2022-05-17, 09:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du får det att låta som att all mining sker i Sverige. Eller menade du USA, eller vad menade du?
Missade du att mitt inlägg var ett lätt ironiskt svar till en diskussion som redan var konspiratoriskt inriktad?
2022-05-17, 09:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Missade du att mitt inlägg var ett lätt ironiskt svar till en diskussion som redan var konspiratoriskt inriktad?
Du menar att det var tydligt då ett random inlägg i denna del av forumet är så mycket sakligare?
2022-05-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rick-Falkvinge
I betydelsen att jag slutat jobba, så känns det i alla fall som jag gjort helt rätt.
Grattis Vad tror du om Bitcoin-priset i år och nästa år? Jag tror på minst $100k i år och $200k nästa år.
2022-05-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zzzzorrro
En fråga som ställs utan sarkasm eller ironi utan enbart pga okunkskap och nyfikenhet...

Fått tidigare höra att Bitcoin mintades/skapades då man löste svåra matteproblem. Aldrig fattat det där, vilka mattefrågor det är exakt som löses och hur dessa är till gagn för vederbörande (industrier eller whatever)...

Så jag provade att googla och fann denna matnyttiga (?) länk:

https://braiins.com/blog/bitcoin-mining-analogy-beginners-guide

Verkar som mynta bitcoins är en tämligen simpel, slumpartad process utan egentlig funktion? (I alla fall av artikeln att döma)

Ökar inte detta chanserna för en eventuell annalkande krash a la tulpanerna?

Känns onekligen som en megahysteri detta. Ni mer insatta får gärna berätta om just bitcoins förträfflighet.

Kan mycket väl tänka mig framtiden med det elektroniska avtryck på internet det medför ger utrymme till något annat än fiat-pengar. Men kommer inte på sikt andra och bättre kryptocoins komma att ersätta bitcoins? Typ åt privacy coins hållet?

Kan även att alla dessa NFT-blåsningar a la pump & dumpfasoner på sikt göra sitt och urholka förtroendet för branschen i stort?

Om vi säger så här: Skulle du tycka att det var en bra idé att ha ett program där du på ett säkert sätt kan överföra pengar mellan två parter på Internet, utan att behöva blanda in eller få godkännande från en bank eller en regering? Alltså ungefär som E-post, fast det som skickas är pengar. Och att det fungerar som ett bankkonto: dvs om jag skickar 1000 kr till dig då dras 1000 kr från mitt konto och 1000 kr läggs till ditt konto?

Hur skulle ett sådant program kunna fungera, tror du? Uppenbarligen skulle det ju inte fungera om jag skickade ett mail till dig med ärendet: "Hej, Överföring av 2000 kr, varsågod", det är du med på, hoppas jag?
Så hur löser man det här problemet, datalogiskt? Svaret är Bitcoin och Blockchain.

Det är detta som gör Bitcoin värdefullt eftersom det här är den ursprungliga uppfinningen som löser detta problemet på ett bra sätt. En av komponenterna som gör att det här fungerar är att det upprätthålls global bokföring över alla transaktioner. Den upprätthålls och säkras genom avancerad kryptografi och mining med proof-of-work algoritmen.
2022-05-17, 19:15
Medlem
Zzzzorrros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Om vi säger så här: Skulle du tycka att det var en bra idé att ha ett program där du på ett säkert sätt kan överföra pengar mellan två parter på Internet, utan att behöva blanda in eller få godkännande från en bank eller en regering? Alltså ungefär som E-post, fast det som skickas är pengar. Och att det fungerar som ett bankkonto: dvs om jag skickar 1000 kr till dig då dras 1000 kr från mitt konto och 1000 kr läggs till ditt konto?

Hur skulle ett sådant program kunna fungera, tror du? Uppenbarligen skulle det ju inte fungera om jag skickade ett mail till dig med ärendet: "Hej, Överföring av 2000 kr, varsågod", det är du med på, hoppas jag?
Så hur löser man det här problemet, datalogiskt? Svaret är Bitcoin och Blockchain.

Det är detta som gör Bitcoin värdefullt eftersom det här är den ursprungliga uppfinningen som löser detta problemet på ett bra sätt. En av komponenterna som gör att det här fungerar är att det upprätthålls global bokföring över alla transaktioner. Den upprätthålls och säkras genom avancerad kryptografi och mining med proof-of-work algoritmen.

Grymt förklarat! Tack.
2022-05-19, 06:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

Jag har gjort samma sak sedan 90-talet med hjälp av PayPal. Ska det här vara någonting nytt?

”Avancerad kryptografi” med mera är bara buzzwords för att få det hela att låta finare än vad det är. När jag postar det här inlägget så sker det också med hjälp av avancerad kryptografi, nämligen över HTTPS.
2022-05-19, 09:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag har gjort samma sak sedan 90-talet med hjälp av PayPal. Ska det här vara någonting nytt?
Paypal använder sig fortfarande av det traditionella Visa/Mastercard systemet i bakgrunden, med 19 (i snitt) hopp mellan banker, clearinghus och annat. Final settlement ett par dagar efter du gjort transaktionen (även om det inte drabbar kund som brukar få kredit tills dess, och allt fusk med detta hamnar hos bankerna. Snittkostnaden brukar ligga runt 3% (!!) på alla sådana transaktioner...

För den som är intresserad av den stora skillnaden mellan Paypal/Visa/MasterCard mm och Bitcoin så är denna otroligt givande: https://www.youtube.com/watch?v=dD2-T7TX2rk&
Senast redigerad av Leaston 2022-05-19 kl. 09:32.
2022-05-19, 09:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Absolut, men skillnaden är att orsaken till att aktierna ökar är på grund av hur det går för företaget i verkligheten. När det gäller BTC så har jag än så länge inte hört någon säga ett konkret användningsområde förutom kriminalitet.

Man kan göra automatiska överföringar utan centraliserad översyn från varsomhelst i världen. Du tänker att alla har tillgång till en bra valuta som fungerar i alla sammanhang men för många i ex. tredje världen är det inte så. Bor du i Venezuela eller i Ryssland är Bitcoin en viktig investering, inte bara för att tjäna pengar utan för att kunna klara sig.
2022-05-20, 00:32
Medlem
BlackFuriousRavens avatar
Bitcoin fyller inget som helst syfte förutom att det möjliggör försäljning av olagliga varor på darknet något mer anonymt.

Bitcoin är för dom som vill leva utanför systemet, för konspirationsteoretiker som tror att staten och bankerna är ute efter att blåsa dom.

Jag hoppas och tror att denna bluff snart är historia.

Däremot är blockchaintekniken användbar för andra saker.
2022-05-20, 00:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackFuriousRaven
Bitcoin fyller inget som helst syfte förutom att det möjliggör försäljning av olagliga varor på darknet något mer anonymt.

Bitcoin är för dom som vill leva utanför systemet, för konspirationsteoretiker som tror att staten och bankerna är ute efter att blåsa dom.

Det bästa är att använda amerikansk dollar. Ingen har köpt något olagligt med cash

Btc är den första valutan baserat på blockchainteknik. Därav får det ett högre värde. Precis som den första porsche 911 eller det första frimärket.
Att sha-256 är så energikrävande och kostsamt gör även att värdet ökar.

12 år med btc. Från 6 cent till toppen 67400usd
Ingen dålig utveckling. Idag på ca 30k. Inte så illa pinkat.

Fisk

Btc går att spåra så dålig ide att handla med btc direkt. Finns iof alternativ som tumbling osv.

Annars finns det bättre privacycoins.
Staten ska inte snoka i mina finanser utan att man är misstänkt för något.

Jag gillar privatliv och integritet. Vissa skiter i det.
Så vissa tycker tex det är ok att publicera all internethistorik i aftonbladet. Och alla privata konversationer och tankar fisk
Senast redigerad av EnlitenUggla 2022-05-20 kl. 00:42.
2022-05-20, 02:56
Medlem
Citat:

Den 30% mest korkade delen av populationen trodde ganska precis såhär 2017.

Att du tillhör samhällets 30% svagaste må så vara, men har du levt under en sten sedan 2017?

I synnerhet att du tror att "uNdeRLiGgAnde bLocHainTekniKen" är speciellt. 2017 var det gott om genusvetare och andra människor långt ifrån teknik som försökte driva den tesen, medan vi som inte är efterblivna försökte rädda dem från sin idioti.

Men hela den obeskrivligt dumma vågen dog under 2018-19. Nu är det 2022.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-05-20 kl. 03:00.
2022-05-20, 08:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Går du också in på forum för piloter och talar om för dem att flygplan är för tunga för att kunna flyga?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in