Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Med andra ord så går du in på en betygsatt fysiklaboration med avsikten att skapa tryck bredvid vakuum utan barriär. Lycka till med tentan!
Jag har redan klarat av tentorna så jag behöver inget "lycka till".
Vad jag däremot efterfrågar är något slags akademisk höjd på ditt resonemang. För mig, och andra som har studerat fysik, finns det inget märkligt eller mysko med att gravitationen håller kvar atmosfären på jorden. När jag analyserar frågeställningen så är svaret lätt och trivialt: Resultantkraften är nedåt alltså kommer atmosfären att dras nedåt. Grundläggande mekanik. Löjeväckande grundläggade mekanik, grundskolenivå. Finns inget som drar bort atmosfären, finns bara något som drar atmosfären mot jorden.
Du verkar dock opponera dig mot denna trivialitet men din ståndpunkt är ytterst oklar. Exakt vad är det du opponerar dig emot? Köper du inte att det finns en nedåtriktad kraft som även drar luft nedåt? Eller påstår du att det finns en större utåtriktad kraft? Eller handlar det helt enkelt om att du inte tror på grundläggande mekanik inklusive newtons rörelselagar?
Om vi ska lyckas hålla någon som helst höjd i den här diskussionen krävs det lite mer än "
Lycka till med tentan". Förklara varför jag, mina kurskamrater och resten av världen har fel när vi inte finner det märkligt att atmosfären stannar kvar på jorden. Klassisk mekanik ger att atmosfären stannar kvar - vad är felet inom mekaniken?