2022-05-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du är en typisk plattis. Du har hittat en lag som du inte förstår. Inversa kvadratagen har ingenting att göra med vad du tycker.
Självklart räcker det för dig att avfärda vad jag sa utan ett endaste argument. Ingen förklaring till varför jag har fel, enbart ett avfärdande. Du har inga bevis för din ståndpunkt, den är uteslutande religiös.
Du vill bara få tyst på de som stör din fantasi.
Citera
2022-05-15, 14:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Avståndet till Turning Torso förändras, avståndet till hindret (vattnet) är oförändrat. Har sagt det flera gånger nu.
Fast en platt vattenyta utgör ju inget hinder mellan mina ögon och tornets bas. Är ju pga kurvaturen som vattnet blir ett hinder.
Citera
2022-05-15, 14:24
Medlem
Citat:
Kan du demonstrera hur en atmosfär kan hållas kvar vid en boll som snurrar i vakuum?
Kan du visa hur atmosfären kan ha olika tryck, utan att utjämnas, ju högre från jordytan du kommer? Enligt dig borde det vara omöjligt utan att jorden ligger i en låda.
Citera
2022-05-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Ändå kan du med egna ögon se och mäta tryckskillnaden genom att åka upp på ett berg.

Menar du att detta är en CGI?: https://youtu.be/MLEwlp7Jigg
Eller detta?: https://youtu.be/MDr4ouoHlx8

Eller kommer svaret bli: ”Jag vet inte vad jag ser, för jag förstår inte”.

Konstigt, det du påstår stämmer ju alltså inte med verkligheten och det vi lär oss i grundskolan… Det du skriver är alltså antingen en lögn (medveten om att du skriver en felaktighet) eller okunskap (du har sovit på grundskolan).
Kan du vänligen visa upp bevis för hur en boll som snurrar i vakuum kan hålla kvar en atmosfär som dessutom rör sig åt olika håll?

Har du lärt dig verkligheten i skolan? Stjärnorna ser lika stora ut på natthimlen men eftersom du har lärt dig i grundskolan att det inte är så, så är det inte så. Du medger omedvetet att det du blivit lärd en verklighet utan att inse det. Din argumentation är en undermedveten och ofrivillig handling.
Citera
2022-05-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Atmosfären är beviset. Vi vet att lufttrycket sjunker med ökande höjd. Det betyder i sin tur att det inte handlar om en "trycksatt atmosfär". Det betyder även att olika tryck kan existera bredvid varandra utan att "omedelbart utjämnas".

Din tes bygger på att lufttrycket är konstant och "utjämnat". Det är bevisligen ett felaktigt antagande, vi vet att olika lufttryck kan existera bredvid varandra.
Jag har ingen tes om hur det förhåller sig, det du som har det! Du påstår att atmosfären är beviset för din tes.

Visa nu har en boll som snurrar i vakuum kan behålla trycket utan behållare!
Citera
2022-05-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att vattnet "reser sig" och blir ett hinder låter onekligen som en höjdskillnad.
Okej, vattnet reser sig inte. Det är konstant i ögonhöjd. Hur ska du flytta målstolparna nu?
Citera
2022-05-15, 14:44
Medlem
Citat:
Videon jag tror du syftar på är inspelad på land. Efter 1 km kröker jorden 8 cm och efter 2 km 27 cm. Det måste mätas, för det är nästan omöjligt att se med blotta ögat.
När man blickar ut över havet och står upprätt måste man också vara uppmärksam på refraksjon, och då börjar båten försvinna, mycket gradvis, efter ca 6 km. Om båten är 15 meter hög vill den vara helt borte ca 20 km från dig.

Horisonten är 6 km från dig, och längre bort ser du inte havsytan. Varför? Ja, för den kröker sig bort från dig. Hade havet varit platt skulle du ha sett havsytan mycket, mycket längre.

Vi är båda två överens om att poolen skulle stiga mot horisonten precis som havet gör. Vi är inte överens om huruvida en horisontlinje kan uppstå längst med en platt yta.

Sen är det horisontlinjen du använder för att 'bevisa' att vattenytan kröker sig.

Borde vi inte först ta reda på om en platt yta kan skapa en horisont? Vi är ju överens om att ett platt vattendrag stiger i ditt synfält precis som havet vi tittar ut över gör. Platt pool, platt hav. Sen kommer horisonten, och då är havet plötsligt inte platt längre? Hm.

Om du vill låtsas veta hur ett platt vattendrag likt havet på en teoretiskt platt jord skulle se ut, varsågod. Jag försöker hålla mig borta från att låtsas veta saker jag inte vet.
Citera
2022-05-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast en platt vattenyta utgör ju inget hinder mellan mina ögon och tornets bas. Är ju pga kurvaturen som vattnet blir ett hinder.
Mitt inlägg visar vad som är observerbart. Det är vattnet som hindrar sikten till tornet, det är observerbart, någon kurva är ej observerbar.
Citera
2022-05-15, 14:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Mitt inlägg visar vad som är observerbart. Det är vattnet som hindrar sikten till tornet, det är observerbart, någon kurva är ej observerbar.
En platt vattenyta kan inte utgöra någon hinder för tornet. Eftersom man kan se tornet försvinna botten först så vet vi att ytan inte är platt. Att vattenytan inte ser böjd ut på dom avstånd det handlar om är inte så konstigt men eftersom tornet försvinner ner under horisonten så vet vi att vattnet inte är platt.
Citera
2022-05-15, 14:49
Medlem
Citat:
Kan du visa hur atmosfären kan ha olika tryck, utan att utjämnas, ju högre från jordytan du kommer? Enligt dig borde det vara omöjligt utan att jorden ligger i en låda.
Det är inte jag som påstår att en snurrande boll i vakuum kan behålla en atmosfär utan behållare, det är du som gör det. Det är upp till dig att bevisa din tes, om du vill. Jag vet inte hur det förhåller sig.

Jag behöver inte veta vad som är istället för din snurrande boll i vakuum med atmosfär för att kritisera din tes om detsamma.
Citera
2022-05-15, 14:50
Medlem
[/QUOTE=boldogg|80250873]Avståndet till Turning Torso förändras, avståndet till hindret (vattnet) är oförändrat. Har sagt det flera gånger nu.

Det fetade: har jag inte sagt.
Det fetade: Har jag inte sagt.

Det är inte lätt att komma ihåg vem som sa vad, och det kanske inte är du som sa detta direkt, och jag beklagar starkt att jag påstod det.

Men uttalandet du gjorde i oktober 2021 betyder förmodligen ungefär samma sak, och konsekvensen är att alla som bor söder om ekvatorn antingen inte förstår vad de ser eller att de ljuger.

[i] Ursprungligen postat av boldogg 02.10.2021
Söderkorset kan inte ses direkt söderut oavsett var du befinner dig söder om ekvatorn, det kan bara observeras på natten. Södra korset kan alltså bara observeras i den riktning där natten är. Detta fenomen talar för både en platt jord och en rund jord. I plattjordsversionen av fenomenet rör sig himlen och inte jorden. [/ I]
Citera
2022-05-15, 14:55
Avslutad
Citat:
Varför sker inte det omvända, dvs att tornet hindrar sikten till vattnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in