2022-05-17, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Tross har man väl ändå i bataljonen. Låg själv i amfibie och där hade vi en trosspluton på kompaninivå. En fullt uppställd amfibiebataljon skulle även ha ett tross/underhållskompani.

1. Din debattpartner T-80 är en clown utan eller med ringa militär bakgrund. Han vet inget, kan inget, förstår inget och skriver av saker som han "läst på internet". Du har helt rätt i det som debatteras.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Än så länge är det ju ganska oklart vad som faktiskt händer i Mariupol (åtminstone har inte jag fått någon rätsida på det). Finns det ukrainska trupper kvar i Azovstal? Om alla ukrainska trupper försvinner från Mariupol så är det givetvis en stor förlust för Ukraina. Är det däremot bara sårade man har gett upp så är det bara en rimlig och human åtgärd som förhoppningsvis räddar livet på några soldater som ändå saknade stridsvärde.

1. Det pågår rena kapituleringar sedan 3 dagar tillbaka. Därför har det varit helt tyst och anledningen till pressens nya "narrativ" med "releases" om "fångbyte" handlar om att den Ukrainska regeringen precis upptäckt saken och grubblar på hur den ska göra något bra av situationen med låg return flak-level.

Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det stämmer men Kiev vidhåller att det handlar om en evakuering av soldaterna i en räddningsaktion initierad av Ukraina.

Helt obekräftade rykten påstår dessutom att man från tidig morgonstund igår spelade Ukrainas bidrag till Eurovisionsschlagerfestivalen på repeat och med full volym över hela Azovstal under hela gårdagen. Det blev droppen för våra tappra hjältar i Azov-bataljonen.

1. Evakuering till Ryska sjukhus och i Rysk fångenskap.

2. Haha, det där är nog att ta i och handlar nog om HBTQ-psyops. Enligt rykten har jag hört att Svenska militären planerar att spela "Barbie Girl" med Aqua på alla radiokanaler tills fienden flyr från landet i ren vrede av att ha börjat nyna på den sommarterrorn.

3. Vem vet, det kanske rann över kanten till slut i Ukraina.

4. Färdigflashbackat!
Citera
2022-05-17, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Äsch. Den här leken har jag lekt förr.
Jag ska ägna 2 timmar åt att fixa länkar, som du pissar på. Nej tack.

Som sagt var, din svenska är lite svajig.
Jag tror inte att du begriper inlägget jag skrev.

Jag har aldrig påstått att det är normalt, att det sker 24/7. Jag har påstått att det är självklart ATT det sker

Hur ofta och hur många offer det är, har jag inte diskuterat och jag vet inte.

Så du är här för att berätta amsagor precis som ett jvl kafferep. Det är helt OK. Men det tillför ingenting.
Citera
2022-05-17, 08:38
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur många tror du att de dödar? Vad är källan för taggtråden? Alla sidor dödar och torterar

Källan finns längre bak i tråden, där en ryss soldat ringer sin mor och berättar vad dom gör med ukrainska tillfångatagna
Citera
2022-05-17, 08:42
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, naturligtvis! Till skillnad ifrån ryssarna så värderar Ukraina människoliv. Inte minst så vill man rädda så många som möjligt av sina AZOV-hjältar. -------

Slava Ukraini!

Fakta: Ju tidigare kapitulation, desto färre liv spillda. Det gäller även tillgångar och skuldsättning för Ukraina. Förlorade industrier, förlorade naturtillgångar. Ukraina som helhet blir fattigare för varje dag som går och förlorar allt fler av sin befolkning.

Det spelar ingen faktisk roll vad man kallar kapitulationen i Azovstal. Det är fortfarande en kapitulation och ett odiskutabelt nederlag - även om man försöker att beskriva det på annat sätt med språklig fantasi.

Ledningen i Kiev är direkt skadlig för medborgarna i Ukraina. Hade ledningen haft befolkningens väl för ögonen så hade man utnyttjat Ukrainas relativa styrkor i relation till omvärlden och byggt vidare på dem. Att låta landet hamna i öppet krig mot en övermäktig motståndare kan aldrig vara en klok strategi. Är man en överlägsen schackspelare så ser man till att undvika att göra upp i en boxningsring. Man ser till att kampen sker på ett schackbräde där man har övertaget.

Som absolut svagare part måste man acceptera att alla förlorade liv är förluster som inte kan tas igen genom att förlora än fler. Det är närmast som spelmissbruk, bara en storvinst så kan alla förluster tas igen och historien blir segerrik. Spelmissbrukaren lånar till insatsen, förlorar igen, skuldsätter sig än mer och lever i en fantasi.
Citera
2022-05-17, 08:46
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffangeneral
Varför svensk media lurar svenskarna? Alla vet att ukrainska nazisterna kapitulerade i Mariupol. De har inte evakuerats!
Som här:
260 soldater evakuerade från stålverket
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Soffgeneral, Ordföljden känns inte rätt. Byt program.
Citera
2022-05-17, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
https://www.nytimes.com/2022/05/16/world/europe/russia-ukraine-east.html

Ryssland ger upp Donbas? När försvinner Putin från jordelivet?
Hoppas på Putinfri sommar.

Det var längesen NY Times var en sanningssägare.
Citera
2022-05-17, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Ryska videos väger tungt. Rapporter från Kiev är lögner.
Ukrainska videos är propaganda och rapporter från Moskva är alltid helt sanningsenliga.

Har jag fått det hela rätt nu?
Ghost of Kiev, Ormön 1, Ormön nr 2. Det är klara lögner och propaganda för stridsmoralen ifrån Kiev. Dom till och med fick erkänna Ghost och korrigera händelseförloppet för Ormön 1 då lögnerna blev för tunga att bära.
Då finner jag det inte så svårt att översätta uppgifter "rysk tortyr av POW's till ytterligare Kievpropaganda för att stärka ukrainska styrkors stridsvilja.
Citera
2022-05-17, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Soffgeneral, Ordföljden känns inte rätt. Byt program.
Ukrainska nazister började ge upp i massor till ryssarna! Det är viktigast!
Nazisterna kommer att botas och ställas inför rätta!
Citera
2022-05-17, 08:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
https://www.nytimes.com/2022/05/16/world/europe/russia-ukraine-east.html

Ryssland ger upp Donbas? När försvinner Putin från jordelivet?
Hoppas på Putinfri sommar.

Ja. Ryssland verkar ha misslyckats även med sin plan i Donbass-regionen:

Citat:
Ryssland ser ut att ge upp planerna på en storskalig omringning av ukrainska styrkor i Donbass-regionen, skriver den amerikanska tankesmedjan Institute for the Study of War (ISW) i sin senaste analys. I stället fokuserar ryssarna på att försöka inta provinsen Luhansk, enligt rapporten.

https://www.dn.se/varlden/ryssland-byter-strategi-efter-bakslag/

Det är ännu ett misslyckande för Putin och hans löjliga armé.
Citera
2022-05-17, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SIXTEN14
Källan finns längre bak i tråden, där en ryss soldat ringer sin mor och berättar vad dom gör med ukrainska tillfångatagna

Att Ryssar dödar och torterar är det väl få som säger emot. Men hur utbrett är det? Är det värre än den ukrainska sidan? Sker det på direkt order från central nivå?

Till ex Under operation Barbarossa (1941) så dödades nästan alla tyska fångar av ryssarna. Men det var inte på order av Stalin utan det skedde på lokal nivå. Den sovjetiska ledningen var emot det. Senare 1942- Så hade dödandet av tyska fångar minskat kraftigt. De som dog gjorde det av sjukdom och undernäring.

https://www.youtube.com/watch?v=rS_59PHhO4M&t=782s

Vi har även debatten om våldtäkter. Sker det fler än vad de skulle göra om sätter ihop en grupp 100 000 unga stressade män? Jag vet inte. Moralen och disciplinen hos de ryska styrkorna verkar inte vara den bästa. Att det sker våldtäkter råder nog ingen tvekan om. Men man blåser nog gärna upp sådana saker på den Ukrainska sidan. Men jag vet inte. Vi debatter fortfarande tyskarnas beteende i Belgien under WWI. Hur mycket av det var Engelsk propaganda och mycket skedde? Att tyskarna sköt belgiska civila är helt sant. Men engelsmännen överdrev det i sin propaganda.
Citera
2022-05-17, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Kan försvaret av Mariupol trots allt var en av dom viktigaste vinsterna för Ukraina? Det att en relativt liten grupp Ukrainska försvarare binder upp rysk trupp som Ryssland ju så desperat skulle behöva på annat håll när inget går riktigt Rysslands väg annars i det här kriget? Rysslands mål med kriget krymper ju hela tiden verkar det som. Förluster i ryskt materiel och manskap förskräcker ju med tanke på dom svaga framgångar man haft.
Att därför Putin alltmer framstår i ett löjets skimmer som oduglig ledare går ju inte att komma ifrån. Det är väl det enda positiva med kriget han startade mot Ukraina.

Ge upp er bild av kriget där Ukraina är oslagbara hjältar och ryssarna ett gäng idioter som inte klarar av någonting. Det börjar bli pinsamt med all förnekelse av verkligheten. Ryssland går mot vinst i Dionbas, finns inget som kan ändra på det som det ser ut nu.
Citera
2022-05-17, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Ta nu och fundera på de ord du skrev. De 25000 ryska värnpliktiga som barnamördare V.Puttin hittills offrat för att rädda sin egen position, var också civila tills för några månader sedan. Så kallades de in, fick ett vapen i handen och ingen berättade för dem att de skulle ut och mörda kvinnor och barn förrän de plötsligt kördes till en plats på fel sida om gränsen.
Jag är helt enig med din beskrivning.

Och så delar ukrainare ut vapen till civila.

Då kommer ryssarna att mörda civila.

Om det nu inte är en ukrainsk påverkansoperation för att få väst att skänka fler vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in