2022-05-16, 20:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det är en sanning med modifikation.
Ja-sidan finansierades med 10x mer pengar än nej-sidan fick.
Ja-lobbyister reste runt till alla företag med 15 (eller fler) anställda och krävde möten. På mötet deklarerade de att om Sverige inte gick med skulle alla bli arbetslösa.
Trots detta blev det som bekant mycket jämnt i omröstningen.
Hade inte Ja-sidans skattefinansierade lobbyister haft sådant enormt övertag hade det blivit ett nej.

Precis som att statens propagandaorgan nu skrämt upp folket så ja till NATO blivit större än nej som alltid varit störst.

Politiken har aldrig haft ett level playing field. Den som vill förändra något har alltid etablissemanget mot sig. Demokratins styrka är möjligheten till förändring, men den kommer utan några garantier.
Citera
2022-05-16, 21:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
De är som alla andra påverkade av inflationen så det skulle förvåna oerhört om de avstod från att rösta. Men har man tappat all tilltro till systemet så har man, det finns det liksom ingen quick fix för.

Eftersom vi går med stormsteg in i en recession som EU utlöst med sin idiotiska sanktionspolitik kommer regeringen sannolikt att förlora valet. Särskilt nu när de dessutom skjuter sig i vänsterfoten med sin NATO-ansökan.
Citera
2022-05-16, 21:00
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Politiken har aldrig haft ett level playing field. Den som vill förändra något har alltid etablissemanget mot sig. Demokratins styrka är möjligheten till förändring, men den kommer utan några garantier.
Demokratur kallas det.
Citera
2022-05-16, 21:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Demokratur kallas det.

Det är fortfarande det minst dåliga systemet, vad man än väljer att kalla det.
Citera
2022-05-16, 21:28
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Det är fortfarande det minst dåliga systemet, vad man än väljer att kalla det.
Föredrar demokrati framför demokratur jag, men alla är vi olika.
Fast bäst vore om jag var diktator.
Citera
2022-05-16, 21:39
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Eftersom vi går med stormsteg in i en recession som EU utlöst med sin idiotiska sanktionspolitik kommer regeringen sannolikt att förlora valet. Särskilt nu när de dessutom skjuter sig i vänsterfoten med sin NATO-ansökan.
NATO har ju brett stöd och dessutom är ju blåbruna också på natospåret så just det borde knappast påverka. Möjligen kan det påverka till sossarnas fördel då V är mot NATO och V är ju innerst inne för sossarna även om de låtsas att de är emot allt.

Att vi får pissig ekonomi är ju trist men det är ju knappast S fel. Soppan är tex fortfarande dyr men man kan ju inte komma ifrån att S gjorde en kraftig skattesänkning och de har gett oss tillbaka lite på elen.

Men visst, nu röstar jag ju sannolikt på S i valet så jag är väl lite partisk. Men magda gör ett bra jobb om du frågar mig.
Citera
2022-05-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Mycket spekulationer här men så här lång ser det okey ut. Blågul seger är möjligt.

Förutsättningen är att lag blågul (M, KD, L och SD) jobbar tätt ihop mot det gemensamma målet (krossandet av marxismen).

Som gammal i gamet och aktiv moderat sedan 1975 kan jag ge ett nyttigt tips. Se till att bli en militant antimarxist till varje pris. En Thatcherist med andra ord. Endast genom att fullständigt montera ner det socialdemokratiska samhället som Margeret Thatcher lovade och genomförde i England på 80-talet kan marxismes dödsgrepp om folket upphöra.

Såssen är fienden. Det räcker inte med att sänka deras röstsiffror. De instutitioner de byggt upp måste nedmonteras och framförallt de som arbetar där måste förlora sina jobb. Men framförallt måste ryggen på facket knäckas, ty det är hydran som föder S. I UK kunde man. Vi kan i Sverige också. Marxismen måste kastreras om folket skall nå frihet.

För att lära sig bli en militant anti-marxist rekommenderar jag filosofen och Oxfordprofoessorn John Grays tankegods. Jag länkar ett smakprov:

https://youtu.be/U6fRypXIKV4

Problemet ligger ju bara i att M har visat sig administrera sosse-staten bättre än S själva om vi tittar på åren 2006-2014.

Genom effektivisering kunde man sänka skatten med nån ynka procent- och på så sätt legitimera hela sin existens.

Moderaternas existens byggde på att visa väljarna att man var bättre sossar än S själva. Varför skulle det bli annorlunda den här gången?
Citera
2022-05-16, 23:11
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Problemet ligger ju bara i att M har visat sig administrera sosse-staten bättre än S själva om vi tittar på åren 2006-2014.

Genom effektivisering kunde man sänka skatten med nån ynka procent- och på så sätt legitimera hela sin existens.

Moderaternas existens byggde på att visa väljarna att man var bättre sossar än S själva. Varför skulle det bli annorlunda den här gången?

Det var ännu värre under de tidigare borgliga regeringarna på Gösta Bohmans tid. Så tro det eller ej 06-14 var faktiiskt ett bättre försök.

Ta reda på vad "den långa marchen genom instutitionerna" är så förstår du varför det inte gick så bra för de borgeliga regeringarna.

Men kortfattat: Du har rätt. Naturligtvis har de där misslyckandena annalyserats otaliga gånger och slutsatsen har blivit det jag skrev tidigare.

Instutitionerna måste monteras ner men framförallt måste alla de som arbetar där kastas ut och förhoppningsvis aldrig mer ges möjlighet att arbeta statligt eller kommunalt igen.
Citera
2022-05-16, 23:30
Medlem
greta75s avatar
S fixade Nato-frågan helt klanderfritt precis som de löst alla kriser och svåra frågor de senaste åren.

V och Mp passar självfallet på att vara kritiska, det tjänar de på.

M kan väl sola sig lite i glansen också eftersom de alltid önskat gå med i NATO.

Inte mycket över till övriga partier som vanligt.

Och Putin framstår bara mer och mer som en clown.
Citera
2022-05-17, 00:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Föredrar demokrati framför demokratur jag, men alla är vi olika. Fast bäst vore om jag var diktator.

Vad jag menade är att jag föredrar demokrati även om du kallar det för demokratur.
Citera
2022-05-17, 00:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Mycket spekulationer här men så här lång ser det okey ut. Blågul seger är möjligt.

Förutsättningen är att lag blågul (M, KD, L och SD) jobbar tätt ihop mot det gemensamma målet (krossandet av marxismen).

Som gammal i gamet och aktiv moderat sedan 1975 kan jag ge ett nyttigt tips. Se till att bli en militant antimarxist till varje pris. En Thatcherist med andra ord. Endast genom att fullständigt montera ner det socialdemokratiska samhället som Margeret Thatcher lovade och genomförde i England på 80-talet kan marxismes dödsgrepp om folket upphöra.

Såssen är fienden. Det räcker inte med att sänka deras röstsiffror. De instutitioner de byggt upp måste nedmonteras och framförallt de som arbetar där måste förlora sina jobb. Men framförallt måste ryggen på facket knäckas, ty det är hydran som föder S. I UK kunde man. Vi kan i Sverige också. Marxismen måste kastreras om folket skall nå frihet.

För att lära sig bli en militant anti-marxist rekommenderar jag filosofen och Oxfordprofoessorn John Grays tankegods. Jag länkar ett smakprov:

https://youtu.be/U6fRypXIKV4

Du slåss mot väderkvarnar. Det finns inga marxister längre. Dagens "vänster" är postmodernister, inte marxister.
Citera
2022-05-17, 01:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
NATO har ju brett stöd och dessutom är ju blåbruna också på natospåret så just det borde knappast påverka. Möjligen kan det påverka till sossarnas fördel då V är mot NATO och V är ju innerst inne för sossarna även om de låtsas att de är emot allt.

Stort borgerligt stöd är inte samma sak som brett stöd. Många vänstersossar gillar inte NATO, och om de röstar på V i september påverkas den interna dynamiken inom det rödgröna blocket. Ju större V blir desto svårare blir det för S att regera med stöd från trojkan V + C + Mp.

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Att vi får pissig ekonomi är ju trist men det är ju knappast S fel. Soppan är tex fortfarande dyr men man kan ju inte komma ifrån att S gjorde en kraftig skattesänkning och de har gett oss tillbaka lite på elen.

Men visst, nu röstar jag ju sannolikt på S i valet så jag är väl lite partisk. Men magda gör ett bra jobb om du frågar mig.

Magda kan vara hur bra som helst, men en regering förlorar alltid makten när ekonomin kraschar. Det är det närmaste du kan komma en naturlag inom politiken.

Att ekonomin kraschar på grund av EU-kommissionens idioti är inget som väljarna bryr sig om. De skyller alltid på regeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in