2022-05-16, 19:33
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jag har svårt att tro det också. Har alltid tänk att ryska armén är enorm och att kvantitet är kvalitet. Jag ska villigt erkänna att jag trodde UA skulle vara tvugna att helt ge upp inom två veckor. Har hela tiden trott att det bara är en tidsfråga innan de blir övermäktiga.
Självklart kommer inte Ukraina att behöva ge upp någonting, nej. De är en part av den riktiga världen nu, även om de inte får "lov" att vara enligt gällande regler. Det var ryssland som valde att ha det så, så självklart slutar det med mycket mer sveda än vad det gjort hittills för ryssen. Även det är ett val gjort av dem själva, oavsett hur mycket de kämpar för att hitta andra att skylla på.....IGEN och som ALLTID. Ett nöt är ett nöt oavsett om du låter nötet köra på motorvägar med sin utomordentliga t-72:a och bli ett ännu större nöt än vad stackaren var innan han började följa order. Någon sade att T-72/90 var mer eller mindre det bästa konceptet gällande stridsvagn....jo...1978....sedan utvecklades människan, men eftersom att ryssen saknar den förmågan så förstod/förstår de helt enkelt inte att det inte räcker med att paradera och skrika högt för att få saker att fungera. Att skrika Eureka när man äntligen har skapat ett fyrkantigt hjul räcker helt enkelt inte för att få hjulet att fungera utanför propagandans korridorer
Citera
2022-05-16, 19:35
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det finns olika versioner av T72 och T90. I mina ögon så är det endast en billig plåtlåda som passar i U-länder. Har man låga till obefintliga krav så passar den. rySSland har inga problem att offra sitt folk så då passar liklådan perfekt.

https://www.youtube.com/watch?v=4Q83AIJCGaQ
https://www.youtube.com/watch?v=rV6Eil4Cxc4
Har sagt det innan, och säger det igen - Har själv haft möjligheten att "snurra runt" i den plåtlådan, och ja, det är faktisk en förbaskat bra plåtlåda om den hade följt med i utvecklingen. Men - det är utanför tråden, så tillbaks till att läsa alla pro-ryssars tillåtna skitpostningar
Citera
2022-05-16, 19:36
Medlem
Termos99s avatar
Ukraina jobbar vidare.

Ukrainian bombs destroy Russian command post

https://www.youtube.com/watch?v=ayf-7o1_49Y
Citera
2022-05-16, 19:38
Medlem
Termos99s avatar
Ukraina fortsätter sitt motstånd.

Russian troops run for their lives amid Ukrainian shelling

https://www.youtube.com/watch?v=oYJrjLsKXUA
Citera
2022-05-16, 19:40
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ukraine forces using new American howitzers on Russian positions.

https://www.youtube.com/watch?v=dz8JimT9Itg

Lite vapenporr.
Jag är ingen artilleriexpert men är detta verkligen moderna kanoner? Trodde inte man höll på och vevade för hand med mera nuförtiden?
Citera
2022-05-16, 19:44
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det ryska flygvapnet har en del relativt kompetenta flygplan, men saknar i stort moderna styrda bomber och robotar i någon större utsträckning. Det är därför de hela tiden går tillbaka till "dumb bombing", där man släpper ostyrt bombtonnage, med tvivelaktig träffsäkerhet.

Det finns, som sagt, men går inte att använda i parti och minut som t.ex. USA gör. Dels därför att man saknar större produktionskapacitet av sådant, och dels därför att man nu med embargot saknar en hel del tekniska komponenter som behövs för framställningen. De mer kvalificerade robotar de har på lager vill de spara i händelse av nödsituation.

Ja, nästa steg är massförstörelsevapen, kemiska, biologiska eller nukleära. Om Ryssland skulle gå till insats i full skala med sådana vapen, så skulle det utlösa en världsomspännande kris, med risk för utbyte av strategiska kärnstridsspetsar med NATO-länder. Det vill Ryssland ABSOLUT INTE, varför jag har svårt att tänka mig att de går åt det hållet.

Det är, förstås, aldrig helt uteslutet att sådana vapen kan sättas in, om Putin blir tillräckligt trängd, men jag tror inte att så kommer att ske.

Resultatet av kriget i Ukraina kommer förmodligen bli att Ryssland har ett antal år i skolbänken när kriget väl är avslutat, för att rätta till det som nu gått katastrofalt fel.

Ryssland vill INTE närma sig den krisen nej, eftersom att de VET att krisen varar några månader här, men för dem är det le' grande finale. Självklart vill de ingenting nu när de förstått sin efterblivenhet, så allt de försöker göra är att ÄNNU en gång komma undan med pälsen i behåll. Förhoppningsvis tillåter vi inte det denna gången, utan visar världen precis som Ukraina gör, vilka de riktiga retarderade svinen är och var i historien de hör hemma.
Citera
2022-05-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det ryska flygvapnet har en del relativt kompetenta flygplan, men saknar i stort moderna styrda bomber och robotar i någon större utsträckning. Det är därför de hela tiden går tillbaka till "dumb bombing", där man släpper ostyrt bombtonnage, med tvivelaktig träffsäkerhet.

Det finns, som sagt, men går inte att använda i parti och minut som t.ex. USA gör. Dels därför att man saknar större produktionskapacitet av sådant, och dels därför att man nu med embargot saknar en hel del tekniska komponenter som behövs för framställningen. De mer kvalificerade robotar de har på lager vill de spara i händelse av nödsituation.

Ja, nästa steg är massförstörelsevapen, kemiska, biologiska eller nukleära. Om Ryssland skulle gå till insats i full skala med sådana vapen, så skulle det utlösa en världsomspännande kris, med risk för utbyte av strategiska kärnstridsspetsar med NATO-länder. Det vill Ryssland ABSOLUT INTE, varför jag har svårt att tänka mig att de går åt det hållet.

Det är, förstås, aldrig helt uteslutet att sådana vapen kan sättas in, om Putin blir tillräckligt trängd, men jag tror inte att så kommer att ske.

Resultatet av kriget i Ukraina kommer förmodligen bli att Ryssland har ett antal år i skolbänken när kriget väl är avslutat, för att rätta till det som nu gått katastrofalt fel.

Tack för utförligt svar. Från flera. Blir lite begripligare.
Det enda jag vet bortom den uppenbara korruptionen
är att det finns en gammal konflikt mellan armén och centralmakten. Där centralmakten nu Putin alltid hållit armén i korta tyglar eftersom den är ett hot.

Varit ett antal kuppförsök genom tiderna så man rustar aldrig riktigt upp. Vilket inte förklarar varför det finns så lite av spjutspetskompeten i form av moderna vapen.

Det lär vara deras stolthet o eftersom den inte utmanar makten som den reguljära armén har man satsat där. Men ingenting av det syns tydligen i det här kriget Var kanske bara en potemkinkuliss som så mycket annat i Ryssland.

Där börjar o slutar mina kunskaper så lämnar tråden. Tack för info.
Senast redigerad av Nonvero 2022-05-16 kl. 19:47. Anledning: Stav
Citera
2022-05-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö

Flottan har ju haft begränsade förluster, i sammanhanget.
Det ryska artilleriet har väl ändå fungerat rimligt bra jämfört med allt annat armén plockat fram, eller?
Citera
2022-05-16, 19:50
Medlem
Termos99s avatar
Vittnesmål om Ryska soldaters grymhet.

'I realised I was alive': Ukrainian man buried alive in mass grave by Russian soldiers

A feature of the conflict to date has been the frequent accounts emerging of alleged atrocities committed by Russian forces.

The latest to surface is that told by Mykola, one of three brothers reportedly forced to their knees on the edge of a freshly dug pit by a wheat field in northern Ukraine after being blindfolded and bound.

According to a harrowing account published by the Wall Street Journal, the first bullet killed the youngest brother, Yevgen, before the second hit Dymytro, the eldest. forts

Sky news

https://news.sky.com/story/ukraine-news-live-russia-has-lost-one-third-of-ground-forces-says-uk-mod-as-large-convoy-of-refugees -leaves-besieged-port-city-12541713?postid=3899124#liveblog-body
Citera
2022-05-16, 19:55
Medlem
Termos99s avatar
Mer information om Rysslands framfart.

Ukraine: The children's camp that became an execution ground

Since Russian forces were pushed back from Kyiv at the end of March, the bodies of more than 1,000 civilians have been discovered in the Bucha region - many hastily buried in shallow graves. The BBC has learned that around 650 people were shot in what a senior police official has described as executions. Sarah Rainsford has been investigating what happened at a children's summer camp - now being treated as a crime scene.

https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-61442387
Citera
2022-05-16, 20:00
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det ryska artilleriet har väl ändå fungerat rimligt bra jämfört med allt annat armén plockat fram, eller?
beror lite på vad man anser vara "bra" pontec. Vad det gäller att mata på med så många laddningar man kan per minut, så har det fungerat ja. Om det har att göra med andel träffade mål enligt önskemål och syfte, så nej. Skulle det kontrolleras utav befäl eller siktesgivare, vilket det inte görs såklart, så skulle de flesta i dem battaljonerna skickas hem eller få kicken direkt
Citera
2022-05-16, 20:01
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Är de konstigt tycker du när hela världen och dess supermakter pumpar in miljarder, toppmoderna vapensystem, spionage, träning och stöd?

Har du hört talas om proxykrig? Det är det som försiggår nu.

Snacka om att ni sväljer allt.

Proxykrig, kalla du det vad du vill. Ryssar dör som flugor oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in