2022-05-14, 18:55
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Fyfan L får 3,5-3,7 i Sifo.

Vad är det för jävla idioter som aldrig lär sig en läxa?

Det är bara en tillfällig uppgång pga smekmånad för den nya ledaren.
Citera
2022-05-15, 00:20
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
2,1% för ”Övriga partier” i gårdagens Sifo är den högsta noteringen för Övriga partier hos Sifo under hela mandatperioden.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/liberalerna-ökar-i-ny-mätning-1.72653765
Knepigt läge, kan man tycka.
Det går inte bra för C. De är inte ett parti som förefaller vara jätteattraktivt för den breda mitten, eller för liberalt sinnade borgerliga väljare, säger Hinnfors. Med 6,3 procent har partiet tappat tre procentenheter på ett år, även om det inte tappar signifikant sedan förra månaden. [...] Annie Lööf måste välja om det sämsta är en regering som har Vänsterpartiets inflytande, eller en regering som har Sverigedemokraternas. Man kommer inte undan det valet, och att inte välja är också ett val. Och väljer man inte kan det hända att det blir sämre mandat för centern, och resultat som centern inte vill ha.
Jag har även missat se Lööf blända någon med sin retorik senaste tiden. Det lär hon behöva göra. Snart. Då helst genom att avhålla sig från att dra upp de saker som gör underklassarna utfattiga på sikt -- som avskaffad allemansrätt eller slopat strandskydd exempelvis. Annars får nog medlemmarna i team Magda det körigt i sommar.
Citera
2022-05-15, 00:27
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det blir kravaller och polisen som blir dealbreakern även om det visst kan vara så att SVT kommer att gå all in på att yra om pensioner sista månaden fram till valet.

Paludan kommer att fortsätta, och islamister kommer att fortsätta nyttja det. Men kör pensioner ni!
Förresten, blev den senaste tidens Paludan-kravaller avgörande på något sätt skulle du säga?

https://twitter.com/deeped/status/1525222220800327680 ()
Citera
2022-05-15, 04:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det kan vara korrekt. MP och V har båda framhållit att man är emot Nato, och möjligen kan det dra några röster från S. Vi får hoppas att just den frågan blåser över ganska snart, så att viktiga inrikesfrågor kan lyftas fram, såsom energifrågan och lag och ordning.
Jag tror det är en helt korrekt strategi för de båda partierna att hålla på NATO-motståndet. Jag tror att det finns många som känner sig frågande inte minst bland socialdemokrater inför Sveriges medlemskap.

Men det är alldeles utmärkt att det nu kommer fram att Magdalena Andersson är atlanticist i samma klass som Jan Eliasson.
Citera
2022-05-15, 07:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag tror det är en helt korrekt strategi för de båda partierna att hålla på NATO-motståndet. Jag tror att det finns många som känner sig frågande inte minst bland socialdemokrater inför Sveriges medlemskap.

Men det är alldeles utmärkt att det nu kommer fram att Magdalena Andersson är atlanticist i samma klass som Jan Eliasson.

Vi får väl se framåt valet, och hur det går med Nato-beslutet i alla dess delar. Jag ser samma omsvängning inom S i Nato-frågan som en gång i EU-frågan, men det brukar vara ganska turbulent när detta händer. Risken finns att MP drar nytta av det.
Citera
2022-05-15, 07:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi får väl se framåt valet, och hur det går med Nato-beslutet i alla dess delar. Jag ser samma omsvängning inom S i Nato-frågan som en gång i EU-frågan, men det brukar vara ganska turbulent när detta händer. Risken finns att MP drar nytta av det.
Det finns nog många gamla traditionalister i S som inte känner sig hemma i detta. Jag träffade själv två i dagarna. Ska också bli intressant vilka eftergifter man kommer att göra mot Erdogan och hur den kurdiska diasporan kommer att reagera.
Citera
2022-05-15, 10:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Förresten, blev den senaste tidens Paludan-kravaller avgörande på något sätt skulle du säga?

https://twitter.com/deeped/status/1525222220800327680 ()
+3 för SD? Ja, en av flera saker som lär bli avgörande.

Aldrig tidigare har MSM gått mer i otakt med väljarna. Ingen talar pensioner, det är Ryssland/ NATO och massmordförsök på polisen det talas om.
Citera
2022-05-15, 12:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
L kommer att klara sig kvar. Perssons tillträde har redan ryckt upp dem till en nivå där de får taktikröster.

Exakt. Ligger L bara över 3% gör broder 4% resten.

Tror också att en sossegir i NATO-frågan räddar Mp kvar i riksdagen. Även V skulle vinna många röster på det.
Citera
2022-05-15, 14:12
Medlem
Zaedrewss avatar
L pumpar på uppåt. Undrar hur liberalerna kommer anse här. De som är så öppna och liberala. In med en vit man och genast går det uppåt och blir stabilt igen. Är liberala väljare rasister/kvinnohatare alltså hur kan de ens verka i sitt parti och hyckla om andra.
Citera
2022-05-15, 19:13
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
L pumpar på uppåt. Undrar hur liberalerna kommer anse här. De som är så öppna och liberala. In med en vit man och genast går det uppåt och blir stabilt igen. Är liberala väljare rasister/kvinnohatare alltså hur kan de ens verka i sitt parti och hyckla om andra.
Nu gör L reklam på facebook att de vill ha språktester
Det är tredje gången man använder det som valfråga. Samtidigt som man skrikit JA!!! till massinvandring från MENA i 30 år.
Nog för att liberaler är förståndshandikappade men finns det ingen gräns?
Citera
2022-05-15, 22:07
Avslutad
Finns det någon som redovisar opinionen för de övriga partierna?
Citera
2022-05-15, 22:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det finns nog många gamla traditionalister i S som inte känner sig hemma i detta. Jag träffade själv två i dagarna. Ska också bli intressant vilka eftergifter man kommer att göra mot Erdogan och hur den kurdiska diasporan kommer att reagera.

Ja, det är också en intressant dimension, där S länge haft ett betydande stöd inom delar av den i Sverige varande kurdiska diasporan. Man kan fundera på varthän dessa kan ta vägen om de lämnar S, eller om omsorgen av bidragskranen dämpar en flykt från S. Kanske kan detta framgå i kommande OU, men i alla fall i eftervalsanalysen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in