2022-05-16, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag är ingen artilleriexpert men är detta verkligen moderna kanoner? Trodde inte man höll på och vevade för hand med mera nuförtiden?
Den är väldigt kompakt och lätt att transportera. Går även att transportera med helikopter.
Tyvärr verkar Ukraina inte ha fått med digitala eldledningssytemet från USA. Förmodligen har bara de 4 de fick från Canada kvar det.
Det ville förmodligen inte riskera att Ryssland fick tag på det.
Citera
2022-05-16, 20:36
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Ett brev från Igor Ivanovich Strelkov, fd försvarsminister för Folkrepubliken Donetsk (Orch).
https://twitter.com/mdmitri91/status/1526213512904818688?t=muUnLcdsbgUbAu8hhe-4sw&s=19

Offensiven för att omringa de Ukrainska styrkorna i Donetskområdet har misslyckats. Målet att "befria" hela Donbass under sommaren kan inte uppnås.
Trupperna "WILL NOT EVEN DEAL LIMITED DEFEAT TO THE ENEMY IN A FIELD OF BATTLE".
Läs själva
Citera
2022-05-16, 20:38
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Och? Så är det väl alltid! Din gamle Putin runkare!

Pro Putin falangen gnäller rejält på all tillförsel av väst matriell och underrättelser överallt, men man glömmer bort att USA hjälpte ryssen på exakt samma sätt när Adolf stod och knacka på dörren till Moskva för ca 80 år sedan då var det tydligen ok och inte tal om något proxy
Citera
2022-05-16, 20:38
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fel!

Holmér var sosse och politiskt tillsatt som spaningsutredare. Han hade ingen operativ erfarenhet, han var en pappersvändare. Därav haveriet i Palmeutredningen.

Den du talar med har 2 mål.

1. Få diskussionen OT.

2. Försvaga och splittra Sverige med allehanda anklagelser mot Svenska Politiker och Svenskt Statsskick.

Mao klassisk Rysk desinformation i syfte att försvåra kritik mot Rysslands invasion av Ukraina.
Citera
2022-05-16, 20:42
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är olika koncept. T-90 och t-72 har ett mycket bättre koncept

Hahaha, utveckla vad detta ”koncept” består av. Är det den där grejen med det utskjutbara kanontornet?
Citera
2022-05-16, 20:48
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Pro Putin falangen gnäller rejält på all tillförsel av väst matriell och underrättelser överallt, men man glömmer bort att USA hjälpte ryssen på exakt samma sätt när Adolf stod och knacka på dörren till Moskva för ca 80 år sedan då var det tydligen ok och inte tal om något proxy
Ja,Hade det inte varit för den hjälpen från inte bara USA utan ALLA andra i väst, så hade det slutat som det slutar i detta "kriget". Tyvärr är ryssens historia omskriven för att passa den lilla egoistens vilja. Dårar kallas dem...även utav KULTURELLA RYSSAR som fått fly därifrån genom tiderna. Ryssland visste inte vad en stridsvagn var förrens Storbrittanien GAV dem ritningar och prototyper osv. Sedan att USA räddade dem från inhemsk svält TVÅ gånger om är som bortblåst......för visst var det ryssen själv som ordnade allt.....Tog hand om sitt folk och gjorde dem stolta(rrrrrroight)
Citera
2022-05-16, 20:49
Medlem
Termos99s avatar
Några timmar gammalt, kan ha postats tidigare.

Air delivered improvised munitions dropped by a drone of the Ukrainian 98th Battalion TDF "Azov"

https://www.youtube.com/watch?v=cRg745Qpzdg
Citera
2022-05-16, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnswerIs42
Det är precis nu som jag undrar varför det inte vore på sin plats att börja dela med sig av musik här. Eftersom att det är ok att lämna väsentligheter utanför sålänge man bara postar lite konstanta länkar från RT eller bara klämmer in ordet Ukraina/Ryssland i posten. Nästa gång jag reinkarneras skall jag fan ta mig se till att kalla mig Gorkij och presentera alla mina åsikter som attackerade från alla fronter. Här sitter fullt med Ivans och postar hat mot allt från USA till Sossar och andra som har med Soros stora plan att göra, och det bara fortgår. Helt jävla otroligt.
Det är bättre nu än det var för en månad sen då var det riktigt jävligt,..bara överlöpare vart man än tittade. nu mer får dom åtminstone skallebank när dom dyker upp.
Citera
2022-05-16, 20:51
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, det är mycket skräp i tråden.

Apropå kriget så verkar ryssarna ha beskjutit ett lager med ammoniumnitrat utanför Kharkiv. Rökmolnet ska ha varit synligt enda från Kramatorsk.

https://liveuamap.com/en/2022/16-may-russian-army-shelled-warehouse-with-ammonium-nitrate
Såg detta med, och som det ser ut så är det mer än ammonium som tillverkas där. Enligt vad jag hört så är det även ett lager för magnesium och aluoxid. Men vi får vänta lite på mer fakta
Citera
2022-05-16, 20:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Vacker bild! Död åt ryssorcher!
Ukrainian soldier operates an American M777 Howitzer.

https://twitter.com/YWNReporter/status/1526137559457341440?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1526137559457341440%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fforum.pravd a.com.ua%2Findex.php%3Ftopic%3D1122906.26640

Intensivt. Fy stan vad det smäller om dom. Hopas han inte glömde öronpropparna. Två tre smällar från den om du är döv för resten av livet.
Citera
2022-05-16, 20:59
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnswerIs42
Såg detta med, och som det ser ut så är det mer än ammonium som tillverkas där. Enligt vad jag hört så är det även ett lager för magnesium och aluoxid. Men vi får vänta lite på mer fakta
(Urealager = konstgödsel)....och inte överhuvudtaget några kemiska stridsmedel. Magnesiumet och Alu'n som verkar, är bara pågrund utav samma lagringsförhållanden. Ingen kemisk fabrik med andra ord om det är vad många tror. De flesta saltimport/hanteringslager hanterar samma substanser. Från livsmedel till vägsalt
Citera
2022-05-16, 21:01
Medlem
Tvonds avatar
Man verkar kunna ratta in sina nya leksaker rätt bra Ukraina

Citat:
Ukrainian Artillery, claimed to be using the newly-supplied M777 155mm howitzers, hit a Russian ammunition depot near #Izyum, as well as multiple vehicles, which are claimed to be 7x BMP and a tank.

As you can see, it is essentially evaporated.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1526274124523397120?s=20&t=hSxXgjJlOlVK_FuHA9Sb5g
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in