2022-05-17, 13:35
Medlem
DannyButtermans avatar
En rolig twist hade varit om Sverige och Finland skapat en militär allians med varandra, kastat ut NATO helt och hållet och börjat samöva med Ryssland. Endast för att sätta press på Nato att kasta ut Erdoğan.

Hade varit ett sjukt scenario ifall Sverige hotades av invasion från Norge.
Citera
2022-05-17, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
jag må vara gammal och misstänksam men jag är inte korkad. att förlita sig på de största turkiska tidningarna är ungefär lika mkt värt som att förlita sig på dagens nyheters repotage om svensk massinvandring, eller nordkoreanska tidningars reportage om den store ledarens skicklighet i golf.

Jag kollade upp att sverige skänker 100 mnkr för 2021 till Turkiet vilket är ett jävla skämt, varför får det landet en krona i bistånd. Jag hoppas att Turkiet vägrar sverige medlemskap så vi får en stark opion emot det landet och sparar in dessa pengar. Därefter bör sverige bilda en allians med övriga skandinaviska länder och genom bakvägen komma in i Nato.

Nej men de var intressanta för de visade ungefär hur Turkiet pratar om oss. Om vi är en valfråga för Erdogan så lär den här historien med ansökan dra ut på tiden. Verkar ju lite så och då kanske han är motiverad. Nej jag läser nog inte tidningar för att sanningen precis jag heller. Däremot får man ju info i stora drag.
Citera
2022-05-17, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Ja. Men hellre stödd av våra bröder Ryssar än låta våra historiska fiender Turkiet försöka invadera Europa.

Ryssar är onda ja, men det är ett vilset folk. Vi måste återinföra Tsardomen i Ryssland omedelbart och få bort äcklig kommunism och fascism.
Ja, jag har flera kompisar som förlorat släktingar i de senaste krigen.

Sökte och hittade bara att Goy betyder folk som inte är Judar

På vilket sätt är de våra historiska fiender?
Källor på det...
Citera
2022-05-17, 13:41
Medlem
Citat:
jag må vara gammal och misstänksam men jag är inte korkad. att förlita sig på de största turkiska tidningarna är ungefär lika mkt värt som att förlita sig på dagens nyheters repotage om svensk massinvandring, eller nordkoreanska tidningars reportage om den store ledarens skicklighet i golf.

Jag kollade upp att sverige skänker 100 mnkr för 2021 till Turkiet vilket är ett jävla skämt, varför får det landet en krona i bistånd. Jag hoppas att Turkiet vägrar sverige medlemskap så vi får en stark opion emot det landet och sparar in dessa pengar. Därefter bör sverige bilda en allians med övriga skandinaviska länder och genom bakvägen komma in i Nato.

Inget jag ens hört talas om.
Var hittade du det? Det du "kollade upp" alltså.
Citera
2022-05-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja för om det står i muslimska statskontrollerade tidningar måste det va sant?!
Har du missat att all opposition är förbjuden i muslimlandet Turkiet?
Många turklovers här på Flashback ser man!

Halloj Har inget med sanningen att göra. Tidningarna
är intressanta för att de visar hur Turkiet talar om oss. Vilket gör att man kan fundera på hur viktigt det kan vara för Erdogan att bråka om ansökan. Tidningarna är hans megafon. Det är Natofrågan i vårt land som intresserar mig.
Citera
2022-05-17, 13:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Tyskland: ”Turkiets farhågor bör tas på allvar.”
Källa? Väldigt intressant, men inte överraskande, om det stämmer. Tyskarna och ottomanerna slogs tillsammans i första världskriget. Tyska officerare tjänstgjorde länge i den turkiska armén. I dag bor det som bekant miljoner turkar i Tyskland. Börek och döner i varenda gathörn.

Ska man vara lite konspiratorisk också har ju Tyskland dessutom fått kritik för en viss eftergiftspolitik gentemot Ryssland med anledning av bl.a. gasleveranserna. Tror att Tyskland väljer Turkiet framför Sverige om saker och ting ställs på sin spets.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-05-17 kl. 13:47.
Citera
2022-05-17, 13:44
Medlem
ReijoHervonens avatar
Tror inte man behöver bry sig så mycket i vad Erdogan säger. Han sitter väl ganska löst redan som det är, troligtvis är han snart utmanövrerad. Sur blev han då USA vägrade sälja F-35or till Turkiet. Finland fick dock köpa desamma, dessutom till kanonpris.

Erdogan har ingen verklig makt att besluta över Finlands och Sveriges Natomedlemskap. Washington kommer att täppa till truten på honom.
Citera
2022-05-17, 13:48
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Källa? Väldigt intressant, men inte överraskande, om det stämmer. Tyskarna och ottomanerna slogs tillsammans i första världskriget. Tyska officerare tjänstgjorde länge i den turkiska armén. I dag bor det som bekant miljoner turkar i Tyskland. Börek och döner i varenda gathörn.

Ska man vara lite konspiratorisk också har ju Tyskland dessutom fått kritik för en viss eftergiftspolitik gentemot Ryssland med anledning av bl.a. gasleveranserna. Tror att Tyskland väljer Turkiet framför Sverige om saker och ting ställs på sin spets.

https://twitter.com/TRTWorldNow/stat...13682687090689

Citat:
German Defence Minister Christine Lambrecht says Türkiye's concerns about Sweden and Finland's NATO membership should be taken seriously
Citera
2022-05-17, 13:52
Medlem
doncroces avatar
Citat:
men detta måste väl ändå vara skitsnack av rang? jag vill minnas att Turkiet använder tysktillverkade stridsvagnar och fick problem när tyskland vägrade uppgradera dessa (då inte turkiet själva kunde det). Detta är inte längesedan, kanske 2-3 år sedan o jag tror inte problemet är löst.

Turkiet köper, eller iaf köpte, rätt mkt vapen av bla Sverige för den delen med

De enda vapen jag känner till som tillverkas i Turkiet är billiga vapen som weaterby som gör hagelgevär o jaktgevär mm. Företagen ägs av USA o vinsterna hamnar där, men de tillverkas av lågbetalda turkar... Därtill sker väl tillverkning av drönare, men är inte det ganska mkt licenstillverkade historier, ungefär som allt annat som görs där? Textilindustrin var stor i turkiet men börjar nu nötas ned av konkurrens, fastän lönerna är skit för de anställda o arbetsmiljön piss.

ärligt talat, vad tillverkar turkiet på egen hand för något som är lite mer avancerat? Finns det turkiska bilmärken tex?

Jag förstår det som att deras militära industri har utvecklats något enormt, och dom är väl till och med i framkant för bla. autonoma drönare. Första autonoma drönare som användes skarpt i krig var väl just turkiska Kargu-2 drönare?

Dom håller på med sitt egna stealth jaktflygplan TAI TF-X med BAE, dom tillverkar, helikoptrar, ubåtar, luftförsvarssystem, långräckviddiga robotar och satelliter (SpaceX skickar upp dom).
Blev faktiskt förvånad när jag läste att Turkiet tom. lyckats med att tillverka sin egen processor, cakil, en RISC 65nm.

https://www.popularmechanics.com/military/weapons/a36559508/drones-autonomously-attacked-humans-libya-united-nations-report/

https://www.trtworld.com/magazine/turkiye-s-top-7-major-defence-industry-breakthroughs-in-2021-explained-53086
Senast redigerad av doncroce 2022-05-17 kl. 13:55.
Citera
2022-05-17, 13:54
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
men detta måste väl ändå vara skitsnack av rang? jag vill minnas att Turkiet använder tysktillverkade stridsvagnar och fick problem när tyskland vägrade uppgradera dessa (då inte turkiet själva kunde det). Detta är inte längesedan, kanske 2-3 år sedan o jag tror inte problemet är löst.

Turkiet köper, eller iaf köpte, rätt mkt vapen av bla Sverige för den delen med

De enda vapen jag känner till som tillverkas i Turkiet är billiga vapen som weaterby som gör hagelgevär o jaktgevär mm. Företagen ägs av USA o vinsterna hamnar där, men de tillverkas av lågbetalda turkar... Därtill sker väl tillverkning av drönare, men är inte det ganska mkt licenstillverkade historier, ungefär som allt annat som görs där? Textilindustrin var stor i turkiet men börjar nu nötas ned av konkurrens, fastän lönerna är skit för de anställda o arbetsmiljön piss.

ärligt talat, vad tillverkar turkiet på egen hand för något som är lite mer avancerat? Finns det turkiska bilmärken tex?

Dom är rätt vassa på mattor. Eller dom TROR att dom är bra på det.

Inte så användbart i krig dock. Turkiet är och förblir ett getknullarland som inte bidrar med något gott till världen.
Citera
2022-05-17, 13:55
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nja, Turkiet vill att vi griper ett antal människor som Turkiet anklagar för samröre med terror organisationen PKK och utvisar dem till Turkiet för rättegång. Turkiet vill alltså få de svenska medborgarna dömda för brott begåna i Turkiet. Det är i sig inget konstigt.
Turkiet har ju dock individer som redan är dömda till fängelse i Sverige och som de vägrar lämna ut. Skall en deal göras så måste den ju i så fall gå båda vägarna. En sorts fångutväxling.
Citera
2022-05-17, 13:59
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Så du vet! att Ryssland tränar och bedriver spionage från Kalinigrad varje dag?
Och du tycker att det är ok?
Spionspelet är ett spel som spelats ända sedan civilisationen föddes, och är således ett allmänt accepterat underrättelsespel. Även att spioner grips lite tt som tätt, döms till långa fängelsestraff för att sedan utväxlas mot någon som "fienden" har i sitt förvar, är en allmänt accepterad praxis.
Det fick vi lära oss i samhällskunskapen när jag var barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in