2022-05-17, 22:57
Medlem
Hur ska vi göra med Georgien och Moldavien? Georgien har inte varit så pigga men tror ni de går med när segern är säker?

I Moldavien är ryssen inte fler än att det går att ta bort dem och blåneka...
Citera
2022-05-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
…och 40% utan rinnande vatten- bara slaget av Nordkorea, som är paradiset på jorden- av de som kallar sig industriländer.
Ryssland kommer framöver inte att vara vad man betraktar som ett industriland…oavsett utgången av kriget.
Visst är det så, Puttler-Ryssland är ett afrikanskt land utanför Afrika. Korruptionen är på afrikansk nivå, medellivslängden är på afrikansk nivå och ekonomin är på väg mot afrikansk nivå. Men barnamördare V.Puttin sitter med båda händerna i statskassan och även med blod upp till knäna är han glad.
Citera
2022-05-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vilken diagnos var det nu som gör att man tror att det är orättvist om NATO rör sig utanför Atlanten?

Mycket som känns orättvist just nu va?

Ha ha jag betraktar det från en ganska neutral synvinkel. Jag gillar inte Nato och jag gillar inte Ryssland. Men låt oss konstatera att Ukraina ligger närmare Ryssland än Atlanten geografiskt. Och det borde ge en fingervisning om varför Putin har satt ned fotren.
Citera
2022-05-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det var väl tur det att Ukraina inte behöll kärnvapen då landet utvecklats som det gjort efter 2014 med ultranationalister, nassar och rysshat. Sådana här avtal betyder inte så mycket om säkerhetsläget runt ett land försämras dramatiskt. Fråga finnarna som själv nu bröt ett avtal med Sovjet att för alltid vara alliansfria (ett Sovjet som Ryssland fick ärva mycket skit från men även bra avtal). Vad som behövs nu är att skriva nya avtal och komma överens om ny gränser och se om dom kan hållas. Går inte det så har vi ett krig som kan vara i åratal med mycket lidande eller kanske till och med ett världskrig för det verkar vara enda sättet att rita om gränser om man nu inte är USA och kan dra gränser lite hur som helst som i forna Jugoslavien.

Du anser att man inte kan lita på Ryssland men ofta håller dom vad dom lovar eller säger som till exempel att NATS:s expansion var och är en dum idé och en reaktion kommer. Dom leverera också gas och olja enligt avtal så EU borde vara nöjda. Kan man lita på USA då? Kan man lita på Kina? Kan man lita på den ej folkvalda Maggan?
Finland and Russia signed a friendship treaty in Helsinki on January 20, 1992, consisting of many clauses, including commercial and financial ones. More significant was the exchange of notes that same day. These certified the cancellation of the Treaty of Friendship, Cooperation and Mutual Assistance signed in Moscow on April 6, 1948. That treaty, the result of the Soviet victory in the Second World War, established the limitations of an independent Finnish foreign policy and, indeed, certain conditions of Finnish independence itself.

Altså ett bilateralt avtal, så du kan ju likabra säga att Ryssland bröt VSB-avtalet, eller hur?
Citera
2022-05-17, 23:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Och varför i helvete skulle den ukrainska säkerhetstjänsten göra det? Det är korkat.
Självklart var det någon som ville se ett regimskifte som sköt demonstranterna. Någon som inte vill se ett regimskifte hade självklart inte verkar för ett sådant.

Ukrainas dåvarande president hade ju gett order om att ta till med hårdhandskarna emot demonstranterna. Sedan flydde han med svansen mellan bena, med alla sina korruptionspengar, till Ryssland.
Citera
2022-05-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Kapitulationen är ett stort bakslag för Ukraina, men det som slår mig ännu mer och som är bizarrt att deras nutida spartaner och hjältar kommer ställas inför rätta i lilla Donetsk People Republic's domstolar

Under Ukrainsk jurisdiktion?
Citera
2022-05-17, 23:02
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Någon svartahavsflotta kommer ryssarna aldrig att skicka hit för den är upptagen. Blir det krig med NATO så tar ryssarna bara norra delen av skandinavien för resten är onödigt att bry sig om. Sen förstör dom bara vår infrastuktur och det är godnatt för oss. Tro inte att USA eller övriga NATO kommer att utkämpa ett krig bland myggor och mossar eller ett plågsamt vinterkrig i norr.

Så nej, jag tror inte alls ryssarna är rädda för oss utan ser oss mer som irriterande. Det enda dom oroar sig för är NATO och att USA placerar ut missilsystem och baser i våra länder. Naturligtvis kommer USA att tvinga oss till det förr eller senare om dom behöver en andra front i detta krig i Ukraina. Naturligtvis tror också ÖB att det är Gotland som hägrar och satsar alla resurser dit som sen bara bombas bort. Men sånt är livet då vi har denna typ av ledare snart överallt.

Instämmer förstås i att flottan är upptagen med annat, så absolut, den delen av scenariot faller om vi skall se till nuläget. Men hur tänker du i så fall om norr? Skall de komma hit via Finland? Med gardespansararmén som redan är kaputt? För om de inte skall gå sjövägen eller slå ner via luftlandsättning, vilket förmodligen vore ödesdigert för deras del, så finns det ju inte så många återstående alternativ.

Jag kan däremot föreställa mig att de skulle få för sig att skicka kryssningsmissiler, men i så fall tror jag inte att det hade tagit överdrivet lång tid för omvärlden att hjälpa oss stärka upp vårt luftförsvar i och med att den typen av bekämpning är rent defensiv. Hur många dagar tar det att skicka hit ett Arleigh Burke-skepp och dubblera luftvärnsförmågan?

Och därmed så ryker ju även ryssens möjligheter till förbekämpning, vilket i sin tur är ett måste om man vill invadera oss utan att först behöva uppleva finsk kulturberikning. Att USA och andra länder inte skulle ha något intresse av att beskydda Sverige (och Östersjön) i ett sådant utgångsläge har jag svårt att köpa.

Sen, gällande detta om att Ryssland är rädda för oss; jag tror inte heller att de är rädda för oss. De har ingen som helst anledning att vara det heller. Vad jag menade är att Putin snarare är rädd för att förlora mot någon som framstår som en underlägsen motståndare och till den kategorin kan vi räkna Sverige.
Citera
2022-05-17, 23:03
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vi? Är du redan med i Nato?

Jag kan med säkerhet säga att Nato inte kommer att agera enat mot Ryssland. Jag vet att t ex Italien inte har något intressa av att offra italienare i ett krig mot Ryssland borta i östra Eurupa, Man har egna problem som är viktigare.

Så du säger att Ryssland vinner ett krig mot NATO? HAHAHAHAHAHAHAHA!!

Ni får pisk av lillebror! Det är dags att ni veta er plats, var snälla och tysta kanske ni överlever.
Citera
2022-05-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vi? Är du redan med i Nato?

Jag kan med säkerhet säga att Nato inte kommer att agera enat mot Ryssland. Jag vet att t ex Italien inte har något intressa av att offra italienare i ett krig mot Ryssland borta i östra Eurupa, Man har egna problem som är viktigare.

Utan Italien är Nato chanslösa mot Ryssland.....

Eller så är det så att Polen på egen hand skulle krossa ryssen.
Citera
2022-05-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Nu när ”nazisterna” i stålverket är besegrade så är det väl bara för ryssarna att åka hem igen? Avnazifieringen är klar.
Exakt,hela den militära special operationen gick väl ut på att avnazifiera Ukraina? Nu är det gjort så svinen kan åka hem igen och vänta in KARMA!
Citera
2022-05-17, 23:10
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Utan Italien är Nato chanslösa mot Ryssland.....

Eller så är det så att Polen på egen hand skulle krossa ryssen.

Varje cell i varje polack hatar Putin. Jag tror Polen hade krossat Ryssland ifall Ryssland kommit på en ytterligare en dålig ide; attackera Polen.
Citera
2022-05-17, 23:12
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ukrainas dåvarande president hade ju gett order om att ta till med hårdhandskarna emot demonstranterna. Sedan flydde han med svansen mellan bena, med alla sina korruptionspengar, till Ryssland.

Nej, han sa specifikt att han inte gett order om det. Och som sagt, varför skulle han? Varför skulle han avsätta sig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in