2022-05-17, 17:54
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Men vi kan vara överens om att en Butikskontrollant kan inte bli åtalad för tjänstefel, för det är inte myndighetsutövning?

Det är vi överens om.
Citera
2022-05-17, 21:59
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Svar nej då han inte förstod ("bristande kännedom om lokala förhållanden") och kan därmed slinka undan, men andra fall tveklöst ja:

Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik

1 § Den som driver kollektiv persontrafik, för vilken regeringen eller förvaltningsmyndighet fastställer taxa, får under de förutsättningar som anges i denna lag taga ut tilläggsavgift av resande som ej kan förete giltig biljett.

Detta innebär alltså att det inte alls spelar någon roll om du har en giltig biljett, om du har betalat, om du har köpt osv osv. utan bara och endast att du visar upp giltig biljett.

Inte köpa => böter
Köpa men inte visa upp => böter
Ha biljett på något vis och visa upp den => ej böter
Du kör med en väldigt hård bokstavstolkning, som jag inte är övertygad om är rätt teknik här. Men även om man tolkar det så så står det bokstavligen "kan förete" - med en strikt bokstavstolkning så faller alltså den som köpt färdbevis men inte visar upp det inte under definitionen "ej kan förete giltig biljett," då de faktiskt kan det. De bara väljer att inte göra det.

Det blir ett absurt resultat om man bokstavstolkar, men det blir ofta så om man försöker driva bokstavstolkning för långt.

PS. Det är en tilläggsavgift, inte böter.
Senast redigerad av Kallebrogen 2022-05-17 kl. 22:04.
Citera
2022-05-17, 23:10
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du kör med en väldigt hård bokstavstolkning, som jag inte är övertygad om är rätt teknik här. Men även om man tolkar det så så står det bokstavligen "kan förete" - med en strikt bokstavstolkning så faller alltså den som köpt färdbevis men inte visar upp det inte under definitionen "ej kan förete giltig biljett," då de faktiskt kan det. De bara väljer att inte göra det.

Det blir ett absurt resultat om man bokstavstolkar, men det blir ofta så om man försöker driva bokstavstolkning för långt.

PS. Det är en tilläggsavgift, inte böter.
Ja, tilläggsavgift. Att kalla det böter går väl bra "i folkmun", men kanske inte i juridikforumet.
Men, nä, lagen är skriven just så för att det inte ska bli trassel med folk som köper men inte visar upp. Det är en av två anledningar till att det ofta också står på biljetter, månadskort osv. "skall på begäran lämnas över till kontrollant" eller liknande. Tidigare stod det ofta "utan anmodan", men Allmänna reklamationsnämnden bestämde att det var fel, så nu måste man uppsåtligen vägra visa upp färdbevis för att få betala bö-- tilläggsavgift.
Man ska inte haka upp sig på ordet "kan", då kommer man till sånt där som att vissa handikappade inte kan åka kollektivt då de inte (själva) fysiskt kan visa upp biljetten.
Citera
2022-05-17, 23:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ja, tilläggsavgift. Att kalla det böter går väl bra "i folkmun", men kanske inte i juridikforumet.
Men, nä, lagen är skriven just så för att det inte ska bli trassel med folk som köper men inte visar upp. Det är en av två anledningar till att det ofta också står på biljetter, månadskort osv. "skall på begäran lämnas över till kontrollant" eller liknande. Tidigare stod det ofta "utan anmodan", men Allmänna reklamationsnämnden bestämde att det var fel, så nu måste man uppsåtligen vägra visa upp färdbevis för att få betala bö-- tilläggsavgift.
Man ska inte haka upp sig på ordet "kan", då kommer man till sånt där som att vissa handikappade inte kan åka kollektivt då de inte (själva) fysiskt kan visa upp biljetten.
Intressant rekommendation från ARN, man tackar! Dock måste vi komma ihåg att dess rekommendationer inte är juridiskt bindande, och att den inte hade att göra med en situation liknande den vi diskuterar i tråden (damen i fråga sov, uppfattade aldrig någon instruktion om att visa upp biljetten, och visade sen självmant upp biljetten innan hon kom fram).

Jag håller med dig om att man inte ska stirra sig blind på ordet "kan." Det var lite det som var min poäng. Man kan inte bokstavstolka för hängivet, för då blir resultaten ofta lite absurda.

Jag kan inte uttala mig säkert om man kan komma undan en tilläggsavgift eller inte om man har en biljett men vägrar visa upp den på anmodan, för att sen visa upp den lite senare. Jag har inte heller sett någon lägga fram något i tråden som övertygat mig om motsatsen heller, dock.
Citera
2022-05-17, 23:25
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Jag kan inte uttala mig säkert om man kan komma undan en tilläggsavgift eller inte om man har en biljett men vägrar visa upp den på anmodan, för att sen visa upp den lite senare. Jag har inte heller sett någon lägga fram något i tråden som övertygat mig om motsatsen heller, dock.
Som sagt, lagen är skriven så för att kontrollanterna ska ha det lätt för sig: folk som inte visar biljett ska straffas, det ska inte vara en massa tjafs för man har ju annat folk att kolla. Om man ska hålla på och diskutera med varje person blir det ju inte klart någon gång.

Men med stor sannolikhet så skulle det se ut såhär om det bara händer lite ibland:

"Biljett, tack!"
"Nääe."
"Du måste ha biljett för att resa."
"Mm, vill inte."
"Ok, då skriver vi upp det. 2500 kostar detta dig. Leg, tack?"
"Nä, för här är min biljett."
"Tack" (går vidare)

Om han hunnit skriva ut en tilläggsavgift på dig så blir det nog svårare att få honom att lägga bort den genom att vifta med biljett efteråt.
Citera
2022-05-18, 00:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Som sagt, lagen är skriven så för att kontrollanterna ska ha det lätt för sig: folk som inte visar biljett ska straffas, det ska inte vara en massa tjafs för man har ju annat folk att kolla. Om man ska hålla på och diskutera med varje person blir det ju inte klart någon gång.

Men med stor sannolikhet så skulle det se ut såhär om det bara händer lite ibland:

"Biljett, tack!"
"Nääe."
"Du måste ha biljett för att resa."
"Mm, vill inte."
"Ok, då skriver vi upp det. 2500 kostar detta dig. Leg, tack?"
"Nä, för här är min biljett."
"Tack" (går vidare)

Om han hunnit skriva ut en tilläggsavgift på dig så blir det nog svårare att få honom att lägga bort den genom att vifta med biljett efteråt.
Jo, jag måste hålla med om allt du säger här. Däremot så ser jag det inte som osannolikt att man vid en tvist skulle kunna komma undan tilläggsavgiften om man kan bevisa att man faktiskt hade en giltig biljett vid tillfället, men vägrade visa den.
Citera
2022-05-18, 09:13
Medlem
Citat:
Jo, jag måste hålla med om allt du säger här. Däremot så ser jag det inte som osannolikt att man vid en tvist skulle kunna komma undan tilläggsavgiften om man kan bevisa att man faktiskt hade en giltig biljett vid tillfället, men vägrade visa den.

Man behöver nog bevisa att man "ägde" den giltiga biljetten också. Men det borde inte vara något problem numera när biljetten ligger i mobilappen.

Men som sagt, ganska jobbigt för en själv att hålla på sådär. Vad man nu åstadkommer med det liksom.

Är man arg på kontrollanten så har man bara gjort denna glad att få utskrivet lite böter och visa sig nyttig (jämfört med att alla hade biljett).

Personalen inne på kontoret blir ju bara glada att de fått en kund nöjd och kan visa sin nyttighet på det sättet (jämfört med att säga att nej, du måste betala tilläggsavgiften).
Citera
2022-05-18, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Här söker man exempelvis väktare för biljettkontroller:
https://jobbland.se/jobb/heltidstjan...sasrb-14783306

Jo biljettkontroller i lokaltrafiken innefattar normalt myndighetsutövning, även personer som är anställda av privata företag kan syssla med myndighetsutövning. Ett klassiskt exempel är privata företag som sysslar med bilprovning.

För ett antal år sedan var det ett stort medialt pådrag efter att Polismyndigheten hade valt att upprätta en polisanmälan om tjänstefel rörande ett par biljettkontrollanter (utredning blev nedlagd):
https://www.expressen.se/gt/inget-tj...ntrollanterna/

https://lagen.nu/dom/rh/2002:5
RH 2002:5

Gällande fallet ovan uttalade presschefen på Västtrafik:

https://www.expressen.se/gt/jag-blev...nik-inombords/

Se där, intressant.
Citera
2022-05-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Du svarade ett inlägg utan någon parallell till butikskontrollanter.

Ditt svepande påstående om att väktare inte kan dömas för tjänstefel för att de inte sysslar med myndighetsutövning är dock lika felaktigt som din tolkning om hur straffrättsvillfarelse tillämpas.

Det finns en Lagproposition från 1993/94 som jag behandlar som slutanförande, som backar upp det jag säger!
Det finns 3 olika villfarelser- egentlig rättsvillfarelse – oegentlig rättsvillfarelse, och Faktiskt Rättsvillfarelse, det är den sista Faktisk Rättsvillfarelse BrB 24kap 9§ som är relevant här!

Citat:
BYA Bevakningsjuridik utgåva 2018 sidan 21

Sammanfattning: Två Godkända Frigivande Skäl

Huvudregel:
Den Gripne ska överlämnas till polisen

Undantagsregler (den gripne frisläpps av Väktare utan att överlämnas till polisen)

Dispropositionsfallet – Polisen kan inte komma inom rimlig tid och ett fortsatt frihetsberövande står i uppenbar disproposition till brottet den misstänkte begått.

Villfarelsefallet – Om en omständighet blir känd efter gripandet som om den vid tidpunkten för gripandet hade varit känd hade inneburit skäl att avstå från Frihetsberövandet.

Exempel; om någon som tar en kryddburk i butiken, och stoppar den på sig, och blir gripen av Butikskontrollanten utanför Kassorna, men det visade sig att ”Snattaren” hade fått tillåtelse att byta kryddburken som hon köpt, från grov till finmalen svartpeppar. Eftersom inget brott har begåtts, så häver väktaren Gripet och skriver det i Rapporten till polisen. Om det vore känt för väktaren vid tillfället att det endast handlar om byte av kryddburkar godkänt av kundtjänst, skulle detta utgöra skäl att avstå från att ingripa!

Citat:
Regeringens proposition 1993/94:130, Ändringar i brottsbalken m.m. (ansvarsfrihetsgrunder m.m.)

Sidan 50 Skälen för regeringens förslag: Olika typer av villfarelse

Straffrättslig villfarelse brukar delas in i tre olika typer, nämligen faktisk
villfarelse, oegentlig rättsvillfarelse och egentlig rättsvillfarelse.

Med faktisk villfarelse, eller - bättre uttryckt - villfarelse om faktum, avses den situationen att en person har en felaktig uppfattning om ett visst faktiskt förhållande. Ett klassiskt och av kommittén anfört exempel rör tilllämpningen av straffbestämmelsen i 7 kap. 1 § BrB om tvegifte. Enligt denna straffas bl.a. den som är gift men som trots detta ingår nytt äktenskap. Den omständigheten att äktenskap föreligger skall vara subjektivt täckt för att ansvar skall kunna utdömas, vilket i det här fallet innebär ett krav på uppsåt.
För att ansvar skall inträda måste man alltså inse att man redan är gift.

Detta innebär exempelvis att ansvar inte inträder om den som gifte sig felaktigt trodde att hans hustru hade dött i samband med en drunkningsolycka. Han svävade då i en faktisk villfarelse som utesluter uppsåt. Inte ens om vederbörande kan sägas ha varit grovt vårdslös när det gäller hans uppfattning om att hustrun var död inträder ansvar. Läget i detta sistnämnda hänseende hade dock varit ett annat om gärningen varit brottslig även vid oaktsamhet. I sådana fall skall nämligen också den vars misstag kan tillskrivas vårdslöshet eller, som man brukar uttrycka det, är oursäktligt, dömas till
ansvar.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...m_GH03130/html

Om Personen visste att hans fru inte hade drunknat skulle detta utgöra skäl att avstå från att gifta sig med någon annan!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-05-18 kl. 20:39.
Citera
2022-05-18, 21:16
Citat:
Bedrägligt beteende heter ringa bedrägeri sen ett antal år tillbaka. Att åka utan biljett är ringa bedrägeri (förutsatt att det sker uppsåtligen).

Vad kontrollanterna kommer göra är svårt att svara på, men de har rätt att göra det. Läste ett rättsfall för några månader sen där en kontrollant fysiskt höll kvar en tjuvåkare tills polisen kom, och det godkändes som ett envarsgripande.

Citat:

Menar du (fortfarande) att kontrollvägran ger fog för misstanke om bedrägeri på sannolika skäl - för att ha rätt att göra ett envarsgripande? Du verkar ha mjuknat lite i frågan sedan trådstarten(?). Jag menar att det saknas grund för envarsgripande. Det finns säkert aspekter som jag inte har tagit hänsyn till. Därmed uppfattar jag snarare att den otymplige resenären har rätt till nödvärn (RH 1998:90).
Citera
2022-05-18, 21:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Menar du (fortfarande) att kontrollvägran ger fog för misstanke om bedrägeri på sannolika skäl - för att ha rätt att göra ett envarsgripande? Du verkar ha mjuknat lite i frågan sedan trådstarten(?). Jag menar att det saknas grund för envarsgripande.
De två citaten från mig du tar upp här talar om två olika saker.

I det första citatet syftade jag på att att uppsåtligen åka utan biljett är ringa bedrägeri, vilket är ett brott med fängelse i straffskalan, så man får alltså envarsgripa den som åker utan biljett. Grundat i en straffrättslig fråga, med andra ord.

I det andra citatet talade jag om huruvida man skulle kunna få en tilläggsavgift utfärdad under lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik "upphävd" om man senare kan bevisa att man faktiskt hade en biljett vid tillfället. En helt annan fråga, med andra ord.

Citat:
Ursprungligen postat av runx
Det finns säkert aspekter som jag inte har tagit hänsyn till. Därmed uppfattar jag snarare att den otymplige resenären har rätt till nödvärn (RH 1998:90).
Det rättsfallet handlar om ett fall då någon gripit tag i och hållit fast en kvinna då förutsättningar för envarsgripande inte förelåg. När någon griper någon utan rätt till det, så har man alltså en nödvärnsrätt att försvara sig eller hjälpa den som utsätts för det olagliga gripandet.

Eftersom ringa bedrägeri är ett brott man får envarsgripa för så är det rättsfallet säger inte tillämpligt i det fallet.
Citera
2022-05-18, 21:39
Citat:
De två citaten från mig du tar upp här talar om två olika saker.

I det första citatet syftade jag på att att uppsåtligen åka utan biljett är ringa bedrägeri, vilket är ett brott med fängelse i straffskalan, så man får alltså envarsgripa den som åker utan biljett. Grundat i en straffrättslig fråga, med andra ord.

I det andra citatet talade jag om huruvida man skulle kunna få en tilläggsavgift utfärdad under lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik "upphävd" om man senare kan bevisa att man faktiskt hade en biljett vid tillfället. En helt annan fråga, med andra ord.

Det rättsfallet handlar om ett fall då någon gripit tag i och hållit fast en kvinna då förutsättningar för envarsgripande inte förelåg. När någon griper någon utan rätt till det, så har man alltså en nödvärnsrätt att försvara sig eller hjälpa den som utsätts för det olagliga gripandet.

Eftersom ringa bedrägeri är ett brott man får envarsgripa för så är det rättsfallet säger inte tillämpligt i det fallet.

Okej, det var en jämförelse mellan äpplen och päron, men för att komma till kärnan av min fundering:

Hur menar du att en resenärs nekande utgör misstanke om brott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in