verkligheten. Det är en stor tragedi att bilden av ett kämpande Ukraina som faktiskt har en chans mot Ryssland målas upp i väst och naturligtvis även i Ukraina. Många unga män kommer att dö och jag fruktar att landet kommer att upphöra att existera. Åtminstone i den form det har idag.
Om jag får spekulera fritt här vilket jag verkligen gör utan att ha så där jättemycket på fötterna. Jag tror faktiskt att ett av Putins mål är en konfrontation med NATO av begränsat slag. Det kommer att försätta USA i en brydsam situation. Antingen griper de in och då har vi med säkerhet WWIII igång eller så väljer man att inte göra det och då faller NATO samma dag. Glöm att USA riskerar en konflikt med Ryssland om inte USA:s intressen är direkt hotade d.v.s. befolkningen eller territoriumet i princip. Och glöm att några andra medlemmar på egen hand skulle gå upp mot Ryssland.
Det är ju just det du gör. Du försöker framstå som en ”oberoende observatör” genom att säga att du inte tar ställning men återger helt okritiskt återkommande ryska narrativ.
Ukrainarna har tagit tillbaka stora delar av områden runt Kharkiv. Ryssarna däremot har den sista tiden inte tagit någon stad eller mark av värde, bortsett från att man efter 80 hela dagar tagit kontroll av Mariupol (lol), och dör förmodligen ”i drivor”.
Sen har jag svårt att förstå vad du menar med att NATO kommer falla samman om man inte ingriper, det finns inga som helst tecken på det.
Hur kriget framöver kommer utveckla sig är väldigt svårt att säga.