2022-05-15, 15:05
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag påstår inte att jag vet att parlamentet är för men den allmänna uppfattningen verkar vara att så är fallet:

https://www.dn.se/varlden/kroatiens-president-jag-lagger-in-veto-mot-svenskt-natomedlemskap/

"Till saken hör att den kroatiska regeringen har gjort flera uttalanden som tyder på att den stöder ett svenskt och finskt Natointräde. Redan i slutet av förra veckan kontaktade Finlands utrikesminister Pekka Haavisto sin kroatiske kollega Gordan Grlić-Radman och ska då ha fått bekräftat att Zagreb inte kommer att stoppa de nordiska ländernas medlemskap."

"Presidenten erkänner själv att han kanske inte får möjlighet att lägga in sitt veto, om det blir så att parlamentet i stället får avgöra Kroatiens inställning."

Känns osäkert. Det svenska folket just nu vill veta är ett tydligt Ja eller Nej från varje land. "Tyder på" är inte det jag eftersöker just nu. Sen ska allt avgöras på en Nato toppmöte i sommar. Oklart datum ännu. Mycket hinner hända innan det mötet, och finns 1 nej så kommer det ta flera månader till innan vi kan räkna med någon hjälp från Nato. Ryssen hinner skicka otaliga missiler under den tiden.
Betydligt bättre att stå utanför Nato och fortsätta vara alliansfria. För sveriges skull.
Citera
2022-05-15, 15:06
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Visst är det så men jag vänder mig mot det felaktiga uttalandet att Kroatien är emot. Det enda vi vet är att en av Putlers lapdogs (d.v.s. Kroatiens maktlöse president) är emot.

OT men visst var det kul att Ukraina vann Eurovision igår (du skulle ju titta)!

Hur många VET vi röstar JA till Sverige?
Citera
2022-05-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Tittat på internationell media om detta,bara finland man intervjuvar.Sossarna ”avböjer att komme tera” en klassiker.Eller så ter sej Sveriges ministrar så vansinnigt att man låter Finla d föra talan.
Såg när frågan till Finland ställdes om att Sverige ska gå med samtidigt,blickarna mellan statsministern och presidenten sa allt,svaret var att Finland går med oavsett.Haha vi kommer inte gå med vi skänker gotland till Ryssarna.Det ryssarna saknar i taktik,väger dom upp i antal.Dom har inga problem att skocka ungdommar till slakt.
Både sossetoppen och DN har gärna velat bolla över frågan till Finland, just för att undvika knepiga svekdebatter längre fram. "I utrikespolitiska frågor är det alltid ett bra tips att lyssna på Finland!" skrev tönten Erik Helmersson på DN:s ledarsida för ett par veckor sedan. Detta om ett land som byter regering typ vartannat år.
Citera
2022-05-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Känns osäkert. Det svenska folket just nu vill veta är ett tydligt Ja eller Nej från varje land. "Tyder på" är inte det jag eftersöker just nu. Sen ska allt avgöras på en Nato toppmöte i sommar. Oklart datum ännu. Mycket hinner hända innan det mötet, och finns 1 nej så kommer det ta flera månader till innan vi kan räkna med någon hjälp från Nato. Ryssen hinner skicka otaliga missiler under den tiden.
Betydligt bättre att stå utanför Nato och fortsätta vara alliansfria. För sveriges skull.

Om ett efterblivet land önskar skicka missiler så bör vi gå med i Nato, för Sveriges skull.
Citera
2022-05-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Hur många VET vi röstar JA till Sverige?

Det vet vi inte men du påstod däremot felaktigt att Kroatien var emot ett svenskt medlemskap.
Citera
2022-05-15, 15:13
Avslutad
Någon som har något slags tidsuppfattning rörande (S) interna möte idag om NATO, där man ska bestämma sig om medlemskap? Har någon information gått ut om detta, och när idag kommer (S) att lämna besked om vad som beslutats?
Citera
2022-05-15, 15:15
Medlem
Hoppas dom fattar beslutet att vi inte går skickar in ansökan om att gå med. Helvete vad glad jag skulle bli då
Citera
2022-05-15, 15:16
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Någon som har något slags tidsuppfattning rörande (S) interna möte idag om NATO, där man ska bestämma sig om medlemskap? Har någon information gått ut om detta, och när idag kommer (S) att lämna besked om vad som beslutats?

SAP har pressträff ikväll kl 18:00. Blir nog besked först då.
Citera
2022-05-15, 15:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Hoppas dom fattar beslutet att vi inte går skickar in ansökan om att gå med. Helvete vad glad jag skulle bli då

Du har alltså inte förstått att detta planerats och samkörts med Finland sedan länge? Alla möten med statsöverhuvuden och dignitärer i syfte att få löften om hjälp i händelse av rysk aggression, samt den snabba hanteringen av Turkiet bakom kulisserna, och du hoppas fortfarande på ett nej.

För ett svenskt NATO-medlemskap i tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
SAP har pressträff ikväll kl 18:00. Blir nog besked först då.

Tack för svar. Kommer det att sändas på SVT Play eller direktsänder Rapport, vet du det?
Citera
2022-05-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du har alltså inte förstått att detta planerats och samkörts med Finland sedan länge? Alla möten med statsöverhuvuden och dignitärer i syfte att få löften om hjälp i händelse av rysk aggression, samt den snabba hanteringen av Turkiet bakom kulisserna, och du hoppas fortfarande på ett nej.

För ett svenskt NATO-medlemskap i tiden.

Tack för svar. Kommer det att sändas på SVT Play eller direktsänder Rapport, vet du det?

Direktsänds överallt med expertkommentatorer i studion.
Det är ett historiskt och oväntat beslut
Hela Sverige kommer tappa hakan.
Citera
2022-05-15, 15:55
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Om ett efterblivet land önskar skicka missiler så bör vi gå med i Nato, för Sveriges skull.

Dem skickar inget om vi inte ansöker Nato.
Citera
2022-05-15, 15:56
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Det vet vi inte men du påstod däremot felaktigt att Kroatien var emot ett svenskt medlemskap.

Nja jag läste att Kroatiens president skulle lägga veto. Ingen vet om han får igenom det eller inte. Alltså ett osäkert kort. Och Turkiet, och vilka mer. Tycker Maggan o Linde skall redovisa nu på direkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in