2022-05-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför skulle kurdernas sak vara Sveriges sak? Viktigare än Sveriges egen säkerhet?

Otroligt skenheligt när äckliga Amineh Kakabaveh utövade utpressning gentemot regeringen och krävde fördjupad samarbete med PYD/YPG att nu gråta i pressen för att Erdogan gör samma sak - dvs utöver utpressning i sin tur.

Vad har Sverige med turkar och kurder att göra?

Snarare skönt att slippa stödet till dessa idioter och kunna koncentrera sig ngt viktigare.

Stödet till Kurdistan hade kunnat vara en hundralapp extra till våra pensionärer i något år.. straffavgiften från Turkiet kommer kräva några tusen lappar som kunde gått till pensionärerna i ett par år..

Heja Kurdistan eller vad säger ni?
Citera
2022-05-16, 22:47
Medlem
Varför skulle Turkiet vilja släppa in Sverige? För det första så är Turkiet ett muslimskt land och i Sverige bränner man koranen. Turkiet har det vackraste landet med bästa läget som man måste skydda. Att släppa in rasistländerna Sverige och Finland är ett stort misstag.
Citera
2022-05-16, 22:48
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Om det innebär att Putin rensar bland alla terrornätverken i Sverige, så tror jag att en del svenskar skulle välkomna det.
Ännu en sådan här delikat fråga. Det går ju inte för sig att försvara terrorister och kriminella nätverk. Klarar inte det svenska styret av att hantera sådant går det inte gärna att ha synpunkter på om andra länder har betänkligheter. Sverige blir mer och mer instabilt.
Citera
Medlem
Hotar? De har ju sagt nej. Ett nej är ett nej och så är det med det. Sverige för väl respektera det.
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
En del kommunister blir upprörda. Andra drar en lättnadens suck.
Är det inte bättre att USA utlämnar ledaren för Gulenrörelsen isåfall, det är ju han Erdogan helst vill ha!
Citera
2022-05-16, 22:50
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
En del kommunister blir upprörda. Andra drar en lättnadens suck.
Skulle ändå tro att Vänsterpartiet skulle kunna opinionsbilda hårt där och sno en hel del S-röster. Men det avgörande är att V skulle kräva ministerposter i varenda regering som de stödjer, just för att hindra sådana situationer i framtiden.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Ja men nu snackar vi inte om en borgerlig valseger din jävla ärthjärna. Jag tar upp ett exempel i framtiden där Vänsterpartiet aldrig kommer släppa fram en ren S-regering baserat på att de möjligtvis kommer agera i turkens ledband under NATO-ansökan. S vill undvika att hamna i en situation där V kommer behöva lära sig en läxa och kräva ministerposter på grund av hur S ensamma i regering för sin utrikespolitik. Detta alltså förutsatt att vänsterblocket återigen får majoritet.

Du behöver inte ta upp borgerlig valseger då det är uppenbart att förutsättningarna blir helt olika. Mr. Obvious.

Asså fyfan vad trög du är. Har du missat att Erdogans krav idag just är att Sverige lämnar ut svenska medborgare som råkar vara PKK-sympatisörer? Jag säger helt enkelt att om S går med på detta för ett NATO-medlemskap så kommer man åka på rejält med intern kritik över hela arbetarrörelsen och från media.

Det mesta talar för att det blir en borgerlig valseger och då blir det en helt annan uppgörelse med Erdogan. Varför ignorerar du detta faktum?

Du måste vara autist som tror att Erdogan bokstavligen menar exakt det han säger.

Erdogan öppnar upp hårt i sin förhandling med Sverige. Det är så man gör när man förhandlar, men det har du föga förvånande ingen aning om. Sverige kommer att slopa sanktionerna mot Turkiet och börja sälja vapen till dem, samt slopa biståndet till kurdiska organisationer. Gott så.

Men för äventyrs skull. Vad tror du själv kommer att hända?
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Någon mer som hoppas på att det blir en ny allians men denna gång med bara vettiga länder som faktiskt är rättvisa i deras analyser?

Korrupta ledare borde man titta bort ifrån direkt.
Ser hellre en stark allians med de vettigare länderna, USA, Norden, UK, Tyskland, Spanien, Frankrike och ja... alla som faktiskt historiskt visat att de har en ryggrad när det kommer till mänskliga rättigheter och dylikt.
Du menar ryggrad som att släppa atombomber på städer och döda ett par hundra tusen civila, som exempel?
Citera
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
De jag känner ville ha demokrati och de demonstrerade för det tills det att Assad började skjuta på dem.

Bashar är en diktator som sålt ut Syrien till Ryssland.

De blev lurade av islamister som revolta mot Bashar, de ”fredliga” är en minoritet i skaran.
Citera
2022-05-16, 22:51
Medlem
Alltså om jag var turk så är Finland och Sverige det sista landet som jag vill försvara. Speciellt om jag är muslim. Putin har fan rätt. Finns så mycket rasism här i Norden.
Citera
2022-05-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Varför skulle Turkiet vilja släppa in Sverige? För det första så är Turkiet ett muslimskt land och i Sverige bränner man koranen. Turkiet har det vackraste landet med bästa läget som man måste skydda. Att släppa in rasistländerna Sverige och Finland är ett stort misstag.

Men Turkarna är inte rasister i sin tur mot kurder och armenier då…?
Turkiet är ett skitland och muslimskt. Jag avstår gärna militära samarbeten med muslimer.
Citera
2022-05-16, 22:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Vi ska alltså sluta fungera som en rättsstat för att Erdogan vill ha 21 alt 31 kurder till sitt förfogande. I utbyte mot ett Natomedlemskap?

Självklart inte även om Natoanhägare önskar det. Intressant att så många tror att det faktiskt är möjligt.

Erdogan vet ju att det är omöjligt krav. Så det handlar väl om något annat.

Den här ansökan kommer läggas på is åtminstone för stunden. Möjligtvis kommer Finland lyckas de verkar ha bättre relationer till Turkiet.
Det blir om inte annat jävligt knivigt, men jag skulle tro att de "obekväma beslut" regeringen kan tvingas att fatta snart är glömda.

Apropå "handlar väl om något annat" — det finns ett annat inlägg på samma sida som ditt som tar upp en intressant förklaring:

(FB) Turkiet hotar med att säga NEJ till Sverige i NATO. Ett land för terrorister!

Erdoğan skulle absolut kunna ställa krav som är komplett omöjliga för Sverige att tillmötesgå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in