• 1
  • 2
2022-05-15, 19:29
Medlem
flybikess avatar
hej!

för ett år sedan fick jag en ide om lite kläder jag ville sälja (en spesifik nish)

de säljer mycket bättre än jag trott, annonserar i facebook grupper med privatkonto och tar emot beställningar sen är de en kille som trycker kläderna åt mig och skickar hem till mig, sen skickar jag ut allt till alla som beställt,

beställningarna brukar pågå i cirka 4 dagar efter jag postat på facebook innan inlägger blir "förgammalt"
alla har betalat genom swish och senast jag sålde blev de en totalsumma på cirka 40k och 24k av det är ren vinst. jag brukar annonsera på facebook cirka 1 gång var 3 månad, alltså under tiden imellan säljs stort sett ingenting, men jag vill gärna fortsätta sälja utan att behöva betala skatt,
bör jag vara orolig att bli uppkollad ? hur mycket får man gå plus på 1 år?
samt ifall jag skulle bli granskad hur kan jag hitta ett kryphål igenom de?

skulle de hjälpa att öppna ett nytt konto på en annan bank tillfälligt för att ta emot swish till den nya banken?
Senast redigerad av flybikes 2022-05-15 kl. 19:32.
Citera
2022-05-15, 19:34
Medlem
jbswebecks avatar
Jag borde börja jobba som google assistent

Citat:
Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 20 431 kr. När din hobbyverksamhet når 30 000 kr är det vanligtvis dags att registrera verksamheten för moms och förslagsvis också för F-skatt. Det senare är något som företagskunder kräver.

Hobbyverksamhet beskattas i inkomstslaget tjänst som annan inkomstgivande verksamhet av varaktig eller tillfällig natur. Inom inkomstslaget tjänst skiljer man på hobbyverksamhet och annan inkomstgivande verksamhet.

https://vismaspcs.se/ditt-foretagand...obbyverksamhet
Citera
2022-05-15, 19:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flybikes
hej!

för ett år sedan fick jag en ide om lite kläder jag ville sälja (en spesifik nish)

de säljer mycket bättre än jag trott, annonserar i facebook grupper med privatkonto och tar emot beställningar sen är de en kille som trycker kläderna åt mig och skickar hem till mig, sen skickar jag ut allt till alla som beställt,

beställningarna brukar pågå i cirka 4 dagar efter jag postat på facebook innan inlägger blir "förgammalt"
alla har betalat genom swish och senast jag sålde blev de en totalsumma på cirka 40k och 24k av det är ren vinst. jag brukar annonsera på facebook cirka 1 gång var 3 månad, alltså under tiden imellan säljs stort sett ingenting, men jag vill gärna fortsätta sälja utan att behöva betala skatt,

skulle de hjälpa att öppna ett nytt konto på en annan bank tillfälligt för att ta emot swish till den nya banken?

Du bedriver näringsverksamhet, det är ingen tvekan om det, du annonserar efter kunder och du gör detta i vinstsyfte.

Du skall registrera dig för moms bland annat, kontakta en redovisningskonsult.
Citera
2022-05-15, 21:06
Medlem
Tuta o kör så länge du kan, men bara så du vet...skattebrott ses ju värre än mord från herr Stat 😁
Citera
2022-05-16, 10:25
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flybikes
hej!

Du kommer att åka dit med 100% sannolikhet.
Det kommer att bli dyrt, mycket dyrt. Blir det stora summor kan det bli fängelse.
Näringsförbud? ja.
Detta är ingen hobby enligt SKV.
Det finns inga lagliga kryphål.
Du skall betala moms, arbetsgivaravgifter samt löneskatt på 24k.
Citera
2022-05-16, 10:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du kommer att åka dit med 100% sannolikhet.
Det kommer att bli dyrt, mycket dyrt. Blir det stora summor kan det bli fängelse.
Näringsförbud? ja.
Detta är ingen hobby enligt SKV.
Det finns inga lagliga kryphål.
Du skall betala moms, arbetsgivaravgifter samt löneskatt på 24k.

Stämmer inte. Upp till omsättning på 30.000/år räknas det som hobbyverksamhet. Ska deklareras och beskattas som sådan. Över 30.000 ska man registrera näringsverksamhet.

Säljer man enstaka föremål, exempelvis EN byrå per år, så räknas det som försäljning av lösöre. Då är fribeloppet 50.000:- Detta kanske hobbysnickare kan dra fördel av. Men rör inte TS.
Citera
2022-05-16, 10:40
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Jag borde börja jobba som google assistent

https://vismaspcs.se/ditt-foretagand...obbyverksamhet
Summan 20431 syftar väl på total årsinkomst och det generella avdraget som görs på allas inkomster innan resten blir till beskattningsbar inkomst? Så vinst från hobbyverksamheten tillhör för de flesta skattepliktiga den beskattningsbara inkomsten från första vinstkronan.
I praktiken lär dock just de med några tusen i vinst helt slippa ifrån men knappast de med tiotusentals kr i vinst och som driver det systematiskt.
Citera
2022-05-16, 10:50
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Stämmer inte. Upp till omsättning på 30.000/år räknas det som hobbyverksamhet. Ska deklareras och beskattas som sådan. Över 30.000 ska man registrera näringsverksamhet.

Säljer man enstaka föremål, exempelvis EN byrå per år, så räknas det som försäljning av lösöre. Då är fribeloppet 50.000:- Detta kanske hobbysnickare kan dra fördel av. Men rör inte TS.
Här blir det ju ca 160.000 kr per år så det kan väl inte räknas som hobbyverksamhet?
Citera
2022-05-16, 10:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Här blir det ju ca 160.000 kr per år så det kan väl inte räknas som hobbyverksamhet?

Det är näringsverksamhet, absolut.
Citera
2022-05-16, 11:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:

"Upp till omsättning på 30.000/år räknas det som hobbyverksamhet"

Hur kom du fram till detta?

"Säljer man enstaka föremål, exempelvis EN byrå per år, så räknas det som försäljning av lösöre. Då är fribeloppet 50.000:-"

Fribeloppet är 66 666:-

"vinster upp till 50 000 kr per år beskattas inte utan är skattefria. Regeln är utformad som ett grundavdrag. Har försäljning av flera olika personliga tillgångar skett, så är det den sammanlagda vinsten som överstiger 50 000 kr som är skattepliktig. Detta grundavdrag gäller varje ägare (52 kap. 2 § IL). Eftersom 25 procent av försäljningspriset får dras av som anskaffningsutgift, kan personlig egendom säljas skattefritt för 66 666 kr varje år."

https://www4.skatteverket.se/rattsli...iga-tillgangar
Senast redigerad av trottwell 2022-05-16 kl. 11:40.
Citera
2022-05-16, 11:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Hur kom du fram till detta?

Här
Och här.

Det finns en massa fallgropar. Tillverkar man vantar för man tycker det är kul=hobbyverksamhet. Tillverkar man vantar för vinstsyfte=näringsverksamhet från första kronan.
Citera
2022-05-16, 11:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Här
Och här.

Det finns en massa fallgropar. Tillverkar man vantar för man tycker det är kul=hobbyverksamhet. Tillverkar man vantar för vinstsyfte=näringsverksamhet från första kronan.

Har du själv läst länkarna som du hänvisar till?

Du skriver:

Någon sådan information finns inte i den länken till Skatteverket som du hänvisar till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in