2022-05-17, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thxgivin
Jag la en order på 4st aktier i söndags, och ordern avslutades på måndagen. Nu på tisdagen så ser jag att inköpsvärdena för samtliga aktier har ökat en smula, och detta vet jag eftersom att jag skrev ned inköpsvärdena i måndags, och de stämmer alltså inte överens med inköpsvärdena nu idag. Vad beror detta på?

Tre av dessa aktier är kanadensiska och den fjärde är amerikansk, om det nu har någon relevans.

Det är Courtaget som läggs på i nattkörningen.
Citera
2022-05-17, 18:57
Medlem
thxgivins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Det bör vara ändringar i valutorna. Valutamarknaden är öppen 24/7.

Uppfattat.

Citat:
Ursprungligen postat av Janos
Det är Courtaget som läggs på i nattkörningen.

Tack för svar, då vet jag.
Citera
2022-05-18, 13:01
Medlem
Hur länge är det öppet köp i ryssland?
Vill ångra mitt fond köp
Citera
2022-05-22, 19:39
Medlem
skurts avatar
När det på Avanza står att dollarkursen och oljepriset har förändrats ett visst antal procent, vad är det i relation till? Trodde värdet ändras dygnet runt, eller är det bara vissa tider? I så fall vilka?
Citera
2022-05-23, 00:18
Medlem
borojs avatar
Jag har ca 1mkr som jag drog ut från marknaden för 7-8 månader sen inför ett potentiellt bostadsköp, men efter att ha hittat boende på annat håll nu så vill jag köpa in mig igen. Jag tänkte lägga alla mina pengar i olika indexfonder.

Därav min fråga: är det bäst att köpa in sig gradvis eller att lägga en stor klumpsumma? Vad bör jag tänka på? Min sparhorisont är långsiktig.
Citera
2022-05-24, 17:27
Medlem
Neuschwansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boroj
Jag har ca 1mkr som jag drog ut från marknaden för 7-8 månader sen inför ett potentiellt bostadsköp, men efter att ha hittat boende på annat håll nu så vill jag köpa in mig igen. Jag tänkte lägga alla mina pengar i olika indexfonder.

Därav min fråga: är det bäst att köpa in sig gradvis eller att lägga en stor klumpsumma? Vad bör jag tänka på? Min sparhorisont är långsiktig.

Gradvis i en diversifierad portfölj är det du borde göra, med det är dina pengar i slutändan. Du bestämmer!
Citera
2022-05-28, 15:59
Medlem
thxgivins avatar
Jag är helt grön på börsen och min portfölj består i skrivande stund utav 4st aktier, alla verksamma i uranbranschen, samt två fonder (Avanza Zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag). Att bolagen i samtliga aktier tillhör samma bransch är ju inte särskilt diversifierat, så jag skulle behöva lite hjälp med vilka branscher jag ska titta på och sedan hur man avgör vilka aktier som är värda att investera i inom respektive bransch. Jag har ingen aning om hur man analyserar värdepapper utan jag köper antingen på måfå eller andras rekommendationer. Hur tycker ni jag ska göra?
Citera
2022-06-10, 22:18
Medlem
KJosefs avatar
Citat:

Om det visar sig att du köper den absoluta toppen kan du då undvika att paniksälja? Om svaret är ja så ska du lägga in allting direkt. Om svaret är nej är det bättre att portionera ut pengarna.

Din förväntade avkastning är högre om du investerar direkt. Detta är vad du borde förvänta dig eftersom aktier har en högre förväntad avkastning än kontanter. Men problemet är att tanken på att dunka in allt direkt gör folk nervösa och i sådana fall kan man rekommendera att portionera ut investeringen. Men när man undersöker klumpsumma kontra att portionera ut pengar empiriskt finner man alltid att det i genomsnitt är bättre att investera direkt.
Citera
2022-06-13, 20:37
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thxgivin
Jag är helt grön på börsen och min portfölj består i skrivande stund utav 4st aktier, alla verksamma i uranbranschen, samt två fonder (Avanza Zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag). Att bolagen i samtliga aktier tillhör samma bransch är ju inte särskilt diversifierat, så jag skulle behöva lite hjälp med vilka branscher jag ska titta på och sedan hur man avgör vilka aktier som är värda att investera i inom respektive bransch. Jag har ingen aning om hur man analyserar värdepapper utan jag köper antingen på måfå eller andras rekommendationer. Hur tycker ni jag ska göra?

Det finns två sätt att tänka kring värdepapper och värdering.
Den första är DCF. Du tar fram din spåkula som förutspår framtida kassaflöden sen kan du räkna ut din förväntade avkastning med hjälp av modellen. Denna metod är väldigt enkel att använda i teorin (det finns en snygg formel som gymnasieelever kan lära sig) problemet är att varken proffs eller nybörjare kan förutspå framtiden så den fungerar inte bra i praktiken och med "inte bra" menar jag egentligen att den fungerar extremt dåligt. Det är en jättebra teoretisk modell men den är inte användbar.

Många människor accepterar inte det jag skrev ovan som sant utan använder modellen ändå men om man rent krasst tittar på hur det går för aktiva förvaltare, småspare, hedgefondförvaltare osv så går det i genomsnitt jättedåligt vilket indikerar att det saknas verktyg för att värdera individuella tillgångar.

Alternativet till att förutspå framtiden är att maximera sin riskspridning. Det är riskspridning mellan tillgångsklasser (aktier, obligationer) och mellan akademiska riskfaktorer. Anledningen till att detta fungerar är att riskerna som är associerade med individuella företag är obetydliga i en riskspridd portfölj och därför prissätter marknaden tillgångarna på sådant vis att du inte förväntas tjäna någon riskpremie för att ta på dig detta risker. Om du ändå väljer att göra det kan du förvänta dig dålig avkastning.

Låt mig ge dig ett exempel för att konkretisera det hela. Om du köper ett oljebolag är du exponerad för de idiosynkratiska riskerna som är associerade med oljesektorn. Detta kan vara snabbare övergång till grön energi än förväntat och det kan vara fallande oljepriser. Dessa risker är inte prissatta därför att i en riskspridd portfölj så kommer investerare ha exponering mot bolag som tjänar på fallande oljepriser. Om du ändå väljer att ta på dig oljesektorns idiosynkratisk risk så tar du på dig mer risk än vad du kan förväntas få betalt för och i det långa loppet leder detta till sämre avkastning. Alla individuella bolag, länder och sektorer har idiosynkratiska risker som kan diversifieras bort i en riskspridd portfölj och dessa risker har därför ingen positiv förväntad positiv avkastning.

Endast prissatt risk har positiv förväntad avkastning och prissatt risk är risken som är associerad med obligationer, med aktiemarknaden (beta) och med riskfaktorerna (värde, investering, små bolag, lönsamhet och momentum). Att bygga en diversifierad portfölj som exponeras för dessa prissatta risker är en mycket bättre idé än att exponera sig för icke prissatta risker. Idiosynkratiska risker är icke prissatta risker.

Detta är ett mycket teoretiskt inlägg. Vem som helst som har frågor om det jag nyss skrev får gärna pma mig så ska jag förklara i mer detalj.
Senast redigerad av KJosef 2022-06-13 kl. 21:07.
Citera
2022-06-13, 20:45
Medlem
Citat:

Historiskt så tror jag en klumpsumma direkt har varit bäst men jag själv har inte en sån tålig mage så jag hade spridit ut det för nattsömnens skull
Citera
2022-06-17, 12:44
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Jag har köpt lite aktier ett tag,mest i investmentbolag,många går dåligt men en bekat till mig tycker jag borde köpa ännu mer just nu när dom går ner. Splitan,Linc,Creades och Investor är några av dom jag har. Vad tror ni? Bör jag fortsätta med samma?
Citera
2022-06-21, 10:00
Medlem
Investeringar för den okunnige

Tjena!

Jag brukar läsa igenom lite trådar här på flashback som en daglig morgonrutin och har vid ett flertal tillfällen nu sett dessa skräckteorier kring the great reset, enorm inflation, konsumenten kommer få ta hela smällen, bostadsräntorna kommer skena etc.

Jag sitter i dagsläget i en hyresrätt och betalar min hyra varje månad. Jag lever förhållandevis sparsamt och försöker lägga undan iallafall 5000kr av lönen. Jag har i dagsläget ca 200 000kr på sparkontoto men är orolig att detta är en korkad idé. Jag vet att pengar på sparkontot generellt inte är ett bra koncept och under rådande omständigheter känns det ännu osäkrare.

Jag har i dagsläget noll kunskap om investeringar på börsen etc. Men jag frågar er som vet. Vad skulle ni göra i min situation? Ska jag bara tugga i mig att pengarna får vara kvar på sparkontot och sen får man se hur mycket av värdet inflationen äter upp eller ska jag köpa en bostad? Ska jag snabbt som jävulen försöka lära mig hur börsen funkar? Behöver jag oroa mig?

Som sagt vad hade ni gjort i en situation med 200 000kr på sparkontot och noll kunskap kring investeringar? Om alla dessa skräckscenarion kommer bli verklighet så är det väl i grevens tid att agera på något vis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in