Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Vi är båda två överens om att poolen skulle stiga mot horisonten precis som havet gör. Vi är inte överens om huruvida en horisontlinje kan uppstå längst med en platt yta.
Det är bara gissningar, för ingen har någonsin sett ett hav utan kurva som er 100 km långt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Sen är det horisontlinjen du använder för att 'bevisa' att vattenytan kröker sig.
Man kanske kan säge det så, men beviset är verkligen att saker försvinner bakom horisonten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Borde vi inte först ta reda på om en platt yta kan skapa en horisont? Vi är ju överens om att ett platt vattendrag stiger i ditt synfält precis som havet vi tittar ut över gör. Platt pool, platt hav. Sen kommer horisonten, och då är havet plötsligt inte platt längre? Hm.
Plötsligt är havet inte längre platt ?? Det är ett totalt missförstånd. Havet kröker sig ständigt bort från oss hela tiden. Horisonten är inget som kommer plötsligt. Det är platsen varifrån saker och ting gradvis börjar försvinna på grund av kurvan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Om du vill låtsas veta hur ett platt vattendrag likt havet på en teoretiskt platt jord skulle se ut, varsågod. Jag försöker hålla mig borta från att låtsas veta saker jag inte vet.
Jag försöker gissa, men du håller dig borta för att du inte vet, och för att du aldrig har sett ett hav utan en kurva.
Ärligt. När saker och ting gradvis försvinner bakom horisonten, är inte den mest naturliga förklaringen att jorden gradvis kröker sig bort från dig? Hur skulle du annars förklara det? Och dessutom stämmer det perfekt med alla andra bevis vi har som du inte vill prata om.