2022-05-16, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Är det vedertaget att motivet var att Lena hotade att avslöja deras fortsatta affär om han åkte till USA med Hanna?
Nej, hon ville lämna. Började känna sig starkare.
Inför USA var Stefan väldigt stressad, Hanna hade ansökt om skilsmässa, Lena skulle till Norge med vänner. Han höll på att tappa kpntrollen, dessutom så tog Lena bort fuskloggarna som Hanna gjort, inför USAresan, det skulle sabba hela poängsviterna.
Citera
2022-05-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Varför tar ni inte reda på fakta innan ni basunerar ut era trådsanningar?
Försvararna har tillgång till slasken, det är del av dokumentationen.
Att man som privatperson får ta del av delar ur förundersökningar och sidomaterial (slask) är bra. Det krävs att man kontaktar rätt myndighetspersoner, så får man hoppas på det bästa. Det är olika mycket sekretess beroende på olika omständigheter. Ibland får man reda på mer än man önskat

Rätt person som uttalar sej om tråd sanningar, men då kan väl du lägga upp dom delar av slasken som du påstår att du har här i tråden och på så sätt bevisa att du hade rätt, fram till det sker så kommer jag att ta dina ord som rent skitsnack, kom igen nu mumsbulle här har du din chans att motbevisa mej med flera.
Citera
2022-05-16, 15:57
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Jag har grubblat lite på Mållgan-natten.

SD ska träffa LW, ger sej ut utan mobilen vilket han inte brukar göra. (Det berättar han i förhör när det handlar om ifall LW och han kan låna varandras datorer och om de isåfall fått lösenord. Han fattar inte varför detta skulle vara aktuellt. Jo, ifall man tex glömt sin mobil. SD ”skulle inte tro det”, typ.)

Han stöter på Mållgans och ger sej av hem, utan en tanke på att han isåfall lämnar LW i sticket med skummisarna.
Väl hemma kontaktar han LW som tvingar honom att ringa polisen.
Därefter sticker SD ut för att pja, kolla läget. LW får inte hänga med. Det jag undrar över är om hon verkligen skulle ha missat en sån grej. Som jag uppfattat henne skulle hon mer än gärna ge sej i kast med ett par styggingar, inte minst om SD var med.

Varför trodde SD att Mållgans skulle ge sej på honom och LW? Om en person blir bakhållad, ok. Men två?
Ev skulle ju dessutom polisen infinna sej, även om SD inte riktigt trodde att så skulle ske, men ändå.

SD sa till LW att hon inte fick gå med när han var med, och kanske polisen, men han hade inga problem med att kuta ifrån henne i det första skedet.

Nä, det stämmer inte nånstans!
Citera
2022-05-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har nog läst det mesta i FUP.
Slasken, den har vi inte tillgång till.

Vad gäller vem som var jouråklagare i fallet med SDs död, det finns inte i denna utredning. Den är separat och under sekretess då det aldrig gick till åtal.

Ingenstans eller någonsin under alla år har jag hört, läst eller på annat sätt fått veta att SD hade rivsår på armar och ben och skadad tå.

Om du lyssnar på rättsläkaren Aleksandra L:s uppgifter i förhören så får du veta det mesta om det rivsår SD hade på underbenet. Polisen fotade det.
Citera
2022-05-16, 16:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om du lyssnar på rättsläkaren Aleksandra L:s uppgifter i förhören så får du veta det mesta om det rivsår SD hade på underbenet. Polisen fotade det.

Jodå, jag har både läst och lyssnat, kollat på bilder från polis och från Ängsö. Läst förhöret från kvinnan som han var på Ängsö med 10 maj osv.

Det finns inget dokumenterat om ytterligare rivsår på armar ch ben, skada på tånagel med blåmärken eller handskada.

Här är bilden på såret som rättsläkaren bedömde tex:

https://www.bildtagg.se/bild/byqllatmg8tu1g5gznkp2cx

Där ser man ju SDs underben. Skulle man ha missat alla andra färska rivsår på benen som mumsbulle nämnde? Eller satt de på låren?
Citera
2022-05-16, 16:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666

SD ska träffa LW, ger sej ut utan mobilen vilket han inte brukar göra. (Det berättar han i förhör när det handlar om ifall LW och han kan låna varandras datorer och om de isåfall fått lösenord. Han fattar inte varför detta skulle vara aktuellt. Jo, ifall man tex glömt sin mobil. SD ”skulle inte tro det”, typ.)

Han stöter på Mållgans och ger sej av hem, utan en tanke på att han isåfall lämnar LW i sticket med skummisarna.
Därefter sticker SD ut för att pja, kolla läget. LW får inte hänga med. Det jag undrar över är om hon verkligen skulle ha missat en sån grej. Som jag uppfattat henne skulle hon mer än gärna ge sej i kast med ett par styggingar, inte minst om SD var med.

Varför trodde SD att Mållgans skulle ge sej på honom och LW? Om en person blir bakhållad, ok. Men två?
Ev skulle ju dessutom polisen infinna sej, även om SD inte riktigt trodde att så skulle ske, men ändå.

SD sa till LW att hon inte fick gå med när han var med, och kanske polisen, men han hade inga problem med att kuta ifrån henne i det första skedet.

Nä, det är inte rimligt. Och så blir det ju lätt när man ljuger. Det kanske funkar på ett ställe, men sedan glömmer man bort att Lena står ju ensam där ute med mållgorna, just nära där han blir överffallen ju. Hm, det var väl just kvinnorna han tänkte på när det gällde mållgorna.
Citera
2022-05-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilka personers sovrum lyste han in i?

Lenas och Fredriks (som jag minns bäst) men det fanns även andra som också blev ansatta av SDs snokande. Är det nödvändigt så ska jag se om jag kan hitta detta igen.

Bl.a är JonEhrsons blogg "Tingsrättsbloggen" bra att besöka, eftersom det även finns bilder på de som har förhörts. SD var knappast älskad av de andra i GC-sekten. Tvärtemot vad han tydligen trodde själv. AM och JG var väl de enda som jag vet var goda vänner med SD.
Citera
2022-05-16, 16:28
Medlem
develis avatar
Citat:

Tror inte det är ett dugg annat än ett långsökt försök att själv se ut som en hjälte och samtidigt peka på att det minsann fanns brutala våldsmän i trakten (plantering, missleda polis).

Men han avbryter av nån anledning, träffar aldrig LW i skogen.
Direkt efter skickar han trevlig resa till HD.

En riktigt långsökt manöver ang tidpunkt eftersom hon dels är bortrest med JS och dels brukar sova vid den tidpunkten.

Han avbryter att träffa LW.
Han avbryter resan.
Han ignorerar även i ett utlovat jobb.
Vilket jag funderat på om det var tänkt som albi, ånyo att visa hur upptagen han var.

Inget mord, ingen resa - inget behov av alibi?

Fredag 11 maj kl 23 skulle SD utföra en kontroll av ett bygge (poolhus) när familjen var bortrest. Det skedde inte, SD skickar aldrig nån kontrollrapport. Det stack ut eftersom han annars skötte sitt jobb och TJ får kontakta hans chef.
Citera
2022-05-16, 16:38
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror inte det är ett dugg annat än ett långsökt försök att själv se ut som en hjälte och samtidigt peka på att det minsann fanns brutala våldsmän i trakten (plantering, missleda polis).

Men han avbryter av nån anledning, träffar aldrig LW i skogen.
Direkt efter skickar han trevlig resa till HD.

En riktigt långsökt manöver ang tidpunkt eftersom hon dels är bortrest med JS och dels brukar sova vid den tidpunkten.

Han avbryter att träffa LW.
Han avbryter resan.
Han ignorerar även i ett utlovat jobb.
Vilket jag funderat på om det var tänkt som albi, ånyo att visa hur upptagen han var.

Inget mord, ingen resa - inget behov av alibi?

Fredag 11 maj kl 23 skulle SD utföra en kontroll av ett bygge (poolhus) när familjen var bortrest. Det skedde inte, SD skickar aldrig nån kontrollrapport. Det stack ut eftersom han annars skötte sitt jobb och TJ får kontakta hans chef.

Den där uteblivna rapporten nämns med lite hummhummande i TR, varför jag faktiskt har trott att det handlat om ett extraknäck, så att säga. Jag var inte klar över att TJ kontaktat SD:s chef om det. Då verkar det ju ändå ha varit grönt. Eller, ja, vitt.

Även på mötet dit SD cyklade den 15:e saknades en del papper som han borde ha haft med sej.
Citera
2022-05-16, 16:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Lenas och Fredriks (som jag minns bäst) men det fanns även andra som också blev ansatta av SDs snokande. Är det nödvändigt så ska jag se om jag kan hitta detta igen.

Bl.a är JonEhrsons blogg "Tingsrättsbloggen" bra att besöka, eftersom det även finns bilder på de som har förhörts. SD var knappast älskad av de andra i GC-sekten. Tvärtemot vad han tydligen trodde själv. AM och JG var väl de enda som jag vet var goda vänner med SD.
Nja, jag undrade mer om just sovrum eftersom jag inte erinrar mig ha läst om det och du pekade på Peeping Tom (vilket är voyeurism).

Vad han gör är väl snarare att leka kvarterspolis vilket rimmar med hans helt skeva hjältedrömmar. Nattens vita riddare.

Han vill bli beundrad och hyllad. Helst som polis eller pilot.

Att han sen är helt gränslös ses via att han skickar sms om att han ser grannarna se på tv, att de inte ska glömma släcka ljuset i fönstret, att han lyser in med blinkande saftblandarljus.

Han har ingen social kompetens, noll koll vart gränsen går.

Den andra delen då han glor är sublimt hot.
FR blev livrädd för honom. Via KJ kan man se att det rörde sig om borttagna cacher på hans och HDs Geotour.

"Långt tillbaka i tid befann sig Stefan utanför Fs bostad runt halv tolv på kvällen utan att de bestämt träff. Stefan fotograferade bostaden och skickade det i ett meddelande till F som för att visa att han varit där. " (FR, Ab 150)

" Då F tog avstånd plockade han bort sina cacher från Geotouren under tiden Stefan och Hanna drev den. Efter det fick han en bild på Stefan ståendes utanför Fs bostad skickad till sig från Stefan samt ett meddelande kopplat till det. F blev jätterädd och har inte vågat sova med öppet fönster sedan dess." (KJ, Ab 150)

Vilket är ett snarlikt beteende som Lena utsätts för men som mer påminner om en stalker med kontrollbehov eftersom det upprepas.
Senast redigerad av develi 2022-05-16 kl. 17:34.
Citera
2022-05-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Nej, hon ville lämna. Började känna sig starkare.
Inför USA var Stefan väldigt stressad, Hanna hade ansökt om skilsmässa, Lena skulle till Norge med vänner. Han höll på att tappa kpntrollen, dessutom så tog Lena bort fuskloggarna som Hanna gjort, inför USAresan, det skulle sabba hela poängsviterna.

Paret D var garanterat oroliga för att Lena skulle släppa några cacher medans de var i USA, som paret D skulle missa att vara FTF på, pga USA-resan.

Fanns alltså bara 2 alternativ för SD (och HD?) : Inte åka till USA eller ta bort Lena. Det blev både och.

Karma att de inte kom in i USA :-)

Så har jag uppfattat det.
Citera
2022-05-16, 17:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Den där uteblivna rapporten nämns med lite hummhummande i TR, varför jag faktiskt har trott att det handlat om ett extraknäck, så att säga. Jag var inte klar över att TJ kontaktat SD:s chef om det. Då verkar det ju ändå ha varit grönt. Eller, ja, vitt.

Även på mötet dit SD cyklade den 15:e saknades en del papper som han borde ha haft med sej.
Ja, det hummar SD om i förhör, ju mer bortförklaringar ju mer suspekt.

TJ kontaktar SDs chef enligt förhör för att det saknas kontrollrapport. Han har ingen feedback på om det är gjort öht.

"Jag har efter det haft kontakt med S*tefan R*amström för att jag behöver en fullständig kontrollplan över bygget. R*amström uppgav att han ska hjälpa mig med kontrollplanen. Jag ska träffa R*amström imorgon kl. 13.00."

"T uppger att efter en tid kom S*tefan R*amström och gjorde en avstämning så att allt hade gått rätt och riktigt till.
T har inte hört något efter det och tycker fortfarande att det är konstigt att Davidsson avvek så i sitt beteende gällande den uteblivna kontrollrapporten."
(Ab 151)

Helgen är intressant om planen var att mörda LW vid hennes myst natten mellan 11-12 maj.

Avbruten träff med LW.
Han struntar i poolhuset som han planerade in i ungefär samma tidsspegel.
Han hälsar HD att hon får åka själv till USA.

8 maj krumbuktade han likadant. Sa att hon fick åka själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in