Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag ser ingen höjdskillnad på mig och vattnet vid horisonten.
Om du har flera punkter, som t.ex horisonten och Turning Torso, kommer du se en höjdskillnad. Tornet ligger lägre än din siktlinje till horisonten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Ställ dig vid kortsidan av en 50m lång pool, en pool som både du och jag vet är fullkomligt platt i sin vattenyta(vi ignorerar eventuella störningar på ytan) - sen förlänger du den här poolen med säg 100 mil.
Hur kommer den här poolen att yttra sig i ditt synfält? Kommer poolens yta att tyckas "stiga" mot horisonten? Kommer det magiskt uppstå en höjdskillnad mellan dig och poolens bortre ände?
Vill nog påstå att vattnet i en pool aldrig är platt. Och ju större du gör poolen ju oplattare blir den.
Och det är inget magiskt med vatten som inte är platt. Vatten har ingen inbygd känsla för platthet, det är helt enkelt en flytande vätska som påverkas av krafter.
Hela det här resonemanget om "vattnets platthet" är ett gravt argumentationsfel eftersom du inte har visat att vattnet är platt. I själva verket är det precis tvärtom, alla undersökningar visar att vattnet inte är platt. Till och med Jeranism har visat att vattnet inte är platt.