2022-05-16, 20:04
  #4249
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur i helvete kan ryssarna köra okrypterat i sina radiokommunikationer?
Brit på materiel och träniong?

https://twitter.com/TelegraphWorld/status/1498975708173201412

Jag tror inte riktigt det är så här man sköter eldledning via radio.
Den finns textad nånstans också.

Här sidan tar ett par år på sig för att ladda:
https://www.nytimes.com/video/world/europe/100000008266864/russia-army-radio-makariv.html
__________________
Senast redigerad av Slackoff 2022-05-16 kl. 20:14.
Citera
2022-05-16, 20:18
  #4250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Litt snadder med drone som dropper 4 granater ned på en MBT, og den siste setter av ammunisjonen i MBT.
https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1525896810941784072
Det er en billig måte å ta ut en MBT på. Russland må snart begynne å telle vognene sine, for de blir skrapjern i høyt tempo. De styrer faktisk mot en avvikling av alle sine operative MBT hvis tapene fortsetter igjennom sommeren og utover høsten.
dubbelfört
__________________
Senast redigerad av slurppen 2022-05-16 kl. 20:40. Anledning: dubbelfört
Citera
2022-05-16, 20:38
  #4251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Litt snadder med drone som dropper 4 granater ned på en MBT, og den siste setter av ammunisjonen i MBT.
https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1525896810941784072
Det er en billig måte å ta ut en MBT på. Russland må snart begynne å telle vognene sine, for de blir skrapjern i høyt tempo. De styrer faktisk mot en avvikling av alle sine operative MBT hvis tapene fortsetter igjennom sommeren og utover høsten.
Läste ett förslag att Tyskland kunde skicka ca 50 st Leopard 1 till Ukraina. Som skulle användas mer som ett stöd till lättare trupper. Och inte för fältslag mot andra bättre skyddade MBT. Utan var även ett tillskott mot IFV etc.

Det finns även ett förslag att Polens ej uppgraderade T 72 ca 200 st skulle skickas till Ukraina. Så där är det väl i en liknande situation för bakhåll etc. Men inte regelrätta MBT strider. Men Ukraina har ett övertag rent teknologisk med alla deras drönar lösningar. Samt ca 300 självmordsdrönare som Switchblade. Och då är det inte lätt att kunna skydda sig.

Det fanns väl ett förslag även för Leo2 vagnar att ammunitionen skulle kunna skyddas mera. Men så blev det åtminstone inte på äldre versioner.
Citera
2022-05-16, 20:45
  #4252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Läste ett förslag att Tyskland kunde skicka ca 50 st Leopard 1 till Ukraina. Som skulle användas mer som ett stöd till lättare trupper. Och inte för fältslag mot andra bättre skyddade MBT. Utan var även ett tillskott mot IFV etc.

Det finns även ett förslag att Polens ej uppgraderade T 72 ca 200 st skulle skickas till Ukraina. Så där är det väl i en liknande situation för bakhåll etc. Men inte regelrätta MBT strider. Men Ukraina har ett övertag rent teknologisk med alla deras drönar lösningar. Samt ca 300 självmordsdrönare som Switchblade. Och då är det inte lätt att kunna skydda sig.

Det fanns väl ett förslag även för Leo2 vagnar att ammunitionen skulle kunna skyddas mera. Men så blev det åtminstone inte på äldre versioner.
Leveransene av 230+ T-72M og T-72M1 fra Polen startet allerede i april sammen med 12 T-72M1 fra Tsjekkia.
Citera
2022-05-16, 22:21
  #4253
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Ryktas att sista försvararna i Azovstal lämnat. Möjligen i en överenskommen utväxling.
Citera
2022-05-16, 22:37
  #4254
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Ryktas att sista försvararna i Azovstal lämnat. Möjligen i en överenskommen utväxling.


Jasså vart ? Jag hör hört motsatsen.
Citera
2022-05-16, 22:41
  #4255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Ryktas att sista försvararna i Azovstal lämnat. Möjligen i en överenskommen utväxling.
Nei, det er bare de som er hardt såret som blir evakuert. Men 9 stk skal ha overgitt seg tidligere i dag.

Commander of the Vostok Brigade of the DPR Alexander Khodakovsky commented on the evacuation of Azov militants, claiming that the Russian military reportedly agreed to exchange them to the Russian prisoners of war.

“The evacuation process continues. These are the seriously wounded, who are carried out on stretchers. No one is releasing lightly wounded or alive, capable Azov fighters now.

We are talking only about the seriously injured. A decision was made at the highest level to exchange the seriously wounded for Russian prisoners of war.

Siste - 53 injured Azovstal troops evacuated to occupied Novoazovsk for medical treatment. 211 more taken to occupied Olenivka.
There will be a prisoner swap!

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1526311481121419266
__________________
Senast redigerad av pronh 2022-05-16 kl. 23:36.
Citera
2022-05-16, 23:08
  #4256
Medlem
448s avatar
Javelin top attack

https://funker530.com/video/cleanest-javelin-hit-on-armor-ever-recorded-during-combat/
Citera
2022-05-17, 07:56
  #4257
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Att Ukraina fick gamla sovjetiska vapen i början av kriget hör ihop med att de behövde vapen snabbt och att de behövde vapen de redan var bekanta med. Sedan var det ju praktiskt också att kanske tömma lager av vapen som man själv inte egentligen kommer att använda i egna framtida krig.

I takt med att kriget fortsätter och att Ukraina faktiskt lyckas mota tillbaka Ryssland, samt att lagren av vapen och ammunition riskerar att sina, så väljer västländerna att börja skicka mer moderna vapen.

Detta tar givetvis lite längre tid att få på plats och att soldaterna vet hur man hanterar de moderna västerländska vapnen. En del är mer komplicerade än andra och jag gissar att det är ganska logiskt att sända de som man lättast kommer igång med.

Den stora fördelen är då att ammunitionen inte riskerar att sina. En bonus blir att de moderna vapnen på sina sätt och vis är överlägsna fienden Rysslands vapen. Man uppnår så småningom både en uthållighet och en styrka som Ryssland rimligtvis inte kan matcha när deras förluster stiger ännu mer.

Det är tre växlingar som är på gång: 5.45 x 39 till 5.56 x 45, 152 mm till 155 mm samt ledning & kommunikation.

Edit: Resultatet blir en NATO-anpassad försvarsmakt som räknar uppemot en miljon man och som slåss enligt västlig doktrin. Eftersom det är hemmaplan så är denna armé dessutom högmotiverad. Ryssland har alltså ett problem här.
__________________
Senast redigerad av Eerieye 2022-05-17 kl. 07:59.
Citera
2022-05-17, 07:58
  #4258
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Javelin top attack

https://funker530.com/video/cleanest-javelin-hit-on-armor-ever-recorded-during-combat/
Den var tjusig den!
Citera
2022-05-17, 08:12
  #4259
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Vi har sett at de allerede bruker M777 med standard granaten som er den 47 kilo tunge M795. I bilder fra Ukraina er både den og den nyere utgaven M795E1 identifisert. Med den siste kan de skyte over 30 km, og kan stå utenfor rekkevidden til mye av artilleriet som Russland har mest av. Vi vet også at de har fått M982 Excalibur som kan nå ut til over 50 km.

Tyskland og Nederland gir ukrainerne våpensystemet Panzerhaubitze 2000 til Ukraina. De første ukrainske soldatene begynte treningen på dette våpenet onsdag forrige uke i Tyskland. Frankrike donerer CAESAR-systemet til Ukraina, og her startet opplæringen av mannskaper allerede i april i Frankrike.

Både tyskerne og franskmennene har også spesielle anti-panser-granater til sine selvdrevne kanoner.
Tyskerne bruker granaten SMArt 155 og franskmennene 155 BONUS. De blir skutt ut mot et område der det er panservogner. Når de kommer over målene, deler de seg opp og frigjør to stridshoder. Disse stridshodene bruker radar og varmesøkende sensorer. De leter etter pansrede vogner. Oppdager de vogner, styrer de seg inn mot toppen av dem og detonerer.

Spesielt det tyske våpenet kan skyte mange granater på kort tid. Det betyr at ansamlinger av russiske pansrede vogner kan bli ødelagt fort. Dersom seks av kanoner skyter mot samme mål, kan de sende ut 18 granater på ni sekunder.

De 20 norske selvdrevne artillerivognen M109 er på plass i Tyskland, og det pågår sannsynligvis opplæring samtidig med den på Panzerhaubitze 2000. Det er ukjent om Norge har donert ammunisjon, men i så fall er det 155MM HE-ER som også gir 30km rekkevidde brukt i M109.

Det virker som trykket mot de russiske styrkene ikke blir mindre fremover.

Excalibur når inte 50 km med M777. M777 är världens lättaste tunga artilleri vars stora fördel att det är extremt lättrörligt - hängandes under en helikopter.

Man har kortat eldröret för att spara vikt och därmed når man inte den höjd som Excalibur kräver för att kunna gå 50 km. Tror gränsen istället är 40 km.

M777 är inte optimal för Ukraina men pjäserna kunde levereras snabbt och i stor mängd och de tar 155 mm granater där Ukraina börjar få brist på 152 mm. Jag tänker att M777 senare kommer att ersättas av hjulgående splitterskyddade pjäser med laddautomat.
Citera
2022-05-17, 08:53
  #4260
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är tre växlingar som är på gång: 5.45 x 39 till 5.56 x 45, 152 mm till 155 mm samt ledning & kommunikation.

Edit: Resultatet blir en NATO-anpassad försvarsmakt som räknar uppemot en miljon man och som slåss enligt västlig doktrin. Eftersom det är hemmaplan så är denna armé dessutom högmotiverad. Ryssland har alltså ett problem här.

"Ett problem"... Alltid bra att börja dagen med ett skratt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in