2022-05-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vet inte vad du pratar om?
Du förväntar dig att se horisontkurvan. Detta var bara en förklaring på hur det skulle se ut, om det var möjligt. Horisonten ute till havs är alltid på samma avstånd från dig oavsett var du vänder dig. Har du försökt föreställa dig hur det skulle se ut om det fanns en båge vid en horisont som är på samma avstånd från dig?
Citera
2022-05-15, 16:33
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
1. Bevis.
2. Bevis.

Frågan är korkad. Vad för typ av bevis? Jag vill ha bevis. Om du säger att jorden är rund så vill jag ha vetenskapliga bevis för det, inte spekulation med tandpetare på Globen Arena i Stockholm. Du har aldrig producerat ett vetenskapligt bevis, bara ren och skär spekulation.

Så åter svarade du inte på mina frågor…

Jag ger dig bevis för att olika lufttryck kan finnas bredvid varandra med hjälp av chipspåsar. Detta påstår du är trams.

Jag ger bevis på varför du inte kan se jordens krökning från sida till sida med hjälp av Globen. Detta påstår du är trams.

Jag ger dig bevis för att det är fullständigt omöjligt att solen kretsar i en cirkel ovanför en platt jord under vårdagjämningen och höstdagjämning då alla skuggor går i exakta raka banor över hela jordklotet. Detta bevisar jag genom att ett experiment med tandpetare och en lampa. Detta påstår du är trams.

Dessa tre exempel är just vetenskapliga enkla experiment som du kan göra själv. Men det är trams enligt dig.

Du kan inte ens komma med VAD för bevis som du ”accepterar”. Du accepterar ju inte ens alla dessa astronauter som varit i rymden och sett jorden med egna ögon.

Så länge du inte kan berätta vad för typ av bevis du ”accepterar” så kommer vi inget vidare.

Observera att du själv inte har kommit med ett enda hållbart bevis på en platt jord som inte fullständigt krockar mer verkligheten…
Senast redigerad av Jazzil 2022-05-15 kl. 16:36.
Citera
2022-05-15, 16:45
Medlem
Citat:
1. Bevis.
2. Bevis.

Frågan är korkad. Vad för typ av bevis? Jag vill ha bevis. Om du säger att jorden är rund så vill jag ha vetenskapliga bevis för det, inte spekulation med tandpetare på Globen Arena i Stockholm. Du har aldrig producerat ett vetenskapligt bevis, bara ren och skär spekulation.

Vill du ha bevis?
1. Att Sydkorset inte rör sig, men att stjärnhimlen cirklar rundt en stjärna i närheten, visar att Sydpolen är en specifik punkt och inte en cirkel. Alla som bor söder om ekvatorn kan bekräfta detta.

2. Det är ljust dygnet runt i december/januari på Antarktis. Om solen kretsar runt nordpolen är det en omöjlighet. Då skulle solen stå på motsatt sida av den platta jorden stora delar av dygnet och ändrar vi solens kurs så att den stämmer överens med punkt 2 så blir det helt fel någon annanstans som t.ex. Sverige och Norge. Detta kan bekräftas av alla som har varit på en kryssning i Antarktis eller arbetar där. Också av alla som bor längst söderut i Argentina.

3. Vi vet hur lång tid det tar att flyga från Sydney till Santiago, från Perth till Johannesburg och från Johannesburg till Sao Paolo. För att de flygtiderna ska stämma måste jorden vara rund, annars blir avstånden för stora. Kan bekräftas av alla som har tagit rutterna, plus piloter och flygbolag som sköter rutterna.

Om inte det är tillräckligt bra bevis, så hade det varit kul att få en förklaring till varför de inte är tillräckligt bra, och inte säg att du har förklarat det tidigare. Läs bara igenom dina "förklaringar" från tidigare, så förstår du vad jag menar.
Citera
2022-05-15, 16:59
Medlem
Citat:
Kan du demonstrera hur en atmosfär kan hållas kvar vid en boll som snurrar i vakuum?

Har du bevis som demonstrera solens avstånd från jorden? Har du bevis för avstånd till stjärnor?

Har du bevis för att rymden existerar?

Du kommer fortfarande inte med någon beskrivning av kosmos-enligt-flat-earthers. Jag väntar...

Om dina frågor

För att demonstrera hur en boll i vacuum kan hålla kvar en atmosfär skulle den bollen behöva ha en massa i samma storleksordning som en planet. Svårt att konstruera ett sådant experiment. Du har jorden som ett exempel på en boll med atmosfär men det vill du ju inte godta.

Hur man beräknar avståndet till solen och stjärnorna kan du googla fram själv om du är nyfiken.

Bevis för att rymden existerar? Jättekonstigt fråga. Menar du rymden utanför atmosfären? Bevis för att vakuum tar vid? Vad vore alternativet? Att atmosfären fortsätter för evigt? Att det finns något slags "vägg"? Vad är det du vill att ett bevis ska visa?
Citera
2022-05-15, 17:05
Medlem
EnCartes avatar
Funderar lite på det här. I en fiktiv värld är allt möjligt, solens storlek och avstånd, gravitationens riktning.
Så för allt lösa det måste det finnas två förklaringar till jordiska fenomen som motsäger varandra. Det ser jag som knuten till det hela. Det kan inte vara på två sätt samtidigt ens på en platt jord.
T.ex. kan det inte finns två avstånd till solen samtidigt. Men gravitation måste gå rakt ned så den kan man inte ändra på, Då skulle vi stå och luta.

Ska fundera på det här.
Citera
2022-05-15, 17:15
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Har du bevis som demonstrera solens avstånd från jorden? Har du bevis för avstånd till stjärnor?
?
Vet du vad trigonometri är?
Med hjälp av trigonometri kan man nämligen ta reda på avståndet till olika objekt. Det går också kontrollera att trigonometri är något som fungerar genom att kontrollera på mindre objekt som går mäta med ett måttband eller liknande.

Angående att horisonten döljer objekt nerifrån.
Avståndet från stranden i Danmark till Turning torso är känt, även avståndet från denna strand till horisonten är känt.
När du står på denna strand är nedre delen av Turning Torso dolt.

Nu vill jag att du försöker utföra ett tankeexperiment:
Du tittar på Turning Torso och noterar hur stor del som är dolt. Tänk dig sedan att du har en skylift på exakt samma plats. Tänk dig också att du med hjälp av skyliften hissar upp dig tio meter rakt upp i luften.
Förändras det då något hur stor del av Turning Torso du ser?
Ser du lika mycket av Turning Torso?
Ser du mindre av Turning Torso?
Ser du mer av Turning Torso?
Citera
2022-05-15, 17:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Vet du vad trigonometri är?
Med hjälp av trigonometri kan man nämligen ta reda på avståndet till olika objekt. Det går också kontrollera att trigonometri är något som fungerar genom att kontrollera på mindre objekt som går mäta med ett måttband eller liknande.

Angående att horisonten döljer objekt nerifrån.
Avståndet från stranden i Danmark till Turning torso är känt, även avståndet från denna strand till horisonten är känt.
När du står på denna strand är nedre delen av Turning Torso dolt.

Nu vill jag att du försöker utföra ett tankeexperiment:
Du tittar på Turning Torso och noterar hur stor del som är dolt. Tänk dig sedan att du har en skylift på exakt samma plats. Tänk dig också att du med hjälp av skyliften hissar upp dig tio meter rakt upp i luften.
Förändras det då något hur stor del av Turning Torso du ser?
Ser du lika mycket av Turning Torso?
Ser du mindre av Turning Torso?
Ser du mer av Turning Torso?
Men det går att bortförklaras av synvillor, ljuset krökning broende på höjd, eller annat.

Vad man behöver, är att den bortförklaring som används, motsäger någon annan förklaring.
Jag har redan funderat på att mäta skuggor på pinnar på olika avstånd men insett att det inte duger, om man inte kan säga hur högt solen är över marken vid samma tidpunkt. Däremot om man hittar något annat, som bara kan bortförklaras av att solen befinner sig på ett annat avstånd vid samma tidpunkt, har man vunnit en tillfällig seger.
Citera
2022-05-15, 17:47
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det går att bortförklaras av synvillor, ljuset krökning broende på höjd, eller annat.

Vad man behöver, är att den bortförklaring som används, motsäger någon annan förklaring.
Jag har redan funderat på att mäta skuggor på pinnar på olika avstånd men insett att det inte duger, om man inte kan säga hur högt solen är över marken vid samma tidpunkt. Däremot om man hittar något annat, som bara kan bortförklaras av att solen befinner sig på ett annat avstånd vid samma tidpunkt, har man vunnit en tillfällig seger.
Hjälper du plattjordingarna att komma på alternativa förklaringar?
Citera
2022-05-15, 18:00
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Hjälper du plattjordingarna att komma på alternativa förklaringar?
Ha ha! , det klarar dom nog själva med någon bättre förklaring än det jag kan komma på i en hast.
Du får väl försöka att få en respons på Turning Torso och se vad de säger.
Citera
2022-05-15, 18:49
Avslutad
Citat:
Jag gav dig just en förklaring, men eftersom du blev mållös måste du rädda ansikte på något sätt.
Att påstå något är något helt annat än att motivera det.
Citera
2022-05-15, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du förväntar dig att se horisontkurvan. Detta var bara en förklaring på hur det skulle se ut, om det var möjligt. Horisonten ute till havs är alltid på samma avstånd från dig oavsett var du vänder dig. Har du försökt föreställa dig hur det skulle se ut om det fanns en båge vid en horisont som är på samma avstånd från dig?
Fast det där stämmer väl inte riktigt? Om jag inte totalt har missförstått något så är anledningen till att man inte ser kurvaturen att jorden är så jäkla stor? Om jorden hade varit väsentligt mindre hade man väl kunnat se kurvaturen?
Citera
2022-05-15, 18:56
Medlem
EnCartes avatar
Vi prövar det här få se vad "plattjordarna" säger.

Om man sätter en pinne på en plats där solen är i zenit. Samtidigt som man har en annan pinne 1000 mil bort, kan man visa att skuggan från den andra pinnen kommer att gå jäms med marken och även se att solen ligger vid horisonten, samtidigt som pinnen vid zenit inte har någon skugga. Enda sättet det är möjligt enligt Pythagoras sats, på en platt jord, är att solen ligger rakt över, eller faktiskt i pinnen, som står vid zenit eller att jorden är rund.

Var jorden platt, skulle det innebära att man kan ta på solen. Men det kan man inte även om man försöker.
Nu tror jag ni får anstränga er.
Senast redigerad av EnCarte 2022-05-15 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in