2022-05-16, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Känns väl faktiskt som att Nadal ej är favorit i Paris i år. Det är andra, kanske tredje gången han inte är det någonsin (om man bortser från hans debutår).

Han var definitivt en av favoriterna hans debutår. Har inte koll på vad oddsen var, men skulle nog gissa att han de facto var huvudfavorit. Han gick in i RG med 24 vunna matcher på rak på grus, och hade vunnit nästan allt på underlaget den säsongen: Monte Carlo, Barcelona och Rom, plus två turneringar i Sydamerika tidigare samma år. Slagit Coria ett par gånger, som nog var andrafavorit.

Men annars håller jag med. Man har feta 2015-vibbar vad gäller Nadal detta år.

Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Djokovic är inte mänsklig! Har knappt fått spela sedan tiden före AO - Torskar inte ett set i Rome Masters, 'nuff said..

Håller med om att killen är ett fenomen, men ser knappast speluppehållet som något som gör det extra imponerande här. Ett par matcher i Dubai, sen när grussäsongen började en match i Monte Carlo, fyra i Belgrad, och tre i Madrid. Mycket mer förberedelse ska han inte behöva. Nadal hade knappt spelat sen förra årets RG när han vann AO detta år. Djokovics uppehåll var bara några månader, och han kunde träna hur mycket han ville då han aldrig var skadad.

Solklar favorit för RG. Tror inte Alcaraz kommer kunna hota honom, och än mindre Nadal. Tyvärr.
Citera
2022-05-16, 17:09
Medlem
Ser att äldre broder Ymer har sin första (sista?) match i kvalet mot en argentinare (191) borde kunna bli jämt, kan Mikael gå in på sin ranking?
Citera
2022-05-16, 17:57
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runber
Ser att äldre broder Ymer har sin första (sista?) match i kvalet mot en argentinare (191) borde kunna bli jämt, kan Mikael gå in på sin ranking?

Ja, annars hade ju rimligtvis Mikael kvalat. Men det måste ha varit på håret, för brasilianaren Monteiro som är förstaseedad i kvalet är rankad 100 i nuläget och Mikael 96. Maffigt kval förresten, som inleds redan i dag med 128 spelare varav 16 går in i huvudturneringen (plus en och annan lucky loser, antagligen). Några gamla stötar finns med också, som Kohlschreiber, Querrey, Sock, Verdasco och Lopez, där den sistnämnde på detta vis hoppas kunna hålla sin imponerande GS-svit vid liv.

I damkvalet hittar vi bland annat Mirjam Björklund och gamla Roland Garros-finalisten Sara Errani, numera 35 år och rankad 160.
Citera
2022-05-16, 19:38
Medlem
Kan inte minnas om jag någonsin sett en finska spela tennismatch dom senaste åren sen jag började kolla, och vet inte om det kan räknas så nu heller, för/men Ryskfödda Anstasia Kulikova spelar kvalmatch för French Open just nu mot Raluca Georgiana Serban på Eurosportplayer/Discovery+ med finsk kommentering dessutom!

Finskan vann första, motståndaren andra. Tredje avgörande började nyss. Givetvis krockar det med första SM-finalen i SHE, och en match med mitt lag i Damallsvenskan. även beachvolleyboll och bordtennis från Gymnasiade Normandy på Olympic Channel, men det spelar i sammanhanget mindre roll.

Om någon moderator tycker detta duger som trådstart så kan det väl brytas ut till en eventtråd för 2022 Roland-Garros French Open 22 Maj - 5 Juni. Har inte tid/ork att skriva något vettigare nu när jag zappar mellan tre direktsändningar.

Imorgon Tisdag spelar svenska Miriam Björklund sin första kvalmatch mot Lazaro Garcia.

Edit: Matchen var hyfsat jämn, Kulikova tog första i tie-break, andra 6-3 till Serban, men i tredje drog finsk-ryskan snabbt iväg till 5-0 och hade matchbollar, som Cypriotiskan stod emot medan hon tog 2st gem, men om det var vid fjärde eller femte matchbollen så tog det stopp och 6-2 till finskan. Borde således bli ny kvalmatch på Onsdag väl?

Ser ut som att Franska är Kulikova's första WTA-turnering(om man nu räknar den så), och hon har spelat för Finland sen 2018 såg jag.

Miriam's match imorgon är nu schemalagd som andra matchen på court 3, så någon gång runt 11:30 till 13:00 börjar den, beroende på hur länge herrmatchen före pågår. Ska bli intressant att se om Discovery matchar och erbjuder svensk kommentering, eftersom det fanns finsk nu på denna.

Oavsett, nu har vi svenskt, danskt, norskt och finskt i TV-sändningarna på damsidan, när fanns den nordiska representation senast i damtennis? Jag har möjligtvis en svag minnesbild av att jag sett någon isländska kvala någon gång också senaste åren, till någon större turnering, men minns inte vem nu.
Senast redigerad av pumahunter 2022-05-16 kl. 20:20.
Citera
2022-05-16, 19:49
Medlem
ingetbranicks avatar
Thiem har det verkligen kämpigt i sin comeback. Inte en vunnen match hittills, och i Genève blev det i dag ännu en förlust, mot Cecchinato som har haft det tufft i flera år efter skada men som lyckades kvala in och nu snyggade till sitt matchfacit för året till 1-4.
Citera
2022-05-16, 20:49
Medlem
En Serenakopia Baptiste USA (kroppsligt) vann precis i sin första kvalomg. Lår som grova timmerstockar
Senast redigerad av Runber 2022-05-16 kl. 20:54.
Citera
2022-05-16, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Han var definitivt en av favoriterna hans debutår. Har inte koll på vad oddsen var, men skulle nog gissa att han de facto var huvudfavorit. Han gick in i RG med 24 vunna matcher på rak på grus, och hade vunnit nästan allt på underlaget den säsongen: Monte Carlo, Barcelona och Rom, plus två turneringar i Sydamerika tidigare samma år. Slagit Coria ett par gånger, som nog var andrafavorit.

Men annars håller jag med. Man har feta 2015-vibbar vad gäller Nadal detta år.

Ok, hade faktiskt inte koll på det. Följde inte tennisen mellan typ 98-08.
Citera
2022-05-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ja, annars hade ju rimligtvis Mikael kvalat. Men det måste ha varit på håret, för brasilianaren Monteiro som är förstaseedad i kvalet är rankad 100 i nuläget och Mikael 96. Maffigt kval förresten, som inleds redan i dag med 128 spelare varav 16 går in i huvudturneringen (plus en och annan lucky loser, antagligen). Några gamla stötar finns med också, som Kohlschreiber, Querrey, Sock, Verdasco och Lopez, där den sistnämnde på detta vis hoppas kunna hålla sin imponerande GS-svit vid liv.

I damkvalet hittar vi bland annat Mirjam Björklund och gamla Roland Garros-finalisten Sara Errani, numera 35 år och rankad 160.

Några intressanta namn i kvalet. Fan jag trodde Kohlscreiber hade slutat. Hoppas på Sock och Lopez. Ser gärna att Lopez får 80 raka det är en fin siffra då det innebär alla slams i 20 år på raken. 79 st hade varit lite retsamt faktiskt.

Verdasco kan vara roligt att ha i huvudlottningen också, han har kapacitet (fortfarande?) att ställa till det för spelare tidigt i turneringen. Speciellt om han är varm och har vunnit kvalet. Kan bli intressant att se vem han blir lottat mot om han kvalar in.
Citera
2022-05-17, 11:22
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Märkligt, kom på mig själv med att inte ha tänkt på eller saknat Medvedev den korta tid han har varit borta. Nästan som att man har "glömt bort" honom. Ändå var han världsetta för bara ett par månader sedan..

Märkligt hur vissa spelare sätter avtryck, andra inte, oavsett framgång.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-05-17 kl. 12:05.
Citera
2022-05-17, 11:27
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Märkligt, kom på mig själv med att inte ha tänkt eller saknat Medvedev den korta tid han har varit borta. Nästan som att man har "glömt bort" honom. Ändå var han världsetta för bara ett par månader sedan..

Märkligt hur vissa spelare sätter avtryck, andra inte, oavsett framgång.
Kan det ha något att göra med att folk inte graviterar mot han? Han känns inte som en person majoriteten gillar oavsett hur framgångsrik. Kan väl likställas med någon på jobbet som är duktig på jobbet men inte bra med människor?
Citera
2022-05-17, 11:59
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Kan det ha något att göra med att folk inte graviterar mot han? Han känns inte som en person majoriteten gillar oavsett hur framgångsrik. Kan väl likställas med någon på jobbet som är duktig på jobbet men inte bra med människor?

Ligger nog mycket i det, tillsammans med en "avig" spelstil.

Med det sagt, så var det ändå spännande förra året med rivaliteten mellan Djokovic och Medvedev. Ryssen var den enda som kunde stoppa serben från att plocka en äkta grand slam(vinna alla fyra under samma kalenderår) kändes det som. Och det var ju också det han gjorde iom vinsten i USO-finalen.

Har fortfarande inte fattat vad hans segergest(USO) handlade om. L2 + Left?? Någon handkontroll-referens till tv-spel? Besynnerligt, to say the least!

https://www.youtube.com/watch?v=yIStLWhKvfk
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-05-17 kl. 12:09.
Citera
2022-05-17, 12:46
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ligger nog mycket i det, tillsammans med en "avig" spelstil.

Med det sagt, så var det ändå spännande förra året med rivaliteten mellan Djokovic och Medvedev. Ryssen var den enda som kunde stoppa serben från att plocka en äkta grand slam(vinna alla fyra under samma kalenderår) kändes det som. Och det var ju också det han gjorde iom vinsten i USO-finalen.

Har fortfarande inte fattat vad hans segergest(USO) handlade om. L2 + Left?? Någon handkontroll-referens till tv-spel? Besynnerligt, to say the least!

https://www.youtube.com/watch?v=yIStLWhKvfk

Han är en gåta, insvept i ett mysterium.

Nej, men lite egen är han allt, ryssen. Jag gillar honom, men jag tror att det blir svårt för honom att ta tillbaka förstaplatsen nu när Djokovic håller stånd och Alcaraz tar jättekliv i sin utveckling.

Citat:
Famously, Winston Churchill defined Russia as "a riddle, wrapped in a mystery, inside an enigma," and his words in 1939 spoke eloquently to the Western sense of Moscow as the "other" - an inscrutable and menacing land that plays by its own rules, usually to the detriment of those who choose more open regulations.

www.nytimes.com/2008/08/01/world/europe/01iht-letter.1.14939466.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in