2022-05-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
En platt vattenyta kan inte utgöra någon hinder för tornet. Eftersom man kan se tornet försvinna botten först så vet vi att ytan inte är platt. Att vattenytan inte ser böjd ut på dom avstånd det handlar om är inte så konstigt men eftersom tornet försvinner ner under horisonten så vet vi att vattnet inte är platt.
Vattenytan är enligt dig böjd på avståndet till tornet! Du säger att tornets nedre del försvinner bakom horisonten pga den böjda ytan och samtidigt säger du att kurvan inte går att se på det avståndet.
Du sa just att det gick att observera.

Enligt dig försvinner tornets nedre del pga den böjda ytan, alltså observerbart. Men samtidigt enligt dig så kan man inte se den böjda ytan pga avståndet till tornet, alltså inte observerbart.

Enligt dig kan man alltså observera den böjda ytan samtidigt som man inte kan observera den böjda ytan.

Om du får det att gå ihop så är religion din förklaring.
Citera
2022-05-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför sker inte det omvända, dvs att tornet hindrar sikten till vattnet?
För att vattnet är framför tornet.
Citera
2022-05-15, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
För att vattnet är framför tornet.
Och hur går det till om det är helt platt?
Citera
2022-05-15, 15:11
Avslutad
Citat:
Vattenytan är enligt dig böjd på avståndet till tornet! Du säger att tornets nedre del försvinner bakom horisonten pga den böjda ytan och samtidigt säger du att kurvan inte går att se på det avståndet.
Du sa just att det gick att observera.

Enligt dig försvinner tornets nedre del pga den böjda ytan, alltså observerbart. Men samtidigt enligt dig så kan man inte se den böjda ytan pga avståndet till tornet, alltså inte observerbart.

Enligt dig kan man alltså observera den böjda ytan samtidigt som man inte kan observera den böjda ytan.

Om du får det att gå ihop så är religion din förklaring.
Det han säger är att även om vi inte kan observera krökningen direkt med våra ögon så kan vi observera den indirekt genom att direkt observera effekterna av en krökning. Att saker försvinner bortom horisonten är en sådan effekt.
Citera
2022-05-15, 15:13
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Enligt videon skulle vi alltså se båtar börja försvinna botten först ca 500 meter ut till havs. Så är det ju inte, oavsett om du tror jorden är en boll eller inte. Således har jag ganska svårt att se videon som ett bevis för jordens kurva, ja. Tyvärr. Men kul att det duger som bevis för dig!

Du har sjävklart förmågan att förstå att om du sätter ögat exakt vid vattenytan så kommer du att se att båtens nederdel kommer försvinna redan efter en kort sträcka. Så att du låtsas att inte begripa detta hjälper inte din påhittade tes att du tror på en platt jord.

Så du förnekar att du med detta vattenpass i videon ser att vattnet följer jordens krökning?
Vad är det vi ser på videon? Är det en slump att resultat blir exakt det som vi ska få ett klot?

Låt mig gissa, du kommer svara att du inte vet och inte förstår vad du ser på videon. Och efter det kan du åter låtsas avfärda en till av alla 1000-tals bevis som finns för att jorden är ett klot.
Citera
2022-05-15, 15:16
Medlem
Citat:
Och hur går det till om det är helt platt?
Avståndet till objektet ökar, avståndet till hindret oförändrat.
Citera
2022-05-15, 15:17
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Kan du vänligen visa upp bevis för hur en boll som snurrar i vakuum kan hålla kvar en atmosfär som dessutom rör sig åt olika håll?

Har du lärt dig verkligheten i skolan? Stjärnorna ser lika stora ut på natthimlen men eftersom du har lärt dig i grundskolan att det inte är så, så är det inte så. Du medger omedvetet att det du blivit lärd en verklighet utan att inse det. Din argumentation är en undermedveten och ofrivillig handling.

Så du förnekar att du på dessa två videorna jag länkade till inte visar att vi har olika tryck på olika höjd ovanför marken?
Om det inte beror på olika tryck på olika höjd, varför ser vi att påsarna blir utsträckta ju högre upp dom är?

Låt mig gissa, du kommer inte svara mig på min fråga, eller så kommer du svara mig att du inte förstår, eller så kommer du skriva något helt annat som inte rör detta med chipspåsarna.
Citera
2022-05-15, 15:21
Avslutad
Citat:
Avståndet till objektet ökar, avståndet till hindret oförändrat.
Det förklarar inte saken.

Föreställ dig en helt spikrak jättelång bräda. På brädan är en katt som du ser. Katten börjar gå bort från dig längs brädan. Hur långt måste den gå innan brädan börjar skymma katten? Visa vilken matematik du använder för din uträkning.
Citera
Medlem
Citat:
Det han säger är att även om vi inte kan observera krökningen direkt med våra ögon så kan vi observera den indirekt genom att direkt observera effekterna av en krökning. Att saker försvinner bortom horisonten är en sådan effekt.
Tornet sjunker nedför horisonten, det kan vi se med blotta ögat vilket enligt dig beror på den böjda ytan.
Vi kan alltså, enligt dig, se tornet försvinna på avstånd men inte se kurvan på samma avstånd för då är det för långt bort och för lite böjning. Det låter som en bekväm förklaring, dock helt helt ovetenskaplig utan något som helst bevisvärde.
Citera
Medlem
Citat:
Vi är båda två överens om att poolen skulle stiga mot horisonten precis som havet gör. Vi är inte överens om huruvida en horisontlinje kan uppstå längst med en platt yta.
Det är bara gissningar, för ingen har någonsin sett ett hav utan kurva som er 100 km långt.

Citat:
Sen är det horisontlinjen du använder för att 'bevisa' att vattenytan kröker sig.
Man kanske kan säge det så, men beviset är verkligen att saker försvinner bakom horisonten.

Citat:
Borde vi inte först ta reda på om en platt yta kan skapa en horisont? Vi är ju överens om att ett platt vattendrag stiger i ditt synfält precis som havet vi tittar ut över gör. Platt pool, platt hav. Sen kommer horisonten, och då är havet plötsligt inte platt längre? Hm.
Plötsligt är havet inte längre platt ?? Det är ett totalt missförstånd. Havet kröker sig ständigt bort från oss hela tiden. Horisonten är inget som kommer plötsligt. Det är platsen varifrån saker och ting gradvis börjar försvinna på grund av kurvan.

Citat:
Om du vill låtsas veta hur ett platt vattendrag likt havet på en teoretiskt platt jord skulle se ut, varsågod. Jag försöker hålla mig borta från att låtsas veta saker jag inte vet.
Jag försöker gissa, men du håller dig borta för att du inte vet, och för att du aldrig har sett ett hav utan en kurva.

Ärligt. När saker och ting gradvis försvinner bakom horisonten, är inte den mest naturliga förklaringen att jorden gradvis kröker sig bort från dig? Hur skulle du annars förklara det? Och dessutom stämmer det perfekt med alla andra bevis vi har som du inte vill prata om.
Citera
2022-05-15, 15:23
Avslutad
Citat:
Tornet sjunker nedför horisonten, det kan vi se med blotta ögat vilket enligt dig beror på den böjda ytan.
Vi kan alltså, enligt dig, se tornet försvinna på avstånd men inte se kurvan på samma avstånd för då är det för långt bort och för lite böjning. Det låter som en bekväm förklaring, dock helt helt ovetenskaplig utan något som helst bevisvärde.
Varför måste kurvan vara synlig för blotta ögat för att kunna ge effekten att saker försvinner bortom horisonten? Det finns ju ingen koppling alls däremellan.
Citera
2022-05-15, 15:25
Medlem
Citat:
Kan du demonstrera hur en atmosfär kan hållas kvar vid en boll som snurrar i vakuum?

Jorden är en bra demonstration. Lufttrycket faller succesivt med stigande höjd för att tillslut vara nära noll.

Citat:
Har du bevis som demonstrera solens avstånd från jorden? Har du bevis för avstånd till stjärnor?

Ja självklart. I dess enklaste form är det bara att observera solens oförändrade skenbara storlek. Vill du vara mer avancerad så finns det andra mätmetoder.

Allt det här vet du redan.

Citat:
Har du bevis för att rymden existerar?

Absolut. Jag har t.ex mätt avståndet till satelliter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in