2022-05-16, 22:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Varför blandar du in en eventuell borgerlig seger? Du säger att S kommer sälja kurderna till turken för ett NATO-medlemskap, och jag säger att det inte kommer vara möjligt då hela vänsterrörelsen skulle koka. Det skulle vara i stil med baltutlämningen. Det kommer inte heller bli möjligt eftersom V i så fall kommer ställa ett absolut minimikrav om att få sitta i en framtida regering med S för att just förhindra att S sysslar med sånt i utrikespolitiken.

Många av de kurder som Erdogan vill ha utlämnat är svenska medborgare. Vem som är terrorist eller inte kan man sia om. Den enes terrorist är den andres frihetskämpe.

Jag tror nog också att Sverige kommer lätta på sanktionerna mot Turkiet. Problemet blir om Turkiet har som ultimativt krav att faktiskt få dessa kurder i Sverige utlämnade.

För att en borgerlig valseger inte kan uteslutas om MP åker ur riksdagen och L klarar sig kvar. Då blir det kanske förhandlingar mellan en borgerlig svensk regering och Erdogan. Vad är det du inte fattar med det?

För sista gången. Jag har inte skrivit att Sverige kommer att lämna ut några kurder till Erdogan. Varför ljuger du om detta?
Citera
Medlem
Stoltenberg har snackat med Erdogan nu, så det är lugnt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/stoltenberg-har-pratat-med-turkiet.jU1iXHHs-

"Turkiet är en uppskattad allierad"

Där tog nog Jens Stoltenberg i lite för mycket.
Nej, Turkiet är inte direkt uppskattad av många NATO-medlemmar.
Fast de har varit som en spindel i nätet,,tänk IS, tänk Syrien, Afgsnistan etc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Någon mer som hoppas på att det blir en ny allians men denna gång med bara vettiga länder som faktiskt är rättvisa i deras analyser?

Korrupta ledare borde man titta bort ifrån direkt.
Ser hellre en stark allians med de vettigare länderna, USA, Norden, UK, Tyskland, Spanien, Frankrike och ja... alla som faktiskt historiskt visat att de har en ryggrad när det kommer till mänskliga rättigheter och dylikt.

Du menar de där vettiga länderna som senaste 2 åren stängt inne sin befolkning och precis tvärtemot mänskliga rättigheter påtvingat befolkningen oönskade medicinska ingrepp? Eller som bombat ett handfull länder i Afrika och Mellanöstern sönder och samman sen 1990-talet?
Citera
2022-05-16, 22:41
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, definitivt — det är inte alls omöjligt att Ryssland använder det som motivering någon gång i framtiden.

Sverige är oroligt och en riskfaktor. Ingen bra granne, osv.

Om det innebär att Putin rensar bland alla terrornätverken i Sverige, så tror jag att en del svenskar skulle välkomna det.
Citera
2022-05-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Vad är det för allians att vara med i om vi måste betala vårt inträde med ett 20-tal kurder? Börjar de ens diskutera det här och vill skicka ut kurder bara för att Erdogan ber om det och inte av några andra korrekta eller rättssäkra skäl så har vi kommit rejält ur kurs för vad Sverige är för land. Och vad jag läste har deras sak redan prövats.

"Jo så att vi vill gärna vara med i nato herr Erdo!"
"Javisst, det kommer kosta lite dock, ska vi säga ett 20-tal kurder?"

Lever vi på 1700-talet?

Vi ska alltså sluta fungera som en rättsstat för att Erdogan vill ha 21 alt 31 kurder till sitt förfogande. I utbyte mot ett Natomedlemskap?

Självklart inte även om Natoanhägare önskar det. Intressant att så många tror att det faktiskt är möjligt.

Erdogan vet ju att det är omöjligt krav. Så det handlar väl om något annat.

Den här ansökan kommer läggas på is åtminstone för stunden. Möjligtvis kommer Finland lyckas de verkar ha bättre relationer till Turkiet.
Citera
2022-05-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Vad är det för allians att vara med i om vi måste betala vårt inträde med ett 20-tal kurder? Börjar de ens diskutera det här och vill skicka ut kurder bara för att Erdogan ber om det och inte av några andra korrekta eller rättssäkra skäl så har vi kommit rejält ur kurs för vad Sverige är för land. Och vad jag läste har deras sak redan prövats.

"Jo så att vi vill gärna vara med i nato herr Erdo!"
"Javisst, det kommer kosta lite dock, ska vi säga ett 20-tal kurder?"

Lever vi på 1700-talet?

Varför skulle kurdernas sak vara Sveriges sak? Viktigare än Sveriges egen säkerhet?

Otroligt skenheligt när äckliga Amineh Kakabaveh utövade utpressning gentemot regeringen och krävde fördjupad samarbete med PYD/YPG att nu gråta i pressen för att Erdogan gör samma sak - dvs utöver utpressning i sin tur.

Vad har Sverige med turkar och kurder att göra?

Snarare skönt att slippa stödet till dessa idioter och kunna koncentrera sig ngt viktigare.
Citera
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
För att en borgerlig valseger inte kan uteslutas om MP åker ur riksdagen och L klarar sig kvar. Då blir det kanske förhandlingar mellan en borgerlig svensk regering och Erdogan. Vad är det du inte fattar med det?

För sista gången. Jag har inte skrivit att Sverige kommer att lämna ut några kurder till Erdogan. Varför ljuger du om detta?
Ja men nu snackar vi inte om en borgerlig valseger din jävla ärthjärna. Jag tar upp ett exempel i framtiden där Vänsterpartiet aldrig kommer släppa fram en ren S-regering baserat på att de möjligtvis kommer agera i turkens ledband under NATO-ansökan. S vill undvika att hamna i en situation där V kommer behöva lära sig en läxa och kräva ministerposter på grund av hur S ensamma i regering för sin utrikespolitik. Detta alltså förutsatt att vänsterblocket återigen får majoritet.

Du behöver inte ta upp borgerlig valseger då det är uppenbart att förutsättningarna blir helt olika. Mr. Obvious.

Asså fyfan vad trög du är. Har du missat att Erdogans krav idag just är att Sverige lämnar ut svenska medborgare som råkar vara PKK-sympatisörer? Jag säger helt enkelt att om S går med på detta för ett NATO-medlemskap så kommer man åka på rejält med intern kritik över hela arbetarrörelsen och från media vilket kommer slå tillbaka hårt mot S.
Citera
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanlad
är det? socialdemokraterna har alltid varit emot NATO ända tills Ryssland gjorde sin invasion till Ukraina. efter det så blev det en helt vändning av vad dom tyckte.

visst man kan säga att tack vare invasion så märkte man att ja det är inte bra att vara alliansfri längre.

i alla fall Socialdemokraterna får mer eller mindre vad dom helst velat ha från det här resultatet. om man går efter vad dom alltid har sagt förut.

1. dom har skickat NATO ansökan på grund av människors rädsla av Rysslands invasion till Ukraina.

2. ansökan kommer nekas så Sverige kommer inte bli medlem av NATO. ( något som Socialdemokraterna alltid sagt att Sverige inte ska vara i NATO. )

3. på grund av att det har nekats så kommer frågan angående att gå med NATO eller inte vara mindre viktigt i valet som kommer. ( en fråga Socialdemokraterna verkligen inte vill ha som en val fråga. )

men som jag sa förut, kan ha fel man vet aldrig.

Nej det är dit sätt att skriva! Svårt att förstå hälften av det du skriver!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är endå skämmigt och en rejäl näsknäpp.. vi ses som terroristnäste för hela världen och det pratas gott om det också i utländska medier.

Med tanke på vad skitlandet Turkiet ger skydd åt för brottslingar så bör turkarna hålla käften om vad andra länder gör.
Turkiet är ett rövhål och om vi måste böja oss för asiaterna i Turkiet för medlemskap i NATO står jag utanförz
Senast redigerad av wakkawalla 2022-05-16 kl. 22:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryhardereminem
Du menar de där vettiga länderna som senaste 2 åren stängt inne sin befolkning och precis tvärtemot mänskliga rättigheter påtvingat befolkningen oönskade medicinska ingrepp? Eller som bombat ett handfull länder i Afrika och Mellanöstern sönder och samman sen 1990-talet?

@itinixi, svar tack! hahah
Citera
2022-05-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Ja men nu snackar vi inte om en borgerlig valseger din jävla ärthjärna. Jag tar upp ett exempel i framtiden där Vänsterpartiet aldrig kommer släppa fram en ren S-regering baserat på att de möjligtvis kommer agera i turkens ledband under NATO-ansökan. S vill undvika att hamna i en situation där V kommer behöva lära sig en läxa och kräva ministerposter på grund av hur S ensamma i regering för sin utrikespolitik. Detta alltså förutsatt att vänsterblocket återigen får majoritet.

Du behöver inte ta upp borgerlig valseger då det är uppenbart att förutsättningarna blir helt olika. Mr. Obvious.

Asså fyfan vad trög du är. Har du missat att Erdogans krav idag just är att Sverige lämnar ut svenska medborgare som råkar vara PKK-sympatisörer? Jag säger helt enkelt att om S går med på detta för ett NATO-medlemskap så kommer man åka på rejält med intern kritik över hela arbetarrörelsen och från media.

En del kommunister blir upprörda. Andra drar en lättnadens suck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in