Citat:
Ursprungligen postat av
Sann-Fakta
LOL, Turkiet behöver inte svenska vapen eller vapen från något land för den delen.
Landet är i princip självförsörjande sedan länge.
De tillverkar bland de mest avancerarade och sofistikerade vapen som finns att tillgå.
men detta måste väl ändå vara skitsnack av rang? jag vill minnas att Turkiet använder tysktillverkade stridsvagnar och fick problem när tyskland vägrade uppgradera dessa (då inte turkiet själva kunde det). Detta är inte längesedan, kanske 2-3 år sedan o jag tror inte problemet är löst.
Turkiet köper, eller iaf köpte, rätt mkt vapen av bla Sverige för den delen med
De enda vapen jag känner till som tillverkas i Turkiet är billiga vapen som weaterby som gör hagelgevär o jaktgevär mm. Företagen ägs av USA o vinsterna hamnar där, men de tillverkas av lågbetalda turkar... Därtill sker väl tillverkning av drönare, men är inte det ganska mkt licenstillverkade historier, ungefär som allt annat som görs där? Textilindustrin var stor i turkiet men börjar nu nötas ned av konkurrens, fastän lönerna är skit för de anställda o arbetsmiljön piss.
ärligt talat, vad tillverkar turkiet på egen hand för något som är lite mer avancerat? Finns det turkiska bilmärken tex?