2022-05-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Den kroatiska regeringen antas vara för ett svenskt medlemskap.
Det är presidenten som har sagt nej (tveksamt om han verkligen kan lägga in sitt veto, presidenten i Kroatien lär inte ha det inflytandet).

https://www.dn.se/varlden/kroatiens-president-jag-lagger-in-veto-mot-svenskt-natomedlemskap/

Ok tack. Så har jag förstått det också d.v.s. att presidenten varit emot men parlamentet (troligtvis) för.
Citera
2022-05-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
"I NATT: Kroatiens president vill stoppa ett svenskt medlemskap

2022 05 06

Natolandet Kroatiens president Zoran Milanovic vill stoppa en potentiell Natoansökan från Sverige och Finland.

I kroatisk tv kallar han en svensk- finländsk ansökan för ”ett farligt äventyr” och uppmanar sitt lands parlament att rösta nej vid ett sådant scenario, rapporterar Yle."

Från Marcus Oscarssons sida.

"Måste ratificeras

Om de två nordiska länderna beslutar sig för att ansöka till militäralliansen måste ansökningarna ratificeras av samtliga 30 medlemsländer. Kroatien har varit medlem i Nato sedan 2009.

Vallagen måste ändras

Presidenten framhäver att Kroatiens godkännande av en eventuell finsk och svensk ansökan inte bör ske innan vallagen i Bosnien-Hercegovina ändras.

– Jag älskar Finland och Sverige mest i hela världen, men jag har skrivit på för Kroatien så jag måste jobba för Kroatiens intressen. Om Finland och Sverige vill ansluta till Nato så kan vi tala om det, även om jag anser det vara ett farligt äventyr, säger presidenten.

Komplicerat politisk system

I ett komplicerat politisk system, som skapades efter krigsslutet 1995, så består Bosnien Hercegovina av två huvudsakliga administrativa enheter som representerar de tre stora etniska folkgrupperna, serber, bosnier och kroater.

Landets största kroatiska parti HDZ har krävt reformer som skulle ge Bosnienkroater mer makt – uppmaningar som backats upp av Milanovic och den kroatiska regeringen.

Bosnienkroater har tidigare hotat med att bojkotta valet i oktober om inte vallagen ändras så att enbart de får välja den kroatiska delen av presidentrådet, rapporterar SVT.

Inte i hans händer

Zoran Milanovic tillägger dock att beslutet om ett Natomedlemskap för Sverige och Finland inte ligger i hans händer, utan kommer att fattas av parlamentet i Kroatien."

Presidenten har ingen formell makt i Kroatien. Parlamentet antas vara för ett Svensk/Finskt medlemskap som jag förstått det.
Citera
2022-05-15, 14:37
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Presidenten har ingen formell makt i Kroatien. Parlamentet antas vara för ett Svensk/Finskt medlemskap som jag förstått det.

Har du länk till den infon? Att parlamentet är för?
Citera
2022-05-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Så Erdogan hjälper ryssen trots drönare som blåser tanks åt helvete i Ukraina??

Ingen aning när det gäller Turkiet spekulerar bara som alla andra. Men kom det inte lite plötsligt?

Det här med offentliga förolämpningar är ju lite speciellt. Erdogans uttalande upprepas ju i världens medier vilket han vet om. Inte så kul för att Sverige att förknippas med terrorism när vi nyss var på tapeten för kravallerna.

Sen kan ju iof olika intressen slumpmässigt sammanstråla.
Citera
2022-05-15, 14:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Ingen aning när det gäller Turkiet spekulerar bara som alla andra. Men kom det inte lite plötsligt?

Det här med offentliga förolämpningar är ju lite speciellt. Erdogans uttalande upprepas ju i världens medier vilket han vet om. Inte så kul för att Sverige att förknippas med terrorism när vi nyss var på tapeten för kravallerna.

Sen kan ju iof olika intressen slumpmässigt sammanstråla.

– Vi har haft bra diskussioner med Sverige och Finland och sagt vad vi förväntar oss, säger Turkiets utrikesminister Mevlüt Çavuşoğlu enligt Reuters.
Citera
2022-05-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Även om varken Sverige eller Finland knappast skulle ha blivit attackerade den närmaste tiden ifall vi förblev neutrala, så kan det ju vara klokt på lång sikt att gå med i Nato. För ett annat Ryssland om 20 år med en kanske ännu mer krigisk diktator, kanske skulle komma fram till att det vore en finfin idé att attackera Sverige och Finland just på grund av att vi var neutrala och enkla mål, som ingen skulle hjälpa.

Om ryssarna var mer demokratiska och betedde sej fredligare mot sina grannländer så skulle det inte finnas nån anledning att vara med i Nato, så det är helt och hållet de själva som är skyldiga till den saken.

Inga kärnvapen och annat bör däremot placeras i Sverige, finns ingen anledning att göra oss till ett större hot på det sättet.

Behövs nog inte heller. Kärnvapen kan placeras i en ubåt i Östersjön utanför vår territorialgräns t.ex
Hur nära Finland och Sverige har Ryssland kärnvapen ? 30 mil till Kaliningrad eller andra finns närmare ?
Kärnvapenmissiler har lång räckvidd ,så kan nog placeras på stort avstånd bortom Sverige.
Senast redigerad av Iakttagaren-2019 2022-05-15 kl. 14:48.
Citera
2022-05-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
– Vi har haft bra diskussioner med Sverige och Finland och sagt vad vi förväntar oss, säger Turkiets utrikesminister Mevlüt Çavuşoğlu enligt Reuters.

Vilket väl kan betyda lite vad som helst. Hur tolkar du det uttalandet?

Läste precis är Sverige de anser vara det största problemet. Finland är tydligen mer "respektfulla". Ante mig.
Senast redigerad av Nonvero 2022-05-15 kl. 14:58. Anledning: Tillägg
Citera
2022-05-15, 14:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Vilket väl kan betyda lite vad som helst. Hur tolkar du det uttalandet?

Att de kommer att bifalla.
Citera
2022-05-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Kroatien styrs nu av en minoritetsregering, de har ingen stabil majoritet bakom sig i parlamentet.

Det kan svänga hur som helst.
Citera
2022-05-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Har du länk till den infon? Att parlamentet är för?

Jag påstår inte att jag vet att parlamentet är för men den allmänna uppfattningen verkar vara att så är fallet:

https://www.dn.se/varlden/kroatiens-president-jag-lagger-in-veto-mot-svenskt-natomedlemskap/

"Till saken hör att den kroatiska regeringen har gjort flera uttalanden som tyder på att den stöder ett svenskt och finskt Natointräde. Redan i slutet av förra veckan kontaktade Finlands utrikesminister Pekka Haavisto sin kroatiske kollega Gordan Grlić-Radman och ska då ha fått bekräftat att Zagreb inte kommer att stoppa de nordiska ländernas medlemskap."

"Presidenten erkänner själv att han kanske inte får möjlighet att lägga in sitt veto, om det blir så att parlamentet i stället får avgöra Kroatiens inställning."
Citera
2022-05-15, 15:01
Avstängd
staticages avatar
Tittat på internationell media om detta,bara finland man intervjuvar.Sossarna ”avböjer att komme tera” en klassiker.Eller så ter sej Sveriges ministrar så vansinnigt att man låter Finla d föra talan.
Såg när frågan till Finland ställdes om att Sverige ska gå med samtidigt,blickarna mellan statsministern och presidenten sa allt,svaret var att Finland går med oavsett.Haha vi kommer inte gå med vi skänker gotland till Ryssarna.Det ryssarna saknar i taktik,väger dom upp i antal.Dom har inga problem att skocka ungdommar till slakt.
Citera
2022-05-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Koratien styrs nu av en minoritetsregering, de har ingen stabil majoritet bakom sig i parlamentet.

Det kan svänga hur som helst.

Visst är det så men jag vänder mig mot det felaktiga uttalandet att Kroatien är emot. Det enda vi vet är att en av Putlers lapdogs (d.v.s. Kroatiens maktlöse president) är emot.

OT men visst var det kul att Ukraina vann Eurovision igår (du skulle ju titta)!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in