Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Någon svartahavsflotta kommer ryssarna aldrig att skicka hit för den är upptagen. Blir det krig med NATO så tar ryssarna bara norra delen av skandinavien för resten är onödigt att bry sig om. Sen förstör dom bara vår infrastuktur och det är godnatt för oss. Tro inte att USA eller övriga NATO kommer att utkämpa ett krig bland myggor och mossar eller ett plågsamt vinterkrig i norr.
Så nej, jag tror inte alls ryssarna är rädda för oss utan ser oss mer som irriterande. Det enda dom oroar sig för är NATO och att USA placerar ut missilsystem och baser i våra länder. Naturligtvis kommer USA att tvinga oss till det förr eller senare om dom behöver en andra front i detta krig i Ukraina. Naturligtvis tror också ÖB att det är Gotland som hägrar och satsar alla resurser dit som sen bara bombas bort. Men sånt är livet då vi har denna typ av ledare snart överallt.
Instämmer förstås i att flottan är upptagen med annat, så absolut, den delen av scenariot faller om vi skall se till nuläget. Men hur tänker du i så fall om norr? Skall de komma hit via Finland? Med gardespansararmén som redan är kaputt? För om de inte skall gå sjövägen eller slå ner via luftlandsättning, vilket förmodligen vore ödesdigert för deras del, så finns det ju inte så många återstående alternativ.
Jag kan däremot föreställa mig att de skulle få för sig att skicka kryssningsmissiler, men i så fall tror jag inte att det hade tagit överdrivet lång tid för omvärlden att hjälpa oss stärka upp vårt luftförsvar i och med att den typen av bekämpning är rent defensiv. Hur många dagar tar det att skicka hit ett Arleigh Burke-skepp och dubblera luftvärnsförmågan?
Och därmed så ryker ju även ryssens möjligheter till förbekämpning, vilket i sin tur är ett måste om man vill invadera oss utan att först behöva uppleva finsk kulturberikning. Att USA och andra länder inte skulle ha något intresse av att beskydda Sverige (och Östersjön) i ett sådant utgångsläge har jag svårt att köpa.
Sen, gällande detta om att Ryssland är rädda för oss; jag tror inte heller att de är rädda för oss. De har ingen som helst anledning att vara det heller. Vad jag menade är att Putin snarare är rädd för att förlora mot någon som framstår som en underlägsen motståndare och till den kategorin kan vi räkna Sverige.