Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Det ryska flygvapnet har en del relativt kompetenta flygplan, men saknar i stort moderna styrda bomber och robotar i någon större utsträckning. Det är därför de hela tiden går tillbaka till "dumb bombing", där man släpper ostyrt bombtonnage, med tvivelaktig träffsäkerhet.
Det finns, som sagt, men går inte att använda i parti och minut som t.ex. USA gör. Dels därför att man saknar större produktionskapacitet av sådant, och dels därför att man nu med embargot saknar en hel del tekniska komponenter som behövs för framställningen. De mer kvalificerade robotar de har på lager vill de spara i händelse av nödsituation.
Ja, nästa steg är massförstörelsevapen, kemiska, biologiska eller nukleära. Om Ryssland skulle gå till insats i full skala med sådana vapen, så skulle det utlösa en världsomspännande kris, med risk för utbyte av strategiska kärnstridsspetsar med NATO-länder. Det vill Ryssland ABSOLUT INTE, varför jag har svårt att tänka mig att de går åt det hållet.
Det är, förstås, aldrig helt uteslutet att sådana vapen kan sättas in, om Putin blir tillräckligt trängd, men jag tror inte att så kommer att ske.
Resultatet av kriget i Ukraina kommer förmodligen bli att Ryssland har ett antal år i skolbänken när kriget väl är avslutat, för att rätta till det som nu gått katastrofalt fel.
Tack för utförligt svar. Från flera. Blir lite begripligare.
Det enda jag vet bortom den uppenbara korruptionen
är att det finns en gammal konflikt mellan armén och centralmakten. Där centralmakten nu Putin alltid hållit armén i korta tyglar eftersom den är ett hot.
Varit ett antal kuppförsök genom tiderna så man rustar aldrig riktigt upp. Vilket inte förklarar varför det finns så lite av spjutspetskompeten i form av moderna vapen.
Det lär vara deras stolthet o eftersom den inte utmanar makten som den reguljära armén har man satsat där. Men ingenting av det syns tydligen i det här kriget Var kanske bara en potemkinkuliss som så mycket annat i Ryssland.
Där börjar o slutar mina kunskaper så lämnar tråden. Tack för info.