2022-05-17, 14:21
Medlem
Finns det något land som hjälper oss med soldater om det blir en invasion av ryssen?
Eller kommer vi bli lämnade i sticket likt Ukraina?
Citera
2022-05-17, 14:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jaha och det vet du.

Turkiet är Mastern i regionen.
Turkiet äger djupa kontakter med allt och alla och är värt guld inter minst för USA som saknar helt en förmåga i att komma till tals med folk på marken.

Turkiet utgör en Bastion vilken skyddar Europa.
Turkiet är den bästa muslimen som vi kan önska oss.
Inte ens det ottomanska riket var alltför illa när turkarna en gång för alla gett upp tanken på att erövra Europa. En på det stora hela mycket vettig muslimsk stat. Sverige borde lära sig förhandla och tänka mer strategiskt så att det gynnar oss i stället för att skaffa vårt land fiender på olika håll. Det straffar sig i längden att blanda sig i genom korkade politiska beslut, inte sällan fattade med inrikespolitiska faktorer i åtanke — överlåt i stället alla mellanhavanden med andra stater på våra diplomater! Håller inte diplomaterna måttet: byt ut dem!

Det gäller att vara smart. Här kommer jag åter in på den svenska arrogansen och uppblåstheten — folk från andra delar av världen säger ibland saker av ren artighet, som att Sverige har goda chanser att vinna, bla-bla-bla, och andra gånger grejer som ska tolkas som en förhandlingsöppning. Ledningen i vårt land beter sig väldigt ofta som svenskar är mest: idealistiska drömmare som också gärna tolkar allt bokstavligt.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-05-17 kl. 14:26.
Citera
2022-05-17, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sann-Fakta
Du skriver att du inte har koll, men ändå så skriver du.... Så du chansar bara?
Dumsvensken har inga gränser på dumhet.
Tappar hoppet om mitt folk igen....

Du kanske borde slå upp ordet forum innan du skriver idiotiska saker. Detta är ett öppet diskussionsforum, inte vetenskap.
Citera
2022-05-17, 14:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Ha ha ska vi ha fångutväxling med Turkiet? Har vi några fångar som vi gärna vill ha tillbaka av dem? Vill se den rullen🙂
Lite gängkriminella, lite morddömda etc..
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Har inte särskilt bra koll men det är väl så att dessa är "politiska fångar" som egentligen inte gjort mycket fel mer än att vara motståndare mot Erdogan?
Probably. Turkiets krav öppnar upp för andra länder att ställa krav också. Finns säkert en del svenskar som USA vill ha, och en del som Frankrike vill ha, samt en del som Ungern nog vill ha också. Om USA t ex kräver att Sverige lämnar ut alla sina "rysstroll" innan vi får bli medlemmar i Nato, så skulle jag nog gå med på det.
Citera
2022-05-17, 14:28
Medlem
Mongoprofetens avatar
Så Turkiet kan stoppa Sverige från att bli medlem i Nato?

Så alternativet är att Sverige lämnar ut dessa kurder till Turkiet, eller att Sverige nekas Natomedlemskap?

Har jag tolkat det rätt?
Citera
2022-05-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Turkiet har ju dock individer som redan är dömda till fängelse i Sverige och som de vägrar lämna ut. Skall en deal göras så måste den ju i så fall gå båda vägarna. En sorts fångutväxling.

Visst vore det önskvärt

Tycker nog dock att det borde ligga i Sveriges intresse att gå Erdogan till mötes här. Vi har väl inget intresse av att agera värdland åt varenda rebellrörelse med vänster-sympatier?

Att Sverige i praktiken agrerar skyddsmakt åt en massa terroristorganisationer är en del av arvet frpån Olof Palme som vi inte gjort upp med. Eller snarare inte tvingat (S) att göra upp med...
Citera
2022-05-17, 14:29
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
jag må vara gammal och misstänksam men jag är inte korkad. att förlita sig på de största turkiska tidningarna är ungefär lika mkt värt som att förlita sig på dagens nyheters repotage om svensk massinvandring, eller nordkoreanska tidningars reportage om den store ledarens skicklighet i golf.

Jag kollade upp att sverige skänker 100 mnkr för 2021 till Turkiet vilket är ett jävla skämt, varför får det landet en krona i bistånd. Jag hoppas att Turkiet vägrar sverige medlemskap så vi får en stark opion emot det landet och sparar in dessa pengar. Därefter bör sverige bilda en allians med övriga skandinaviska länder och genom bakvägen komma in i Nato.

Ja, ska jag vara riktigt ärlig så hade jag velat se en allians mellan de nordiska länderna, Lettland, Litauen, Estland, Polen, UK och de andra västeuropeiska länderna. Men men...
Citera
2022-05-17, 14:32
Medlem
Jag ser att den av Sverige terroristklassade organisationen PKK öppet kan verka på gator och torg utan att myndigheterna bryr sig!

PKK-flaggor vajar och PKK-banderoller hängs ut i centrala Stockholm i måndags.

Tack PKK, låt oss hålla Sverige utanför NATO! Mera sånt och Turkiet kommer aldrig att släppa in Sverige i NATO!

Turkisk media rapporterar:
"Members of the PKK terrorist organisation were seen hanging terror-related flags in Sweden without police interference."
https://twitter.com/trtworld/status/1526459112497750017?ref_src=twsrc%5Etfw
Citera
2022-05-17, 14:32
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Så Turkiet kan stoppa Sverige från att bli medlem i Nato?

Så alternativet är att Sverige lämnar ut dessa kurder till Turkiet, eller att Sverige nekas Natomedlemskap?

Har jag tolkat det rätt?

Plus att Turkiet kräver att de får köpa våra vapen.
Citera
2022-05-17, 14:35
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Turkiet är den bästa muslimen som vi kan önska oss.
Du menar att pedofiler som legaliserat barnäktenskap är bra för oss?
På vilket sätt kan en pedofil vara bra?
Citera
2022-05-17, 14:36
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tycker nog dock att det borde ligga i Sveriges intresse att gå Erdogan till mötes här. Vi har väl inget intresse av att agera värdland åt varenda rebellrörelse med vänster-sympatier?
Det vore en lagmässig omöjlighet dock. Då skulle vi behöva öppna upp för att kunna utlämna människor till icke EU-länder varpå en mängd andra länder som Iran, Nordkorea, Saudi m.fl. skulle kunna få igenom krav på utlämningar de också.
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Att Sverige i praktiken agrerar skyddsmakt åt en massa terroristorganisationer är en del av arvet frpån Olof Palme som vi inte gjort upp med. Eller snarare inte tvingat (S) att göra upp med...
Yea, it's a true pickle we have to deal with here.
Citera
2022-05-17, 14:36
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sann-Fakta
På vilket sätt är de våra historiska fiender?
Källor på det...

Islam är Kristendomens fiende.
Ottomaner var Europas fiende (och är det fortfarande).

De försökte inta Wien 1683 men blev slaktade av Europas hjälte Sobiesiki och inte försökt igen efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in