2022-05-17, 21:45
Medlem
Utopiantoss avatar
I sista avsnittet vid 25:30 visas tre av trådens inlägg i tio sekunder i ett montage med andra inlägg från sociala medier. Inlägg 12, 16 och 21.
Även inlägg 15 och 19 visas, eftersom två av ovan nämnda inlägg var svar på inlägg 15 och 19.
Senast redigerad av Utopiantos 2022-05-17 kl. 21:54.
Citera
2022-05-18, 00:08
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Det finns inget pinsammare än folk som börjar sitt inlägg så, för att sen lägga fram sina befängda gissningar. Ockupationen har inget med reformer av grundskolan att göra utan reformer av de högre utbildningarna, alltså universitetstudenternas egna situation. Kortfattat så kan man säga att sossarna ändrade reglerna för hur mycket studielån man kunde ta utan att fullfölja sina kurser.
Det sägs vara den utlösande faktorn, men grundorsaken var den storsäljande pocketboken Maos lilla röda, som alla tonåringar i västvärlden läste i slutet av 60-talet. Tillsammans med t-shirtmärket Che Geuvara och innedrogen hashish och det faktum att det äntligen började bli ordning på populärmusiken så skapades en ungdomskultur som gjorde kaos med campusmoråden och stadskärnor i ibland annat Stockholm, Berkeley, Helsingfors, Warszawa, Berlin, Chicago, London, Rom och mest känt Paris.

Varför tror du Sovjetunionen rullade in sina pansarvagnar i Prag och inte Frescati?

Det svenska flygvapnet och kustartilleriet, i kombination med Östersjön? Eller hur tänker du?
Citera
2022-05-18, 00:30
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Det svenska flygvapnet och kustartilleriet, i kombination med Östersjön? Eller hur tänker du?

Precis.
Hade det inte varit för det svenska försvaret så hade nog Sovjetunionen tagit i med hårdhandskarna mot ett gäng medelklassungar som tjafsade om att de inte fick flumma i skolan tillräckligt mycket.
Senast redigerad av John-Rocca 2022-05-18 kl. 00:38.
Citera
2022-07-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Svenska skolan mördades av 68-vänstern, som så mycket annat i samhället.
Skolan blev en plats för indoktrinering och propaganda, inte en plats för lärande. Alla beslut gällande skolan sedan dess har alla gått ut på en sak: skapa så många nyttiga idioter, valboskap och vänsterblivna får som möjligt.
Det är därför vi sitter i det vansinne till samhälle vi gör idag. Genom att politiskt kidnappa barnen när de var små så såg den kulturmarxistiska vänstern till att makten aldrig skulle glida dem ur händerna.

Nja sossepolitik som sossepolitik, men skolans plågsamma och mycket mycket långsamma sotdöd påbörjades faktiskt tidigare med 60-talets politiserade skolreformer. Det hela kröntes med studentens avskaffande 69 kan man säga. Det missar tyvärr herr Rönndahl i sin annars mycket sevärda SVT dokumentär Vem mördade den svenska skolan.

Sen naturligtvis så fortsatte reformarbetet med nya skollagar 1976 och 1980 har jag för mig. Kort och gott, ännu lägre kunskapskrav för lärare och bort med OBS-klasser med mera. Alla elever skulle gå i samma klassrum, i samma klass, och oavsett om man klarat en årskurs så skulle man flyttas upp till nästa och så vidare. Själva grundidén med betyg var också mycket hårt ansatt, även om de fanns kvar. Från årskurs åtta that is.

Sen märktes väl inte resultaten av de sänkta kraven och den försämrade lärarutbildningen på en gång. Exempelvis så arbetade ju den gamla stammens svenska skollärare kvar i det svenska skolsystemet under 70 och 80-talen och ännu kanske en bit in på 90-talet. Antagligen höll de upp nivån en aning?
Senast redigerad av Macke85 2022-07-12 kl. 23:50.
Citera
2022-07-12, 23:48
Medlem
……men sen började väl tokraset på allvar… och då är vi hux flux också framme vid nittiotalskrisen med hårda ekonomiska åtstramningar då viktig stödpersonal som exempelvis speciallärare och skolbibliotekarier försvann. (Ja även skolbiblioteken också i sinom tid.) Samtidigt med detta började även andelen elever med utländsk bakgrund öka. Och kraven på elever sänktes ytterligare.. Och dessutom gjordes lärarutbildningen (igen) om i någon jättekonstig reform som vi ser resultatet av än idag i den svenska skolan.

Så nja, klart att 68-vänstern förstört oerhört mycket men arbetet med att montera ner skolan började faktiskt redan tidigt 60-tal.

Att bara titta på kommunaliseringen och på LPO 94 ger en del utav hela bilden, men inte riktigt helhetsbilden om man säger så. Historieskrivningen börjar liksom inte 1991 som alla i Sverige tror.

Huvudansvaret kan läggas på socialdemokratin, på Palme och på 68-vänstern. Socialdemokraterna bär väl typ 90% av ansvaret för kaoset, men eftersom det skulle bli alltför tydligt så väljer opartiska SVT att börja runt 1989.
Senast redigerad av Macke85 2022-07-13 kl. 00:05.
Citera
2022-07-13, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Att bara titta på kommunaliseringen och på LPO 94 ger en del utav hela bilden, men inte riktigt helhetsbilden om man säger så. Historieskrivningen börjar liksom inte 1991 som alla i Sverige tror.
.

Titta på vad? Du vet att kommunerna har drivit förskolor och skolor ända sedan 1840?
Kan folk sluta kalla 1994 års skolreform för "kommunaliseringen"

Historien finns ju till och med skrivet i proppen:;

Direkt från proppen:
min fetning

Tack och lov fick vi en arbetsgivare och inte en halv som vi hade före reformen.
Citera
2022-07-13, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Titta på vad?
På det som tv-serien handlar om. Nämligen kommunaliseringen och LPO 94 med skolpeng m.m.

Citat:
Du vet att kommunerna har drivit förskolor och skolor ända sedan 1840?
Ja men 1989-1991 så skedde en reform i skolsystemet som kallas för kommunaliseringen i vardagligt tal.

Kjell-Olof Feldt och Göran Persson lurade riksdagen att rösta igenom det hela.

Problemet är inte så mycket den då väldigt impopulära reformen i sig, utan mera varför den genomfördes ens från första början.

Citat:
Kan folk sluta kalla 1994 års skolreform för "kommunaliseringen"
Det är väl inte 1994 års reform som kallas kommunaliseringen?

Citat:
Historien finns ju till och med skrivet i proppen:;
Och?

Citat:
Tack och lov fick vi en arbetsgivare och inte en halv som vi hade före reformen.
Grattis, och kul för dig! Tråkigt för skattebetalaren med det som sen blev utav det hela.

Och alla kommuner i hela Sverige är heller inte jättebra arbetsgivare.

Personligen skiter jag lite i vem som är huvudman för skolan. Kunde varit landstingsstyrt likaväl i min värld. Det du hänvisar till med dubbelt huvudmannaskap var väl också ett resultat av en serie reformer i relativt modern tid? Ideologiskt drivna reformer.
Senast redigerad av Macke85 2022-07-13 kl. 01:59.
Citera
2022-07-13, 09:57
Medlem
Citat:
……men sen började väl tokraset på allvar… och då är vi hux flux också framme vid nittiotalskrisen med hårda ekonomiska åtstramningar då viktig stödpersonal som exempelvis speciallärare och skolbibliotekarier försvann. (Ja även skolbiblioteken också i sinom tid.) Samtidigt med detta började även andelen elever med utländsk bakgrund öka. Och kraven på elever sänktes ytterligare.. Och dessutom gjordes lärarutbildningen (igen) om i någon jättekonstig reform som vi ser resultatet av än idag i den svenska skolan.

Så nja, klart att 68-vänstern förstört oerhört mycket men arbetet med att montera ner skolan började faktiskt redan tidigt 60-tal.

Huvudansvaret kan läggas på socialdemokratin, på Palme och på 68-vänstern. Socialdemokraterna bär väl typ 90% av ansvaret för kaoset, men eftersom det skulle bli alltför tydligt så väljer opartiska SVT att börja runt 1989.
Njae, sossepolitik skiljer sig en hel del beroende på vilken tid vi talar om, den var nationalistisk med fokus på svenska folket, fram till 60-talet där den sedan blev internationell och globalistisk.
Men i övrigt har du helt rätt.
Citera
2022-07-13, 10:45
Medlem
Citat:
På det som tv-serien handlar om. Nämligen kommunaliseringen och LPO 94 med skolpeng m.m.

Jag tror att jag har bättre koll på skolhistoria än vad den clownen i serien har.

Citat:
Ja men 1989-1991 så skedde en reform i skolsystemet som kallas för kommunaliseringen i vardagligt tal.

Det skedde många reformer mellan 1980-1994, en av dem var att grundskolan som skolform fick en huvudman och inte två. En annan var att vi fick utökad friskoleverksamhet. Förut hade vi Lex Pysslingen som gjorde att det inte gick att göra vinst på friskolor.

Citat:
Problemet är inte så mycket den då väldigt impopulära reformen i sig, utan mera varför den genomfördes ens från första början.

Det står ganska klart i proppen varför man valde att slå ihop huvudmännen.

Citat:
Det är väl inte 1994 års reform som kallas kommunaliseringen?
JO, reformen var klar 1994 och vi fick då en ny skollag och en ny läroplan

Citat:
Personligen skiter jag lite i vem som är huvudman för skolan. Kunde varit landstingsstyrt likaväl i min värld. Det du hänvisar till med dubbelt huvudmannaskap var väl också ett resultat av en serie reformer i relativt modern tid? Ideologiskt drivna reformer.

Nej, skolväsendet har i praktiken haft ett dubbelt huvudmannaskap sedan 1640 när kyrkolagstiftningen kom. Sedan har privata huvudmän i socknarna anordnat utbildning för de fattiga barnen. När socken blev kommun tog kommunen över mer ansvar för driften av utbildningen, men staten hade fortfarande en del att säga till om.
Sedan har detta pendlat fram och tillbaka i hundra år och slutligen kom just reformen där grundskolan som skolform fick en huvudman och inte två.
Citera
2022-07-13, 11:54
Medlem
Citat:
Jag tror att jag har bättre koll på skolhistoria än vad den clownen i serien har.
Jag antecknar..

Citat:
Det skedde många reformer mellan 1980-1994, en av dem var att grundskolan som skolform fick en huvudman och inte två. En annan var att vi fick utökad friskoleverksamhet. Förut hade vi Lex Pysslingen som gjorde att det inte gick att göra vinst på friskolor.
Har jag påstått nåt annat?
Ja det skedde flera reformer innan, det känner jag till. Jag har bara inte orkat skriva ett långt inlägg om det. Friskolor fanns exempelvis innan 1994. Mm.. Jo

Citat:
Det står ganska klart i proppen varför man valde att slå ihop huvudmännen.
Och vad var det då? För att mötesgå lärarnas stora vilja att bli kommunanställda?

Citat:
JO, reformen var klar 1994 och vi fick då en ny skollag och en ny läroplan
Okej bra. För diskussionens skull kan vi ju då prata om kommunaliseringen. Jag håller med om att det i praktiken är samma skit.

Citat:
Nej, skolväsendet har i praktiken haft ett dubbelt huvudmannaskap sedan 1640 när kyrkolagstiftningen kom. Sedan har privata huvudmän i socknarna anordnat utbildning för de fattiga barnen. När socken blev kommun tog kommunen över mer ansvar för driften av utbildningen, men staten hade fortfarande en del att säga till om.
Sedan har detta pendlat fram och tillbaka i hundra år och slutligen kom just reformen där grundskolan som skolform fick en huvudman och inte två.
Jo, men från 60-talet händer nåt i svensk skola.. (Oavsett en eller flera, eller återigen en huvudman) Den blir sämre.. och sämre.. och sämre..

Det är säkert jättebra med EN huvudman, och som jag skrev så skiter jag totalt i vilket det än må va. Skolan (VILKET JAG PÅPEKAT REDAN) var inte jättebra ens innan 1994/1989. Det fanns en hel del bekymmer tidigare också.

I december 1989 kommunaliserades dock skolan.

Och jag känner mycket väl till att kommunerna hade haft mycket att göra med skolbiten redan innan, men då togs i alla fall efter tveksamma turer ett lite korrupt beslut i riksdagen som på allvar förändrade saker. (Det hade mycket riktigt föregåtts av tidigare arbete med saken under 80-talet). Debatten om frågan hade dessutom pågått sedan 70-talet minst.

Sen är det ju inte riktigt så enkelt som att skolan nu bara har en huvudman. Det är ju liksom inte så att staten inte lägger sig i oerhört mycket*, vilket bidragit till oerhört mycket administration och annat flum för skolorna och dess lärare.

Så det är som du beskriver naturligtvis inte riktigt så att skolan gick från en huvudman till en annan bara. Det har alltid varit olika trådar som styrt. 90-talsreformerna accelererade däremot skolans färd utför, idag går den inte att rädda längre.

Och bara för att Göran Persson påstår nåt behöver det inte betyda att det är 100% sant.

*Sveriges kommuner är ju i praktiken oerhört toppstyrda från riksdag och regering.
Senast redigerad av Macke85 2022-07-13 kl. 12:17.
Citera
2022-07-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Njae, sossepolitik skiljer sig en hel del beroende på vilken tid vi talar om, den var nationalistisk med fokus på svenska folket, fram till 60-talet där den sedan blev internationell och globalistisk.

Ja, och sedan helt plötsligt nationalistisk igen. Jag vet.. S är ett vindflöjelparti, det är inget nytt.

Dock så har S sedan 60 talet och framåt fattat oerhört korkade beslut. Inom skolpolitiken, och inom andra områden.. Oavsett hur ”nationalistiska” de nu varit för stunden.
Citera
2022-07-13, 12:33
Medlem
Citat:
Ja, och sedan helt plötsligt nationalistisk igen. Jag vet.. S är ett vindflöjelparti, det är inget nytt.

Dock så har S sedan 60 talet och framåt fattat oerhört korkade beslut. Inom skolpolitiken, och inom andra områden.. Oavsett hur ”nationalistiska” de nu varit för stunden.
Hm, nej den har konstant varit internationalistisk (globalistisk) sedan 60-talet.
Men det är en fråga för ett annat forum.
Vi kan dock konstatera att nedmonteringen och politiseringen av skolverksamheten, har skett under deras omsorg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in