2022-05-17, 20:40
Medlem
Hej, jag är jätterädd för magsjuka och att spy osv, går även till psykolog.
Nu är det såhär, att jag har något ont i magen. Typ i mitten, fast åt det vänstra hållet. Det är lite diffust och molande. Fick magonten typ för ca 3h sedan, Men har ätit som vanligt. Åt lunch, och en normalstor middagsportion utan problem. Var kanske inte så hungrig innan, men jag åt lixom utan problem. Jag mår inte illa, eller känner mig konstig, utan det är bara an liten magvärk. Kan det vara magsjuka? Hur länge innan magsjukan bryter ut brukar ni känna symptom? Och vilka brukar era symptom vara? Jag kanske låter lite löjlig men alltså jag skulle hellre dö än att få magsjuka.
Tacksam för svar
Citera
2022-05-17, 20:43
Medlem
seranoskinkans avatar
offtast brukar det komma som en illakännande känsla, som sedan går bort (detta är då bakterierna angriper problemet) sedan då bakterierna är döda och mätta, ca 12h senare, så måste kroppen bli av med bakteriekadabren, och det är då man kräks. Beroende på om smärtan är längre ner i magen så brukar kräksjukan vara flera dagar.
Citera
2022-05-17, 20:52
Medlem
Du mår illa och kräks av magsjuka, har det gått 3h utan att du känt dig illamående är det inte magsjuka. Magont beror på något annat.
Citera
2022-05-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Du mår illa och kräks av magsjuka, har det gått 3h utan att du känt dig illamående är det inte magsjuka. Magont beror på något annat.
Okej, ta k för svaret, nu känner jag mig lugnare .😀
Citera
2022-05-17, 21:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag säger som andra i tråden - det dröjer inte 3 timmar efter att man fått känningar.

Jag brukar inte direkt ha ont i magen just innan jag blir magsjuk. Brukar däremot känna ett otroligt sugande obehag i magsäcken plus en ett kraftigt illamående innan det bryter ut.

Får du med ont kan du ringa 1177 och prata med dem.

Men det troliga är att det är gaser, ett övergående matsmältningsproblem eller nåt psykosomatiskt, dvs att du oroar dig och det att sig uttryck via problem med magen. Är du tjej kan det var nåt med menscykeln. Dvs helt normala saker. ❤️

Försök att göra nåt som får dig att inte tänka på magen. Gå en promenad, se en film, spela ett spel, prata med en kompis.
Citera
2022-05-17, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag säger som andra i tråden - det dröjer inte 3 timmar efter att man fått känningar.

Jag brukar inte direkt ha ont i magen just innan jag blir magsjuk. Brukar däremot känna ett otroligt sugande obehag i magsäcken plus en ett kraftigt illamående innan det bryter ut.

Får du med ont kan du ringa 1177 och prata med dem.

Men det troliga är att det är gaser, ett övergående matsmältningsproblem eller nåt psykosomatiskt, dvs att du oroar dig och det att sig uttryck via problem med magen. Är du tjej kan det var nåt med menscykeln. Dvs helt normala saker. ❤️

Försök att göra nåt som får dig att inte tänka på magen. Gå en promenad, se en film, spela ett spel, prata med en kompis.
Tack för ditt svar och att du tog dig tid att svara. Är mindre orolig nu, ( är kille i tonåren ).
Citera
2022-05-17, 21:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrdzz
Tack för ditt svar och att du tog dig tid att svara. Är mindre orolig nu, ( är kille i tonåren ).

Vad bra att det känns bättre. ❤️

Jag har studerat biologi på universitet. Då får man läsa om alla världens sjukdomar. Och plötsligt börjar många i klassen känna efter och vara säkra på att vi har minst 12 av sjukdomarnas. Eller fler. Man känner sig lite sjuk fast man egentligen är ganska frisk. Det är huvudet som fixerat sig vid att leta efter sjukdomar och känna efter.

Det är som när man ser en film om krälande löss. Plötsligt börjat det klia överallt på kroppen. Det gjorde inte det före man kollade filmen…

Så med det sagt:

Om man är rädd för att få magsjuka, så känner man efter, letar efter fel med magen. Och det är helt normalt. Inget konstigt alls. Precis som exemplet med lössen så är vi människor bra på att inbilla oss och tro det värsta. Det är aldrig fel att ha fantasi, men minde bra om fantasin gör en orolig.

Så njut de 2 timmar som finns kvar av dagen, istället för att känna efter och leta fel. ❤️
Citera
2022-05-17, 22:09
Medlem
flugornass avatar
Det känns i magen, om inte alla tarmar och annat är på plats och mår bra så gör det ont!
Jag arbetar på vård central som vaktmästare men man överhör ett och annat så oroa dig inte.
Diagnos kontakta/ gå med i familjeliv!
Citera
2022-05-17, 22:16
Medlem
neuron-drones avatar
Jag hade spyfobi i många år. Tyckte inte bara det var äckligt att spy, ansåg det var omoraliskt. Ja, skratta ni.

Sedan fick jag en omgång magsjuka och spydde oavbrutet i ett dygn. Sedan dess har jag varit OK med att spy.

Det är skönt att kunna rycka på axlarna där magen strular lite, för jag är OK numera med att spy. Tyvärr tror jag inte man kan intala sig att det är OK, man måste ha upplevt det.
Citera
2023-04-09, 18:43
Medlem
Helt underbar känsla efter att man har spytt och tryckt ut härlig diarré🙂 Smutsig skit har lämnat kroppen och man är lätt som en fjäder🙂 Rekomenderas👌
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in