2022-05-16, 22:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Det skulle bli ännu mer tydligt att Putin styr Erdogan om han skulle rösta NEJ till Finland och JA till Sverige.

Det är Sverige som har tillåtit PKK-medlemmar att få medborgarskap, inte Finland.

Jo men då skulle ju Putin inte ha vunnit något. Om Finland som är det mest intressanta för honom är med.

Det där med PKK-medlemmar vare sig i Sverige eller Finland är ju ingen större sak för Erdogan. Vad det handlar om där är ju att USA med flera stödjer kurderna som Turkiet kämpar mot med vapen och pengar. Dvs mer en hint till USA. Att japp ni vill ha med Sverige och Finland då får ni göra det här för oss.
Citera
2022-05-16, 22:33
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg skriver på Twitter att han har pratat med den turkiske utrikesministern om Finlands och Sveriges Nato-beslut.

“Turkiet är en uppskattad allierad och alla säkerhetsfrågor måste lösas. Vi måste stå tillsammans i detta historiska ögonblick”, skriver han.

Natochefen går inte in på några detaljer om vad som togs upp i samtalet.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/stoltenberg-har-pratat-med-turkiet.jU1iXHHs-

"Turkiet är en uppskattad allierad"

Där tog nog Jens Stoltenberg i lite för mycket.
Nej, Turkiet är inte direkt uppskattad av många NATO-medlemmar.
Citera
2022-05-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Man kan notera att det finns en hel del soyboys som aldrig gjort värnplikten och som förslappats bakom tv spelen och är livrädda för att Sverige skall gå med i NATO. Att tycka att Erdogan är en bra prick som hindrar ansökningarna är kutym hos dessa veka feminina halvsodomiter.

Sverige får ett betydligt bättre försvar med en NATO anslutning och med lite tur så kanske vi får en ny generation av män och inga feminina soyboys framöver. Turkiet gör rätt i att sätta press på Sverige då det dräller av terrorister i landet som använder Sverige som skydd mot internationella efterlysningar..Att Sverige glatt delar ut pass med ny ålder och nya namn och härkomster, är det inte enbart Turkiet som klagar på även USA har kritiserat Sverige för detta och Svenska pass har mist sin status utomlands på grund av detta beteende.

Så Sverige borde ta tag i dessa terror misstänkta. Varför inte skicka önskade individer till Erdogan så kan han göra vad han nu önskar med de terrorister han menar finns i landet.

Under kalla kriget kunde Sverige ställa upp Europas största armé, genom vår allmäna värnplikt och omfattande försvar och självständiga försvarsindustri.

Nu kan vi inte ens ställa upp 10,000 straighta män, utan den svenska så kallade armén "doesn't always march straight" [Citat: ÖB].
Det är patetiskt att se er vilja springa och gömma er bakom USA, tror att deras unga män ska komma till er räddning när ni ligger och blir torkade av somalier på ett ålderdomshem med debila vanföreställningar om den hemska ryssen.

Erat kära USA (och GBR) är ursprunget till all den förbannelse som tagit Sverige dit vi är idag (globalism, trans-homo-ism, mångkulturalism, invadrarism, osv). Det är patetiskt hur jävla bortkomna ni är och hur enkelt det är att styra er med rädsla och psykologiska påverkansoperationer i media.

Som ni ser så finns det ingen enighet i Sverige längre, det finns de facto inget Sverige längre, det är nedmonterat av de politiker ni har röstat på: Bildt, Bengt Westerberg, Reinfeldt, Löfven, Sahlin, Persson, m.fl. Alla har de sålt ut och styckat upp Sverige på Bilderbergmöten (inbjudna av Wallenbergs och med den amerikanska oligarkin).

Jag har slutat sörja för Sveriges skull. Ta en promenad på gatorna i de större städerna och säg mig om du befinner dig i Bagdad eller i Sverige?

Jag börjar till och med tycka om den här mångkulturella sörjan när den kommer och biter svenska politikerförrädare och globalist-oligarker i arslet.

Minns också Anders Borg som så glatt proklamerade hur bra det var med USA:s bombkrig runt om i MÖ eftersom Sverige då fick massa invandrare:

https://www.friatider.se/anders-borg-vi-har-oppnat-granserna-usa-krigar-och-vi-far-flyktingarna

Citat:
"Ni krigar och vi får flyktingarna", sade finansminister Anders Borg under ett anförande hos en amerikansk tankesmedja i Washington. Han beskrev det massiva inflödet av invandrare till Sverige som en "tillgång för det svenska samhället" och förklarade att regeringen har "öppnat upp gränserna".
Senast redigerad av tryhardereminem 2022-05-16 kl. 22:38.
Citera
2022-05-16, 22:34
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Möjligen kan borgarna faktiskt vinna valet om L klarar spärren med Johan Pehrsson, vilket de tycks kunna göra, samtidigt som MP åker ut. Då fixar de lätt denna deal med Erdogan.

Jag har inte skrivit något om att räcka över svenska medborgare till Erdogan, det har du stått för helt själv. (Jag skulle personligen rösta för att utlämna kurdiska terrorister till Turkiet, men det är en annan sak.)

Jag tror, som jag skrivit ett antal ggr nu, att slopar Sverige sina sanktioner mot Turkiet, börjar sälja vapen till Turkiet, samt slutar betala årliga hundramiljonersbidrag till kurdiska terrorister så har man sitt NATO-medlemskap i en liten ask, och allt detta vore mycket bra för Sverige.
Varför blandar du in en eventuell borgerlig seger? Du säger att S kommer sälja kurderna till turken för ett NATO-medlemskap, och jag säger att det inte kommer vara möjligt då hela vänsterrörelsen skulle koka. Det skulle vara i stil med baltutlämningen. Det kommer inte heller bli möjligt eftersom V i så fall kommer ställa ett absolut minimikrav om att få sitta i en framtida regering med S för att just förhindra att S sysslar med sånt i utrikespolitiken.

Många av de kurder som Erdogan vill ha utlämnat är svenska medborgare. Vem som är terrorist eller inte kan man sia om. Den enes terrorist är den andres frihetskämpe.

Jag tror nog också att Sverige kommer lätta på sanktionerna mot Turkiet. Problemet blir om Turkiet har som ultimativt krav att faktiskt få dessa kurder i Sverige utlämnade.
Citera
2022-05-16, 22:35
Medlem
ta_den_i_2ans avatar
Finlands förra stadsminister verkar väldigt cool i hela det här

Finlands tidigare statsminister Alexander Stubb tar Erdogans uttalande med ro.

Stubb tror att det är självklart att alla Natoländer till slut säger ja till Sverige och Finland.

– Ja, absolut. Det här är inte något större problem. Det blir alltid lite politiskt mjölkande i såna här processer. Men det är nog bäst att låta Nato sköta det här och det är nog onödigt att gå in på för många bilaterala diskussioner mellan Finland, Sverige och Turkiet. Jag tror att Turkiet kommer att lugna ner sig.
Citera
2022-05-16, 22:36
Medlem
Någon mer som hoppas på att det blir en ny allians men denna gång med bara vettiga länder som faktiskt är rättvisa i deras analyser?

Korrupta ledare borde man titta bort ifrån direkt.
Ser hellre en stark allians med de vettigare länderna, USA, Norden, UK, Tyskland, Spanien, Frankrike och ja... alla som faktiskt historiskt visat att de har en ryggrad när det kommer till mänskliga rättigheter och dylikt.
Citera
2022-05-16, 22:37
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/stoltenberg-har-pratat-med-turkiet.jU1iXHHs-

Vad ska han säga liksom.
Citera
2022-05-16, 22:38
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Faktum är att man kan sätta vilken kandidat som helst. Folk vill ha förändring och därför kommer Erdogan förlora. Alla kommer samlas bakom en enda kandidat. HDP-väljarna kommer samlas bakom oppositionens presidentkandidat. Svårare än så är det inte. En åsna skulle kunna vinna mot Erdogan i ett fritt rättvist val

Dessutom spelar presidentposten inte någon större roll väl om oppositionen får en majoritet i parlamentet? Kan man inte upplösa presidentsystemet genom att stifta lagarna i parlamentet? Eller kan presidenten sätta sitt veto där på alla förslag som röstats igenom?

Om din beskrivning av IYI parti är korrekt så tycker jag det är väldigt konstigt att dom i så fall allierar sig med CHP och är beredda att ta stöd av HDP för att komma till makten. För mig är det knappast att vara mer radikal än MHP. Det är snarare IYI parti som är mjukis-SD och MHP som är som AfS.

Jag tror inte turkarna gör en stor grej av Sveriges vara eller icke vara i NATO. Det är trots allt den ekonomiska politiken som kommer vara i fokus i valet nästa år kombinerat med presidentialism vs parlamentarism.

Oppositionen allierad endast för att få bort Erdogan, det är det du inte förstår. De har ingen program. Presidentsytemet kan de ej avskaffa, det krävs 2/3 majoritet i parlamentet, det får de inte. Erdogan slår de inte med vem som helst, de måste ha en stark kanditat. Med Kilicdaroglu förlorar de.

Folk är förbannade på Erdogan, men de har ingen alternativ, Kilicdaroglu är inte nån alternativ. Då vinner Erdogan. Det är det du inte förstår. Ska de vinna så ska de vaska fram nån som folk tror ska lösa problemen, då blir det per automatik en stark presidentkandidat dvs en högerman som hatar PKK. Valet ändrar på ingenting för Sverige.
Citera
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Vad ska han säga liksom.
Å herregud! ta det lugnt!
Citera
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Anledningen är att Sveriges flyktingpolitik har gjort Sverige till ett hem för PKK och terroristgrupper enl Turkiet

Blir vi ensamma utan NATO och en mumsbit för Ryssland nu?

https://www.expressen.se/nyheter/direktrapport-senaste-nytt-om-sakerhetslaget/

Nej då, snarare tvärtom vi är mer trygga utanför NATO. Låt finnarna vara kanonmat åt amerikanarna i framtiden
Citera
2022-05-16, 22:39
Medlem
Citat:

Vilka uppskattar inte Turkiet? Har du länk till uttalanden om detta eller hittar du på?
Citera
2022-05-16, 22:39
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Själv är jag förvånad. I flera veckor har jag fått höra hur underbart det är i Nato. Alla är som en enda stor glad familj som alltid hjälper varandra.Trodde Turkiet skulle hjälpa oss inte hata oss. Mer som en dysfunktionell familj faktiskt..Känns sisådär alltihop. Tycker vi ska avstå.
Bäst är det med Ulf Kristersson och Annie Lööfs "vi har velat gå med i NATO i decennier"...
Haha de kanske skulle ha rekat frågan med turkarna någon gång under alla dessa decennier.
Den här situationen påminner om någon slags fars, det är uteslutet att terrorstämpla YPG men det kanske är det som Erdogan vet, Erdogan kanske vill försätta ansökan ur spel för att på så sätt visa Putin att han är pålitlig.
Erdogan och Putin i maskopi och kurderna är bara en bricka i ett spel för att låsa ute Sverige..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in