2022-05-15, 15:19
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrPingu
Tackar för ett konkret svar, men i staterna får de flesta sätta test e/c själva som jag förstått det hela?

Varför skulle inte Sverige kunna införa de då? Då slipper ju vården har den belastningen helt.

Dra kurs för patienter med trt och lär ut hur man injicerar.

Då borde de ju bara bli ett väldigt lågt antal som fuckat upp och faktiskt fått infektion eller dylikt.

Aveed däremot har ju funnit som registrerat sedan runt 2007 tror jag. Men absolut så är de annorlunda kring läkemedel etc i staterna.

Gällande testo E i Sverige, vad gäller för det? Hur lyckas man få till det? Eller är de så att det är helt ur systemet med avregistrering osv?

Många frågor, men vet att du är kunnig inom området.

Pingu

Generellt är det mer liberalt i staterna men det är inte helt fritt och alla får inte sätta själva.

Rent tekniskt skulle Sverige absolut kunna införa detta men den ideologiska situationen i VårdSverige tillåter inte detta. I ett land där femiismen blivit statsideiologi är TRT kontroversiellt liksom mannens hälsa och rättigheter i övrigt. Sen så finns det ekonomiska intressen i detta. Det finns exempelvis ett helt gäng judar i Malmö (jag är inte antisemit utan de är faktiskt judar) som ogärna ser att det sker en liberalisering av TRT i Sverige. Tillsammans med ett läkare med lobbyistliknande intresser propagerar de flitigt för att de ska ses som experter och satsar på att göra slant på TRT i Sverige. Deras främsta konkurrenter heter Ekenhälsan och Rewell. Två företag (eller ett med tanke på deras sammarbete) som hjälpt tusentals svenska män som antingen pumpats fulla av psykofarmaka eller rakt av ratats av den offentliga vården i Sverige.

Chanserna att du som privatperson lyckas få liscens för att få testo E i Sverige är nog ungefär lika höga som att vinna högvinsten på lotto.

Med andra ord, problemet går att lösa men det finns en komplex uppsättning faktorer och en politisk ovilja att göra något åt det hela i Sverige i nuläget.
Citera
2022-05-15, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Injektionsintervallet sätts mycket riktigt av förskrivande läkare men det finns också olika bestämmelser och riktlinjer som inverkar på läkarens beslut.

En bestämmelse som exempelvis gäller i Sverige är att Nebido (+ gel) är de enda två läkemedel för trt som tillåts och ingår i högkostnadsskyddet (förutsatt att man inte har en privat egen liscens för exempelvis testo E). Den bestämmelsen härstammar i sin tur från läkemedelbolagens forskning som visar att med deras nya uppfinning nebido så klarar sig de flesta män med en injektion var 10:e till 14:e vecka. När den forskningen presenterades så försvann testo E kvickt från högkostnadsskyddet och ersattesmed nebido eftersom nebido bedömdes belasta sjukvården mindre.

Sen upptäcker det fåtal reflekterande läkare som existerar inom landets gränser att den där forskningen inte riktigt stämmer överens med patienters verkliga behov och de sätter kortare intervall. Tyvärr är det dock inte så att reflekterande läkare dominerar inom endokrinvården utan tusentals män behandlas enligt de rekommendationer som anges i FASS:

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20040607010532

Utöver de bestämmelser jag nämnt ovan så finns det också lokala riktlinjer utfärdade av enskilda Regioner/landsting som kringskär läkarens rätt att sätta precis vilka injektionsintervall som helst.

När man får behandling med Nebido mäter man testosteronhalten kontinuerligt och justerar injektionsintervallet tills man hamnar på en bra nivå tex 8 eller 10 veckor. Sen går man på återkommande kontroller och justerar intervallet om det behövs.
Det är alltså inte som du verkar tro att läkaren läser i Fass och sen sätter patienten på 14: veckors intervall.
Jag föreslår att du tar reda på hur det faktiskt fungerar innan du skriver mer här i tråden.
Citera
2022-05-15, 15:36
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
När man får behandling med Nebido mäter man testosteronhalten kontinuerligt och justerar injektionsintervallet tills man hamnar på en bra nivå tex 8 eller 10 veckor. Sen går man på återkommande kontroller och justerar intervallet om det behövs.
Det är alltså inte som du verkar tro att läkaren läser i Fass och sen sätter patienten på 14: veckors intervall.
Jag föreslår att du tar reda på hur det faktiskt fungerar innan du skriver mer här i tråden.

Om det ändå vore så enkelt så skulle inte Rewell och Ekenhälsan finnas. Ingen skulle vilja betala de mellan 8 tkr till 16 tkr det kostar årligen att få hjälp av dessa företag om den offentliga vården fungerade som den skulle. Inte heller den här tråden skulle ha sånt omfång som den har.

Ett IRL exempel på hur illa ställt det kan vara med svensk endokrinvård är vårdresan för en person jag känner via mitt yrke. Personen i fråga var det det hela började en 35 årig familjefar. I botten hade han en mildare muskelsjukdom. Förutom att hans muskelsjukdom motiverade behandling i sig hamnade han antingen nedanför eller precis vid gränsen på alla relevanta mätvärden gällande testosteronbrist. Han uppvisade precis alla symptom så som håglöshet, smärtande leder, öronbedövande trötthet, obefintlig kroppsbehåring etctera. Först behandlades han i åratal med psykofarmaka. Allt blev bara sämre. Hans släkt engagerade sig och fick efter ett tag nys om TRT. Efter en mycket långdragen process gick en läkare inom endokrinvården mycket motvilligt med på att ge behandling (noterbart är att det var en överläkare). Han fick nebido med ett injektionsintervall på 14 veckor eftersom det var vad som stod i FASS. Personen i fråga beskrev att de första 6-7 veckorna efter injektion så var livet som åter, därefter blev han gradvis sämre. Mätvärdena indikerade brist redan vid vecka 9. Vid vecka 12-14 var de långt under ref.värde. Efter att det gått ett par år och personen i fråga påtalat problematiken beslutade läkaren helt sonika att helt avbryta behandlingen. Idag får personen hjälp via privat vårdgivare och har då, när han beokstar allt ur egen ficka, ett injektionsintervall på 7 veckor (den privata vårdgivaren är INTE Rewell eller Ekenhälsan utifall någon skulle tro att jag saluförde dessa).

Försök nu att förstå att det finns en utbredd okunskap och direkt motvilja inom vissa delar av läkarkåren gällande TRT. Precis som vårdkvalitén varierar gällande exempelvis hjärtvård beroende på vart i landet man bor så gör den det även för TRT eller prostatcancer etctera.
Senast redigerad av Hypotesus 2022-05-15 kl. 15:41.
Citera
2022-05-15, 18:54
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Din egenproduktion minskar.

I början av behandlingen:

Egenproduktion 10 + gel 10 = 20.

Efter en tid in på behandlingen:

Egenproduktion 4 + gel 10 = 14.

"Om man tillför kroppen testosteron utifrån minskar hypofysens stimulering av testiklarnas bildning av testosteron."

https://www.google.com/search?q=hypofysen+testosteron&oq=hypofysen+testo& aqs=chrome.1.69i57j0i512j0i22i30.15349j0j7&client= ms-android-motorola-rvo3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Exakt det var min poäng, en kuggfråga
Citera
2022-05-15, 23:10
Medlem
Varför mäter inte rewell och ekenhälsan prolaktin nivåer? Kan inte se det i mina prover?
Funderar om jag kanske har förhöjda värden av prolaktin med tanke på låg libido trots två pumptryck per dag.

Finns det möjlighet att köpa prolaktin hämmare?
Citera
2022-05-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Varför mäter inte rewell och ekenhälsan prolaktin nivåer? Kan inte se det i mina prover?
Funderar om jag kanske har förhöjda värden av prolaktin med tanke på låg libido trots två pumptryck per dag.

https://impactfactor.org/PDF/IJPQA/10/IJPQA,Vol10,Issue1,Article17.pdf

https://www.reddit.com/r/steroids/wiki/the_estrogen_handbook/prolactin_supplements/#wiki_vitamin_b6_.28pyridoxine_hydrochloride_.26am p.3B_p5p.29
Citera
2022-05-16, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talfy

https://www.reddit.com/r/steroids/wiki/the_estrogen_handbook/prolactin_supplements/#wiki_vitamin_b6_.28pyridoxine_hydrochloride_.26am p.3B_p5p.29

Tänk vad Flashback är bra, tusen tack för hjälpen Talfy!
Citera
2022-05-16, 07:21
Medlem
Hej, jag har använt Testavan i två år, två pump. Det funkade, mera energi allmänt, lite bättre på gymmet, libido och prestation i sängen ökade. Jag är 58 år, tränar hela livet på gymmet och sista 3 år började jag även ta 3-4 löprundor i veckan 5km.
Pga omständigheter slutade med Testavan för ca 1 år sedan och märkte efter 3-4 månader att jag började tappa överallt, gymmet, löpningen, sängen och började må stegvis sämre.
Sedan 2 månader tillbaka använder jag Androgel 50 mg. Effekten… som pånyttfödd!
Känns mycket effektivare än Testavan på alla plan. Allmänna tillståndet är som hos en 16 åring och ibland måste jag lugna ner mig själv för att folk inte ska tro att jag går på droger.
Någon som vet skillnaden mellan Androgel och Testavan? Är det det som får mig att känna så stor skillnad i allting?
Citera
2022-05-16, 10:10
Medlem
SuperSolids avatar
Citat:

Innan du ens antar att det är något fel på ditt prolaktin värde, så köp ett blodprov som visar din aktuella prolaktin nivå, så blir det ju svart på vitt

Personligen använder jag helst blodkollen, men det bör också finnas hos Werlabs, Medisera osv.
Pris strax under 500 troligtvis.

Edit: det kan vara så att du behöver 3 pumptryck per dag för att må 100% optimalt också, diskutera att få prova med din läkare.
Citera
2022-05-16, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fripamar
Hej, jag har använt Testavan i två år, två pump. Det funkade, mera energi allmänt, lite bättre på gymmet, libido och prestation i sängen ökade. Jag är 58 år, tränar hela livet på gymmet och sista 3 år började jag även ta 3-4 löprundor i veckan 5km.
Pga omständigheter slutade med Testavan för ca 1 år sedan och märkte efter 3-4 månader att jag började tappa överallt, gymmet, löpningen, sängen och började må stegvis sämre.
Sedan 2 månader tillbaka använder jag Androgel 50 mg. Effekten… som pånyttfödd!
Känns mycket effektivare än Testavan på alla plan. Allmänna tillståndet är som hos en 16 åring och ibland måste jag lugna ner mig själv för att folk inte ska tro att jag går på droger.
Någon som vet skillnaden mellan Androgel och Testavan? Är det det som får mig att känna så stor skillnad i allting?

Vilka skrev ut Androgel? Kollar på Fass och det verkar vara avregistrerat sedan 2009?
Citera
2022-05-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talfy

Om jag förstått verkar dos på 300mg b6 vara bra för att sänka prolaktinet uppdelat på 3, dvs 100mg vid varje tillfälle.

Sen läser jag detta:
Det är ovanligt med överdosering av vitamin B6, men nervskador vid långvarig överdosering kan förekomma. Stora doser av vitamin B6, över 200 mg/dag, kan störa sömnen samt försämra fettförbränningen i kroppen. Vid läkemedelsanvändning av vitamin B6 bör man undvika doser över 200 mg/dag.

Verkligen förvirrande, b6 ska sänka prolaktin som gör att man lägger på sig fett, samtidigt verkar det försämra fettförbränning??
Citera
2022-05-16, 17:30
Medlem
Citat:
Vilka skrev ut Androgel? Kollar på Fass och det verkar vara avregistrerat sedan 2009?

Androgel finns i många länder i Europa och jag skaffar den där, Belgien genom min kontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in