2022-05-17, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
På Ebbas Instagram. Hon skickar en grattis önskning till kungen och önska glad valborg. 30/4-22.

Hon väljer att lägga upp en bild. Där hon står på Esbjörns tomt, och enligt insatta ebborar i tråden det man tydligt att det är ordentligt röjt på den skogsfastighets tomten som Esbjörn ämnade hyra ut till Ebba.

På bilden ser man en eld i bakgrunden, och hon håller en framskärm* med backspegel på, i ena handen. Då det talats om bilar på tomten, är det en klar anspelning på att det är Esbjörns. I andra handen håller hon en tavla. (Eller iallafall i ett väldigt tavellikt föremål).

Tavlan visar sig vara av stort intresse. Först dök den, som sagt, upp på Ebbas Instagram. Sedan dök den upp i en polis anmälan daterad 7/5-22, som ett fåtal i tråden haft förmånen att läsa. För ordningens skull ska säga att andra i tråden påstår sig ha bevis på att en sådan inte finns inlämnad.

Där står det (fritt ut minnet)

Efter det har tavlan stötts och blötts i tråden. Och från att förneka kännedom om The tavel gate, kröp det fram mer och mer kännedom om tavlan.

*= Nej jag ljög inte när jag skrev fallskärm. Jag hade tittat flyktigt på bilden och läste fel i kommentarerna.

Enligt brorsonen så hade Esbjörn sålt huset. Aldrig hyra ut det. Enligt förlikningen så har Esbjörn sålt huset. Enligt er så hade ju han ångrar försäljning av huset. Så hyra delen är fel.

Finns ingen polisanmälan.
Varför ljuger du?
2022-05-17, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur kan du dra slutsatsen att han är det? Sedan, vad spelar det för roll. Rent juridiskt är det inget argument som håller för en hävning, att han är dement nu.

Mer intressant är hur du bortser från alla människor som träffat Esbjörn, fått honom att skriva på en massa dokument och avtal, fått honom att hänga ut sig själv i media. Alla dessa människor har antingen märkt att Esbjörn är dement och borde därmed ha vidtagit åtgärder för skydda honom, eller så har de inte märkt det och de är därmed inte lika klandervärda.
Jag frågade vad du grundade din slutsats "Till och med i detta nu, är han inte diagnosterad med demens" på.
Du hänvisar då till ett dokument som inte styrker din slutsats och när jag påtalar det börjar du istället dikta ihop saker om mig.

Det om något är intressant.
2022-05-17, 11:54
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Då är vi två som haft det i vår närhet, jag har sett det nära på två människor (båda tyvärr döda) och Esbjörn visar upp och har visat upp tecken på detta så länge han varit "offentlig" genom denna sunkiga affär. En fastighetsaffär där en folkvald politiker tillika partiledare tvångsövertar en äldre mans familjegård trots kännedom om hans kognitiva störningar!
Usch Ebba Busch.

Jag har oxå träffat dememta, och jag är den första att skriva under på att många kan dölja sin demens ganska lång i sjukdomsförloppet. De gör som läkaren beskriver att Esbjörn gör. Börjar prata om annat, hänger upp sig på en detalj i sammanhanget och snöar ut på den. De börjar tala om gammalt, sådant de minns bra och kan prata adekvat om. De upplevs så att säga lite egna.

Så Ebbas beskrivning där är nog riktig, folk som träffar Esbjörn kortare stunder skulle nog uppfatta honom som lite egen.

Esbjörn upplevdes säkert som ganska glasklar, när han och Ebba (pandemi sommaren) gick runt i huset och talade om hur rummen sett ut och vad det var för färger. Han brast säkert ut i spontana berättelser om när toaletten installerades, eller hur ett kylskåp bars in.

Men när det kom till att diskutera affärer är det fullständigt omöjligt att inte Ebba märk att Esbjörn inte hängde med. Han talar om att hyra ut, hon att köpa. Det har talats om i tråden att Esbjörn hade ett hyreskontrakt med sig den dagen kontraktet skrevs. Men det kanske oxå var ett aprilskämt. Precis som Esbjörns egna friggebod Ebba lovat att bygga på tomten till honom.

Även om hon fick med honom på att sälja, så måste det varit tydligt att han inte hängde med. Om man sitter på ett objekt värderat till 4,2 +/- 200 000. Har en köpare som bett om att få köpa objektet. Att då höja 100 000 kr vid en förhandling tyder på det(Ebba-jag bjuder 3,8.Esbjörn- Jag vill ha Ebba-3,9, tagit), är ett av tecken. Men det måste varit fel.

En dement i Esbjörns stadie, det vill säga ha behov av hjälp i sin dagliga livsföring. Kan inte tillgodo göra sig information om värdering, besiktningar och kontrakt.

Om man som köpare säger sig ha säkerhetställt att affären gick rätt till, måste man haft samtal med säljaren där hans handikapp framkommer tydligt. Där man omöjligt kan ha bortförklarat hans utsvävningar som små egenheter.

Att Ebba vid kontraktsskrivningen skapar en stökig miljö är medvetet. Troligtvis i syfte att sätta Esbjörn ur balans. När han kommer till huset den dagen är det full aktivitet i trädgården. Ebbas familj och andra är i full gång med häcksaxar och röjsågar och säkert maskiner som bara lät, för att skapa en bullrig ljud bild.

Det är möjligt att Esbjörn sagt att Ebba fick röja lite på tomten. Men det har han garanterat glömt bort när han upptäcker vad som han upplever som förödelsen på tomten. Dementa reagerar inte bra på stress. Sen blir han inslussad i huset med Ebba och hennes charmiga vänninan. Esbjörn till och med ber om lugn och ro, kanske för att han inte anser sig ha kontroll i trädgården, kanske för att han inte hörde vad det pratades om inne. Kanske båda.

Men enligt polisförhöret om trädfällningen går Ebba honom inte till mötes i detta. Hon öppnar fel fönster och ropar på låsas att de ska vara tysta. Detta uppmärksammar Esbjörns självklart. Hur fönsterna är placerade i förhållande till trädgården är gammal kunskap. Den sitter kvar i honom.

Sedan läses kontraktet upp, självklar kan han inte ta till sig den information han hör. Så när Ebba eller vänninan pekar var han ska singera så använder han tryckbokstäver och skriver hela sitt namn. Inte Esbjörn Bolin i skrivstil, som han vanligtvis skriver under med.

Jag har blivet lurad, jag är ledsen för att jag inte klarade att stå upp för mig själv säger han. Så tydligt han ändå kan utrycka sin känsla.

Usch Ebba Busch, vissa saker gör man bara inte. Som att se en gammal dement mans hus och tänka att man har bättre rätt till det. Gör man något sådant, då är man inte människa utan bara en liten lort.
2022-05-17, 11:59
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Jag frågade vad du grundade din slutsats "Till och med i detta nu, är han inte diagnosterad med demens" på.
Du hänvisar då till ett dokument som inte styrker din slutsats och när jag påtalar det börjar du istället dikta ihop saker om mig.

Det om något är intressant.

Det är inte jag som säger att Esbjörn är dement, det är du. Jag konstaterar bara en avsaknad av bevis för att han är dement. Inte ens i det senaste medicinska dokumentet hittar jag en sådan diagnos. Ingen har märkt att han är dement under resans gång (alternativt då utnyttjat faktumet att han är otillräknelig), inte ens sjukvården, så varifrån har du plockat diagnosen att han är dement?

Det jag diktade ihop om dig är ingen dikt, det är sanning. Du väljer att fokusera och avleda på mindre betydelsefulla saker. Att ge sig på avsändaren, istället för att bemöta eller bestrida fakta.
2022-05-17, 12:15
Medlem
Citat:
På Ebbas Instagram. Hon skickar en grattis önskning till kungen och önska glad valborg. 30/4-22.

Hon väljer att lägga upp en bild. Där hon står på Esbjörns tomt, och enligt insatta ebborar i tråden det man tydligt att det är ordentligt röjt på den skogsfastighets tomten som Esbjörn ämnade hyra ut till Ebba.

På bilden ser man en eld i bakgrunden, och hon håller en framskärm* med backspegel på, i ena handen. Då det talats om bilar på tomten, är det en klar anspelning på att det är Esbjörns. I andra handen håller hon en tavla. (Eller iallafall i ett väldigt tavellikt föremål).

Tavlan visar sig vara av stort intresse. Först dök den, som sagt, upp på Ebbas Instagram. Sedan dök den upp i en polis anmälan daterad 7/5-22, som ett fåtal i tråden haft förmånen att läsa. För ordningens skull ska säga att andra i tråden påstår sig ha bevis på att en sådan inte finns inlämnad.

Där står det (fritt ut minnet)

Efter det har tavlan stötts och blötts i tråden. Och från att förneka kännedom om The tavel gate, kröp det fram mer och mer kännedom om tavlan.

*= Nej jag ljög inte när jag skrev fallskärm. Jag hade tittat flyktigt på bilden och läste fel i kommentarerna.
Du ljuger som en häst travar. Det är inte och kommer aldrig bli en tavla. Det är inte ens likt en tavla.
2022-05-17, 12:23
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Men när det kom till att diskutera affärer är det fullständigt omöjligt att inte Ebba märk att Esbjörn inte hängde med. Han talar om att hyra ut, hon att köpa. Det har talats om i tråden att Esbjörn hade ett hyreskontrakt med sig den dagen kontraktet skrevs. Men det kanske oxå var ett aprilskämt. Precis som Esbjörns egna friggebod Ebba lovat att bygga på tomten till honom.

Om du försöker få in pusselbiten "hyra" i det kända faktat vi har, hur passar den in? Jag hävdar att den inte alls passar in.

Fastigheten var inte i ett uthyrningsbart skick.
Esbjörn hade inga tre miljoner att renovera upp fastigheten till standard.
Ebba ville ha en bostad ganska omgående och Esbjörn är inte den som skulle genomföra en renovering på rekordtid.
Skulle Esbjörn helt plötsligt slänga allt skräp han har samlat på sig de senaste två decennierna? Kostar dessutom en massa pengar.
Skulle Ebba vilja hyra det där stället om Esbjörn fick bestämma skicket på allt?
Hur passar budgivningen in på hyran? Skulle Ebba betala 3,9 miljoner i månaden?
Diskussionerna om vem som skulle ta hand om allt skräp som Esbjörn lämnat kvar?
Besiktning?
Hantverkare?
Värdering?
Mäklaren Theo hade pratat med Esbjörn och fått uppgifter från honom. Hur går det ihop med att hyra?
Hur kunde Esbjörn missa att det stod köpekontrakt med stort typsnitt på avtalet, följt av säljare och köpare osv?
Hyreskontraktet, vem hade skrivit ut det? Esbjörn kan inte själv, så någon mer måste ha varit inblandad.

Nej, det är en udda pusselbit som inte får plats någonstans.

Citat:
Även om hon fick med honom på att sälja, så måste det varit tydligt att han inte hängde med. Om man sitter på ett objekt värderat till 4,2 +/- 200 000. Har en köpare som bett om att få köpa objektet. Att då höja 100 000 kr vid en förhandling tyder på det(Ebba-jag bjuder 3,8.Esbjörn- Jag vill ha Ebba-3,9, tagit), är ett av tecken. Men det måste varit fel.

Måste det? Om Majkgård bjöd 2,5 och Ebba bjöd 3,8, vad har de andra intressenterna bjudit? Esbjörn hörde sig för bland dom och ingen ville matcha Ebbas erbjudande, så hur långt vill man pressa som säljare? Risken finns alltid att man gapar efter för mycket och allt skiter sig.

Citat:
En dement i Esbjörns stadie, det vill säga ha behov av hjälp i sin dagliga livsföring. Kan inte tillgodo göra sig information om värdering, besiktningar och kontrakt.

Barry och kunniga läkare hävdar motsatsen. Esbjörn var kapabel.

Citat:
Om man som köpare säger sig ha säkerhetställt att affären gick rätt till, måste man haft samtal med säljaren där hans handikapp framkommer tydligt. Där man omöjligt kan ha bortförklarat hans utsvävningar som små egenheter.

Om Ebba borde ha märkt av Esbjörns "handikapp", varför har inte hela armén av folk bakom Esbjörn märkt av det? Listan är lång på folk som behöver rätt glasögon om du har rätt. Vad än värre är, flera av de andra letade fel hos Esbjörn, men hittade inga (eller utnyttjade i så fall felen de hittade)

Citat:
Att Ebba vid kontraktsskrivningen skapar en stökig miljö är medvetet. Troligtvis i syfte att sätta Esbjörn ur balans. När han kommer till huset den dagen är det full aktivitet i trädgården. Ebbas familj och andra är i full gång med häcksaxar och röjsågar och säkert maskiner som bara lät, för att skapa en bullrig ljud bild.

Så Ebba har fått familj och vänner att ställa upp och göra intrång på någon annans fastighet i syfte att störa ut Esbjörn så han skriver på? Låter lika rimligt som månljus och stearinljus.

Om det vore så att en hel armé med utstörare var där före, under och efter kontraktsskrivningen, borde det inte vara några som helst problem att hitta ett vittne till det, om så vaktmästarens dotter på Odalgården. Det är definitivt något som Binninge borde ha lagt krut på att bevisa, att kontraktsskrivningen gick orätt till. Han har försökt med andra påståenden, men det här har han inte ens försökt med, så nej, det har absolut inte inträffat.

Citat:
Det är möjligt att Esbjörn sagt att Ebba fick röja lite på tomten. Men det har han garanterat glömt bort när han upptäcker vad som han upplever som förödelsen på tomten. Dementa reagerar inte bra på stress. Sen blir han inslussad i huset med Ebba och hennes charmiga vänninan. Esbjörn till och med ber om lugn och ro, kanske för att han inte anser sig ha kontroll i trädgården, kanske för att han inte hörde vad det pratades om inne. Kanske båda.

Varför skulle Ebba be om lov att röja på tomten innan kontraktet var skrivet? För att sedan fråga en gång till efter kontraktet var skrivet.

Citat:
Men enligt polisförhöret om trädfällningen går Ebba honom inte till mötes i detta. Hon öppnar fel fönster och ropar på låsas att de ska vara tysta. Detta uppmärksammar Esbjörns självklart. Hur fönsterna är placerade i förhållande till trädgården är gammal kunskap. Den sitter kvar i honom.

Hur ropar man på låtsas? Antingen ropade hon, eller ropade inte. Och ropade hon och folket inte var tyst, då är de införstådda i att de är där för att störa ut Esbjörn. Låter det rimligt? Esbjörn ljög om månljus och stearinljus vid samma tillfälle, så varför är just det här sant?

Citat:
Usch Ebba Busch, vissa saker gör man bara inte. Som att se en gammal dement mans hus och tänka att man har bättre rätt till det. Gör man något sådant, då är man inte människa utan bara en liten lort.

När har hon tänkt det? Har hon sagt det?

Att ha bättre rätt till något man ärligen köpt för ett rimligt pris, det gör inte någon till en liten lort. Däremot den som förvägrar köparen, den är den oetiska och omoraliska.
2022-05-17, 12:37
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Nu ljuger du.
Jag har aldrig kommit till slutsatsen att Esbjörn är dement som du påstår. Du har däremot påstått att "Till och med i detta nu, är han inte diagnosterad med demens". Du skrev även "men enligt senaste utdraget som blivit publicerat här, så var han inte dement iallafall." Alla tre påståenden är lögner. För att avleda lögnerna du blev ertappad med, försöker du slingra dig samt hitta på saker om mig som du inte kan verifiera.

Jag finner fortsatt diskussionmed dig överflödig, eftersom det är meningslöst att argumentera med någon som vaneljuger.

God Middag!

Då tar vi och friskar upp ditt minne:

Citat:
Ändå imponerande att gå från kristallklar till dement på två födelsedagar, från 81 till 83 år...
Låter mer som att man missat något i tidigare utredningar.

Låter precis som du påstår att han är dement. Så vari ligger min lögn?

Vad gäller mitt uttalande att han i detta nu inte är dement, så var det en liten överdrift tidsmässigt och jag justerade detta i ett senare inlägg till dig, att det handlade om senaste journalen (ytterligare förtydligande: bilaga 23). Hur jag än läser där, så hittar jag absolut ingenting om att Esbjörn skulle ha diagnosterats med demens. Så vari ligger min lögn?

Vad gäller slingrandet, så är det något som du påbörjade. Den som läser mitt inlägg och ditt svar, kommer se det om de har på sig objektiva glasögon. Du ger dig på mig, för faktat jag redovisar kan du inte motbevisa.
2022-05-17, 12:39
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men hur ska du styra över säljarens etik - anlita HA…?
Du verkar ha lite otur när du tänker.
Köper man av någon som vill sälja, så är just den biten inga problem. Sedan finns det ju sådanna saker som dolda fel o.s.v. Här finns det ju försäkringar. Prata med mäklaren så brukar sånna saker lösa sig.

En klok husköpare råkar helt enkelt inte ut för det som Ebba gjort.
2022-05-17, 12:47
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Köper man av någon som vill sälja, så är just den biten inga problem. Sedan finns det ju sådanna saker som dolda fel o.s.v. Här finns det ju försäkringar. Prata med mäklaren så brukar sånna saker lösa sig.

Men varför gick han till Ebba med vetskapen om att hon ville köpa huset då.
Om han inte ville sälja så var det ju helt i onödan att gå dit och få henne att tro att han ville sälja.
När sen han erbjöd henne att köpa för
3.900.000 och varken Matz eller M gård ville bjuda över.
2022-05-17, 13:01
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Har det uppdagats några dolda fel i fastigheten?
Visst så kan säljaren ta försäkringar mot dolda fel men det finns inget krav på att någon mäklare skall vara anlitad för att teckna någon sådan försäkring.
Varför skall braattha prata med en mäklare ?
2022-05-17, 13:10
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Men det kanske oxå var ett aprilskämt. Precis som Esbjörns egna friggebod Ebba lovat att bygga på tomten till honom.

Friggeboden verkar vara en öm tå som du inte borde ha koll på vilket gör den rolig.
2022-05-17, 13:15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Har det uppdagats några dolda fel i fastigheten?
Visst så kan säljaren ta försäkringar mot dolda fel men det finns inget krav på att någon mäklare skall vara anlitad för att teckna någon sådan försäkring.
Varför skall braattha prata med en mäklare ?
Jag försökte bara svara på inlägget, och gav exempel på att det visst kan gå fel vid försäljningar, och att det då finns hjälp att få (har gjort fastighetsaffärer nyligen), MEN det Ebba har gjort är något helt annat. Hon har köpt hus av någon som uppenbarligen inte egentligen vill sälja. Det är det som orsakat hennes problem, och min poäng är att detta år lätt att undvika. Förnuftigt folk hamnar helt enkelt inte i hennes situation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in