Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Jag tror att jag har bättre koll på skolhistoria än vad den clownen i serien har.
Jag antecknar..
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Det skedde många reformer mellan 1980-1994, en av dem var att grundskolan som skolform fick en huvudman och inte två. En annan var att vi fick utökad friskoleverksamhet. Förut hade vi Lex Pysslingen som gjorde att det inte gick att göra vinst på friskolor.
Har jag påstått nåt annat?
Ja det skedde flera reformer innan, det känner jag till. Jag har bara inte orkat skriva ett långt inlägg om det. Friskolor fanns exempelvis innan 1994. Mm.. Jo
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Det står ganska klart i proppen varför man valde att slå ihop huvudmännen.
Och vad var det då? För att mötesgå lärarnas stora vilja att bli kommunanställda?
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
JO, reformen var klar 1994 och vi fick då en ny skollag och en ny läroplan
Okej bra. För diskussionens skull kan vi ju då prata om kommunaliseringen. Jag håller med om att det i praktiken är samma skit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Nej, skolväsendet har i praktiken haft ett dubbelt huvudmannaskap sedan 1640 när kyrkolagstiftningen kom. Sedan har privata huvudmän i socknarna anordnat utbildning för de fattiga barnen. När socken blev kommun tog kommunen över mer ansvar för driften av utbildningen, men staten hade fortfarande en del att säga till om.
Sedan har detta pendlat fram och tillbaka i hundra år och slutligen kom just reformen där grundskolan som skolform fick en huvudman och inte två.
Jo, men från 60-talet händer nåt i svensk skola.. (Oavsett en eller flera, eller återigen en huvudman) Den blir sämre.. och sämre.. och sämre..
Det är säkert jättebra med EN huvudman, och som jag skrev så skiter jag totalt i vilket det än må va. Skolan (VILKET JAG PÅPEKAT REDAN) var inte jättebra ens innan 1994/1989. Det fanns en hel del bekymmer tidigare också.
I december 1989 kommunaliserades dock skolan.
Och jag känner mycket väl till att kommunerna hade haft mycket att göra med skolbiten redan innan, men då togs i alla fall efter tveksamma turer ett lite korrupt beslut i riksdagen som på allvar förändrade saker. (Det hade mycket riktigt föregåtts av tidigare arbete med saken under 80-talet). Debatten om frågan hade dessutom pågått sedan 70-talet minst.
Sen är det ju inte riktigt så enkelt som att skolan nu bara har en huvudman. Det är ju liksom inte så att staten inte lägger sig i oerhört mycket*, vilket bidragit till oerhört mycket administration och annat flum för skolorna och dess lärare.
Så det är som du beskriver naturligtvis inte riktigt så att skolan gick från en huvudman till en annan bara. Det har alltid varit olika trådar som styrt. 90-talsreformerna accelererade däremot skolans färd utför, idag går den inte att rädda längre.
Och bara för att Göran Persson
påstår nåt behöver det inte betyda att det är 100% sant.
*Sveriges kommuner är ju i praktiken oerhört toppstyrda från riksdag och regering.