2022-05-19, 00:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Okej, det var en jämförelse mellan äpplen och päron, men för att komma till kärnan av min fundering:

Hur menar du att en resenärs nekande utgör misstanke om brott?
Att åka utan biljett är ringa bedrägeri.

Att vägra visa biljett ger en rimlig misstanke om att personen i fråga inte har löst biljett. Det finns ju inte direkt någon rationell anledning att vägra visa en biljett man betalat för när lagen kräver det.

Eller tänkte du att man genom att säga "Jag har en biljett, men jag vägrar visa den," skulle göra så att man inte kan misstänkas för ringa bedrägeri? Det funkar inte så.
Citera
2022-05-19, 00:23
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det finns en Lagproposition från 1993/94 som jag behandlar som slutanförande, som backar upp det jag säger!
Det finns 3 olika villfarelser- egentlig rättsvillfarelse – oegentlig rättsvillfarelse, och Faktiskt Rättsvillfarelse, det är den sista Faktisk Rättsvillfarelse BrB 24kap 9§ som är relevant här!

Exempel; om någon som tar en kryddburk i butiken, och stoppar den på sig, och blir gripen av Butikskontrollanten utanför Kassorna, men det visade sig att ”Snattaren” hade fått tillåtelse att byta kryddburken som hon köpt, från grov till finmalen svartpeppar. Eftersom inget brott har begåtts, så häver väktaren Gripet och skriver det i Rapporten till polisen. Om det vore känt för väktaren vid tillfället att det endast handlar om byte av kryddburkar godkänt av kundtjänst, skulle detta utgöra skäl att avstå från att ingripa!

Om Personen visste att hans fru inte hade drunknat skulle detta utgöra skäl att avstå från att gifta sig med någon annan!

Fint att du argumenterar emot dig själv.

”…vilket i det här fallet innebär ett krav på uppsåt.”
”… som utesluter uppsåt…”
Senast redigerad av Iknowafewthings 2022-05-19 kl. 00:33.
Citera
2022-05-19, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Fint att du argumenterar emot dig själv.

”…vilket i det här fallet innebär ett krav på uppsåt.”
”… som utesluter uppsåt…”
Du är en dålig förlorare, alla kan se att du vrider det ur sitt sammanhang, diskussion med dig är meningslöst! Case Closed!
Citera
2022-05-19, 08:39
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Att åka utan biljett är ringa bedrägeri.

Att vägra visa biljett ger en rimlig misstanke om att personen i fråga inte har löst biljett. Det finns ju inte direkt någon rationell anledning att vägra visa en biljett man betalat för när lagen kräver det.

Eller tänkte du att man genom att säga "Jag har en biljett, men jag vägrar visa den," skulle göra så att man inte kan misstänkas för ringa bedrägeri? Det funkar inte så.

Uppger resenären att denne har en giltig biljett talar detta emot att en avsaknad av giltig biljett skulle vara orsaken till att personen vägrar att visa den. Misstanke om brott kan därmed anses vara av sådan grad att envarsgripande inte är skäligt.
Senast redigerad av runx 2022-05-19 kl. 09:32.
Citera
2022-05-19, 10:22
Medlem
Citat:
Uppger resenären att denne har en giltig biljett talar detta emot att en avsaknad av giltig biljett skulle vara orsaken till att personen vägrar att visa den. Misstanke om brott kan därmed anses vara av sådan grad att envarsgripande inte är skäligt.

Hur stark ska bevisningen vara för att gripa en färdsnyltare? Personen kan ha plankat, eller vägrar visa biljetten för han är en aktivist och gillar inte myndigheter. Om han är efterlyst för brott av polisen, hur vet du att det är rätt person du envarsgriper?
Citera
2022-05-19, 10:30
Citat:
Hur stark ska bevisningen vara för att gripa en färdsnyltare? Personen kan ha plankat, eller vägrar visa biljetten för han är en aktivist och gillar inte myndigheter. Om han är efterlyst för brott av polisen, hur vet du att det är rätt person du envarsgriper?

Har personen setts planka kan vem som helst gripa personen på bar gärning.

Misstanken ska vara starkare än personens ovilja att bistå myndighetsutövare. Det är inte olagligt att vara aktivist eller att ogilla myndigheter.
Senast redigerad av runx 2022-05-19 kl. 11:17.
Citera
2022-05-19, 11:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag tror inte det är ett giltigt resonemang. Att hävda att man inte begått ett brott gör inte att man per automatik inte längre kan misstänkas. Jag tror inte det skulle göra någon skillnad i det här fallet, och att envarsgripande fortfarande är skäligt.
Citera
2022-05-19, 12:32
Såhär skriver rådgivaren Oscar Friedrich om kontrollanternas befogenheter:
Citat:
Det är bedrägeri att resa utan giltig biljett

Att resa utan giltig biljett är ringa bedrägeri, och kan leda till böter eller fängelse (9 kap. 2 § andra stycket BrB). Eftersom ringa bedrägeri kan leda till fängelse, har en kontrollant möjlighet till ett envarsgripande, om gärningsmannen påträffas på bar gärning (24 kap. 7 § andra stycket RB). Den gripne ska överlämnas till polisman skyndsamt.

För att en kontrollant ska påträffat dig på bar gärning, måste kontrollanten exempelvis följt efter dig och uppmärksammat att du inte betalat för biljetten när du steg på spårvagnen. Om du uppvisar en falsk biljett eller ett ogiltig färdbevis blir du också tagen på bar gärning, vilket ger kontrollanten befogenhet att hålla kvar dig på platsen tills dess att en polis kommer dit.

Vad händer om jag inte blir tagen på bar gärning?

Den som reser med kollektivtrafik och inte kan uppvisa giltig biljett, kan bli förpliktigad att betala en tilläggsavgift (1 § lag om tilläggsavgift i kollektivtrafik). Tilläggsavgift kallas i vardagligt språkbruk för böter. Detta är felaktigt då tilläggsavgift är en så kallad administrativ sanktionsavgift.

I lagen framgår ingenstans att en kontrollant har rätt att kräva att passagerare uppger namn, personnummer eller visar legitimation. En kontrollant har däremot befogenhet att avvisa en resenär med ogiltig biljett, eller som vägrar betala tilläggsavgift, från färdmedlet (5 § lag om tilläggsavgift i kollektivtrafik).

Sammanfattning

Det är inget brott att råka tappa bort sin biljett eller att vägra att visa upp biljetten, vilket innebär att kontrollanterna inte hade rätt till ett envarsgripande i fallet. Eftersom du inte begått något brott, då du hade en giltig biljett, hade kontrollanterna inte rätt att hålla fast dig och brotta ner dig i väntan på polis. Kontrollanterna hade inte heller rätt att avkräva dig på legitimation, sådan rätt har endast polisman.

Kontrollanterna kan ha begått olaga frihetsberövande genom sitt agerande (4 kap. 2 § BrB). Däremot är det osannolikt att kontrollanterna blir dömda för olaga frihetsberövande, eftersom brottet kräver uppsåt (1 kap. 2 § första stycket BrB).
Citera
2022-05-19, 12:35
Medlem
MissDecibellas avatar
Brukar bara resa mig upp och säga att jag avlägsnar mig själv från SL:s område, har funkat varje gång.
Citera
2022-05-19, 17:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Såhär skriver rådgivaren Oscar Friedrich om kontrollanternas befogenheter:
Vet du vad kravet är för att få bli "rådgivare" på Lawline? Sist jag kollade var det några terminer på juristprogrammet.

Lawline är inte en rättskälla, och bör i allmänhet aldrig citeras, utom för eventuella trovärdiga källor som den själv använder sig av. Jag noterar att herr Friedrich inte hänvisar till någon källa för sina påståenden om under vilka omständigheter det är läge för envarsgripande för ringa bedrägeri, och det resonemang han för låter närmast som det man brukar använda vid snatteri (ringa stöld).
Citera
2022-05-19, 17:19
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Du är en dålig förlorare, alla kan se att du vrider det ur sitt sammanhang, diskussion med dig är meningslöst! Case Closed!

Snälla lilla vän, läser du dina egna källor?

Det avsnitt du citerar ifrån gäller inte paragrafen i Brottsbalken utan är en allmän redogörelse för villfarelsebegreppet.

I propositionen räknar man upp när domstolar har friat p.g.a rättsvillfarelse 53 ff:
Citat:
De fall i vilka domstolarna friat från ansvar på grund av straffrättsvillfarelse är följande.

1. Det har varit frågan om en felaktigt publicerad författningsbestämmelse eller fall där gärningsmannen, trots en formellt sett fullständigt riktig publicering, inte haft möjlighet att få kännedom om innehållet i en
rättsregel.

2. Det har varit fråga om ett synnerligen otydligt straffbud.

3. Offentlig myndighet har genom någon ämbetsåtgärd gett gärningsmannen anledning att anta att det överträdda straffbudet haft ett annat innehåll
än det i verkligheten haft.

4. Privata sakkunniga eller enskilda personer med auktoritativ ställning har lämnat felaktiga upplysningar.

Man räknar därefter upp i vilka situationer som straffbestämmelsen ska nyttjas sid 57- 59 med rubrikerna:
”Felaktig publicering”, ”Gärningsmannen saknade av någon annan anledning möjlighet att få kännedom om innehållet i en straffbestämmelse m.m.”, ”Otydligt straffbud” och ”Felaktiga besked från myndighet m.m.”.

Vilket är exakt vad jag har skrivit tidigare. Så under vilken av rubrikerna hittar du plats för missuppfattat de faktiska omständigheterna?

Fint case closed du hade. Uttala dig inte självsäkert om saker du inte kan något om så slipper du pinsamma situationer. Herregud vad less man blir på personer som tror sig veta en massa som de inte har en aning om.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2022-05-19 kl. 17:26.
Citera
2022-05-19, 17:49
Medlem
Är det rimligt att lagstiftaren stiftat en antal lagar, bland annat lag om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, ordningslagen kap 4 paragraf 6 mm för att sen torpedera hela lagstiftningen genom att lämna öppet för den kontrollerade att säga "jag har biljett men vill inte visa den"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in