2022-05-15, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Om vi ​​pratar om utsikten mot Turning Torso i helt lugnt väder utan vågor, så finns inte det hinderet du pratar om. Du kan se botten av tornet på nära håll. När du rör dig längre bort dyker hindret upp och döljer mer och mer av tornet. Var kommer hindret ifrån när du flyttar längre bort? Den fanns inte där när du var närmare tornet.

Jag undviker inte ämnet, men du har undvikit olika ämnen gång på gång.
Hindret är vattnet som hela tiden reser sig till mitten av bilden, ögonnivå. Objektet, eller Turning Torso förändras medan hindret är det samma genom hela videon.

Hindret är oförändrat, objektet förändras.

Jag har svarat på din fråga om Södra Korset otaliga gånger, du vill dock hävda att ett svar som inte överensstämmer med din uppfattning inte är svar. En religiös inställning.
Citera
2022-05-15, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Du verkar vara en som anser att jorden är platt.

Nyfiken fråga här som jag försökt få svar på: Vad anser du (och andra som delar din uppfattning) om övriga solsystemet? Är jorden den enda platta planeten i ett solsystem med i övrigt runda planeter? Eller har du någon alternativ uppfattning om kosmos utanför jorden? I så fall vilken?

Ärligt nyfiken...
Det finns inga bevis för att rymden existerar. Va! Är jag tokig undrar säkert du!? Men rymden anses vara ett vakuum och i detta vakuum finns bland annat snurrande bollar eller planeter. Vår snurrande boll som vi kallar jorden omges av en trycksatt atmosfär som vi inte kan klara oss utan. Men det märkliga i detta är att det inte finns bevis för att en trycksatt atmosfär kan existerar bredvid ett vakuum utan att omedelbart utjämnas, men ändå anses förhållandet möjligt.

Om du går in på betygsatt fysiklektion med tesen att vakuum kan existera bredvid tryck utan en barriär mellan dem kommer du att bli underkänd, men om du går in på astrofysiklektion med samma uppfattning kommer du att bli godkänd. Det kallas religion.

Men vad då det vi ser när vi tittar upp mot himlen? Jag vet inte. Det jag kan se är ljus på himlen, det är allt.

Nåt intressant du kan titta på redan ikväll är hur det vi kallar stjärnor är lika stora ungefär, trots att de påstås befinner sig på olika avstånd. Enligt globjordsmodellen hamnade de alla på ett avstånd som gör att de ser lika stora ut. Är det sannolikt?

Du kan se månen ikväll upplyst från kant till kant och inte som en boll som reflekterar ljus. Du kan se den bara lysa upp moln som är bredvid den. Om den är typ 300k km bort hur kan den lysa upp moln just där du är?

Jag vet inte hur jorden ser ut. Jag vet inte om den är platt eller rund eller var det jag ser på himlen befinner sig, däremot vet jag att inga bevis finns för idén att jorden skulle vara en rund boll som snurrar i vakuum. Det finns inte ett enda bevis för detta påstående.
Citera
2022-05-15, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Hindret är vattnet som hela tiden reser sig till mitten av bilden, ögonnivå. Objektet, eller Turning Torso förändras medan hindret är det samma genom hela videon.

Att vattnet "reser sig" och blir ett hinder låter onekligen som en höjdskillnad.
Citera
2022-05-15, 08:11
Medlem
Citat:
...Men det märkliga i detta är att det inte finns bevis för att en trycksatt atmosfär kan existerar bredvid ett vakuum utan att omedelbart utjämnas ...

Atmosfären är beviset. Vi vet att lufttrycket sjunker med ökande höjd. Det betyder i sin tur att det inte handlar om en "trycksatt atmosfär". Det betyder även att olika tryck kan existera bredvid varandra utan att "omedelbart utjämnas".

Din tes bygger på att lufttrycket är konstant och "utjämnat". Det är bevisligen ett felaktigt antagande, vi vet att olika lufttryck kan existera bredvid varandra.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-15 kl. 08:21.
Citera
2022-05-15, 08:28
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Det finns inga bevis för att rymden existerar. Va! Är jag tokig undrar säkert du!? Men rymden anses vara ett vakuum och i detta vakuum finns bland annat snurrande bollar eller planeter. Vår snurrande boll som vi kallar jorden omges av en trycksatt atmosfär som vi inte kan klara oss utan. Men det märkliga i detta är att det inte finns bevis för att en trycksatt atmosfär kan existerar bredvid ett vakuum utan att omedelbart utjämnas, men ändå anses förhållandet möjligt.

Om du går in på betygsatt fysiklektion med tesen att vakuum kan existera bredvid tryck utan en barriär mellan dem kommer du att bli underkänd, men om du går in på astrofysiklektion med samma uppfattning kommer du att bli godkänd. Det kallas religion.

Men vad då det vi ser när vi tittar upp mot himlen? Jag vet inte. Det jag kan se är ljus på himlen, det är allt.

Nåt intressant du kan titta på redan ikväll är hur det vi kallar stjärnor är lika stora ungefär, trots att de påstås befinner sig på olika avstånd. Enligt globjordsmodellen hamnade de alla på ett avstånd som gör att de ser lika stora ut. Är det sannolikt?

Du kan se månen ikväll upplyst från kant till kant och inte som en boll som reflekterar ljus. Du kan se den bara lysa upp moln som är bredvid den. Om den är typ 300k km bort hur kan den lysa upp moln just där du är?

Jag vet inte hur jorden ser ut. Jag vet inte om den är platt eller rund eller var det jag ser på himlen befinner sig, däremot vet jag att inga bevis finns för idén att jorden skulle vara en rund boll som snurrar i vakuum. Det finns inte ett enda bevis för detta påstående.

Ändå kan du med egna ögon se och mäta tryckskillnaden genom att åka upp på ett berg.

Menar du att detta är en CGI?: https://youtu.be/MLEwlp7Jigg
Eller detta?: https://youtu.be/MDr4ouoHlx8

Eller kommer svaret bli: ”Jag vet inte vad jag ser, för jag förstår inte”.

Konstigt, det du påstår stämmer ju alltså inte med verkligheten och det vi lär oss i grundskolan… Det du skriver är alltså antingen en lögn (medveten om att du skriver en felaktighet) eller okunskap (du har sovit på grundskolan).
Senast redigerad av Jazzil 2022-05-15 kl. 08:44.
Citera
2022-05-15, 10:35
Medlem
Citat:
Det gör jag här: https://www.flashback.org/sp80229993
Du är en typisk plattis. Du har hittat en lag som du inte förstår. Inversa kvadratagen har ingenting att göra med vad du tycker.
Citera
2022-05-15, 10:56
Medlem
Citat:

Vad är det som gör att vattnet stiger till mitten, medan Turning Torso inte gör detsamma?

Citat:
Jag har svarat på din fråga om Södra Korset otaliga gånger, du vill dock hävda att ett svar som inte överensstämmer med din uppfattning inte är svar. En religiös inställning.
Du ljuger utan att skämmas. Om jag minns rätt så var ditt svar att det aldrig är mörkt samtidigt i Sydamerika och Afrika. Det är en uppenbar lögn! Det är mörkt samtidigt några timmar på vintern, och detsamma gäller Afrika och Australien.

Sedan påstod du att Söderkorset rör sig från väst mot söder. Det är också en uppenbar lögn. Jag har själv sett att den står stilla och alla som bor söder om ekvatorn har också sett det, men som alla plattisar påstår, är det bara idioter som bor söder om ekvatorn. Der bor det många miljoner, men antingen förstår de inte vad de ser, eller så ljuger de alla.

Du gör ett påstående, och när det motbevisas, kommer du inte med ett nytt argument. Istället försvinner du länge innan du kommer tillbaka och upprepar samma dumheter som du kom på från början. Det är så typiskt! Så här beter sig alla plattskallar!
Citera
2022-05-15, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att vattnet "reser sig" och blir ett hinder låter onekligen som en höjdskillnad.

Om du står vid stranden och tittar ut mot horisonten, så menar du att vattnet "reser sig" mot horisonten på grund av att vattnet faktiskt reser sig fysiskt? Det vill säga en höjdskillnad mellan dig som observerar, och vattnet långt där borta vid horisonten?

Ingenting med perspektiv att göra?
Citera
2022-05-15, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Om du står vid stranden och tittar ut mot horisonten, så menar du att vattnet "reser sig" mot horisonten på grund av att vattnet faktiskt reser sig fysiskt? Det vill säga en höjdskillnad mellan dig som observerar, och vattnet långt där borta vid horisonten?

Ingenting med perspektiv att göra?

Att vattnet reser sig var boldoggs ord.

Men ja, det finns som alla kan se en höjdskillnad mellan siktlinjen till horisonten och den nedre delarna av TT. Och nej, perspektiv har såklart inget med det hela att göra. Perspektiv och avstånd gör att saker ser mindre ut men perspektiv kan inte göra så att halva tornet är dolt under vattnet.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-15 kl. 11:12.
Citera
2022-05-15, 11:08
Medlem
Citat:

Så du har ingen uppfattning om kosmos som ersätter den traditionella. Du säger bara att du inte vet. Det är inte riktigt vad jag efterlyste. Jag skulle vilja veta om det finns någon jorden-är-platt-förespråkare som har något substantiellt att påstå. Är vi inneslutna i en kupol eller vad?

Hursomhelst. För att ändå kommentera det du nämner...

På en jord som saknat gravitation hade mycket riktigt atmosfären flutit ut i rymden. Jordens gravitation håller atmosfären på plats. Atmosfären blir tunnare undan för undan ju längre ut du kommer.

Solen (den närmsta stjärnan) ser ut som en skiva eftersom den ligger relativt nära jorden. Andra stjärnor ligger så långt bort att det nakna ögat inte kan urskilja dem som skivor, men ljuset når ändå fram till oss, och därför ser de ut som lysande punkter, inte skivor. Oavsett avstånd.

Resonemanget med månen och molnen förstod jag inte riktigt.

Ska man tvivla på att rymden existerar blir det så mycket man måste betvivla. Man måste anta att alla rymdfärder, bemannade och obemannade, är fake. Man måste anta att alla observatorier och alla världens astronomer är antingen grundlurade eller delaktiga i en jättelik konspiration. Man måste anta att GPS-funktionen på mobilen är något annat än data som kommer från navigationssatelliter i omlopp runt en rund jord. Man måste anta att det där med rymdstationer bara är bluff. Etc etc...

Är det vad du tänker? Att du är omgiven av en värld där alla luras?
Citera
2022-05-15, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att vattnet reser sig var boldoggs ord.

Men ja, det finns som alla kan se en höjdskillnad. Och nej, perspektiv har såklart inget med det hela att göra.

Jag ser ingen höjdskillnad på mig och vattnet vid horisonten. Jag ser en plan yta som på grund av perspektiv ser ut att "stiga" i mitt synfält.

Ställ dig vid kortsidan av en 50m lång pool, en pool som både du och jag vet är fullkomligt platt i sin vattenyta(vi ignorerar eventuella störningar på ytan) - sen förlänger du den här poolen med säg 100 mil.

Hur kommer den här poolen att yttra sig i ditt synfält? Kommer poolens yta att tyckas "stiga" mot horisonten? Kommer det magiskt uppstå en höjdskillnad mellan dig och poolens bortre ände?
Citera
2022-05-15, 11:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag ser ingen höjdskillnad på mig och vattnet vid horisonten. Jag ser en plan yta som på grund av perspektiv ser ut att "stiga" i mitt synfält.

Ställ dig vid kortsidan av en 50m lång pool, en pool som både du och jag vet är fullkomligt platt i sin vattenyta(vi ignorerar eventuella störningar på ytan) - sen förlänger du den här poolen med säg 100 mil.

Hur kommer den här poolen att yttra sig i ditt synfält? Kommer poolens yta att tyckas "stiga" mot horisonten? Kommer det magiskt uppstå en höjdskillnad mellan dig och poolens bortre ände?

Även vattnet i en femtiometersbassäng får en välvning pga jordens gravitation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in