2022-05-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Började du dricka samma år som du föddes?
Nä börja dricka öl som 16-åring.
Citera
2022-05-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Att dricka lättöl är som att slicka sin syster. Smaken är ok men det känns ändå fel.
Ett alldeles lysande Flashbackinlägg! 😂😛🍑

Ont: Söndagar säljs det garanterat mest folköl av den enkla anledningen är att då är systemet stängt.
Bättre två folköl i handen än tio starköl i skogen som man brukar säga,
visst? 🥺
Citera
2022-05-17, 17:59
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Dagens folkölsutbud är mycket bättre än på 90-talet då det var endast Norrlands och Pripps som gällde. I dag kan man köpa i princip vilken ölsort som helst som 3,5:a. Det passar mig perfekt för att t ex trappa ner efter hårt festande eller om jag behöver kunna köra bil tidigt dagen efter men ändå vill ta några öl till matchen.

Handlade det bara om procenten skulle man uteslutande dricka Arboga 10 %, och det är ingen höjdare till smaken även om den gör jobbet rent rusmässigt.
Citera
2022-05-17, 18:35
Medlem
För att man behöver köra bil ett par timmar senare. Du kanske är bortbjuden på middag och vill dricka något gott till maten. Mycket trevligare dricka 3-6 st 2.8or eller 3.5or under en kväll än nöja sig med vatten och läsk.
Citera
2022-05-17, 18:46
Medlem
Jag håller med ovanstående, jag köper enbart nödraketer när bolaget har stängt och nöden kallar, då blir det självklart 3,5or det starkaste som erbjuds utanför systemet!

OnT Så dricker väl folk lätt/folköl mest för smakens skull, inte för rusets skull! =)
Citera
2022-05-17, 19:22
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag dricker aldrig lätt- eller folköl. Förstår inte poängen med det riktigt. Dricker man sånt till varenda måltid får ju kroppen aldrig vila från alkohol.

Ja heter man Pecka är det Åbro extra stark, Åbro 7,2 Arboga 10,2 och Rosita som gäller.
Jag dricker 2,8or blandat med Arboga 10,2 och varierar blandningarna.
Citera
2022-05-17, 19:46
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Alkohol är en del av smaken. 2,8% smakar bättre än 0,0%.

Det skulle man kunna tro, visserligen så kan det vara en smaksak.

Men lättöl dvs 2.8% är en riktig fulöl. Man tar en restprodukt från starkölsproduktionen och har därför ingen vidare kvalitetskontroll och blir i regel väldigt blaskigt.

0%ig öl brygger man separat och får därför total kontroll över kvaliteten. Mina smaklökar säger att 0% smakar som en riktig öl men 2.8% är i regel alltid blaskigt.
Citera
2022-05-17, 20:19
Medlem
ceyifam2s avatar
Ok, jag är väl gubbig. En lättöl till pizzan eller annan mat är inte fel. Alkoholfri öl kan vara god men är ofta för söt. Nästan som sockerdricka. Över 3.5 tycker jag ofta blir för starkt till mat, om det är vanlig lager. En stout på 8-10% till grillad entrecote är inte fel.

Exempel på bra alkoholfri öl : Melleruds Pilsner (Spendrups).
Senast redigerad av ceyifam2 2022-05-17 kl. 20:25.
Citera
2022-05-17, 20:22
Medlem
nowlickits avatar
Köper folköl när bolaget är stängt?
Citera
2022-05-17, 20:40
Medlem
Jag klunka i mig massor av lättöl när jag hade njursten. Det skulle tydligen vara bra för att få ut stenhelvetet. Ut kom den, men jag vet inte om det berodde på lättölet. Särskilt gott är det inte.
Citera
2022-05-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så är det VERKLIGEN. Pripps lättöl på kortburk brukar ligga på 6-7kr medan alkoholfri öl kan kosta 20-25kr för 33cl. Helt sjukt egentligen.
Hur fan kan det vara på det där viset? Finns det bara finöl som alkoholfri i Sverige? I Finland får man t.ex. den alkoholfria varianten av Finkbräu i Lidl för 37 cent och Rainbows alkoholfria för några cent mer. Finns inte de här i Sverige?
Citera
2022-05-17, 21:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Hur fan kan det vara på det där viset? Finns det bara finöl som alkoholfri i Sverige? I Finland får man t.ex. den alkoholfria varianten av Finkbräu i Lidl för 37 cent och Rainbows alkoholfria för några cent mer. Finns inte de här i Sverige?

På min Ica å Coop finns det enbart svindyr hipster-alkoholfri-bärs och bara EN sorts lättöl (Pripps på burk). Typiskt Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in