2022-06-09, 14:24
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
För att kunna föra en vettig debatt om hur det går i ett krig kan man inte stirra sig blind på olika benämningar av saker, tex en arme, som du och andra gör för då går man off topic. Klart att debatten blir enklare och trevligare att föra om man inte väljer provocerande och elaka benämningar på saker. Att jag väljer att kalla ukrainas arme Nato-arme ar retligt förstår jag men inte elakt. Att jag kallar de här välutrustade och välutbildade halvhemliga armeerna som Ukraina sägs vara på väg att sätta upp för Wunderwaffe är likaledes retligt men inte elakt. Ni får nog ta det lilla förtretet och inte bli så ilskna.

Jag tycker ärligt att den ukrainska armen verkar vara på väg att krokna och det vore ju det bästa så det här kriget äntligen tar slut. För dem som trodde på promenadseger för Nato kan jag förstå det känns tungt och jag förlåter ert dåliga humör.

Jag blir inte arg på att du är retsam. Jag blir trött på att du är osaklig, lögnaktig, undvikande, förminskande, skuldbeläggande gentemot offren och i största allmänhet en extremt tröttsam pajas. Sen kan jag bli lite underhållen av hur en person som gjort det till sin livsprincip att vara så dryg och oskön som möjligt kan ha så fruktansvärt ömma tår.

Om du tror att det någon här inne som trott eller tror på en promenadseger så beror det möjligen på din otroligt dåliga läsförståelse. Men det jag tror att det egentligen handlar om är din totala oförmåga att bemöta de riktiga argumenten och källorna och att du därför lägger de argument du helst vill bemöta i munnen på oss så att du ska ha lite bekvämt, lågt hängande frukt att plocka.

Så Don Quixote, hur går det med väderkvarnarna?
Senast redigerad av Karnivoren 2022-06-09 kl. 14:34. Anledning: Stavfel
Citera
2022-06-09, 14:28
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tänkte att det var en väldigt stor efterfrågan på just tvättmaskiner.

Så kan det ju vara förstås. De ser ju ofta väldigt smutsiga ut. Undrar om de har uttag för tvättmaskinerna på stridsvagnarna?
Citera
2022-06-09, 14:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Så kan det ju vara förstås. De ser ju ofta väldigt smutsiga ut. Undrar om de har uttag för tvättmaskinerna på stridsvagnarna?

De bryr sig inte om sin hygien, de vill bara sälja dem när de kommer hem. Men nu klagar de på att det är för varmt i deras vinteruniformer, förut i vintras frös de. Aldrig nöjda.
Citera
2022-06-09, 14:33
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
De bryr sig inte om sin hygien, de vill bara sälja dem när de kommer hem. Men nu klagar de på att det är för varmt i deras vinteruniformer, förut i vintras frös de. Aldrig nöjda.

Att klaga och aldrig vara nöjda är väl iofs i alla soldaters natur?
Citera
2022-06-09, 15:31
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Är det för att Ukrainazi säljer vapnen på darknet eller?

Nej utan för att det tar tid att utbilda personalen och frakta vapnen till fronten.
Strax efter beskedet kom om 777orna, så berättades det att ukrainska soldater utbildades och förväntades vara redo i juni. Ta en titt i kalendern.
Nu har jag läst artiklar om att soldaterna var häpnadsväckande lättlärda och 777or har (iaf påståtts) använts i strid.
Detta är bara ett av alla tunga vapensystem som utlovats och de kommer alla ta en tid att börja användas.
I början satt ni Putinrunkare och skrev att snart kommer de riktiga grejerna/trupperna att sättas in.
Den här gången är det sant, fast åt andra hållet.
Citera
2022-06-09, 16:21
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:

Det här är ett historiskt krig, liksom Vietnamkriget, och det är nu första gången på mycket länge en arme i ett reguljärt frontkrig lyckas hålla stånd och kanske till och med besegra en Nato-arme. Kanske är det ett avgörande i detta krig om man lyckas skära av Nato-trupperna nu vid Severdonetsk? Kan det vara ett avgörande slag vi nu ser? Vad tror du? För min del tror jag ukrainska armen "tappar det" om så stora trupper blir tvungna att kapitulera där som tidigare i Mariupol.

Herregud, vilket bottennapp. Utöver det HejaFinland så förtjänstfullt nämner, hade en ”NATO-armé” (vad menas exakt?) av naturliga skäl varit bättre på att använda sina egna vapen och på sin egen taktik och strategi. Ukraina har fått väldigt mycket vapen, men det är fortfarande bara en droppe i havet mot vad en ”NATO-armé” hade haft. Ffa hade NATO haft en mycket större bredd av vapen. Du saknar alla de specialförband som hade ingått i denna armé osv.

Nej, vad de möter är en armé som rätt nyligen lärt sig västerländsk taktik och strategi. Som har ett ytterst begränsat utbud av vapen jämfört med vad ”the real deal” hade haft. Och som dessutom inte är lika bra på att använda sagda vapen.

Edit:

Refererar till detta inlägg:

Citat:
NATO-armé? Ukraina har tills största delen materiel från Sovjet eller moderniserade från dessa. Liksom Rysslands materiel oftast bygger på sovjetmateriel och numera är en del helt från den tiden då de tar från sina förråd. Ukraina har fått vapen från väst, inklusive NATO, under krigets gång men för att några procent av vapnen är därifrån så är det inte NATO. Dessutom är mycket från Östeuropa och också i grunden sovjetmateriel. Och Europa har skickat mycket av sin äldsta materiel medans Ryssland har använt sin nyaste. Ukraina hann bara få lite NLAW, Patriot och Stinger innan kriget startade. T.o.m. de relativt få lätta vapnen gjorde det svårare för Ryssland. Irak har ju mycket mer USA-materiel än vad Ukraina har, är Irak NATO?
Senast redigerad av saprofyt. 2022-06-09 kl. 16:53.
Citera
2022-06-09, 18:30
Medlem
Citat:
Tråden gäller om det sker en militär flopp för Ryssland i Ukraina eller inte. Du kan ta dina stora bokstäver någon annanstans.

En mycket stor del av de stridande på Donbassrepublikernas och Krim´s sida kommer också därifrån. Donbassrepublikerna har ju infört allmän mobilisering och de utgör en stor del av de stridande. Dessa trupper är nog inte särskilt väl utbildade och utrustade för Ryssland verkar inte satsat särskilt mycket på dem i jämförelse vad Nato gjort med de Ukrainska.

Det här är ett historiskt krig, liksom Vietnamkriget, och det är nu första gången på mycket länge en arme i ett reguljärt frontkrig lyckas hålla stånd och kanske till och med besegra en Nato-arme. Kanske är det ett avgörande i detta krig om man lyckas skära av Nato-trupperna nu vid Severdonetsk? Kan det vara ett avgörande slag vi nu ser? Vad tror du? För min del tror jag ukrainska armen "tappar det" om så stora trupper blir tvungna att kapitulera där som tidigare i Mariupol.

Ukraina är inte Nato. Nato hade härskat över luftrummet helt med F-35, F-22 och Typhoon. Ryska gamla museiplan hade skjutits ner från himlen innan de ens vet de är upptäckta.

Ukraina har fått en smula vapen från länder som är med i Nato och andra som inte är det.

Dröm vidare... Nato tar luftherraväldet det första de gör.

Men visst är det lite som Vietnamkriget, men tvärtom. Nu är det Nato som beväpnar bondearmén, Ho Chi Minh-leden går från Polen... och det är Sovjet.. f'låt Ryssland som kör fast.
Citera
2022-06-09, 18:46
Medlem
HRTs avatar
Fy fan vilka sopor de är Orcherna
Utländska soldater döms till döden i Donetsk för att de är Legoknektar, men att Ryssland rekryterar egna Legoknektar är helt OK men inte om motståndarna gör det.
De är fan efterblivna och jag hoppas Ryssarna kommer lida länge ekonomiskt för detta.
Köpcenter, affärer är tomma, inga jobb och svartvita gamla skitfilmer går på Statskanalen..
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Citera
2022-06-09, 19:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Att klaga och aldrig vara nöjda är väl iofs i alla soldaters natur?

Jag vet inte jag har aldrig varit soldat, jag blev nästan det men tackade nej i sista stund.

Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Fy fan vilka sopor de är Orcherna
Utländska soldater döms till döden i Donetsk för att de är Legoknektar, men att Ryssland rekryterar egna Legoknektar är helt OK men inte om motståndarna gör det.
De är fan efterblivna och jag hoppas Ryssarna kommer lida länge ekonomiskt för detta.
Köpcenter, affärer är tomma, inga jobb och svartvita gamla skitfilmer går på Statskanalen..
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Avrättar de dem har de satt krigets lagar ur spel helt officiellt. Regimskifte i Ryssland kommer inte tvätta bort pariastämpeln. Då kan alla soldater från Donetsk dömas för landsförräderi.
Citera
2022-06-09, 19:48
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Avrättar de dem har de satt krigets lagar ur spel helt officiellt. Regimskifte i Ryssland kommer inte tvätta bort pariastämpeln. Då kan alla soldater från Donetsk dömas för landsförräderi.

Det kan de ju i.o.f.s. göra helt lagligt redan nu om de skulle vilja, med soldater från DNR, LPR och från Krim.

Det ryssarna har gjort i detta fallet är däremot ett krigsbrott och både åklagare, domare och eventuella bödlar borde bli fall för ICJ. Detsamma gäller för rekryterande av soldater från alla delar av Ukraina, inklusive från DNR, LPR och från Krim.

Så det är inte bara Rysslands angreppskrig, deras plundringar (av enskilda soldater och den ryska staten), våldtäkter, tortyr, mord, förstörelsen av det ukrainska kulturarvet, de medvetna attackerna mot vårdinrättningar, ålderdomshem, skolor, dagis, mineringar av folks hem, mineringar av lekplatser o.s.v. o.s.v. som är krigsbrott och/eller brott mot mänskligheten.
Citera
2022-06-09, 20:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det kan de ju i.o.f.s. göra helt lagligt redan nu om de skulle vilja, med soldater från DNR, LPR och från Krim.

Det ryssarna har gjort i detta fallet är däremot ett krigsbrott och både åklagare, domare och eventuella bödlar borde bli fall för ICJ. Detsamma gäller för rekryterande av soldater från alla delar av Ukraina, inklusive från DNR, LPR och från Krim.

Så det är inte bara Rysslands angreppskrig, deras plundringar (av enskilda soldater och den ryska staten), våldtäkter, tortyr, mord, förstörelsen av det ukrainska kulturarvet, de medvetna attackerna mot vårdinrättningar, ålderdomshem, skolor, dagis, mineringar av folks hem, mineringar av lekplatser o.s.v. o.s.v. som är krigsbrott och/eller brott mot mänskligheten.

Undrar om makteliten i Ryssland förstår att krigsbrott inte kan suddas ut av ens USAs president? Det kommer att drivas av fristående domstolar oavsett vilka avtal Ryssland sluter med andra stater.
Citera
2022-06-09, 20:22
Medlem
Karnivorens avatar
Nu kan jag ha fel här, men är inte de utländska soldaterna i Ukraina inrekryterade i en främlingslegion som är en del av den reguljära krigsmakten? Så även om man nu bortser från det märkliga i att Ryssland tycker sig ha rätten på sin sida att utnyttja faktiska legosoldater. I deras fall från den osmakliga Wagnergruppen, vars grundare är Nazist (ironin är så tjock att den går att skära med kniv). Så är de inte, de facto, legosoldater. Inte mer än den franska främlingslegionen.
Senast redigerad av Karnivoren 2022-06-09 kl. 20:30. Anledning: Korrigering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in