2022-05-16, 23:20
Bannlyst
Verkliga andledningen varför Turkiet säger nej.

https://idsb.tmgrup.com.tr/ly/uploads/images/2021/06/24/124315.jpg
Citera
2022-05-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramsvik
Det kanske redan är sagt, men jag tar det igen: Erdoğans hot mot Natomedlemsskap för Sverige handlar om att han ogillar det stöd han anser Sverige ger terrororganisationen PKK. Han demonstrerar sin makt och väntar sig kanske något byte men han kommer inte stoppa våra Natoansökningar.
Hur vet du det?
Kanske han redan fått något i byte från Ryssland? Det där med att Sverige huserar PKK ser jag bara som ett svepskäl.

Hur som helst skulle jag tycka det vore hysteriskt roligt om Turkiet säger nej till Sverige.
att göra en stor affär av Nato utan att förankra stöd från samtliga medlemmar är så väldigt dumt. Det är väl därför vi har diplomater i andra länder?
Citera
2022-05-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Islam är helt oförenligt med västerländsk demokrati. Många afrikaner/asiater/utomeuropéer är också helt oförenliga med västerländsk demokrati.

Och vad är egentligen "västerländsk demokrati" i Sverige? Decemberöverenskommelsen? Januariavtalet? Att man får rösta på ett parti vart fjärde år och det blir alltid sossarna i slutänden?

Om det är "västerländsk demokrati" så kan jag nog hoppa den, faktiskt.

"Västerländsk demokrati" verkar mest handla om att Europa ska invaderas av muslimer/afrikaner/andra utomeuropéer.

För mig handlar det om att vi är sekulariserade. Bygger samhället på vetenskap och inte fantasier från stenåldern.

Kvinnor klär sig som de vill.
Homosexualitet är ointresssant utan något som skall accepteras utan snack.

Bland annat.
Citera
2022-05-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Verkliga andledningen varför Turkiet säger nej.

https://idsb.tmgrup.com.tr/ly/uploads/images/2021/06/24/124315.jpg

korrupterade stadsledare hand i hand, självfallet!

Därför jag önskar att vettiga NATO länder gör upp en ny allians under ett annat namn så behöver inte Sverige och Finland befatta sig med äckel-länder som inte värnar om människor i deras egna länder eller andras
Citera
2022-05-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
En annan aspekt av det hela att fundera kring är också hur stor lojaliteten blir nato-länder emellan vid skarpt läge. Det räcker liksom inte bara med ett avtal i en sådan situation, det har med anknytning att göra, och ju starkare anknytning ju mer är man villig att offra. Så är det i mellanmänskliga relation och så också länder emellan. Finland och Sverige tror jag skulle strida villkorslöst tillsammans vid skarpt läge, eller åtminstone ytterst solidariskt. Turkiet och Sverige med den typ av relation vi har nu samt den kulturella skillnaden? Nej det tror jag inte skulle hända, och det gör Nato till en ytterst ranglig allians tror jag.

Det finns en prioriteringsordning att förhålla sig till och vissa länder står vi närmare än andra. Det tror jag bestämt på. Jag har svårt att se att samtliga Nato-länder känner likvärdig lojalitet med varandra. Vad gör den ojämna lojaliteten med Nato vid en rejäl kris?
NATO är ett skämt. Turkiet och Grekland är ett gasfynd på disputerad mark ifrån att förklara krig mot varandra och Polen är en dålig fylla ifrån att invadera Ungern. Ska Sverige också med nu så lär det bli ännu fler sprickor i ’alliansen’ när PKK-Sverige ska förenas med Turkiet.
Senast redigerad av NigNog 2022-05-16 kl. 23:27.
Citera
2022-05-16, 23:24
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför inte? Visste inte ens att han lever längre (måste vara över 80 bast..).

USA sa 2016 att man "övervägde" Turkiets krav på deportering. De har haft 6 år på sig att komma till en slutsats.

De kan inte offra Gulen. Gulen vet för mycket om USAs roll i kuppen 2016...
Citera
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Sluta kritisera Turkiet nu.

Vi är i samma gäng. Bundna vid samma mast.

Andersson, Erdogan och Orban sida vid sida - som glada musketörer.

Om du inte gillar det så knyt näven i fickan. Svenskarna är vana vid det.

Haha
Ja det kan vara en bra idé att faktiskt ta en funderare på om vi är beredda att försvara samtliga Nato-länder, även så Turkiet, med svenska liv.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Sverige är mer viktigt för NATO än Finland. Vi har Gotland som behövs för att försvara Baltikum. Man kan ha baser där utan att provocera Ryssen för mycket. I Finland kan man i princip inte smälla upp någonting. En tänkbar lösning är att Sverige går med och Finland förbli neutralt men med NATO-stöd på andra sidan Östersjön.
Visst är det så, om man väljer att se till Natos intressen, men idealistiskt för oss i Sverige vore onekligen om Finland gick med och Sverige stod utanför. Då är Sverige omringat av Nato-länder och slipper som grädde på moset tvingas in i mer avlägsna krig som inte angår oss. En bedömning skulle ju också kunna vara att Sverige löper mindre risk att attackeras som alliansfritt undantag i Norden än om vi skulle avsluta oss till våra grannar. Det skulle givetvis också kunna finnas en fara i att Sverige är det enda land i Norden som står utanför, men förhoppningsvis är vårt geografiska läge så pass fördelaktigt att det kostar mer än det smakar att försöka sig på något — alltså ta ett land som i vilket fall gränsar till Nato-Danmark, -Norge och -Finland.

Jag har i alla händelser svårt att se att Turkiet skulle ha något som helst intresse av att blockera FINLANDS ansökan. Ser Erdoğan till att Sverige hamnar utanför samtidigt som han släpper in Finland är det verkligen ingen dum lösning. Finland är heller inte känt för sitt uttalade stöd till kurdiska "frihetskämpar" — åtminstone inte på samma sätt som Sverige är det.
Citera
2022-05-16, 23:27
Medlem
Var det bara 24 kurder som Erdogan ville ha? Gjorde mig faktiskt besviken. SJ har kapacitet för att transportera hem tiotusentals turkar och kurder av alla de sorter.
Citera
2022-05-16, 23:27
Medlem
covf33fs avatar
Så vi behöver bara kasta ut terrorister så får vi gå med? Låter som en ganska schysst deal.. Släng ut allt ISIS folk också när ni är i farten vetja
Senast redigerad av covf33f 2022-05-16 kl. 23:30.
Citera
2022-05-16, 23:28
Avstängd
Ryska nyheterna ..

”Turkiets president Recep Tayyip Erdogan sa att han inte skulle godkänna att Sverige och Finland går med i Nato, rapporterade den statliga nyhetsbyrån Anadolu.”

”Så han kommenterade utrikesministrarnas planer i de två skandinaviska länderna att åka till Turkiet för att diskutera ansökningar om medlemskap i Nato. Enligt svenska UD tänker diplomaterna föra samtal med sin turkiska motsvarighet Mevlut Cavusoglu i Ankara. "Ska de övertyga oss? Låt dem inte bli förolämpade, men de borde inte ha illusioner om detta”, betonade den turkiske presidenten.”

”Helsingfors och Stockholm införde 2019 restriktioner för exporten av försvarsindustriprodukter till Turkiet på grund av starten av Ankaras militära operation mot kurderna i Syrien. Finland och Sverige vägrade också att utlämna 33 representanter för Kurdistans arbetarparti (PKK) och Fethullaist Terrorist Organization (FETO) till Turkiet. Ankara anser att dessa grupper är terroristgrupper.”
Citera
2022-05-16, 23:29
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
En annan aspekt av det hela att fundera kring är också hur stor lojaliteten blir nato-länder emellan vid skarpt läge. Det räcker liksom inte bara med ett avtal i en sådan situation, det har med anknytning att göra, och ju starkare anknytning ju mer är man villig att offra. Så är det i mellanmänskliga relation och så också länder emellan. Finland och Sverige tror jag skulle strida villkorslöst tillsammans vid skarpt läge, eller åtminstone ytterst solidariskt. Turkiet och Sverige med den typ av relation vi har nu samt den kulturella skillnaden? Nej det tror jag inte skulle hända, och det gör Nato till en ytterst ranglig allians tror jag.
Och det är precis därför naturliga allianser är att föredra — brödrafolk som strider tillsammans när nöden kräver det. Självklart bör ett utökat försvarssamarbete mellan Sverige och Finland vara prio ett, förutsatt att Sverige bygger ut sitt försvar för att matcha Finlands fina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in