2022-05-15, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vi prövar det här få se vad "plattjordarna" säger.

Om man sätter en pinne på en plats där solen är i zenit. Samtidigt som man har en annan pinne 1000 mil bort, kan man visa att skuggan från den andra pinnen kommer att gå jäms med marken och även se att solen ligger vid horisonten, samtidigt som pinnen vid zenit inte har någon skugga. Enda sättet det är möjligt enligt Pythagoras sats, på en platt jord är att solen ligger rakt över, eller faktiskt i pinnen, som står vid zenit eller att jorden är rund.

Var jorden platt, skulle det innebära att man kan ta på solen. Men det kan man inte även om man försöker.
Nu tror jag ni får anstränga er.
Nja, det där fenomenet skulle man faktiskt kunna se även med en platt jord. I alla fall skuggorna. Att solen ligger vid horisonten är svårare att förklara, men skuggorna skulle faktiskt bete sig på samma sätt. Iaf om solen är tillräckligt nära, och ett avstånd på 1000 mil till både solen och den andra pinnen är fullt tillräckligt för en sådan effekt.
Citera
2022-05-15, 19:12
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Men det går att bortförklaras av synvillor, ljuset krökning broende på höjd, eller annat.

Vad man behöver, är att den bortförklaring som används, motsäger någon annan förklaring.
Jag har redan funderat på att mäta skuggor på pinnar på olika avstånd men insett att det inte duger, om man inte kan säga hur högt solen är över marken vid samma tidpunkt. Däremot om man hittar något annat, som bara kan bortförklaras av att solen befinner sig på ett annat avstånd vid samma tidpunkt, har man vunnit en tillfällig seger.

Det räcker att ta upp den punkten alla plattskallar skyr som pesten: Vårdagjämningen och höstdagjämning.

På dessa två dagar går solen i en exakt rak bana på himlen över hela jordklotet. Och alla skuggor rör sig i exakta raka banor över hela jordklotet.
Detta är totala omöjligt på en platt jord där solen roterar ett varv på ett dygn över den platta jorden.

Det går enbart på ett klot eller en möjligtvis på en cylinder, kon etc.
Senast redigerad av Jazzil 2022-05-15 kl. 19:19.
Citera
2022-05-15, 19:19
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nja, det där fenomenet skulle man faktiskt kunna se även med en platt jord. I alla fall skuggorna. Att solen ligger vid horisonten är svårare att förklara, men skuggorna skulle faktiskt bete sig på samma sätt. Iaf om solen är tillräckligt nära, och ett avstånd på 1000 mil till både solen och den andra pinnen är fullt tillräckligt för en sådan effekt.
Problemet är förstås att om solen är "tillräckligt nära" för att skapa effekten på en platt jord, måste den vara i samma höjd som pinnen vid zenit, och då kan man ta på den med handen om man står där. Solen skulle då ligga just ovanför markytan och inte kunna lysa upp (den platta)jorden utom just där solen befinner sig.

Bättre kan ni.
Citera
2022-05-15, 19:20
Avslutad
Citat:
Problemet är förstås att om solen är "tillräckligt nära" för att skapa effekten på en platt jord, måste den vara i samma höjd som pinnen vid zenit, och då kan man ta på den med handen om man står där. Solen skulle då ligga just ovanför markytan och inte kunna lysa upp (den platta)jorden utom just där solen befinner sig.

Bättre kan ni.
Hur lång menar du att skuggan vid den andra pinnen är?
Citera
2022-05-15, 19:24
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Hur lång menar du att skuggan vid den andra pinnen är?
Det går inte att säga, den fortsätter så långt man kan se. Ställer man en skärm bakom den är skuggan lika hög som pinnen.
Citera
2022-05-15, 19:25
Avslutad
Citat:
Det går inte att säga, den fortsätter så långt man kan se. Ställer man en skärm bakom den är skuggan lika hög som pinnen.
Ah, ok. Ja den är svår att förklara med en platt jord. Trodde du menade att skuggan var ungefär lika lång som pinnen eller så.
Citera
2022-05-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Kan du demonstrera hur en atmosfär kan hållas kvar vid en boll som snurrar i vakuum?

Har du bevis som demonstrera solens avstånd från jorden? Har du bevis för avstånd till stjärnor?

Har du bevis för att rymden existerar?

En boll som är massiv nog för att hålla kvar en atmosfär med sin gravitation, kommer att vara så stor att en person som står på bollen inte självklart kommer att kunna se att det faktiskt är en boll, och därmed kommer han kunna hävda, om han så vill, att den i själva verket är platt. Och då är vi tillbaka där vi började.
Citera
2022-05-15, 19:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ah, ok. Ja den är svår att förklara med en platt jord. Trodde du menade att skuggan var ungefär lika lång som pinnen eller så.
Sen skrev jag fel, det ska vara 10000 km, en fjärdedel av jordens omkrets.
Citera
2022-05-15, 19:43
Avslutad
Citat:
Sen skrev jag fel, det ska vara 10000 km, en fjärdedel av jordens omkrets.
Jag hoppas du vet om att 1000 mil = 10000km?
Citera
2022-05-15, 19:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag hoppas du vet om att 1000 mil = 10000km?
Jag minns bara att jag skrev 1000 och tänkte att det blev nog fel. Man kanske ska kontrollera först
Citera
2022-05-15, 19:58
Medlem
Citat:
Visa nu har en boll som snurrar i vakuum kan behålla trycket utan behållare!

Din begäran är något märklig eftersom beviset är vår egen jord.

Jag och många med mig ser inget som helst problem med att " en boll som snurrar i vakuum kan behålla trycket". Tvärtom är det exakt vad man kan förvänta sig: resultantkraften som påverkar luften är riktad nedåt. Det finns mao ingen kraft som kan dra bort luften från jorden.

Citat:
Visa nu har en boll som snurrar i vakuum kan behålla trycket utan behållare!

Grundläggande fysik såsom newtons rörelselagar. Det finns helt enkelt ingen kraft som kan dra bort luften från jorden.

Ifrågasätter du att saker, inklusive luft, faller ned mot jorden?
Citera
2022-05-15, 20:35
Medlem
Citat:
Fast det där stämmer väl inte riktigt? Om jag inte totalt har missförstått något så är anledningen till att man inte ser kurvaturen att jorden är så jäkla stor? Om jorden hade varit väsentligt mindre hade man väl kunnat se kurvaturen?
Det stämmer som du säger, och jag tar det nog lite hårt då och då. Du kanske kan mäta en liten båge när du står vid havsnivån, men den är i så fall väldigt liten och helt omöjlig att se. Man ser ingen kurva från ett plan heller, man måste faktiskt gå ännu högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in