2022-05-15, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag ser ingen höjdskillnad på mig och vattnet vid horisonten.

Om du har flera punkter, som t.ex horisonten och Turning Torso, kommer du se en höjdskillnad. Tornet ligger lägre än din siktlinje till horisonten.

Citat:

Ställ dig vid kortsidan av en 50m lång pool, en pool som både du och jag vet är fullkomligt platt i sin vattenyta(vi ignorerar eventuella störningar på ytan) - sen förlänger du den här poolen med säg 100 mil.

Hur kommer den här poolen att yttra sig i ditt synfält? Kommer poolens yta att tyckas "stiga" mot horisonten? Kommer det magiskt uppstå en höjdskillnad mellan dig och poolens bortre ände?

Vill nog påstå att vattnet i en pool aldrig är platt. Och ju större du gör poolen ju oplattare blir den.

Och det är inget magiskt med vatten som inte är platt. Vatten har ingen inbygd känsla för platthet, det är helt enkelt en flytande vätska som påverkas av krafter.

Hela det här resonemanget om "vattnets platthet" är ett gravt argumentationsfel eftersom du inte har visat att vattnet är platt. I själva verket är det precis tvärtom, alla undersökningar visar att vattnet inte är platt. Till och med Jeranism har visat att vattnet inte är platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-15 kl. 12:13.
Citera
2022-05-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Om du har flera punkter, som t.ex horisonten och Turning Torso, kommer du se en höjdskillnad. Tornet ligger lägre än din siktlinje till horisonten.

Vill nog påstå att vattnet i en pool aldrig är platt. Och ju större du gör poolen ju oplattare blir den.

Och det är inget magiskt med vatten som inte är platt. Vatten har ingen inbygd känsla för platthet, det är helt enkelt en flytande vätska som påverkas av krafter.

Hela det här resonemanget om "vattnets platthet" är ett gravt argumentationsfel eftersom du inte har visat att vattnet är platt. I själva verket är det precis tvärtom, alla undersökningar visar att vattnet inte är platt. Till och med Jeranism har visat att vattnet inte är platt.

Tycker inte riktigt du svarade på min fråga.

Kommer den 100 mil långa poolen att tyckas stiga mot horisonten i ditt synfält, ja eller nej?
Citera
2022-05-15, 12:36
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag ser ingen höjdskillnad på mig och vattnet vid horisonten. Jag ser en plan yta som på grund av perspektiv ser ut att "stiga" i mitt synfält.

Ställ dig vid kortsidan av en 50m lång pool, en pool som både du och jag vet är fullkomligt platt i sin vattenyta(vi ignorerar eventuella störningar på ytan) - sen förlänger du den här poolen med säg 100 mil.

Hur kommer den här poolen att yttra sig i ditt synfält? Kommer poolens yta att tyckas "stiga" mot horisonten? Kommer det magiskt uppstå en höjdskillnad mellan dig och poolens bortre ände?

Citat:

Kommer den 100 mil långa poolen att tyckas stiga mot horisonten i ditt synfält, ja eller nej?

Duger det här för dig som bevis för att vatten följer jordens kröning?

Ett ”vattenpass” som visar att jorden kröker sig: https://youtu.be/4uwvx7-x98U

Låt mig gissa, du kommer svara att du inte förstår. Eller att det inte duger som bevis.
Citera
2022-05-15, 12:43
Medlem
Citat:

Eftersom detta uppenbarligen överskuggar alla andra bevis i din värld, så ...... ja, om jorden var platt skulle poolen stiga mot horisonten i ditt synfält 100 mil, och vid klart väder skulle du i teorin kunna se botten av alla byggnader och fartyg om du hade tillräckligt bra kikare. Jag tror att horisonten skulle bli ganska suddig så småningom, och den knivskarpa vi kan se idag skulle vi aldrig se. Detta är bara teori, för så är det inte i verkligheten.
Citera
2022-05-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Duger det här för dig som bevis för att vatten följer jordens kröning?

Ett ”vattenpass” som visar att jorden kröker sig: https://youtu.be/4uwvx7-x98U

Låt mig gissa, du kommer svara att du inte förstår. Eller att det inte duger som bevis.

Enligt videon skulle vi alltså se båtar börja försvinna botten först ca 500 meter ut till havs. Så är det ju inte, oavsett om du tror jorden är en boll eller inte. Således har jag ganska svårt att se videon som ett bevis för jordens kurva, ja. Tyvärr. Men kul att det duger som bevis för dig!
Citera
2022-05-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Eftersom detta uppenbarligen överskuggar alla andra bevis i din värld, så ...... ja, om jorden var platt skulle poolen stiga mot horisonten i ditt synfält 100 mil, och vid klart väder skulle du i teorin kunna se botten av alla byggnader och fartyg om du hade tillräckligt bra kikare. Jag tror att horisonten skulle bli ganska suddig så småningom, och den knivskarpa vi kan se idag skulle vi aldrig se. Detta är bara teori, för så är det inte i verkligheten.

Bra. Då vet vi att en höjdskillnad inte är anledningen till varför havet tycks "stiga" mot horisonten.

Vad som sen händer med en 100 mil lång pool i ditt synfält, om en horisontell linje skapas eller inte, det kan vi bara spekulera kring. Du tror inte det, jag tror det.
Citera
2022-05-15, 13:19
Medlem
Citat:
Enligt videon skulle vi alltså se båtar börja försvinna botten först ca 500 meter ut till havs. Så är det ju inte, oavsett om du tror jorden är en boll eller inte. Således har jag ganska svårt att se videon som ett bevis för jordens kurva, ja. Tyvärr. Men kul att det duger som bevis för dig!
Du tycker så mycket konstigt. Var har du 500 meter ifrån? Har du ögonen 2 meter över havet börjar båten inte försvinna förrän efter 6 km, och efter 10 km kommer bara mellan 1 och 1,5 meter att döljas.
Citera
2022-05-15, 13:26
Medlem
Citat:
Bra. Då vet vi att en höjdskillnad inte är anledningen till varför havet tycks "stiga" mot horisonten.
En höjdskillnad som gör att havet verkar stiga mot horisonten ?? Vem har någonsin trott det?
Citera
2022-05-15, 13:30
Medlem
Citat:
Du tycker så mycket konstigt. Var har du 500 meter ifrån? Har du ögonen 2 meter över havet börjar båten inte försvinna förrän efter 6 km, och efter 10 km kommer bara mellan 1 och 1,5 meter att döljas.

Enligt videon så ska jordens kurva längst med vattnet ha gjort sig påmind efter bara 1 km. Visst, inte mycket, men jag ser inte hur en båt ska stiga i mitt synfält när den egentligen följer en kurva bort från mig.

På samma sätt som att den 100 mil långa platta poolen stiger mot horisonten, så gör också havet. Jag ser inte var någonstans en imaginär kurva ska platsa där.
Citera
2022-05-15, 13:56
Medlem
Citat:
Enligt videon så ska jordens kurva längst med vattnet ha gjort sig påmind efter bara 1 km. Visst, inte mycket, men jag ser inte hur en båt ska stiga i mitt synfält när den egentligen följer en kurva bort från mig.

På samma sätt som att den 100 mil långa platta poolen stiger mot horisonten, så gör också havet. Jag ser inte var någonstans en imaginär kurva ska platsa där.
Videon jag tror du syftar på är inspelad på land. Efter 1 km kröker jorden 8 cm och efter 2 km 27 cm. Det måste mätas, för det är nästan omöjligt att se med blotta ögat.
När man blickar ut över havet och står upprätt måste man också vara uppmärksam på refraksjon, och då börjar båten försvinna, mycket gradvis, efter ca 6 km. Om båten är 15 meter hög vill den vara helt borte ca 20 km från dig.

Horisonten är 6 km från dig, och längre bort ser du inte havsytan. Varför? Ja, för den kröker sig bort från dig. Hade havet varit platt skulle du ha sett havsytan mycket, mycket längre.
Citera
2022-05-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Så du har ingen uppfattning om kosmos som ersätter den traditionella. Du säger bara att du inte vet. Det är inte riktigt vad jag efterlyste. Jag skulle vilja veta om det finns någon jorden-är-platt-förespråkare som har något substantiellt att påstå. Är vi inneslutna i en kupol eller vad?

Hursomhelst. För att ändå kommentera det du nämner...

På en jord som saknat gravitation hade mycket riktigt atmosfären flutit ut i rymden. Jordens gravitation håller atmosfären på plats. Atmosfären blir tunnare undan för undan ju längre ut du kommer.

Solen (den närmsta stjärnan) ser ut som en skiva eftersom den ligger relativt nära jorden. Andra stjärnor ligger så långt bort att det nakna ögat inte kan urskilja dem som skivor, men ljuset når ändå fram till oss, och därför ser de ut som lysande punkter, inte skivor. Oavsett avstånd.

Resonemanget med månen och molnen förstod jag inte riktigt.

Ska man tvivla på att rymden existerar blir det så mycket man måste betvivla. Man måste anta att alla rymdfärder, bemannade och obemannade, är fake. Man måste anta att alla observatorier och alla världens astronomer är antingen grundlurade eller delaktiga i en jättelik konspiration. Man måste anta att GPS-funktionen på mobilen är något annat än data som kommer från navigationssatelliter i omlopp runt en rund jord. Man måste anta att det där med rymdstationer bara är bluff. Etc etc...

Är det vad du tänker? Att du är omgiven av en värld där alla luras?

Kan du demonstrera hur en atmosfär kan hållas kvar vid en boll som snurrar i vakuum?

Har du bevis som demonstrera solens avstånd från jorden? Har du bevis för avstånd till stjärnor?

Har du bevis för att rymden existerar?
Citera
2022-05-15, 14:18
Medlem
Citat:
Vad är det som gör att vattnet stiger till mitten, medan Turning Torso inte gör detsamma?
Avståndet till Turning Torso förändras, avståndet till hindret (vattnet) är oförändrat. Har sagt det flera gånger nu.

Citat:
Du ljuger utan att skämmas. Om jag minns rätt så var ditt svar att det aldrig är mörkt samtidigt i Sydamerika och Afrika. Det är en uppenbar lögn! Det är mörkt samtidigt några timmar på vintern, och detsamma gäller Afrika och Australien.
Det fetade: har jag inte sagt.

Citat:
Sedan påstod du att Söderkorset rör sig från väst mot söder. Det är också en uppenbar lögn. Jag har själv sett att den står stilla och alla som bor söder om ekvatorn har också sett det, men som alla plattisar påstår, är det bara idioter som bor söder om ekvatorn. Der bor det många miljoner, men antingen förstår de inte vad de ser, eller så ljuger de alla.
Det fetade: Har jag inte sagt.

Citat:
Du gör ett påstående, och när det motbevisas, kommer du inte med ett nytt argument. Istället försvinner du länge innan du kommer tillbaka och upprepar samma dumheter som du kom på från början. Det är så typiskt! Så här beter sig alla plattskallar!
Du har inte motbevisat någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in