Citat:
Ursprungligen postat av
Elocone
14 dagars ångerrätt gäller väl vid obruten förpackning eller varor via internet? Men
Citat:
Ursprungligen postat av
femtomfiskar
Tack!
Yes, kabeln är korrekt insatt så det är garanterat defekt produkt. Även prövat med annan kabel med samma fel uppstår.
Har jag rätt till nya alltså och inte endast rätten att få dem reparerade?
Jag minns lite fel, så jag förtydligar här.
Öppet köp är helt upp till försäljaren om han vill erbjuda. 14-30 dagar är vanligt, och det brukar stå på kvittot eller hemsidan.
14 dagars ångerrätt gäller dock enligt lag om du köpt varan på distans, och gäller från det att du tog emot varan. Detta gäller ej vid köp i butik. Varan ska då vara i samma skick som vid köpet, d.v.s. obruten förpackning.
Konsumentköplagen:
Citat:
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Som jag uppfattar det har du som köpare alltså rätt att välja mellan att hörlurarna lagas, och att de ersätts med ett helt nytt par.
Denna reklamationsrätt gäller inom tre års tid, men det måste reklameras inom en skälig tid från att det upptäcktes. Inom två månader från köptillfället anses alltid som skälig tid.
Däremot kan du inte i första hand kräva att häva köpet.
Men det kan du göra om säljaren inte avhjälper felet med reparation eller omleverans inom en skälig tid. Samma omständigheter gäller för möjligheten att yrka på prisavdrag som motsvarar felets omfattning.
Så jag hade uppfattat det lite fel gällande hävandet, men såvitt jag förstår så kan du rakt upp och ner kräva en ny vara utan vidare omsvep om du kan uppvisa kvitto.
Råkade ut med en sådan sak gällande skor.
Frun hade dem en ytterst liten bit och blev alldeles skinnflådd på hälen. Såg ut som någon dragit osthyveln.
Jag gick till affären och yrkade på att skorna var felaktiga. Fick inte häva köpet då det hade hamnat lite kaffepulver på dem i väskan jag bar dem i (hade råkat spräcka en kaffeburk dagen innan) som jag hade missat att sopa bort, så de ansågs inte vara i nyskick. Men vi kunde ta ett annat par med samma fruktansvärda mördarkant i hälen om vi ville.
Det blev en läropeng om att aldrig mer köpa kängor på H&M.