Citat:
Ursprungligen postat av
Felstavaren
Instämmer förstås i att flottan är upptagen med annat, så absolut, den delen av scenariot faller om vi skall se till nuläget. Men hur tänker du i så fall om norr? Skall de komma hit via Finland? Med gardespansararmén som redan är kaputt? För om de inte skall gå sjövägen eller slå ner via luftlandsättning, vilket förmodligen vore ödesdigert för deras del, så finns det ju inte så många återstående alternativ.
Jag kan däremot föreställa mig att de skulle få för sig att skicka kryssningsmissiler, men i så fall tror jag inte att det hade tagit överdrivet lång tid för omvärlden att hjälpa oss stärka upp vårt luftförsvar i och med att den typen av bekämpning är rent defensiv. Hur många dagar tar det att skicka hit ett Arleigh Burke-skepp och dubblera luftvärnsförmågan?
Och därmed så ryker ju även ryssens möjligheter till förbekämpning, vilket i sin tur är ett måste om man vill invadera oss utan att först behöva uppleva finsk kulturberikning. Att USA och andra länder inte skulle ha något intresse av att beskydda Sverige (och Östersjön) i ett sådant utgångsläge har jag svårt att köpa.
Sen, gällande detta om att Ryssland är rädda för oss; jag tror inte heller att de är rädda för oss. De har ingen som helst anledning att vara det heller. Vad jag menade är att Putin snarare är rädd för att förlora mot någon som framstår som en underlägsen motståndare och till den kategorin kan vi räkna Sverige.
Citerade nog fel nu.
I norrland så har vi god försvarsförmåga, nato har övat här i 10tals år och flygbaser och djuphamnar är väl tilltagna.
Även i staden jag bor i finns sprängfickor i viktiga broar samt flygvapen som övar dagligen och så alltid gjort.
Större delen av kalix-linjen finns kvar med stridsvagnshinder egentligen från kusten in till bergen. För att inte tala om dom flertalet forten i bergen som finns i boden även om dom är tagna ur bruk så är det nog inte så stort bekymmer att flytta några artcher system ett par kilometer för att husera manskapet i granitberget.
Då ska vi inte tala om alla hemvärnsgrupper, MÖPs, jägare som ofta har flertalet vapen och god kännedom samt utrustning.
Norrland är säkert. Punkt.