2022-05-17, 13:53
Medlem
Vad har ni för prognoser för de kvarstående paren då? Kan vara kul att se tillbaka efter säsongen. Man får inte fuskgoogla!

Martin & Jonas känns helt hopplöst. Det var nån slags falsk försoning i slutet på senaste avsnittet men det kändes mest bara som att Martin inte orkade lyssna på Jonas gråt längre. Hoppas Jonas blir den som säger goodbye, skulle nog vara bra för hans självförtroende framåt.

Louise och Jonas är jag kluven kring. Jag tycker ärligt talat att Jonas är mer attraktiv, men Louise är kanske något mognare och tryggare i sig själv vilket kan väga upp. Min chansning är att Jonas inte skulle våga annat än att förlänga äktenskapet, men att något år framåt kommer han kanske ledsna på Louises lite lägre energinivå och eviga debriefande. Louise kommer också vilka fortsätta efter programmet, om inte Jonas fortsätter distansera sig som han gjort ibland. I långa loppet kan det dock bli deras bane.

Hans och Bodil tror jag faktiskt en del på. Det bygger dock på att Bodil kan säga till när Hans är för klängig. Jag tror att han kan hantera såna anpassningar bra, han verkar vara en väldigt förstående person. Bodil å sin sida har en massa rädslor och hang ups hon behöver face:a i långa loppet för att deras liv inte ska bli alltför inrutat.

Tl;dr: Bögarna är körda, snyggparet ger jag något halvår, och de medelålders gamblar jag med och säger lyckliga i alla sina dar.
Citera
2022-05-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Nja, livet blir lättare som attraktiv man, något annat är sånt som fula män påstår. Sedan om man har pengar, framgång och rätt personlighet så kan det såklart kompensera men oviktigt är aldrig utseendet.

Det är mycket som blir lättare om man har diverse medfödda egenskaper. Men i slutändan är det ens arbetsinsats som avgör var man hamnar.

Man kan vara ful som stryk och ha brudar i överflöd. Däremot är det lätt att skylla på någon negativ medfödd egenskap, eller på någon tråkig händelse när det egentliga problemet är att vederbörande är lat, och inte tar tag i sina problem.

Så de som hävdar att utseende är ett problem är i grunden bara lata. Det stämmer att de har en längre väg att vandra men de kan fortfarande välja den vägen.
Senast redigerad av Keus 2022-05-17 kl. 14:25.
Citera
2022-05-17, 16:23
Medlem
nowlickits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot
Vad har ni för prognoser för de kvarstående paren då? Kan vara kul att se tillbaka efter säsongen. Man får inte fuskgoogla!

Martin & Jonas känns helt hopplöst. Det var nån slags falsk försoning i slutet på senaste avsnittet men det kändes mest bara som att Martin inte orkade lyssna på Jonas gråt längre. Hoppas Jonas blir den som säger goodbye, skulle nog vara bra för hans självförtroende framåt.

Louise och Jonas är jag kluven kring. Jag tycker ärligt talat att Jonas är mer attraktiv, men Louise är kanske något mognare och tryggare i sig själv vilket kan väga upp. Min chansning är att Jonas inte skulle våga annat än att förlänga äktenskapet, men att något år framåt kommer han kanske ledsna på Louises lite lägre energinivå och eviga debriefande. Louise kommer också vilka fortsätta efter programmet, om inte Jonas fortsätter distansera sig som han gjort ibland. I långa loppet kan det dock bli deras bane.

Hans och Bodil tror jag faktiskt en del på. Det bygger dock på att Bodil kan säga till när Hans är för klängig. Jag tror att han kan hantera såna anpassningar bra, han verkar vara en väldigt förstående person. Bodil å sin sida har en massa rädslor och hang ups hon behöver face:a i långa loppet för att deras liv inte ska bli alltför inrutat.

Tl;dr: Bögarna är körda, snyggparet ger jag något halvår, och de medelålders gamblar jag med och säger lyckliga i alla sina dar.

Bögarna, som du säger, körda. Blondinerna fortsätter nog vara gifta, men förmodligen skilda efter ett halvår. Medelålders känns typ lika hopplöst som bögparet. Bodil verkar knäpp på riktigt och finns noll chans att Thore Skogman kan hantera det.
Citera
2022-05-17, 16:46
Medlem
Klipp med Märtha och Axel:

https://www.svt.se/kultur/marta-och-axel-inte-besvikna-pa-produktionen
Citera
2022-05-17, 17:51
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Jag tänkte på en sak apropå bögarnas käbbel, och att dessa "experter" tidigare pratat om att man ska gräla på "rätt sätt" osv.

Är det vanligt att man i relation har gräl och bråk och ändå håller ihop? Jag är uppvuxen med föräldrar som aldrig någonsin bråkade eller hade olika åsikt om saker och ting. Så jag har alltid trott att om man är i relation med någon och bråkar så är relationen slut direkt första gången det händer. Men det kanske är mer komplicerat än så?

Hjälp, finns det såna par?
Har hört talas om det. Men jag tror det är ovanligt?
Mina föräldrar hade "tyst bråk" och det var vedervärdigt att växa upp med. (Alltså de teg ihjäl varandra istället för att bråka ut.)
Så man ska inte tro att det alltid är guld och gröna skogar om det inte bråkas. En anspänd stämning kan finnas där.
Men naturligtvis finns det även par som hela tiden tycker om varandra och aldrig bråkar. Det där är olika.

Här hemma bråkas det rejält.
Tror det kan ha med temperament att göra också?
Finns inget rätt eller fel, som en terapeut skulle uttryckt sig.
Senast redigerad av dialektiker 2022-05-17 kl. 17:57.
Citera
2022-05-17, 19:42
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efterskalvet
Bodil borde nog ligga lågt i fortsättningen med att adressera sin sociala fobi och skylta med det som om det var helt oladdad information.

Bodil har aldrig sagt att hon har social fobi.
Citera
2022-05-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot

Martin har redan sagt goodbye för länge sedan. Han håller det bara för sig själv.

Det är det som är så absurt i deras relation. Jonas är ihop med Martin men Martin är inte ihop med Jonas. Så Jonas blir ledsen för att han är rädd för Martin ska göra slut när de grälar, omedveten om att Martin redan gjort slut. Martin bryr sig inte för han vet att deras relation i praktiken redan är över. Han har inget att förlora.
Citera
2022-05-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Klipp med Märtha och Axel:

https://www.svt.se/kultur/marta-och-axel-inte-besvikna-pa-produktionen

Produktionsbolaget Balboa har nog fått deltagarna att skriva på vattentäta kontrakt sedan hela gänget krävde att programmet skulle upphöra (efter andra säsongen).
Har liiite svårt att tro att Axel och Märta glatt ställer upp på såna här shower.
Citera
2022-05-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hjälp, finns det såna par?
Har hört talas om det. Men jag tror det är ovanligt?
Mina föräldrar hade "tyst bråk" och det var vedervärdigt att växa upp med. (Alltså de teg ihjäl varandra istället för att bråka ut.)
Så man ska inte tro att det alltid är guld och gröna skogar om det inte bråkas. En anspänd stämning kan finnas där.
Men naturligtvis finns det även par som hela tiden tycker om varandra och aldrig bråkar. Det där är olika.

Här hemma bråkas det rejält.
Tror det kan ha med temperament att göra också?
Finns inget rätt eller fel, som en terapeut skulle uttryckt sig.

Om det alltid är tyst är det nog någon/båda som inte alls säger vad dom egentligen tycker. Tror om man skulle fråga många så skulle 99% absolut hålla med om att dom bråkar. Sen finns det såklart olika sätt att göra det på, men helg friktionsfria relationer finns inte. Inte bland ena vänner eller familj heller. Det ska vara lite gnissel. Det kallas livet.
Citera
2022-05-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Nja, livet blir lättare som attraktiv man, något annat är sånt som fula män påstår. Sedan om man har pengar, framgång och rätt personlighet så kan det såklart kompensera men oviktigt är aldrig utseendet.

Hot take: Något annat är sådant som främst män som är beroende av sina offerkoftor säger.

Visst påverkar utseende och visst är det något som kan göra andra ytligt intresserade, på ett liknande sätt som framgång eller pengar påverkar andras attraktion till någon (notera att jag säger "någon", istället för att tala om män och kvinnor här, detta eftersom saker som framgång och fördelaktigt utseende är saker som gör både dumma män och kvinnor mer intresserade av främlingar de inte vet något om). Men när vi talar om vardagliga utseenden och vanliga par så verkar kvinnor i betydligt högre utsträckning än män välja mindre fördelaktiga utseenden för andra egenskaper. Män dejtar i genomsnitt "uppåt" i utseende oftare medan kvinnor oftare "dejtar uppåt" i egenskaper som t.ex. intelligens eller utbildningsnivå eller dylikt.

Enligt mina observationer har även kvinnor okonventionella preferenser när det kommer till utseendet hos en potentiell partner oftare än män.
Citera
2022-05-17, 21:40
Medlem
Jonas är en ”vimp”, Martin är ju rätt rolig ändå fast han är super storstads-bög. Louise trist, Bodil svår och Hans verkar ok men lite stressad. Har jag glömt nån?
Citera
2022-05-17, 21:55
Medlem
Mina tankar efter sjätte avsnittet.

Martin: Jag gillar inte när det blir för sött.
Jonas: Ska vi göra det lite syrligare?

Louise och Jonas
Äntligen har expert-Kalle satts in, och är redo att släppa loss sin oefterhärmliga, upprätta hållning, vänligt paranta sätt och vakna blick på Louise och Jonas. Vid det här laget känner vi igen parets beskrivning av sig själva (som säkert stämmer fint) – "Louise känner, Jonas tänker". Riktigt hur detta hänger ihop med Jonas dragning mot ”exit-knappen” blir åtminstone inte helt klart för mig, men Kalles recept mot det är en dos klassisk KBT. Jonas ska ”stanna i känslan”. Det garneras med en gemensam övning (som, ärligt talat, mest verkar vara till för Jonas) ska de två färdas 25 år in i framtiden.

Kommer ni ihåg samtalet på Gröna Lund i förra avsnittet? Louise sa att hon vill att hennes partner ska öppna sig, och vilja öppna sig, medan Jonas klargjorde att det blir upp till henne att gräva fram känslorna ur honom. I Jonas tal i Kalles soffa framkommer, kanske lite oavsiktligt, att denna dynamik kommer att kvarstå även i framtiden: ”Tack för djupet av känslorna som du har gett mig, sättet att känna före jag ska tänka.” Om det blir Louises uppgift att ge den mer rationellt lagde Jonas känslor (eller att gräva fram dem ur honom) i 25 år till är det bäst att hon har en tålig spade.

Jonas och Martin
För Jonas och Martins del tar avsnittet vid där vi sist lämnade dem: Jonas med en ledsam videodagbok, och Martin, som på något sätt till sist landat i den äktenskapliga bädden. Vi får också veta hur kvällen faktiskt artade sig: Martin hade ju fått i uppdrag av expert-Maria att rikta mer uppmärksamhet mot Jonas, och anordnade en helkväll där de skulle få tid för varandra. På vägen stötte de dock ihop med kompisar till Martin, vilket ledde till ”gafflande” (varför känns det som att Martin är typen som ofta och gärna ”gafflar” med folk han stöter ihop med på stan?) och, sedermera, en efterfest. ”Det blev komplicerat”, förklarar Jonas, som först försökte delta i ”gafflandet”, men sedan snopet fick åka hem ensam i en taxi när han inte ville följa med på efterfest. ”Ska jag åka hem med en sur och grinig person, eller ska jag ha jävligt kul?” frågar sig Martin. En rolluppdelning framträder här som vi ska återkomma till.

Bodil och Hans
Bodil och Hans får lite kameratid också denna gång. De trevar, men ”åt rätt håll”, spanar Jonas och Martin. ”Hon verkar lite mer avståndstagande, och han lite mer sökande.” Det är nog ett bra omdöme, också utifrån vad vi tittare fått se, där Hans hand verkar befinna sig i Bodils ansikte något oftare än hon vidrör honom. Bodils reflektion i slutet var ingen jätte-cliffhanger för mig. Utifrån det lilla jag vet tror jag ändå att Hans är tålmodig nog.

(Fortsätter nedan.)
Senast redigerad av hatter1719 2022-05-17 kl. 22:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in