2022-05-17, 04:26
Medlem
I november 2021 fick jag reda på att jag var misstänkt för brott av ett jobb som hade en säkerhetsintervju.

Brottet som de handlar om skedde i september 2020. Jag har inte blivit kallad till förhör eller informerad om något, om jag aldrig sökte dedär jobbet skulle jag aldrig vetat att jag var misstänkt för brott (eftersom jag inte visste att en anmälan gjorts).

Nu har det gått 6 månader sen jag fick detta brev, antar att jag fanns med i misstankeregistret. Jag undrar mer om de finns chans att jag kommer bli kallad till polis nångång eller om jag helt enkelt har blivit borttagen från det registret eftersom de gått så lång tid? Är man misstänkt ska man väl komma in på förhör? Och har läst till mig att om förundersökningen läggs ner så tas man bort?

Någon som vet?
Citera
2022-05-17, 06:39
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlig1anvandare
I november 2021 fick jag reda på att jag var misstänkt för brott av ett jobb som hade en säkerhetsintervju.

Brottet som de handlar om skedde i september 2020. Jag har inte blivit kallad till förhör eller informerad om något, om jag aldrig sökte dedär jobbet skulle jag aldrig vetat att jag var misstänkt för brott (eftersom jag inte visste att en anmälan gjorts).

Nu har det gått 6 månader sen jag fick detta brev, antar att jag fanns med i misstankeregistret. Jag undrar mer om de finns chans att jag kommer bli kallad till polis nångång eller om jag helt enkelt har blivit borttagen från det registret eftersom de gått så lång tid? Är man misstänkt ska man väl komma in på förhör? Och har läst till mig att om förundersökningen läggs ner så tas man bort?

Någon som vet?

Har du inte gått ut grundskolan? Det är bara att mejla länsman på följande adress; Registerutdrag@polisen.se

GLHF!
Citera
2022-05-17, 09:23
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Har du inte gått ut grundskolan? Det är bara att mejla länsman på följande adress; Registerutdrag@polisen.se

GLHF!

Dom delar inte med sig av misstankesregistret
Citera
2022-05-17, 09:24
Medlem
StonedMonkeys avatar
TS, det kan mycket väl bli så att du blir kallad till polisförhör, ifall utredningen fortfarande pågår vilket den kan göra beroende på vad det är för typ av brott.
Citera
2022-05-17, 09:56
Bannlyst
Är du skäligen misstänkt, eller misstänkt på sannolika skäl kommer du att bli informerad om att förundersökningen läggs ned. Har du inte blivit informerad att förundersökningen är nedlagd, så är den pågående.

Det SISTA som görs i en förundersökning är att man kallar den misstänkte till förhör. Så kort svar =

Har du inte blivit informerad om att förundersökningen är nedlagd efter några månader, kommer du bli kallad till förhör förr eller senare.
Citera
2022-05-17, 09:58
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Dom delar inte med sig av misstankesregistret

Det bestämmer inte du.

Länk:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-1998-621

https://www.regeringen.se/4aafaf/con...undersokningar
Citera
2022-05-17, 12:02
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Det bestämmer inte du.

Länk:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-1998-621

https://www.regeringen.se/4aafaf/con...undersokningar

Nä det hade varit galet, om jag fick bestämma det.. Det är dock så verkligheten ser ut
Citera
2022-05-17, 12:57
Medlem
Citat:
TS, det kan mycket väl bli så att du blir kallad till polisförhör, ifall utredningen fortfarande pågår vilket den kan göra beroende på vad det är för typ av brott.

Har varken fått brev, Mail, sms eller samtal. Borde inte polisen komma och hämta mig om jag missat o de tror jag undviker?
Citera
2022-05-17, 13:15
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Har varken fått brev, Mail, sms eller samtal. Borde inte polisen komma och hämta mig om jag missat o de tror jag undviker?

Dom kanske är upptagna med att utreda brottet, samla bevis eller hålla förhör med andra. Det är först när dom håller första förhöret med dig dom måste delge dig misstanken.

Kan också vara så att dom lagt ner utredningen, innan dom hann delge dig misstanke, och isåfall kommer du inte bli kontaktad alls.
Citera
2022-05-17, 15:29
Medlem
Citat:
Dom kanske är upptagna med att utreda brottet, samla bevis eller hålla förhör med andra. Det är först när dom håller första förhöret med dig dom måste delge dig misstanken.

Kan också vara så att dom lagt ner utredningen, innan dom hann delge dig misstanke, och isåfall kommer du inte bli kontaktad alls.

Om dom nu skulle lagt ner utredningen isåfall, då borde jag ju vara borttagen från misstankeregistret va?
Citera
2022-05-17, 17:15
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Om dom nu skulle lagt ner utredningen isåfall, då borde jag ju vara borttagen från misstankeregistret va?

Ja dom tar bort uppgifterna ifall utredningen eller åtals läggs ner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in