2022-04-20, 21:36
Medlem
RakadKiwis avatar
Faktafel som Jesper grundar nästan hela avsnitt 3 på då...

Jesper hör "läroplan utan riktlinjer" och tror att det innebär att det därför inte är specificerat vad som ska läras ut, men det som menas är hur det ska läras ut. Vilket bara är jävligt trött när det verkligen inte är svårt att ta reda på vad som faktiskt stod i kursplanerna mellan 2000 och 2011 (https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/tidigare-kursplaner-ar-2000-2011-for-grundskolan).

Kort utdrag ur matematik på grundskolan:
Citat:
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Eleven skall ha förvärvat sådana kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer samt lösa problem som vanligen förekommer i hem och samhälle och som behövs som grund för fortsatt utbildning.

Inom denna ram skall eleven

– ha utvecklat sin taluppfattning till att omfatta hela tal och rationella tal i bråk- och decimalform,

– ha goda färdigheter i och kunna använda överslagsräkning och räkning med naturliga tal och tal i decimalform samt procent och proportionalitet i huvudet, med hjälp av skriftliga räknemetoder och med tekniska hjälpmedel,

– kunna använda metoder, måttsystem och mätinstrument för att jämföra, uppskatta och bestämma längder, areor, volymer, vinklar, massor, tidpunkter och tidsskillnader,

Citera
2022-04-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RakadKiwi
Faktafel som Jesper grundar nästan hela avsnitt 3 på då...

Jesper hör "läroplan utan riktlinjer" och tror att det innebär att det därför inte är specificerat vad som ska läras ut, men det som menas är hur det ska läras ut. Vilket bara är jävligt trött när det verkligen inte är svårt att ta reda på vad som faktiskt stod i kursplanerna mellan 2000 och 2011 (https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/tidigare-kursplaner-ar-2000-2011-for-grundskolan).

Kort utdrag ur matematik på grundskolan:

Precis, och kursplanerna var skriva av lärare till/för lärare. Strävorna räckte således för ämnesutbildade lärare. Med 2011 års reform och den reform som kom 2018-2019 blev styrningen för mycket och lärarna hinner idag inte med allt som skall klämmas in i timplanen. Till råga på allt skall alla barn vid 7 års ålder kunna läsa mer eller mindre flytande, vilket pressar många barn idag. Vi ser också att litteraciteten och den alfabet-fonetiska medvetenheten kryper allt längre ned i åldrarna och nu börjar man lära treåringar att läsa och skriva på förskolan.

Den sk. "lärarsäkra" läroplanen blev således mer "lärarsäker" med 2011 års skolreform. Politikerna litar således inte på lärarnas yrkeskompetens. Fastän vår nuvarande läroplan tar inspiration från såväl Tyler, Dewey, Pratt, Pinar och många fler lutar den ganska mycket åt Tyler's Rationale, vilket nog var den som Björklunds läroplansförfattare stod närmast (eller ja, Björklunds politiker). Tylers mer industriella syn på utbildning gjorde hans läroplan väldigt "lärarsäker".

Men åter till serien: Det jag alltid reagerar mest över är folks missuppfattade syn på den sk. "kommunaliseringen". Främst för att folk som klagar på denna "kommunalisering" inte tycks veta att staten än idag är drivande och har full huvudmannaskap i flera skolformer. Dessa skolformer fungerar idag inte bättre än den kommunala grundskolan.
Tvärt om, dessa skolformer rullar och går ihop för att de bara har ett handfull skolenheter; SPSM har inte fler än 20 skolenheter i sin verksamhet. SIS kan inte ens få ihop till tio. Sameskolstyrelsen har ju inte ens ett handfull.
Tänk er SPSM som huvudman för tusentals skolenheter, det skulle inte gå!
Folk vet inte ens om att vi fortfarande har en parallellskola!
Citera
2022-04-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonewolfno1
Olof Palme

Under hans ledning förändrades skolan från att söka utbilda elever med målet att nå en viss mängd färdigheter, till att som huvudroll försöka stöpa samtligea elever till att vara likvärdigt duktiga, och med lika värderingar.
Sedan har björklund mfl på vägen inte hjälpt till men det har vart en långsam slope neråt avgrunden från sent 60-tal ungefär.

Kan säga dig att iden som att samtliga elever oavsett bakgrund och samhällsklass skulle få en likvärdig grundutbildning kom EXAKT 103 år innan Palme mördades, dvs nästan 90 år innan Palme vidareutvecklade vad Myrdal hade skapat. Det var nämligen allas vår skolman Fritjuv Berg som 1883 kom med förslaget att ombilda Folkskolan till en treårig sk. "bottenskola", dvs. en grundutbildning för alla barn.

Att barn skall utvecklas till att ha för samhället likvärdig värdering är inget nytt för den postmoderna tiden. Mycket av denna ide hittar du i t.ex. Tyler's Rationale från 40-talet.

Vi som länge har studera skolans utveckling och dess läroplaner bara skrattar åt den här serien och folk som kommenterar den utan att veta vad de pratar om.
Citera
2022-05-01, 22:24
Medlem
Svenska skolan mördades av 68-vänstern, som så mycket annat i samhället.
Skolan blev en plats för indoktrinering och propaganda, inte en plats för lärande. Alla beslut gällande skolan sedan dess har alla gått ut på en sak: skapa så många nyttiga idioter, valboskap och vänsterblivna får som möjligt.
Det är därför vi sitter i det vansinne till samhälle vi gör idag. Genom att politiskt kidnappa barnen när de var små så såg den kulturmarxistiska vänstern till att makten aldrig skulle glida dem ur händerna.
Citera
2022-05-03, 22:32
Medlem
Utopiantoss avatar
Föräldrarna som i Silicon Valley säljer teknologiska verktyg till skolor (tex Edtech), har sina egna barn i skolor som är relativt fria från teknologi, får vi höra i avsnitt fem om digitalisering.

När eleverna har framför sig ett redskap som är ett fönster ut mot sociala medier så tappar de fokus och får sämre inlärning. Det gäller naturligtvis även oss vuxna, men vi kan åtminstone hantera det markant bättre. Eftersom människan är analog bör hon som barn lära sig nästan uteslutande analogt.

En studie i OECD visar att ju mer ett land investerat i skoldatorer, desto sämre är elevernas skolresultat. Trots det har Sveriges regering bestämt att den svenska skolan ska bli bäst i världen på digitalisering.
svt.se/nyheter/inrikes/svenska-skolan-i-fritt-fall-genom-digitaliseringen-1
Citera
2022-05-05, 14:19
Medlem
Nämner pk-svt elefanten i rummet någon gång? Stor del av raset i PISA står ju den allt större delen av icke-västliga invandrare och dess avkomma för, framförallt kaosskolorna i utsatta områden. 2000 och 2003 låg ju Sverige fortfarande bra till gentemot övriga oecd. Den (de?) senaste vändan vände väl trenden upp igen men då var ju mycket om snacket att de exkluderade stora delar av s.k. nyanlända att göra provet.

I övrigt kan ju denna serie överföras till det mesta, just skolan fungerar väl varken bättre eller sämre än allt annat som slaktats i Sverige de senaste decennierna, sjukvården, polisen, militären, bostadsmarknaden, energipolitiken?
Citera
2022-05-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Nämner pk-svt elefanten i rummet någon gång? Stor del av raset i PISA står ju den allt större delen av icke-västliga invandrare och dess avkomma för, framförallt kaosskolorna i utsatta områden. 2000 och 2003 låg ju Sverige fortfarande bra till gentemot övriga oecd. Den (de?) senaste vändan vände väl trenden upp igen men då var ju mycket om snacket att de exkluderade stora delar av s.k. nyanlända att göra provet.

I övrigt kan ju denna serie överföras till det mesta, just skolan fungerar väl varken bättre eller sämre än allt annat som slaktats i Sverige de senaste decennierna, sjukvården, polisen, militären, bostadsmarknaden, energipolitiken?

Det är bara lekmän som hänför sig till pisa. Så varför ens ta upp den?
Citera
2022-05-13, 11:50
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Men snälla någon skriv inte i ämnen ni kan ingenting om. Vad är syftet med att bara bla bla bla...
...studentföreningen som aldrig hört något så befängt ockuperade kårhuset bla bla bla....

Det finns inget pinsammare än folk som börjar sitt inlägg så, för att sen lägga fram sina befängda gissningar. Ockupationen har inget med reformer av grundskolan att göra utan reformer av de högre utbildningarna, alltså universitetstudenternas egna situation. Kortfattat så kan man säga att sossarna ändrade reglerna för hur mycket studielån man kunde ta utan att fullfölja sina kurser.
Det sägs vara den utlösande faktorn, men grundorsaken var den storsäljande pocketboken Maos lilla röda, som alla tonåringar i västvärlden läste i slutet av 60-talet. Tillsammans med t-shirtmärket Che Geuvara och innedrogen hashish och det faktum att det äntligen började bli ordning på populärmusiken så skapades en ungdomskultur som gjorde kaos med campusmoråden och stadskärnor i ibland annat Stockholm, Berkeley, Helsingfors, Warszawa, Berlin, Chicago, London, Rom och mest känt Paris.

Varför tror du Sovjetunionen rullade in sina pansarvagnar i Prag och inte Frescati?
Senast redigerad av John-Rocca 2022-05-13 kl. 11:53.
Citera
2022-05-13, 11:56
Avstängd
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Det finns inget pinsammare än folk som börjar sitt inlägg så, för att sen lägga fram sina befängda gissningar. Ockupationen har inget med reformer av grundskolan att göra utan reformer av de högre utbildningarna, alltså universitetstudenternas egna situation. Kortfattat så kan man säga att sossarna ändrade reglerna för hur mycket studielån man kunde ta utan att fullfölja sina kurser.
Det sägs vara den utlösande faktorn, men grundorsaken var den storsäljande pocketboken Maos lilla röda, som alla tonåringar i västvärlden läste i slutet av 60-talet. Tillsammans med t-shirtmärket Che Geuvara och innedrogen hashish och det faktum att det äntligen började bli ordning på populärmusiken så skapades en ungdomskultur som gjorde kaos med campusmoråden och stadskärnor i ibland annat Stockholm, Berkeley, Helsingfors, Warszawa, Berlin, Chicago, London, Rom och mest känt Paris.

Varför tror du Sovjetunionen rullade in sina pansarvagnar i Prag och inte Frescati?
Men kära någon. Kan du läsa? Jag skriver att det handlade om utbildningarna.
Andra har förstått vad jag skrev och svarat.

Men tror du att Sovjet skulle rullat in i frescati om de haft en borgerlig bildningskultur säger ju allt.
Citera
2022-05-14, 00:57
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Andra har förstått vad jag skrev och svarat.
Nej, andra har inte "förstått" vad du menar. Andra har IGNORERAT vad du menar för att de inte orkar bemöda sig med att tjäbbla med idioter. Jag orkar tjäbbla med idioter. Samtidigt som jag raljerar över din dumhet menar jag att jag har rätt i sak.

De så kallade studentupproren har inget att göra med reformer av grundskolan.
Läs innnan du skriver.
Senast redigerad av John-Rocca 2022-05-14 kl. 01:04.
Citera
2022-05-14, 13:27
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Jag vet inte vilka enskilda personer som var med och förstörde den svenska skolan. Men jag vet syftet med det. Det finns en teori inom marxistiska kretsar som går ut på att ett samhälle behöver indoktrinera 3 generationer innan samhället kan bli kommunistiskt. Det är därför skolor och media domineras av människor med vänsteråsikter.

Visst, skolorna behövs givetvis för att utbilda människor inom yrken som behövs i samhället. Men ett av de största målen för Socialdemokraterna (inspirerade av DDR) har länge varit att indoktrinera eleverna i "rätt värdegrund", vilket bara är ett kodord för marxism. De lär tex ut den historia som gynnar marxismen.

Barack Obama, som jag anser är en marxist, var väldigt imponerad av Sverige. Jag skulle gissa på att han har haft flera möten med svenska makthavare och frågat dem hur de lyckades få befolkningen "med sig". De svenska makthavarna har då troligtvis berättat att det krävs indoktrinering i skolorna, och att grupper som antifa förföljer, trakasserar och riktar våld mot de organisationer som kritiserar makten, efter att media har skrivit artiklar om att organisationerna har kopplingar till "vit-makt miljön".

Detta var exakt vad som började ske under tiden som Obama var president. Elever på collages och universitet började löpa amok mot alla som på något sätt utmanade marxismen. Antifa dök också upp i USA under denna tid. Skillnaden är dock att amerikanare inte är fredsskadade som svenskar, och många amerikaner gör därför betydligt mer motstånd.

En annan anledningen till varför den svenska skolan är som den är, beror på att lärarnas auktoritet är borttagen. De får i princip inte göra någonting mot stökiga elever eller elever som förolämpar dem eller tom hotar dem. Jag tror att många lärare som arbetar med elever på mellan och högstadienivå, verkligen ångrar sitt yrkesval. De har tagit CSN-lån för att gå en lång utbildning, och när de väl inser att de borde ha valt en annan utbildning, är det försent.

Vilken skola du arbetar på spelar givetvis en stor roll. Lärare som arbetar på en skola i Limhamn har det nog ganska bra, medans lärare som arbetar på Sofielundsskolan eller en skola i Rosengård, antagligen inte mår särskilt bra. Det är därför skolor i "utsatta områden" får de sämsta lärarna, då det i princip inte är någon som vill arbeta där. En lärares yrke borde endast gå ut på att lära ut kunskap, och inte på att stoppa slagsmål.

Personligen hade jag inte arbetat som lärare i dagens Sverige, så vida jag inte hade fått 50 000kr efter skatt. Lärare och polis är de två sämsta arbeten du kan ha i dagens Sverige. Det är yrken där du måste ha auktoritets-befogenheter för att kunna sköta ditt jobb, men där du knappt har några alls. Dessutom är lönerna inte bättre än en byggarbetares. Detta beror på att de flesta lärare och poliser arbetar för staten, medans byggarbetare arbetar för privata företag.
Citera
2022-05-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Jag vet inte vilka enskilda personer som var med och förstörde den svenska skolan. Men jag vet syftet med det. Det finns en teori inom marxistiska kretsar som går ut på att ett samhälle behöver indoktrinera 3 generationer innan samhället kan bli kommunistiskt. Det är därför skolor och media domineras av människor med vänsteråsikter.

Visst, skolorna behövs givetvis för att utbilda människor inom yrken som behövs i samhället. Men ett av de största målen för Socialdemokraterna (inspirerade av DDR) har länge varit att indoktrinera eleverna i "rätt värdegrund", vilket bara är ett kodord för marxism. De lär tex ut den historia som gynnar marxismen.

Barack Obama, som jag anser är en marxist, var väldigt imponerad av Sverige. Jag skulle gissa på att han har haft flera möten med svenska makthavare och frågat dem hur de lyckades få befolkningen "med sig". De svenska makthavarna har då troligtvis berättat att det krävs indoktrinering i skolorna, och att grupper som antifa förföljer, trakasserar och riktar våld mot de organisationer som kritiserar makten, efter att media har skrivit artiklar om att organisationerna har kopplingar till "vit-makt miljön".

Detta var exakt vad som började ske under tiden som Obama var president. Elever på collages och universitet började löpa amok mot alla som på något sätt utmanade marxismen. Antifa dök också upp i USA under denna tid. Skillnaden är dock att amerikanare inte är fredsskadade som svenskar, och många amerikaner gör därför betydligt mer motstånd.

En annan anledningen till varför den svenska skolan är som den är, beror på att lärarnas auktoritet är borttagen. De får i princip inte göra någonting mot stökiga elever eller elever som förolämpar dem eller tom hotar dem. Jag tror att många lärare som arbetar med elever på mellan och högstadienivå, verkligen ångrar sitt yrkesval. De har tagit CSN-lån för att gå en lång utbildning, och när de väl inser att de borde ha valt en annan utbildning, är det försent.

Vilken skola du arbetar på spelar givetvis en stor roll. Lärare som arbetar på en skola i Limhamn har det nog ganska bra, medans lärare som arbetar på Sofielundsskolan eller en skola i Rosengård, antagligen inte mår särskilt bra. Det är därför skolor i "utsatta områden" får de sämsta lärarna, då det i princip inte är någon som vill arbeta där. En lärares yrke borde endast gå ut på att lära ut kunskap, och inte på att stoppa slagsmål.

Personligen hade jag inte arbetat som lärare i dagens Sverige, så vida jag inte hade fått 50 000kr efter skatt. Lärare och polis är de två sämsta arbeten du kan ha i dagens Sverige. Det är yrken där du måste ha auktoritets-befogenheter för att kunna sköta ditt jobb, men där du knappt har några alls. Dessutom är lönerna inte bättre än en byggarbetares. Detta beror på att de flesta lärare och poliser arbetar för staten, medans byggarbetare arbetar för privata företag.

Håller med, problemet blev att det inte hann gå 3 generationer, blev bara drygt 2 så äldre finns kvar som kan historien, därför man kör stenhård mot äldre för att tysta den generationen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in