Citat:
Ursprungligen postat av
nightwolfer
Jag tror du håller med om att ränta inte påverkar energi och fraktkostnad vilket påverkar leden uppströms.
I vart fall har ränta försumbar betydelse.
Räntans påverkan är indirekt. När konsumtionen minskar så minskar också efterfrågan på energi och frakt varvid de priserna minskar.
Citat:
Ursprungligen postat av
nightwolfer
Nej jag menar att inflationen drivs av de ökade kostnaderna uppströms. Med ränta blir företagen tvungna att ändra marginalerna/overhead i given produktionsled.
Om x+b = c
Priset för c= x+b +overhead+ vinstmarginaler.
Räntan påverkar vinstmarginaler samt overhead.
Men sålänge pris på x och b fortsätter att öka i samma takt så ökar priset i samma takt utöver marginaler och overhead som kan ändras på.
Under förutsättningen att prisändringen på komponenterna avtar så avtar behovet på prisökning av slutprodukt.
Jag förstår inte riktigt vad/hur du menar. Inte heller dina ekvationer.
Du behöver förtydliga. Variabler måste definieras.
Det är inget problem att underhålla en situation där facket utpressar upp lönerna och näringslivet höjer detsamma. Så kan man ha det år efter år. Och KPI blir så högt som löneökningarna i snitt.
Men det kommer gå ut över tillväxt, och är en synnerlige oönskad situation.
Och det är den här som CB höjer räntorna för att den INTE skall etableras.
I övrigt så vet jag inte om du ville invända mot det jag skrev.
Faller konsumtionen så har företagen inte mycket val annat än att säga upp personal och minska kapacitetsutnyttjandet. Att producera för lager är ekonomiskt självmord.
Några företag kommer prioritera marknadsandelar. Men det är mer i länder med friare arbetsmarknad. Då kommer folk jobba för lägre löner och så slipper man arbetslöshet. Och så behåller man sina marknadsandelar. Arbetslösheten uppstår då i länder med ofri arbetsmarknad. Som Sverige.