2022-05-17, 19:49
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Vart har jag sagt att jag är rädd för något eller att jag är pkk medlem? du undviker min fråga för du vet att jag har rätt

Du har ingen fråga värt att besvara. Det finns hur många terrorattacker som helst utförda av YPG i Syrien men också i Turkiet. De har Öcalan flaggor överallt i alla deras evenemang. Jag vill bara inte bränna tid på en PKKare som har försatt Sverige i den här positionen...
Citera
2022-05-17, 19:52
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jag tror att du överskattar Sveriges geopolitiska betydelse. USA behöver inte ha Sverige med i NATO.
Sverige skulle göra mer nytta som neutralt slagfält i kommande konflikter.
Finland däremot är mer intressant.
Turkiet erbjuder nu en bra ursäkt.

Det här handlar inte om Sverige geografi. Putin har redan sagt att han inte bryr sig.

Allt handlar om att det är USA som bestämmer. Det skulle vara oerhört pinsamt för USA att låta Turkiet bestämma över USA.

Tror du på allvar att det kommer hända?
Citera
2022-05-17, 19:53
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Du har ingen fråga värt att besvara. Det finns hur många terrorattacker som helst utförda av YPG i Syrien men också i Turkiet. De har Öcalan flaggor överallt i alla deras evenemang. Jag vill bara inte bränna tid på en PKKare som har försatt Sverige i den här positionen...
Har du källa på att YPG är terrorister?
Turkiska källor gills inte!
Citera
2022-05-17, 19:55
Medlem
Zzzzorrros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Tror att du underskattar Erdogan. Minns vad Turkiet gjorde när ett ryskt MIG-plan råkade åka in på Turkiskt territorium för några år sedan. De skjöt helt sonika ner det.

På sistone sätter Erdogan själv räntan i Turkiet och går emot hela världens nationalekonomer och kör istället på sina egna ränteteorier fritt inspirerade från Koranen.

Det kommer bli jävligt intressant att se hur vår stjärndiplomat Ann Linde förhandlar med Erdogan. Mitt stalltips är att bazarturkarna kommer spela skjortan av Sverige. Det vet man enkelt om man någonsin besökt en turkisk bazaar.

Jo du har rätt. Det ska man inte göra. Samma visa när en turkisk militär (om än islamist) skjöt den ryske ambassadören. Där kom man tämligen snabbt överens om fred med ryssen - under bordet.

Man ska inte underskatta den politiska islamism han står för. En dag vaknar man upp och det är för sent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Har du källa på att YPG är terrorister?
Turkiska källor gills inte!
Det enda han gör är att skicka massor med turkiska källor, Inte en endaste stad som turkiet tog över i syrien vill ha de där
Citera
Medlem
Rapport1700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Jag kan tänka mig att Erdogan kanske vill ha något i utbyte mot att rösta ja. Skulle han säga det nu direkt så blir han inte populär för att han använder vetot som spelpolett. Dock kan han ju bara vänta och se om han får bud från andra NATO-länder för att inte använda vetot, och då med tiden göra klart vad han vill ha. Är det så att han vill ha F-35 som han ju blivit utsparkad från?
Dom köpte S-400 från Ryssland likadant gjorde Indien, och också dom fick problem med USA redan före köpet, ekonomiska sanktioner dylikt
Citera
2022-05-17, 19:56
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Varför skulle Nato "falla ihop" om Sverige inte är med? Sverige är inte med nu och jag ser inget ihopfallande Nato.

Det är just den där självgoda attityden från ett betydelselöst litet land utan muskler som gör alla förbannade.

Men fan vad det är svårt att förstå jävla juniorpåse!

NATO faller ihop om plötsligt Turkiet bestämmer över USA. Vad fan är du dum i huvudet på riktigt eller har du bara otur när du tänker?

Å sluta för fan och snacka skit om Sverige hela tiden din jävla pundare. Jag hoppas verkligen att du inte bor i Svea rike för i så fall är du en skam för den svenska fanan ditt miffo.
Citera
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Eller hur?

Turkiet har 84 miljoner invånare

The Turkish Armed Forces is the second largest standing military force in NATO, after the U.S. Armed Forces, and the thirteenth in the world, with an estimated strength of 775,000 military and paramilitary personnel in 2022.

Antar att Turkiet väger tungt inom NATO
Är USA verkligen intresserade av att ha med Sverige?
Om Sverige inte vore med för då kan USA använda svensk mark för proxykrig utan att det hotar NATO? (Lex Ucrania)
Det är dock en viss skillnad att slåss mot en modern krigsmakt och inte civila män och kvinnor beväpnade med en kalashnikov, eller för den delen helt obeväpnade.
Citera
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Märkligt ändå att ett Nato land får använda hot och krav för sina egna intressen som Turkiet gör nu mot Sverige. Borde inte det som Turkiet gör nu ligga långt utanför vad som är tillåtet att göra? Hota ett land att lämna ut medborgare som dom påstår är ett hot mot dem själva, och använda Nato medlemskap för att få det.

Grekland satte veto mot Makedonien av "kulturella" skäl i 10 år inför Nato medlemskap. Turket sätter veto för att Sverige skyddar och finansierar PKK, dvs direkt något som underminerar turkisk säkerhet...
Citera
2022-05-17, 19:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Det här handlar inte om Sverige geografi. Putin har redan sagt att han inte bryr sig.

Allt handlar om att det är USA som bestämmer. Det skulle vara oerhört pinsamt för USA att låta Turkiet bestämma över USA.

Tror du på allvar att det kommer hända?
Om det är egalt för USA så kan det bli så.
Alternativet är att Sverige, USA eller andra medlemsstater måste erbjuda Turkiet något väsentligt i utbyte.
Sveriges läge och krigsmakt har ingen avgörande betydelse för NATO. Vi står på NATOs sida ändå. Vi kan erbjuda neutralt slagfält osv.
Citera
2022-05-17, 19:58
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Grekland satte veto mot Makedonien av "kulturella" skäl i 10 år inför Nato medlemskap. Turket sätter veto för att Sverige skyddar och finansierar PKK, dvs direkt något som underminerar turkisk säkerhet...
Källa på att Sverige finansierar PKK.
Citera
2022-05-17, 20:02
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Det enda han gör är att skicka massor med turkiska källor, Inte en endaste stad som turkiet tog över i syrien vill ha de där

Sista gången finns hur många bevis som helst på att YPG=PKK, vill bara inte lägga tid på PKKare som skiter på sig just nu...

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/the-ypg-pkk-connection/

Citat:
The YPG’s casualty data confirms linkages between international PKK-linked groups. Kurds from Turkey total 49.24 percent of the YPG’s self-reported casualties between January 2013 and January 2016, according to an ongoing Atlantic Council study. YPG martyrdom notices show that 359 Turkish citizens, 323 Syrians, 32 Iranians, seven Iraqis, two Australians, two Azeris, and a person from England, Germany, Greece, and the United States each have been killed fighting with the group since January 2013. To be sure, there are methodological problems with the data: The two authors relied on self-reported numbers and have not been able to cross-reference this information with the PYD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in