2022-05-16, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Anledningen är att Sveriges flyktingpolitik har gjort Sverige till ett hem för PKK och terroristgrupper enl Turkiet

Blir vi ensamma utan NATO och en mumsbit för Ryssland nu?

https://www.expressen.se/nyheter/direktrapport-senaste-nytt-om-sakerhetslaget/

Inte förvånande, antagligen ett sätt av Turkiet att pressa sverige på pengar/förmånliga "avtal". Kroatien är också uttalat emot Sverige och därtill har jag inte hört något från Ungern. Det fanns en tid när svenska politiker menade att svenska bidrag till andra länder skulle leda till att dessa länder skulle tacka sverige på sikt. Vi ser nu att så inte är fallet. Hjälpte inte Sverige Turkiet massor under 60-70 talet och Kroatien under 90 och 00 talet?
Citera
2022-05-16, 08:34
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Inte förvånande, antagligen ett sätt av Turkiet att pressa sverige på pengar/förmånliga "avtal". Kroatien är också uttalat emot Sverige och därtill har jag inte hört något från Ungern. Det fanns en tid när svenska politiker menade att svenska bidrag till andra länder skulle leda till att dessa länder skulle tacka sverige på sikt. Vi ser nu att så inte är fallet. Hjälpte inte Sverige Turkiet massor under 60-70 talet och Kroatien under 90 och 00 talet?
Kroatien var dock en maktlös president som ville belysa vallagar i något grannland, inte att han hade något emot Sverige i sig. Och hans 'veto' är att han kan skicka beslut till en författningsdomstol, som lär fria beslutet med vändande post så det är nog ett mindre problem.

Turkiet är värre. Men senaste bud är att de inte tänker hindra något utan den gode Erdogan ville elda hemmaopinionen lite. Kanske även pressa USA på lite deg och förmånligare avtal. Vilket nog inte blir svårt, USA vill väldigt gärna få in Finland och Sverige i Nato.

Ungern har jag inte hört något om. Visst brukar sossar och ungrare munhuggas lite, men det här är på en annan nivå och de skulle nog få problem med andra länder om de satte sig på tvären.
Citera
2022-05-16, 08:34
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jools75
Det går ju att kontra med att vi då stoppar Turkiets ansökan till EU. Den är ju faktiskt ännu officiellt i kraft.

Erdogan vill ju vara pressa när han har en stark hand och kan göra det. Vad har tex Finland gjort angående pkk/ytg? Kravet gäller ju båda länderna.

Finns inte speciellt många kurder i Finland.

Vilken EU medlemskap pratar du om? Det är like effektiv som att hota Erdogan med spöken.
Citera
2022-05-16, 08:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Sedan har du en stor grupp tveksamma. Vi får se hur det avspeglas i valet. Något säger mig att V och möjligtvis MP just fick väldigt många röster.

Jag är av motsatt uppfattning att V och MP marginaliseras väldeliga av inträdet i NATO. Sverige måste nu växa upp och lämna den osunda vänstersvängen och slå in på den normala högerdito.

Inga fler utpressningar från terrorkakabaveh och nooshi
Citera
2022-05-16, 08:41
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Lol tror du på det själv?
Vi svenskar skapar intriger i era hemländer 😄
Tvingar vi svenskar er att börja kriga eller väljer ni det själva?
Tvingar något land er att förstöra era egna hemländer eller är det ni själva som gör det?

Tvingar USA att sunni och shia ska döda varandra? Eller gör ni det själva?
Tvingar vi svenskar turkar och kurder att mörda varandra eller gör ni det själva?

Sverige var ju i Mali och Afghanistan och bombade länderna. Från Turkiet vet jag att Sverige har gett pengar och fristad åt en massa extrema organisationer, senast sekten bakom militärkuppen 2016. Helt säker på att man gör samma sak mot andra länder i tredje världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag känner mer och mer avsky för den här hemliga organisationen NATO. Vi får inte folkomrösta om saken för Ann Linde menar att folket inte kan få känna till de hemliga underrättelser som NATO-ansökan grundar sig på, vi får inte heller någon diskussion med öppna kort där vi får kännedom om NATOs hemliga arméer. Det kan va så att Olof Palme var insyltad i denna armé och han togs av daga för han blev kritisk till den hemliga arméns terror. När de demokratiskt valda förväntar sig att folket ska lita på dom utan att få kännedom om vilka bevekelsegrunder de folkvalda har, är demokratin på hal is. Jag är kritisk och vill ha korten på bordet INNAN ett inträde i NATO.
Upplägget bådar för en sluttande karusell av hemliga beslut, demokratin är under attack!

Det finns vissa röster i Turkiet att man ska folkomrästa faktist. Så i bästa fall kan turkar med dubbelmedborgarskap få rösta om frågan i Sverige. Fint med demokrati va?
Senast redigerad av Yasko 2022-05-16 kl. 08:44.
Citera
2022-05-16, 08:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Otacksamma jävlar de där turkarna. 100.000-tals turkar har välkomnats in i den svenska gemenskapen de senaste 50 åren och detta är tacken?! Jävla surkukar.
Citera
2022-05-16, 08:47
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
De har förhandlat fram ett särskilt avtal där de får tillgång till EUs inre marknad utan att vara en demokrati. Turkiet är värre än Ryssland för turkarna har legaliserat barnäktenskap och infört sharialagar.

Nu låter du som Ann Linde ärligt talat, skärpning...

Citat:

Så, om Turkiet hade gett bidrag till Akilov så hade du blivit tacksam? Nu var det istället en PKKurd som finansierade honom...
Senast redigerad av Yasko 2022-05-16 kl. 08:51.
Citera
2022-05-16, 08:48
Medlem
qups avatar
Moderatoranpassat inlägg:

Sverige bra. Turkiet dåligt. Erdogan dum. Gubbar och gummor i Sverige dumma. NATO inte bra. Ryssland inte bra inte heller. Sverige ha kompisar utan NATO.
Citera
2022-05-16, 08:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Men stämmer det, ger svenska staten pengar till PKK/YPG?
Kan du presentera bevis för att svenska staten ger pengar till dessa organisationer?
Mig veterligen förekommer inget sådant, så det du och turkarna hävdar är bara strunt.

Det vore ytterst märkligt om svenska staten skulle skänka pengar till PKK som är terrorstämplade av Sverige. Detta är förstås bara nåt som virrpannan Erdogan drömt ihop.
Citera
2022-05-16, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Jag är av motsatt uppfattning att V och MP marginaliseras väldeliga av inträdet i NATO. Sverige måste nu växa upp och lämna den osunda vänstersvängen och slå in på den normala högerdito.

Inga fler utpressningar från terrorkakabaveh och nooshi

Du lär bli varse. Vi tar diskussionen efter valet. Jag är redo. Till skillnad från Finland har vi en stor grupp tveksamma här hemma. Dessutom uttrycker inte finländarna att de känner sig överkörda på samma sätt som många i Sverige. Snarare att alla är med på tåget. Jag tror S bet sig svansen den här gången.
Citera
2022-05-16, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Du lär bli varse. Vi tar diskussionen efter valet. Jag är redo. Till skillnad från Finland har vi en stor grupp tveksamma här hemma. Dessutom uttrycker inte finländarna att de känner sig överkörda på samma sätt som många i Sverige. Snarare att alla är med på tåget. Jag tror S bet sig svansen den här gången.

Håller med om att vi har betydligt fler vänsterfoliehattar som (alltid) känner sig överkörda på något sätt.
Citera
2022-05-16, 09:20
Medlem
Yaskos avatar
Inte många nämner detta men Turkiet har hundratusentals flyktingar från PKK kontrollerat område i Syrien, inklusive kurder. Sånt får man naturligtvis inte säga i svenska medier.

https://twitter.com/RenaNetjes/status/1525918927813021697

Citat:
Sweden supports the PKK in Syria. Syrian Kurdish friends I know, who live in Stockholm, told me about their frustration with Swedish policy. Many Syrian Kurds left the area, of course first because of ISIS but also because of the current repressive administration.

Forced military service, conscription/abduction of minors, boys and girls, forced PKK curriculum in schools are major reasons why Syrian Kurds fled the area and do not return. "In Hasaka the PYD rules with an iron fist, in the Arab areas they cannot do that," said a sheikh from Deir Ezzor to me.

The thing is, the US backs them a lot more, not politically though.
And this, of course, is a major cause of tension between the US and Turkey.

Turkey wants a success in northern Syria versus the Syrian branch of the PKK that is being supported by Sweden, a political commentator/host of Syria TV just said.
I don't know, but who knows...

Here a piece about Sweden and the SDC / Political Body, PYD led, of Northeast Syria. (Ar)

The US does not support the political body as far as I know / last time I checked.

Hon har glömt att nämna att inga andra politiska partier är tillåtna i PKK området och inga som helst val har utförts, inte ens fejkval av Sveriges "demokratiska" vänner i...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in