2022-05-17, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det har jag aldrig påstått heller.
Läs gärna inläggen innan du svarar
Jag påstod ATT de dödar och torterar fångar.
En jävla skillnad. Är du dålig på svenska?
Är det problemet?

Hur många tror du att de dödar? Vad är källan för taggtråden?
Citera
2022-05-17, 07:55
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig påstått heller.
Läs gärna inläggen innan du svarar
Jag påstod ATT de dödar och torterar fångar.
En jävla skillnad. Är du dålig på svenska?
Är det problemet?

Hur många tror du att de dödar? Vad är källan för taggtråden? Alla sidor dödar och torterar
Citera
2022-05-17, 08:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Zelensky bekräftar att det är game over i Mariupol. Azov-snubbarna kapitulerar till ryssarna.

New York Times

Ja, naturligtvis! Till skillnad ifrån ryssarna så värderar Ukraina människoliv. Inte minst så vill man rädda så många som möjligt av sina AZOV-hjältar. De har varit ett horn i sidan, länge nu, för de ryska styrkorna. Men nu när Ukraina håller på att bygga upp en miljon-arme, så räknar man inte längre med att ryssarna, vare sig i söder, och inte ens i Donbass, kommer att kunna göra några betydande framryckningar.

Ryssarna, å sin sida, behöver, förtvivlat, få så många ryska krigsfångar utväxlade som möjligt, de lider nämligen en förtvivlad manskapsbrist vad gäller reguljära trupper och "frivilliga". Inte heller verkar man tordas mobilisera och det är tveksamt hur mycket krigsmateriel man har kvar som kan avvaras i den sk. "specialoperationen" i Ukraina.

Kanske kan man hoppas på att just de evakuerade AZOV-soldaterna, just av den orsaken, och trots tidigare rysk behandling av ukrainska krigsfångar och den ryska propagandan om AZOV, kommer att behandlas korrekt i enlighet med krigets lagar. Dessutom har Ryssland respekt för styrka, vilket AZOV-soldaterna visat sig ha under flera månaders strider.

Slava Ukraini!
Citera
2022-05-17, 08:00
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Tross har man väl ändå i bataljonen. Låg själv i amfibie och där hade vi en trosspluton på kompaninivå. En fullt uppställd amfibiebataljon skulle även ha ett tross/underhållskompani.

Jodå, men det är inte nog för att bedriva självständiga operationer på bataljonsnivå, för ett mekförband. De kan fixa enkla fältreparationer, fylla på ammunition och förnödenheter för begränsade operationer.

Ett symtom på ovanstående är den stora mängden materiel ryssarna lämnar bakom sig hela tiden. Övergivna fordon i funktionsdugligt skick, p.g.a. så enkla fel som bränslebrist eller punktering.

Du får också betänka att du, i händelse av krig, hela tiden beräknas operera i hemlandet, där hela marinens underhållsfunktion finns tillgänglig. I fallet Ukraina opererar ryska bataljonsstridsgrupper självständigt långt inne på fientligt område.
Citera
2022-05-17, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur många tror du att de dödar? Vad är källan för taggtråden? Alla sidor dödar och torterar

Varför skulle jag ha såna detaljer?
Det är bara fånigt att gissa
Googla loss ... Du kan läsa i dagar om rysk tortyr.
Vi diskuterade inte "alla sidor". Vi diskuterade hur ryssar behandlar POWS. Jag har aldrig påstått att ukrainarna är oskyldiga.
Citera
2022-05-17, 08:06
Medlem
https://www.nytimes.com/2022/05/16/world/europe/russia-ukraine-east.html

Ryssland ger upp Donbas? När försvinner Putin från jordelivet?
Hoppas på Putinfri sommar.
Citera
2022-05-17, 08:07
Bannlyst
Här är nu den officiella (tillåtna) versionen. CNN har sammanställt narrativet. Ni behöver således inte läsa Expressens eller DN och de övriga svenska mediers artiklar om detta. Har ni svårt med engelskan kan ni köra hela artikeln i Google Translate:

Ukraine declares "combat mission" over in Mariupol amid evacuation
Ukrainian forces have completed their “combat mission” in the besieged city of Mariupol, according to a statement by the country’s military.

Commanders of units stationed at the city’s massive Azovstal steelworks plant have been ordered “to save the lives of their personnel,” the statement by the General Staff of the Armed Forces of Ukraine also said.

Hundreds of people were evacuated on Monday from the steel plant, the last holdout in a city that had become a symbol of Ukrainian resistance under relentless Russian bombardment.

Ukraine’s Deputy Defense Minister Hanna Malyar described the evacuation operation in a separate video statement, noting that some Ukrainian forces remain at Azovstal.

“Fifty-three seriously injured people were evacuated from Azovstal to a medical facility in Novoazovsk for medical care,” she said. “Another 211 people were taken to Olenivka through the humanitarian corridor.”

An “exchange procedure” will see the evacuees eventually brought home, Malyar also said.
Fortsätter med uttalande från _elensky om hjältarna i Azovstal:

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-05-17-22/h_42385b9307441640228e68c4c4d419b8
Citera
2022-05-17, 08:14
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Här är nu den officiella (tillåtna) versionen. CNN har sammanställt narrativet. Ni behöver således inte läsa Expressens eller DN och de övriga svenska mediers artiklar om detta. Har ni svårt med engelskan kan ni köra hela artikeln i Google Translate:

Än så länge är det ju ganska oklart vad som faktiskt händer i Mariupol (åtminstone har inte jag fått någon rätsida på det). Finns det ukrainska trupper kvar i Azovstal? Om alla ukrainska trupper försvinner från Mariupol så är det givetvis en stor förlust för Ukraina. Är det däremot bara sårade man har gett upp så är det bara en rimlig och human åtgärd som förhoppningsvis räddar livet på några soldater som ändå saknade stridsvärde.
Citera
2022-05-17, 08:17
Medlem
Citat:
Varför skulle jag ha såna detaljer?
Det är bara fånigt att gissa
Googla loss ... Du kan läsa i dagar om rysk tortyr.
Vi diskuterade inte "alla sidor". Vi diskuterade hur ryssar behandlar POWS. Jag har aldrig påstått att ukrainarna är oskyldiga.

Det är du som påstår det. Då får du komma upp med källor. Inte bara säga du får googla det. Då det är ett "icke-svar", som inte har något värde.

Du vräker ur dig sagor om att ryssarna torterar folk med taggtråd. Det kan ju ha hänt i enstaka fall. Men som du uttrycker det så verkar det vara något normalt.

Att ryssarna har begått krigsbrott och i vissa fall dödar och torterar är helt sant. Men hur vanligt är det? Är det något de gör mer än Ukrainarna? Ja jag tror det då ryska armens moral verkar inte vara den bästa och de anfaller. Ukrainarna har svårare att döda civila. Dessutom vill deras ledning få saker från väst så troligen har en starkare disciplin jmf med ryssarna.

Att ryssarna bombar civila beror först främst på att deras arme inte kan bättre. De måste föra krig på det sättet. Deras teknologi när det gäller att träffa ligger på WWII nivå möjligen 1960/70 nivå. Dessutom saknar de infanteri så de enda de kan är skjuta med artilleri, som inte kan träffa.
Citera
2022-05-17, 08:19
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo

Ukraine declares "combat mission" over in Mariupol amid evacuation
Ukrainian forces have completed their “combat mission” in the besieged city of Mariupol, according to a statement by the country’s military.

Commanders of units stationed at the city’s massive Azovstal steelworks plant have been ordered “to save the lives of their personnel,” the statement by the General Staff of the Armed Forces of Ukraine also said.

Hundreds of people were evacuated on Monday from the steel plant, the last holdout in a city that had become a symbol of Ukrainian resistance under relentless Russian bombardment.

Ukraine’s Deputy Defense Minister Hanna Malyar described the evacuation operation in a separate video statement, noting that some Ukrainian forces remain at Azovstal.

“Fifty-three seriously injured people were evacuated from Azovstal to a medical facility in Novoazovsk for medical care,” she said. “Another 211 people were taken to Olenivka through the humanitarian corridor.”

An “exchange procedure” will see the evacuees eventually brought home, Malyar also said.
Fortsätter med uttalande från _elensky om hjältarna i Azovstal:

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-05-17-22/h_42385b9307441640228e68c4c4d419b8

Ett klokt beslut för att slippa en ny överflygning och dropp från en TU - 160.
Citera
2022-05-17, 08:20
Medlem
Kan försvaret av Mariupol trots allt var en av dom viktigaste vinsterna för Ukraina? Det att en relativt liten grupp Ukrainska försvarare binder upp rysk trupp som Ryssland ju så desperat skulle behöva på annat håll när inget går riktigt Rysslands väg annars i det här kriget? Rysslands mål med kriget krymper ju hela tiden verkar det som. Förluster i ryskt materiel och manskap förskräcker ju med tanke på dom svaga framgångar man haft.
Att därför Putin alltmer framstår i ett löjets skimmer som oduglig ledare går ju inte att komma ifrån. Det är väl det enda positiva med kriget han startade mot Ukraina.
Citera
2022-05-17, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är du som påstår det. Då får du komma upp med källor. Inte bara säga du får googla det. Då det är ett "icke-svar", som inte har något värde.

Du vräker ur dig sagor om att ryssarna torterar folk med taggtråd. Det kan ju ha hänt i enstaka fall. Men som du uttrycker det så verkar det vara något normalt.

Äsch. Den här leken har jag lekt förr.
Jag ska ägna 2 timmar åt att fixa länkar, som du pissar på. Nej tack.

Som sagt var, din svenska är lite svajig.
Jag tror inte att du begriper inlägget jag skrev.

Jag har aldrig påstått att det är normalt, att det sker 24/7. Jag har påstått att det är självklart ATT det sker

Hur ofta och hur många offer det är, har jag inte diskuterat och jag vet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in