• 1
  • 2
2022-05-15, 02:51
Medlem
Hej Flashback,

Köpte hörlurar för 3000kr förra veckan som är trådlösa. De fungerar felfritt när de är trådlösa men jag vill ha de inkopplade via sladd till datorn när jag väl använder den för att slippa tänka på bluetooth.

Problemet är att jag endast får ut ljud från ena sidan när de är inkopplade via sladd. Det är alltså defekta hörlurar.

Jag vill lämna tillbaks dem till Elgiganten och få ett par nya, men undviker helst att de ska hålla på att reparera dessa, då jag på grund av tvångstankar inte gillar när andra människor håller på med mina hörlurar / testar dem osv. (Jag anser att det är lite som att låta okända människor testa mina kläder osv)..

Har jag rätt att lämna in dem och få ett par nya, eller måste jag låta obekanta människor sätta på sig hörlurarna, fixa runt och reparera dem?

Jag ber er att inte göra detta till en diskussion om tvångstankar
Citera
2022-05-15, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtomfiskar
Hej Flashback,

Köpte hörlurar för 3000kr förra veckan som är trådlösa. De fungerar felfritt när de är trådlösa men jag vill ha de inkopplade via sladd till datorn när jag väl använder den för att slippa tänka på bluetooth.

Problemet är att jag endast får ut ljud från ena sidan när de är inkopplade via sladd. Det är alltså defekta hörlurar.

Jag vill lämna tillbaks dem till Elgiganten och få ett par nya, men undviker helst att de ska hålla på att reparera dessa, då jag på grund av tvångstankar inte gillar när andra människor håller på med mina hörlurar / testar dem osv. (Jag anser att det är lite som att låta okända människor testa mina kläder osv)..

Har jag rätt att lämna in dem och få ett par nya, eller måste jag låta obekanta människor sätta på sig hörlurarna, fixa runt och reparera dem?

Du kan alltid gå dit och berätta om problemet. Sen nämner du att du nyss köpt dessa. De har ju olika avtal och rutiner. Du lär få ut nya på en gång. Men de kan hävda att de ska felsöka och reparera. Så jag rekommenderar att du går tillbaka till butiken. Skulle det vara för jobbigt kan du börja med att ringa dem och berätta. Berätta därefter om dina tvångstankar så lär de hjälpa dig på bästa sätt.
Citera
2022-05-15, 03:52
Medlem
Bonnatorps avatar
Har du stoppat i AUX-kabeln ordentligt?

Ett av de absolut vanligaste felen, som ger exakt det fel du beskriver, är att man bara stoppar in den halvvägs så bara en av polerna får kontakt.
I princip ingen metall på kontakten ska synas.

Vill du absolut ha nya lurar så har du i sverige inom en viss tid, enligt konsumentlagen, ångerrätt på varan om den är defekt.
Så om de inte helt enkelt byter ut dina lurar till ett par från hyllan kan du kräva pengarna tillbaka och köpa nya själv.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-05-15 kl. 03:55.
Citera
2022-05-15, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

Ett av de absolut vanligaste felen, som ger exakt det fel du beskriver, är att man bara stoppar in den halvvägs så bara en av polerna får kontakt.

Vill du absolut ha nya lurar så har du i sverige inom en viss tid, enligt konsumentlagen, ångerrätt på varan om den är defekt.
Så om de inte helt enkelt byter ut dina lurar till ett par från hyllan kan du kräva pengarna tillbaka och köpa nya själv.

14 dagars ångerrätt gäller väl vid obruten förpackning eller varor via internet? Men
Citera
2022-05-15, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

Tack!

Yes, kabeln är korrekt insatt så det är garanterat defekt produkt. Även prövat med annan kabel med samma fel uppstår.

Har jag rätt till nya alltså och inte endast rätten att få dem reparerade?
Citera
2022-05-15, 04:20
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
14 dagars ångerrätt gäller väl vid obruten förpackning eller varor via internet? Men

Citat:
Tack!

Yes, kabeln är korrekt insatt så det är garanterat defekt produkt. Även prövat med annan kabel med samma fel uppstår.

Har jag rätt till nya alltså och inte endast rätten att få dem reparerade?
Jag minns lite fel, så jag förtydligar här.

Öppet köp är helt upp till försäljaren om han vill erbjuda. 14-30 dagar är vanligt, och det brukar stå på kvittot eller hemsidan.
14 dagars ångerrätt gäller dock enligt lag om du köpt varan på distans, och gäller från det att du tog emot varan. Detta gäller ej vid köp i butik. Varan ska då vara i samma skick som vid köpet, d.v.s. obruten förpackning.

Konsumentköplagen:
Citat:
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Som jag uppfattar det har du som köpare alltså rätt att välja mellan att hörlurarna lagas, och att de ersätts med ett helt nytt par.

Denna reklamationsrätt gäller inom tre års tid, men det måste reklameras inom en skälig tid från att det upptäcktes. Inom två månader från köptillfället anses alltid som skälig tid.

Däremot kan du inte i första hand kräva att häva köpet.
Men det kan du göra om säljaren inte avhjälper felet med reparation eller omleverans inom en skälig tid. Samma omständigheter gäller för möjligheten att yrka på prisavdrag som motsvarar felets omfattning.

Så jag hade uppfattat det lite fel gällande hävandet, men såvitt jag förstår så kan du rakt upp och ner kräva en ny vara utan vidare omsvep om du kan uppvisa kvitto.

Råkade ut med en sådan sak gällande skor.
Frun hade dem en ytterst liten bit och blev alldeles skinnflådd på hälen. Såg ut som någon dragit osthyveln.
Jag gick till affären och yrkade på att skorna var felaktiga. Fick inte häva köpet då det hade hamnat lite kaffepulver på dem i väskan jag bar dem i (hade råkat spräcka en kaffeburk dagen innan) som jag hade missat att sopa bort, så de ansågs inte vara i nyskick. Men vi kunde ta ett annat par med samma fruktansvärda mördarkant i hälen om vi ville.

Det blev en läropeng om att aldrig mer köpa kängor på H&M.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-05-15 kl. 04:35.
Citera
2022-05-15, 07:58
Medlem
Henriksss avatar
Elgiganten har 30 dagars öppet köp.
Är du inte nöjd lämnar du tillbaka och får dina pengar i retur.
Citera
2022-05-15, 08:23
Medlem
AngieDs avatar
kan du skicka länk vilka lurar de är, på vissa har kan man reglera volymen på vänser/höger separat,du har inte råkat skruva ner ena helt?
Dina lurar har redan blivit använda av någon annan person ändå så släpp dina tvångstankar det bara trams.
Citera
2022-05-15, 12:25
Medlem
Citat:
Hej Flashback,

Prova med en annan dator och med andra sladdar. Jag är med 99,5% säker på att det inte är något fel på dina hörlurar.
Citera
2022-05-15, 13:39
Medlem
Jag tror du har jackat i hörlurarna i ett uttag för headset. Såna har TRE kontaktringar plus jord, vanliga lurar har TVÅ. Om du använder fel uttag så blir det kortslutning = inget ljud i ena kanalen.
Citera
2022-05-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Prova med en annan dator och med andra sladdar. Jag är med 99,5% säker på att det inte är något fel på dina hörlurar.

Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Jag tror du har jackat i hörlurarna i ett uttag för headset. Såna har TRE kontaktringar plus jord, vanliga lurar har TVÅ. Om du använder fel uttag så blir det kortslutning = inget ljud i ena kanalen.

Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
kan du skicka länk vilka lurar de är, på vissa har kan man reglera volymen på vänser/höger separat,du har inte råkat skruva ner ena helt?
Dina lurar har redan blivit använda av någon annan person ändå så släpp dina tvångstankar det bara trams.

Det är defekta hörlurar. De fungerar jättebra som man sätter handen över ena kåpan och skapar tryck mot sladden. Så jag vet att de är rätt inkopplade också.
Citera
2022-05-15, 14:04
Medlem
Citat:
Det är defekta hörlurar. De fungerar jättebra som man sätter handen över ena kåpan och skapar tryck mot sladden. Så jag vet att de är rätt inkopplade också.
Det blir så om man använder sig av fel sladd. Då kan man överbrygga två av kontaktbläcken om man med kraft trycker in sladden.

Vad är det för modell på hörlurarna?

Troligen så kan vi hjälpa dig att välja rätt sladd så att de fungerar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in