2022-05-16, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Skillnaden är förstås att i EU-frågan fick det svenska folket rösta, vilket skapade en demokratisk förankring för beslutet.

Vi har å andra sidan gjort opinionsmätningar i många år kring NATO frågan och nu stödet har ökat hos folket för ett NATO medlemskap så även om man inte gör en formell folkomröstning så verkar de flesta inte tvivla på att resultatet skulle ge ett ja.

Det väger liksom inte 50-50 längre utan snarare 60-40, dvs ganska klar majoritet.

Sedan har vi givetvis frågan om man verkligen behöver gå med i NATO, jag har själv varit emot i alla år, men ändrat mig eftersom man nu så uppenbart inte är neutrala gentemot Ryssland och därför inte kan luta sig mot att man är neutrala. Vi är tvärtom mer involverade än flertalet andra länder i EU.
Citera
2022-05-16, 11:53
Medlem
Citat:
Tror tvärtom att det var klokt av sossarna att inte frysa ut EU-skeptikerna inom partiet. Det var det som gjorde att Junilistan inte lyckades etablera sig som riksdagsparti. Om man nu väljer att tuta och köra i NATO-frågan kommer vi att få se ett strömhopp av NATO-skeptiker till V.

Jag tror också att ifall socialdemokraterna tappar väljare på grund av NATO frågan så blir det till V.

I sammanhanget är MP inte trovärdiga för fem öre.
Citera
2022-05-16, 12:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Vi har å andra sidan gjort opinionsmätningar i många år kring NATO frågan och nu stödet har ökat hos folket för ett NATO medlemskap så även om man inte gör en formell folkomröstning så verkar de flesta inte tvivla på att resultatet skulle ge ett ja.

Det väger liksom inte 50-50 längre utan snarare 60-40, dvs ganska klar majoritet.

Jag föredrar dock att rösta själv i stället för att låta Sifo bestämma. Många svenskar tänker nog likadant.

Det är för övrigt bara när folk själva tvingas ta ställning som de sätter sig in i en fråga och lyssnar på de argument som finns.

Citat:
Sedan har vi givetvis frågan om man verkligen behöver gå med i NATO, jag har själv varit emot i alla år, men ändrat mig eftersom man nu så uppenbart inte är neutrala gentemot Ryssland och därför inte kan luta sig mot att man är neutrala. Vi är tvärtom mer involverade än flertalet andra länder i EU.

Man kan ta ställning i utrikespolitiska frågor utan att inordna sig i militära block. Det gjorde Sverige i många år. Faktum är att Sverige hade lättare för det så länge vi var neutrala, och inte ängsligt behövde snegla på USA innan vi öppnade munnen.
Citera
2022-05-16, 13:56
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Tror tvärtom att det var klokt av sossarna att inte frysa ut EU-skeptikerna inom partiet. Det var det som gjorde att Junilistan inte lyckades etablera sig som riksdagsparti. Om man nu väljer att tuta och köra i NATO-frågan kommer vi att få se ett strömhopp av NATO-skeptiker till V.

P.S. Hörde just Ebba säga i riksdagsdebatten att: "I NATO finns det ingen herre och inga vasaller, alla är jämlika.". Man frågar sig vilken planet den kvinnan lever på.
Man behöver inte "frysa ut". Problemet var att socialdemokraterna, och en del andra partier i viss mån saknade politik i praktiken i EU frågan. Vad skulle jag som gillar överstatlighet och socialt ansvar rösta på? Fanns inget optimalt allternativ. Det blev liberalerna - fast jag inte alls är liberal - och t.o.m. piratpartiet en gång - fast jag är för upphovsmannarätt!

Tror inte Andersson gör om det misstaget. S kommer att gå till val på NATO + starkt försvar. Kommer kanske att kosta en del röster på kort sikt, men inte så jättemånga tror jag.
Citera
2022-05-16, 13:57
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

P.S. Hörde just Ebba säga i riksdagsdebatten att: "I NATO finns det ingen herre och inga vasaller, alla är jämlika.". Man frågar sig vilken planet den kvinnan lever på.
Det känns ju liksom att Ebba kan säga prcis vad som helst. Men det gör ju att man inte saknar Sabuni lika mycket!
Citera
2022-05-16, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det är också en intressant dimension, där S länge haft ett betydande stöd inom delar av den i Sverige varande kurdiska diasporan. Man kan fundera på varthän dessa kan ta vägen om de lämnar S, eller om omsorgen av bidragskranen dämpar en flykt från S. Kanske kan detta framgå i kommande OU, men i alla fall i eftervalsanalysen.

Citat:
Jag tror att både kurder och vänstersossar som inte vill ha NATO kommer att gå till V. Skulle inte förvåna mig om V snart är större än S. En svensk Syrizaeffekt.
När jag tänker efter så borde det finnas en hel del grupperingar bland våra nysvenskar som inte är direkt överförtjusta i NATO.

Det blir lite spännande framöver i opinionen tror jag.
Citera
2022-05-16, 14:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
När jag tänker efter så borde det finnas en hel del grupperingar bland våra nysvenskar som inte är direkt överförtjusta i NATO.

Sant talat. Varken chilenare, serber, iranier, irakier, afghaner, libyer, syrier eller somalier är USA/NATO-vurmare. Vi lever i spännande tider.
Citera
2022-05-16, 14:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo

Citat:
Sant talat. Varken chilenare, serber, iranier, irakier, afghaner, libyer, syrier eller somalier är USA/NATO-vurmare. Vi lever i spännande tider.

Så länge de går till V, som är sant kommunistiskt "pålitliga", är det väl en sak, men bara de inte går till MP.

Det är möjligen också en fråga om S-väljare med sympatier för ToS, S-kvinnor och SS-U, och hur dessa röstar. Kanske blir soffan ett alternativ, så hur valdeltagandet faller ut kan mycket väl få betydelse.
Citera
2022-05-16, 14:28
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
De är som alla andra påverkade av inflationen så det skulle förvåna oerhört om de avstod från att rösta. Men har man tappat all tilltro till systemet så har man, det finns det liksom ingen quick fix för.
Citera
2022-05-16, 16:12
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Skillnaden är förstås att i EU-frågan fick det svenska folket rösta, vilket skapade en demokratisk förankring för beslutet.
Det är en sanning med modifikation.
Ja-sidan finansierades med 10x mer pengar än nej-sidan fick.
Ja-lobbyister reste runt till alla företag med 15 (eller fler) anställda och krävde möten. På mötet deklarerade de att om Sverige inte gick med skulle alla bli arbetslösa.
Trots detta blev det som bekant mycket jämnt i omröstningen.
Hade inte Ja-sidans skattefinansierade lobbyister haft sådant enormt övertag hade det blivit ett nej.

Precis som att statens propagandaorgan nu skrämt upp folket så ja till NATO blivit större än nej som alltid varit störst.
Citera
2022-05-16, 17:33
Avslutad
Citat:
Jag tror också att ifall socialdemokraterna tappar väljare på grund av NATO frågan så blir det till V.

I sammanhanget är MP inte trovärdiga för fem öre.

De som överväger att rösta på MP borde aldrig mer få rösta i ett svenskt riksdagsval.
Citera
2022-05-16, 20:42
Medlem
FarangDingDongs avatar
Mycket spekulationer här men så här lång ser det okey ut. Blågul seger är möjligt.

Förutsättningen är att lag blågul (M, KD, L och SD) jobbar tätt ihop mot det gemensamma målet (krossandet av marxismen).

Som gammal i gamet och aktiv moderat sedan 1975 kan jag ge ett nyttigt tips. Se till att bli en militant antimarxist till varje pris. En Thatcherist med andra ord. Endast genom att fullständigt montera ner det socialdemokratiska samhället som Margeret Thatcher lovade och genomförde i England på 80-talet kan marxismes dödsgrepp om folket upphöra.

Såssen är fienden. Det räcker inte med att sänka deras röstsiffror. De instutitioner de byggt upp måste nedmonteras och framförallt de som arbetar där måste förlora sina jobb. Men framförallt måste ryggen på facket knäckas, ty det är hydran som föder S. I UK kunde man. Vi kan i Sverige också. Marxismen måste kastreras om folket skall nå frihet.

För att lära sig bli en militant anti-marxist rekommenderar jag filosofen och Oxfordprofoessorn John Grays tankegods. Jag länkar ett smakprov:

https://youtu.be/U6fRypXIKV4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in