Citat:
Ursprungligen postat av
matteusnorge
Videon jag tror du syftar på är inspelad på land. Efter 1 km kröker jorden 8 cm och efter 2 km 27 cm. Det måste mätas, för det är nästan omöjligt att se med blotta ögat.
När man blickar ut över havet och står upprätt måste man också vara uppmärksam på refraksjon, och då börjar båten försvinna, mycket gradvis, efter ca 6 km. Om båten är 15 meter hög vill den vara helt borte ca 20 km från dig.
Horisonten är 6 km från dig, och längre bort ser du inte havsytan. Varför? Ja, för den kröker sig bort från dig. Hade havet varit platt skulle du ha sett havsytan mycket, mycket längre.
Vi är båda två överens om att poolen skulle stiga mot horisonten precis som havet gör. Vi är inte överens om huruvida en horisontlinje kan uppstå längst med en platt yta.
Sen är det horisontlinjen du använder för att 'bevisa' att vattenytan kröker sig.
Borde vi inte först ta reda på om en platt yta kan skapa en horisont? Vi är ju överens om att ett platt vattendrag stiger i ditt synfält
precis som havet vi tittar ut över gör. Platt pool, platt hav. Sen kommer horisonten, och då är havet plötsligt inte platt längre? Hm.
Om du vill låtsas veta hur ett platt vattendrag likt havet på en teoretiskt platt jord skulle se ut, varsågod. Jag försöker hålla mig borta från att låtsas veta saker jag inte vet.