Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Det finns inga bevis för att rymden existerar. Va! Är jag tokig undrar säkert du!? Men rymden anses vara ett vakuum och i detta vakuum finns bland annat snurrande bollar eller planeter. Vår snurrande boll som vi kallar jorden omges av en trycksatt atmosfär som vi inte kan klara oss utan. Men det märkliga i detta är att det inte finns bevis för att en trycksatt atmosfär kan existerar bredvid ett vakuum utan att omedelbart utjämnas, men ändå anses förhållandet möjligt.
Om du går in på betygsatt fysiklektion med tesen att vakuum kan existera bredvid tryck utan en barriär mellan dem kommer du att bli underkänd, men om du går in på astrofysiklektion med samma uppfattning kommer du att bli godkänd. Det kallas religion.
Men vad då det vi ser när vi tittar upp mot himlen? Jag vet inte. Det jag kan se är ljus på himlen, det är allt.
Nåt intressant du kan titta på redan ikväll är hur det vi kallar stjärnor är lika stora ungefär, trots att de påstås befinner sig på olika avstånd. Enligt globjordsmodellen hamnade de alla på ett avstånd som gör att de ser lika stora ut. Är det sannolikt?
Du kan se månen ikväll upplyst från kant till kant och inte som en boll som reflekterar ljus. Du kan se den bara lysa upp moln som är bredvid den. Om den är typ 300k km bort hur kan den lysa upp moln just där du är?
Jag vet inte hur jorden ser ut. Jag vet inte om den är platt eller rund eller var det jag ser på himlen befinner sig, däremot vet jag att inga bevis finns för idén att jorden skulle vara en rund boll som snurrar i vakuum. Det finns inte ett enda bevis för detta påstående.
Så du har ingen uppfattning om kosmos som ersätter den traditionella. Du säger bara att du inte vet. Det är inte riktigt vad jag efterlyste. Jag skulle vilja veta om det finns någon jorden-är-platt-förespråkare som har något substantiellt att påstå. Är vi inneslutna i en kupol eller vad?
Hursomhelst. För att ändå kommentera det du nämner...
På en jord som saknat gravitation hade mycket riktigt atmosfären flutit ut i rymden. Jordens gravitation håller atmosfären på plats. Atmosfären blir tunnare undan för undan ju längre ut du kommer.
Solen (den närmsta stjärnan) ser ut som en skiva eftersom den ligger relativt nära jorden. Andra stjärnor ligger så långt bort att det nakna ögat inte kan urskilja dem som skivor, men ljuset når ändå fram till oss, och därför ser de ut som lysande punkter, inte skivor. Oavsett avstånd.
Resonemanget med månen och molnen förstod jag inte riktigt.
Ska man tvivla på att rymden existerar blir det så mycket man måste betvivla. Man måste anta att alla rymdfärder, bemannade och obemannade, är fake. Man måste anta att alla observatorier och alla världens astronomer är antingen grundlurade eller delaktiga i en jättelik konspiration. Man måste anta att GPS-funktionen på mobilen är något annat än data som kommer från navigationssatelliter i omlopp runt en rund jord. Man måste anta att det där med rymdstationer bara är bluff. Etc etc...
Är det vad du tänker? Att du är omgiven av en värld där alla luras?